Rasp-pi Varvtalsmätare

Permalänk
Medlem

Rasp-pi Varvtalsmätare

Hejsan alla HallonÄlskare!
jo jag har en liten fundering som skulle kunna vara placerad lite halvt i fel forum/forumdel.
Det är så att förra sommaren införskaffade jag och brorsan oss en båt, denna båt saknade många funktioner så som varvtalsmätare och hastighetsmätare etc.
På båten sitter det just nu en 40Hästars yamaha årsmodel 1994 om jag inte kommer ihåg fel. och jag undrar om någon av er fantastiskapersoner har någon koll på hur man kan få en hyfsat billig varvtalsräknare att fungera tillsammans med en Pi. hade tänkt mig att använda Pi:n som beräkningsenhet och på något sätt mata in information från motorn, tror ni experter det går att få till?

2cylindrig*

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

jo jag har en liten fundering som skulle kunna vara placerad lite halvt i fel forum/forumdel.
Det är så att förra sommaren införskaffade jag och brorsan oss en båt, denna båt saknade många funktioner så som varvtalsmätare och hastighetsmätare etc.
På båten sitter det just nu en 40Hästars yamaha årsmodel 1994 om jag inte kommer ihåg fel. och jag undrar om någon av er fantastiskapersoner har någon koll på hur man kan få en hyfsat billig varvtalsräknare att fungera tillsammans med en Pi. hade tänkt mig att använda Pi:n som beräkningsenhet och på något sätt mata in information från motorn, tror ni experter det går att få till?

Kanske.. Min idé är att köpa en comport till usb omvandlare och på så vis läsa av varven genom att läsa av comporten direkt. Du installerar en givare i motorn och en 12v omvandlare (optokopplare). Sen från denna rakt in i comporten. Blir väl kanske billigast så. Du måste kunna programmera lite dock. Lite linuxkunskaper är åsså bra.

Men hör med el-kunniga först, jag är kass på det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Föresten. Kul idé...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kanske.. Min idé är att köpa en comport till usb omvandlare och på så vis läsa av varven genom att läsa av comporten direkt. Du installerar en givare i motorn och en 12v omvandlare (optokopplare). Sen från denna rakt in i comporten. Blir väl kanske billigast så. Du måste kunna programmera lite dock. Lite linuxkunskaper är åsså bra.

Men hör med el-kunniga först, jag är kass på det.

vad är en comport för något? :S

Jag har inte fullkoll på hur man räknar varven men är det inte att man mäter antalet tändningsimpulser och sedan beroende på vad man har för takt (2-takt eller 4-takts motor) räknar man ut varven?
hade tänkt att man kunde använda Pi:n till lite mer också, såg någon som hade den i bilen och med en gps-dongel typ så man kunde ta ut färddata, hade varit roligt också.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Jag har inte fullkoll på hur man räknar varven men är det inte att man mäter antalet tändningsimpulser och sedan beroende på vad man har för takt (2-takt eller 4-takts motor) räknar man ut varven?
hade tänkt att man kunde använda Pi:n till lite mer också, såg någon som hade den i bilen och med en gps-dongel typ så man kunde ta ut färddata, hade varit roligt också.

En COM-port?! Hahahaha!!! Jag är fan hur gammal som helst. Googla på RS232 eller com port. =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Låter vettigt! Steget extremare är att analyser hur motorn låter

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

du mäter varvet på svänghjulet, så du måste kunna riva en motor

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

En COM-port?! Hahahaha!!! Jag är fan hur gammal som helst. Googla på RS232 eller com port. =D

Ah! läste det som ett ord COM-port makes sense

Skrivet av Bbirger:

hade varit ganska roligt ändå.. typ sätta dit en mikrofon och sedan analysera varje ton och koppla den till ett varvtal men problemet där ligger i att då måste jag ha en varvräklnare till att börja med så jag kan synka ton till varvtal ^^

Skrivet av Malawie:

du mäter varvet på svänghjulet, så du måste kunna riva en motor

men är det inte så att för varje gång tändstiften tänds går axeln ett varv? förutsätter att det är en enkelcylindrig motor.
en tvåtakt så är det väll varannan? tick tack liksom. så om man mäter impulserna och gångrar med 2 borde man få varvtalet? eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tvåtakt tänder varje rotation, fyrtakt varannan, tror inte du kan läsa på tändsystemet, då det är runt 25,000 Volt.
Men om du lyckas få in en givare på svänghjulet eller en axel någonstans så blir det nog enklast!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

tvåtakt tänder varje rotation, fyrtakt varannan, tror inte du kan läsa på tändsystemet, då det är runt 25,000 Volt.
Men om du lyckas få in en givare på svänghjulet eller en axel någonstans så blir det nog enklast!

okej... det va ju lite tråkigt =/
men hur fungerar en vanlig varvräknare då? en sån man köper? och hur skulle en givare man sätter på svänghjulet fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

okej... det va ju lite tråkigt =/
men hur fungerar en vanlig varvräknare då? en sån man köper? och hur skulle en givare man sätter på svänghjulet fungera?

du har en givare som du monterar fast, och en krans på svänghjulet, givaren skicka signaler med +3V och 0V, tror jag, det var kan vara olika.
Köper du en varvräknare borde det bara vara att koppla in den istället för den gamla, som nu tyvärr inte finns då.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om du köper en varvräknare av universaltyp så ansluts de oftast till tändspolen/tändstiften och känner av pulsationerna som blir, det kan även finnas nån passande signal på motorn, att känna av pulserna är nog inte så svårt, men de måste behandlas på nått sätt så datorn förstår dem, det lär inte vara nån snygg fyrkantig puls så troligen behövs det nån krets som snyggar till det.
Men många större motorer har färdiga utgångar för att kunna ansluta instrument och läsa av data så man kan ansluta nån instrumentering.

Här nedan ser du annars hur de känner av pulserna genom induktion i tändkablarna, det kluriga blir att filtrera och göra om signalen till nått vettigt att mata in i datorn. Antagligen så får du göra nån form av Schmitt trigger krets, den ger då pulser som du kan mata in och sedan räkna frekvensen på och på så sätt få fram ett varvtal. Om du kan montera på nån egen sensor så går det säkert att använda hallefektbrytare eller nån optisk sensor för att känna av rotationen och på så sätt få fram ingångssdata till varvräknaren. Givaren ansluter du sen på nått sätt helst via en optokopplare till gpio interfacet och så får man programmera PIn, exakt hur och vilka värden man behöver vet jag inte men principerna borde vara rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

du har en givare som du monterar fast, och en krans på svänghjulet, givaren skicka signaler med +3V och 0V, tror jag, det var kan vara olika.
Köper du en varvräknare borde det bara vara att koppla in den istället för den gamla, som nu tyvärr inte finns då.

tanken med det hela va ju egentligen att slippa köpa en varvräknare och liksom göra en egen.. så gott det går! sen kanske det inte finns något annat sätt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du köper en varvräknare av universaltyp så ansluts de oftast till tändspolen/tändstiften och känner av pulsationerna som blir, det kan även finnas nån passande signal på motorn, att känna av pulserna är nog inte så svårt, men de måste behandlas på nått sätt så datorn förstår dem, det lär inte vara nån snygg fyrkantig puls så troligen behövs det nån krets som snyggar till det.
Men många större motorer har färdiga utgångar för att kunna ansluta instrument och läsa av data så man kan ansluta nån instrumentering.

Här nedan ser du annars hur de känner av pulserna genom induktion i tändkablarna, det kluriga blir att filtrera och göra om signalen till nått vettigt att mata in i datorn. Antagligen så får du göra nån form av Schmitt trigger krets, den ger då pulser som du kan mata in och sedan räkna frekvensen på och på så sätt få fram ett varvtal. Om du kan montera på nån egen sensor så går det säkert att använda hallefektbrytare eller nån optisk sensor för att känna av rotationen och på så sätt få fram ingångssdata till varvräknaren. Givaren ansluter du sen på nått sätt helst via en optokopplare till gpio interfacet och så får man programmera PIn, exakt hur och vilka värden man behöver vet jag inte men principerna borde vara rätt.
http://www.youtube.com/watch?v=4z0xzY7p1rQ

tack så mkt! du va ju typ en guldgruva! det svåra som jag ser det borde bli att komma fram till en lösning som blir liten och simpel nog...
får fundera lite grann och fråga min lärare, han kanske har någon ide ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Om det är den 3 cylindriga versionen på motorn så har jag hittat ditt självklara val
Lite eget meckande sen har du en yberschysst display

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instru...

PS: du får göra lite mer egna efterforskningar om den fungerar i hop till din motor

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kristerj:

Om det är den 3 cylindriga versionen på motorn så har jag hittat ditt självklara val

PS: du får göra lite mer egna efterforskningar om den fungerar i hop till din motor

Men det där är ganska långt ifrån nått hembygge som använder en PI, att hitta en färdig varvräknare är inte så svårt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det där är ganska långt ifrån nått hembygge som använder en PI, att hitta en färdig varvräknare är inte så svårt

Håller helt med, gillar nog själv att försöka lösa saker o ting på eget vis..
Men jag vart lite halvsåld på denna, får väl mecka in den i bilen själv i stället

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om motorer eller varvräknare, men raspberryns GPIO verkar rätt enkel att använda, så slipper man USB->COM-adapter.
http://www.raspberrypi.org/archives/1417

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Om man nu vill krångla till det för sig och använda en R-pi till varvtalsräknare, så kommer man ändå behöva någon form av matning till den. Man är inte tvungen att använda en aktiv givare, och därmed kan man om man så vill slippa allt som har med signalbehandling att göra

En båtmotor blir inte lika skitig som säg en bilmotor. Mitt förslag är att TS sätter en klutt reflexfärg på svänghjulet, och använder lämplig optisk givare för sin signal. Inget onödigt borrande, sågande eller skruvande i motorn, inga svårhanterliga inducerade signaler från tändsystemet eller liknande

Som redan föreslaget trycker du in signalen på GPIO-porten. Därifrån tar du även matningen till givaren.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

PIn verkar ha Schmitt triggrar på gpio http://elinux.org/RPi_Low-level_peripherals de kanske är användbara men den har uppenbarligen inga skydd, så man får se till att inte förstöra den med för stora insignaler....

GPIO voltage levels are 3.3 V and are not 5 V tolerant. There is no over-voltage protection on the board - the intention is that people interested in serious interfacing will use an external board with buffers, level conversion and analog I/O rather than soldering directly onto the main board.

GPIO input hysteresis (Schmitt trigger) can be on or off

Man bör nog egentligen bygga nått form av interface som anpassar signalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

jo det är den 3cylindriga jag har det där är ju den enkla, tråkiga lösningen är helt övertygad om att det går att göra med en Pi på ett enkelt sätt också. bara att komma på hur!

Skrivet av kaput:

Om man nu vill krångla till det för sig och använda en R-pi till varvtalsräknare, så kommer man ändå behöva någon form av matning till den. Man är inte tvungen att använda en aktiv givare, och därmed kan man om man så vill slippa allt som har med signalbehandling att göra

En båtmotor blir inte lika skitig som säg en bilmotor. Mitt förslag är att TS sätter en klutt reflexfärg på svänghjulet, och använder lämplig optisk givare för sin signal. Inget onödigt borrande, sågande eller skruvande i motorn, inga svårhanterliga inducerade signaler från tändsystemet eller liknande

Som redan föreslaget trycker du in signalen på GPIO-porten. Därifrån tar du även matningen till givaren.

Inte krångla till det! experimentera!!! Egentligen är jag inte i något stort behov av en varvräknare utan jag gör bara det här för jag råkade komma över en Pi och det verkar som en rolig och utmanande sak att göra

använda en optisk givare känns just nu lite som det mest optimala, men ska man ha en IR sensor då eller vad föreslår du? svänghjulet är det det stora kugghjulet ovanpå motorn?

Skrivet av mrqaffe:

PIn verkar ha Schmitt triggrar på gpio http://elinux.org/RPi_Low-level_peripherals de kanske är användbara men den har uppenbarligen inga skydd, så man får se till att inte förstöra den med för stora insignaler....

GPIO voltage levels are 3.3 V and are not 5 V tolerant. There is no over-voltage protection on the board - the intention is that people interested in serious interfacing will use an external board with buffers, level conversion and analog I/O rather than soldering directly onto the main board.

GPIO input hysteresis (Schmitt trigger) can be on or off

Man bör nog egentligen bygga nått form av interface som anpassar signalen.

läste på wikipedia om schmitt trigger men förstod inte alls men jag tror jag förstår vad du menar
självklart lär jag måste ha ett till kretskort innan Pi:n som får omvandla signalen till något Pi:n kan hantera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Inte krångla till det! experimentera!!! Egentligen är jag inte i något stort behov av en varvräknare utan jag gör bara det här för jag råkade komma över en Pi och det verkar som en rolig och utmanande sak att göra

använda en optisk givare känns just nu lite som det mest optimala, men ska man ha en IR sensor då eller vad föreslår du? svänghjulet är det det stora kugghjulet ovanpå motorn?

Haha, menade inte så, klart som fan du ska labba loss, vissa saker gör man ju för att man kan och för att det är kul

Föreslår att du kör någon form av optisk givare med inbyggd ljuskälla. Eftersom du ändå måste ha matning till din Pi, så kan du ju tjuva lite ström till givaren från samma matning, förslagsvis via GPIO-porten på Pi. Jag hade nog undvikit något som jobbar i IR-spektrat i en motor, som förmodligen kommer gå rätt varm, gå hellre mot kortare våglängder i sådana fall.

När du ändå håller på, råkar du ha nån liten skärm över, kan du ju kolla om Pi orkar dra någon enklare elektroniskt sjökort-programvara också. Eller varför inte koppla ljudutgången till en gammal bilstereo eller nåt, så kan du poppa loss i båten, om det nu hörs över motorljudet.

Yes, svänghjulet är det stora kugghjulet över motorn. Rent principellt kan du mäta varvtalet på vilken roterande del som helst du kommer åt, det värsta som kan hända är att du får kompensera för eventuell utväxling. Svänghjulet råkade bara vara den första sådana som poppade upp i skallen på mig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Om motorn har elektronisk tänding (CDI?) så kan det färdigt finnas "utgång" för varvtalet som tändspolen använder. Så slipper du optiska givare eftersom den redan har en elektronisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, menade inte så, klart som fan du ska labba loss, vissa saker gör man ju för att man kan och för att det är kul

Föreslår att du kör någon form av optisk givare med inbyggd ljuskälla. Eftersom du ändå måste ha matning till din Pi, så kan du ju tjuva lite ström till givaren från samma matning, förslagsvis via GPIO-porten på Pi. Jag hade nog undvikit något som jobbar i IR-spektrat i en motor, som förmodligen kommer gå rätt varm, gå hellre mot kortare våglängder i sådana fall.

När du ändå håller på, råkar du ha nån liten skärm över, kan du ju kolla om Pi orkar dra någon enklare elektroniskt sjökort-programvara också. Eller varför inte koppla ljudutgången till en gammal bilstereo eller nåt, så kan du poppa loss i båten, om det nu hörs över motorljudet.

Yes, svänghjulet är det stora kugghjulet över motorn. Rent principellt kan du mäta varvtalet på vilken roterande del som helst du kommer åt, det värsta som kan hända är att du får kompensera för eventuell utväxling. Svänghjulet råkade bara vara den första sådana som poppade upp i skallen på mig.

någon liten skärm måste jag nog köpa. hade jag tänkt göra iaf! dom 4:3 skärmar jag har är liiiite för stora för att trycka ner i båten
just nu känns ändå en optisk givare som det enklaste valet.
och ja hade tänkt trycka in en stereo i båten också, innan Pi kom upp på tal, nu kanske det blir att köra via den istället

Skrivet av Nimrod xp3rt:

Om motorn har elektronisk tänding (CDI?) så kan det färdigt finnas "utgång" för varvtalet som tändspolen använder. Så slipper du optiska givare eftersom den redan har en elektronisk.

får undersöka hur det ligger till senare.. just nu ligger båten 90 mil härifrån under snön ^^

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

En Schmitt-trigger/bistabil vippa är en krets som gör om en lätt varierande/orolig analogsignal till en signal som hoppar mellan 2 fasta värden, det blir "digitala pulser" som utsignal och de kan man ganska lätt hantera med en dator och räkna eller ta tid på och på så sätt räkna om till ett värde proportionerligt mot motorns varvtal.
Bilden på wikipedia visar "filtreringen" rätt bra tycker jag:

U är analog insignal från en sensor/givare, B är utsignalen efter triggern, man behöver alltså passera vissa förutbestämda olika signalnivåer för att utignalen ska ändras, kopplingen rensar alltså bort "skräp" och kvar får man 2 tydliga signalnivåer, "digitalsignal" som datorn har lätt att hantera.

A visar vad som händer om man har en krets som har bara EN ( samma) nivå på var man växlar mellan 0 och 1, då får man med efterslängarna på analogsignalen som pulser och skulle man då få med sånt "skräp" till en varvräknare så skulle den räkna 2 pulser extra på signalen i bilden, skulle det då bli lite olika efterslängar vid varje motorvarv så skulle varvräknaren registrera olika antal pulser/varv och i slutänden tolka det som att varvtalet ändras.

Därför vill man filtrera bort skräpet så att man (förhoppningsvis) får samma antal pulser per varv och en pålitlig avläsning av varvtalet.
Sedan så gör man i programvaran antagligen så att man räknar ihop medelvärdet av ett antal varv för att få lite "tröghet" innan man presenterar resultatet, man får troligen ett olidligt jobbigt instrument om indikeringen av varvtalet ändras hela tiden, det kan kanske bli 100tals gånger i sekunden, (det blir ju 100Hz om man har 6000pulser/minut) och man kanske ska uppdatera skalan var 0.1 te sekund eller nått för att det ska se ok ut, så man programmerar det på nått passande sätt. Jag vet inte exakt vad det blir för värden, men troligen så blir det för ofta för att det ska passa en människa att läsa av om man bara matar ut det direkt. det får man nog också labba fram så det ser bra ut.

I det här fallet med PIn så fixar man lämpligen till det hårdvarumässigt så att 0=0V och 1=3,3V på utgången från kretsen, det som kan kräva lite testande är att hitta vilka nivåer (grönstreckade horisontella strecken i bilden) som ska representera 1 och 0, det måste man antagligen labba sig fram till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bbirger:

Nej. Det var fan vettigare.... Riktigt bra ide men felmarginalen är stor... Om man bryr sig.

Och nu kom jag att tänka på sådana där 12v cigg fmsändare som simulerar ferrarrimotorljud. Det måste ju ske genom attmäta skiftningar i strömmen??? Kanske det är något.

Problemet var att denna motor var helt mekanisk tydligen. Dvs ingen ström. Så givare var vad jag tänkte på först bara....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med lite signalbehandling kan du nog räkna ut om du lyckas skydda dig från ljud och isolera motorljudet rätt bra. Men enklare kanske är att på något sätt sniktitta när tändstiften får impulser. Jag har inte tänkt på det men kanske är högspänning där samt blir väldigt dåligt om man är och klipper i de sladdarna

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bbirger:

Med lite signalbehandling kan du nog räkna ut om du lyckas skydda dig från ljud och isolera motorljudet rätt bra. Men enklare kanske är att på något sätt sniktitta när tändstiften får impulser. Jag har inte tänkt på det men kanske är högspänning där samt blir väldigt dåligt om man är och klipper i de sladdarna

Ja det blir "väldigt dåligt" om du klipper i tändkablarna, motorn lär stanna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har pratat med min teknik lärare idag och han föreslog att man kan mäta späningsförändringen på 12v sidan av motorn, alltså mellan batteriet och själva motorn, för när motorn skickar en tändimpuls borde spänningen sjunka under ett väldigt kort ögonblick och iom att det är under 12v blir det lättare att hantera.
känns också som ett bättre val för om man sätter en reflex på svänghjulet får man ju inget värde om den blir smutsig.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Azum:

har pratat med min teknik lärare idag och han föreslog att man kan mäta späningsförändringen på 12v sidan av motorn, alltså mellan batteriet och själva motorn, för när motorn skickar en tändimpuls borde spänningen sjunka under ett väldigt kort ögonblick och iom att det är under 12v blir det lättare att hantera.
känns också som ett bättre val för om man sätter en reflex på svänghjulet får man ju inget värde om den blir smutsig.

Det är väl bara att labba lite, häng på ett oscilloskop och kolla om du hittar några pulsationer/mönster som går att knyta mot varvtalet, upptäcker du nått samband så får du försöka räkna ut hur man ska göra om det till en insignal till en varvräknare.

Visa signatur