Permalänk

Dator stannar vid uppstart

Jag har en äldre Dell Dimension som vägrar att starta upp.

När jag startar datorn så stannar den vid uppstarten, kommer endast upp en svart ruta med Grafikkortets namn.
"Radeon X1950" (står lite mer specifik information om grafikkortet)

Kommer inget val att gå vidare till bios innan denna ruta kommer upp och jag har testat att trycka på de mesta men kommer inte förbi denna rutan. Även låtit datorn stå igång i några timmar för att de om det händer något men den stannar kvar på denna ruta.

Kan tyvärr inte kolla exakta hårdvaran (inte min dator)
Har testat Hårddisken i en annan dator och den fungerade bra.
Har tyvärr inte tillgång att testa resterade hårvara.

Någon som har förslag på vad problemet kan vara ?

Edit: Har nu beställt ett nytt grafikkort för att testa med ett annat. Sen får man ju hoppas på att detta kommer att fungera.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk

Hej

Det er ganske normalt, at grafik informationer vises ved opstart, men systemet skulle loade videre indenfor ganske kort tid. At prøve et andet grafikkort er en ganske god ide, men mens du venter på at det ankommer, er der et par ting du kan prøve.

Prøv at fjern dele som harddisk, optical drive, og 1 memory af gangen. Imellem hver ting prøver du at tænde computeren, for at se, om det er en af disse dele der evt. skaber problemet.

Hvis dette ikke hjælper, har vi skåret problemet ned til 3 ting: Motherboard, grafikkort eller PSU. Hvis det nye grafikkort heller ikke hjælper, kan det være svært at sige om det er motherboard eller PSU der er det endelige problem, men det burde være muligt at skaffe en PSU du ved virker, for at teste dette.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Lagadator

Du kan även prova att dra ut strömmen ur datorn, vänta 30sekunder. Ta ut BIOS batteriet, vänta 10 sekunder, tillbaka med BIOS batteri. Stoppa i strömmen och starta igen.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Skrivet av DellCare:

Hej

Det er ganske normalt, at grafik informationer vises ved opstart, men systemet skulle loade videre indenfor ganske kort tid. At prøve et andet grafikkort er en ganske god ide, men mens du venter på at det ankommer, er der et par ting du kan prøve.

Prøv at fjern dele som harddisk, optical drive, og 1 memory af gangen. Imellem hver ting prøver du at tænde computeren, for at se, om det er en af disse dele der evt. skaber problemet.

Hvis dette ikke hjælper, har vi skåret problemet ned til 3 ting: Motherboard, grafikkort eller PSU. Hvis det nye grafikkort heller ikke hjælper, kan det være svært at sige om det er motherboard eller PSU der er det endelige problem, men det burde være muligt at skaffe en PSU du ved virker, for at teste dette.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Har testat med ett ramminne i taget men kommer inte längre än tidigare.
Ska testa att koppla ut optisk enhet och hårddisk lite senare idag.

Har jag tur så kommer det att fungera med det nya grafikkortet annars får jag nästan inköpa helt ny hårdvara och sätta in i datorn.

Tack för alla tipsen! Hoppas att jag kommer få igång datorn igen.

Skrivet av Lagadator.se:

Du kan även prova att dra ut strömmen ur datorn, vänta 30sekunder. Ta ut BIOS batteriet, vänta 10 sekunder, tillbaka med BIOS batteri. Stoppa i strömmen och starta igen.

Ska även testa detta lite senare under dagen.

Återkommer med resultat senare.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Skrivet av vadhettehaaan:

Har testat med ett ramminne i taget men kommer inte längre än tidigare.
Ska testa att koppla ut optisk enhet och hårddisk lite senare idag.

Har jag tur så kommer det att fungera med det nya grafikkortet annars får jag nästan inköpa helt ny hårdvara och sätta in i datorn.

Tack för alla tipsen! Hoppas att jag kommer få igång datorn igen.

Ska även testa detta lite senare under dagen.

Återkommer med resultat senare.

Hr nu testat med att koppla ut optisk enhet, hdd, fläktar m.m. men får samma fel.
Har även tagit ut batteriet på moderkortet samt kopplat ut strömmen från datorn sen satt i de igen, men ingen skillnad där heller.

Har nu testat med ett annat grafikkort men då kommer samma ruta upp fast endast en (-) som blinkar.
Detta händer även om jag byter plats på ramminnena, precis som om jag inte kan sätta i någon ny hårdvara?
Känner den inte igen den nya hårdvaran? Eller vad kan felet vara?

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk

Hej

Ked af at høre, at du stadig har problemer. Prøv at send mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen, og om jeg evt. kan finde en løsning.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.