Permalänk
Medlem

Ntldr saknas!!?

Hej skriver via smartphonw så ursäkta alla stavfel!!

Jag fick en extern hårddisk u julklapp, förde över fotogeafier sen när jag
Kom tullbaka så hade jag en svart skärm med texten ntldr saknas.

Hjälp mig vad ska jag göra???!!!! Begriper inte sånt här!!! Kan ni
Förklara för en dummy som jag?, får panik!!! Måste komma åt mitt innehåll på datorn
Mina gamla bilder och allt annat!!!! Snälla hjälp mig!!! :'(

Har win 7 även peövat åtkomst med mini xp men funkar ej

Permalänk
Medlem

Koppla ur externa disken innan datorn startar.

Har du flera interna diskar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Koppla ur externa disken innan datorn startar.

Har du flera interna diskar?

Fungerar inte får samma meddelande ändå :'(

Ja jag har flera interna inga problem med dem under alla dessa år förutom att de är överfulla :/

Min nya externa är en intenso 1 tb ej haft problem med andra externa förut o den var helt ny o rekommenderad

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på HUR man kommer in med mini windows xp så nu kommer jag åt mina filer iaf!!
Men begriper fortf inte hur/varför detblev så här?? Vore jättwbra med tips o råd på svenska för noobs som jag!

Permalänk
Medlem

Det är antagligen så att bootordningen har ändrats i BIOS och ja, fel hårddisk är nu först. Det skulle också kunna vara så illa som att Windows är sabbat, men det tror jag inte.

Gå in i BIOS (tryck på F2, F1, Delete när datorn startar, det brukar stå vilken knapp du ska trycka på). Leta upp boot priority och eventuellt har du en kategori som heter harddisk boot priority där, byt ordning på diskarna där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Det är antagligen så att bootordningen har ändrats i BIOS och ja, fel hårddisk är nu först. Det skulle också kunna vara så illa som att Windows är sabbat, men det tror jag inte.

Gå in i BIOS (tryck på F2, F1, Delete när datorn startar, det brukar stå vilken knapp du ska trycka på). Leta upp boot priority och eventuellt har du en kategori som heter harddisk boot priority där, byt ordning på diskarna där.

TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!!!!!!!
Den funkar som den ska nu!! Du är en ängel tack för hjälpen!!!!!

Vågar jag använda min nya externa när det blir såhär? Verkar ju inte säkert när inställningarna ändras? :/
Såg ej hur det gick till då jag lät den arbeta för sig själv m kopieringen men det lär ju inte hända igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokinero:

TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!!!!!!!
Den funkar som den ska nu!! Du är en ängel tack för hjälpen!!!!!

Vågar jag använda min nya externa när det blir såhär? Verkar ju inte säkert när inställningarna ändras? :/
Såg ej hur det gick till då jag lät den arbeta för sig själv m kopieringen men det lär ju inte hända igen!

Du kan koppla in den externa, skulle datorn klaga så får du gå in i BIOS och ändra igen bara så skall det fungera.

Visa signatur