Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Roaming trots avstängt i mobilen?

Permalänk
Medlem

Roaming trots avstängt i mobilen?

Åkte en kortare sväng in i Norge för några veckor sedan.
Tittade lite på min senaste faktura från Tele2 och ser då att trots att roaming är av så har lite pengar dragits.
Det är en struntsumma som jag inte kommer att bry mig om men är ändå lite nyfiken på hur detta kunde gå till.

Datatrafik i Sverige och utomlands
Network NOR
Antal Datamängd (MB) Avgift/MB Öppnings-avgift
1 0,041 0,00 5,00 0,20
* momsbefriad datatrafik inom icke EU-land

20 öre för 41 kilobyte

Men den stora frågan, hur och varför?
Har en Motorola RAZR med Android ICS 4.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Var datatrafik avstängt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Var datatrafik avstängt?

Nej, men roaming var avstängt.

Den var uppkopplad till mitt hemnät i Sverige och så länge täckning fanns i Norge, sen byter operatör och i och med det börjar jag "roama". Då borde den klippt datatrafiken?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Hlade märke till att under samma vecka som jag fylde på 150kr så hade pengar dragits utan min kunskap. Det fick jag veta igenom telias sms "Du bör fylla på kortet pga lite pengar". Måste tilläga att mobil data är inaktiverat.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

lade märke till att under samma vecka som jag fylde på 150kr så hade pengar dragits utan min kunskap. Det fick jag veta igenom telias sms "Du bör fylla på kortet pga lite pengar". Måste tilläga att mobil data är inaktiverat.

Edit, vet hur du känner xd

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av glemmy:

Nej, men roaming var avstängt.

Den var uppkopplad till mitt hemnät i Sverige och så länge täckning fanns i Norge, sen byter operatör och i och med det börjar jag "roama". Då borde den klippt datatrafiken?

Den bör inte göra nåt själv om du inte sagt åt den att göra nåt...
Vad menar du med klipp mobildata? Stängt av mobildata?

Har du stängt av roaming i luren ska den inte roama alls, vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den bör inte göra nåt själv om du inte sagt åt den att göra nåt...
Vad menar du med klipp mobildata? Stängt av mobildata?

Har du stängt av roaming i luren ska den inte roama alls, vad jag vet.

Precis så.. Hade ju mobildata på i sverige. Iom att jag lämnar tele2s nätverk när jag åker in i norge så borde den inte koppla upp sig, eftersom roaming av avstängt.

Men konstigt nog överfördes några byte i det norska nätverket ändå

Edit: inställningar
http://db.tt/BOuyQhnx

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Du har inte tat emot MMS typ o har rootat telefonen så att den går förbi dina inställningar? Vet att en polare hade att 3g slås på automatiskt eller nåt när han fick MMS och jag varnade honom för det när han är utomlands...

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Min gamla mobil gjorde också så fast i Sverige, Roaming var avstängt ändå höll den på hela tiden men jag vet inte om det drogs några pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Du har inte tat emot MMS typ o har rootat telefonen så att den går förbi dina inställningar? Vet att en polare hade att 3g slås på automatiskt eller nåt när han fick MMS och jag varnade honom för det när han är utomlands...

Du har nog rätt när jag tänker efter! Får aldrig mms men fick ett för någon månad sen. Kan ha råkat klicka på det i inkorgen. Det är nog förklaringen! Tack

Visa signatur

Det var High noon.