FX-8350 eller inte, det är frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Har du provat amd och sli i 600 serien? Vad grundar du din påståenden på i denna fråga?
Jag har ju provat, det funkade inte med 660ti sli, 670 sli eller ett 690

Inte en chans att en fx-8350 flaskar ett par 660 ti, då är det du som är klantig. Vad jag menar med att inte flaska är att man kommer få bra och spelbara fps med vilket kort eller sli/cf konfig man väljer. Intel ger bättre FPS det vet alla, men man får prestanda så det räcker och blir över med en fx-8350. Om man absolut måste ha 200 fps i starcraft så välj inte AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Har du provat amd och sli i 600 serien? Vad grundar du din påståenden på i denna fråga?
Jag har ju provat, det funkade inte med 660ti sli, 670 sli eller ett 690

Om ett 8350 skulle flaska ett 660Ti så skulle inte ens min 3930k orka med dubbla GTX 670.

Och det finns ingen orsak varför det inte skulle gå bra med en AMD cpu.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kommer ta ca 4 år om den kör på full load 24 timmar om dygnet. Gjorde en snabb räkning baserad på elpriset i någon annan tråd och det är inte realistiskt att spara in något på förbrukningen.

Enda jag kan tänka på är att den kommer bli mycket varmare än Intels och på det sättet kräva mer kylning osv.

Att det var så mycket, det kunde jag verkligen inte tänka mig ^^ Men även om man köper en riktigt bra kylare, som t.ex en Corsair Hydro H80i, så kommer det ändå ta flera år för en Intel processor att komma ikapp.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD3H - CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.4GHz - CPU kylare: Phanteks PH-TC14PE - GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB - PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold - RAM: Corsair 8GB VENGEANCE LP - SSD: Intel 335 Series 180GB Reseller - HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Inte en chans att en fx-8350 flaskar ett par 660 ti, då är det du som är klantig. Vad jag menar med att inte flaska är att man kommer få bra och spelbara fps med vilket kort eller sli/cf konfig man väljer. Intel ger bättre FPS det vet alla, men man får prestanda så det räcker och blir över med en fx-8350. Om man absolut måste ha 200 fps i starcraft så välj inte AMD.

Har du inte läst tråden? Kolla mina länkar jag postade. Om grafikkortet bra kommer upp i ca 60% useage, samma resultat med 1100T samt 8350 @4.7ghz. När jag byter till intel får jag 100% useage. Kan man i så fall kalla detta flaskhals?

Om jag har en bil med 500hk och min gasvajer är för kort så jag bra kan gasa 60% dvs att mitt direktinsprut bara kan ge 60% bensin och luftblandning. Är då detta en flaskhals?

Alla vi vet ju att det inte går använda 8 kärnor eller 8 logiska kärnor i bf3 fullt ut. Jämför man en intelkärna mot en amdkärna så sägs det att intelkärnan klarar så mycket mer per klockcykel. (För ett par årsen va det tvärtom att amd fick ut betydligt mer per klockcykel)

Kolla min länkar, jag kan länka ännu fler om det behövs. Det gick inte få upp useagen mer, kolla även mina trådar en massa kunnigt folk här hjälpte mig men det gick ta mig fan inte få upp den. Satte i min 3770k och vips så hade jag 100%

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Har du inte läst tråden? Kolla mina länkar jag postade. Om grafikkortet bra kommer upp i ca 60% useage, samma resultat med 1100T samt 8350 @4.7ghz. När jag byter till intel får jag 100% useage. Kan man i så fall kalla detta flaskhals?

Om jag har en bil med 500hk och min gasvajer är för kort så jag bra kan gasa 60% dvs att mitt direktinsprut bara kan ge 60% bensin och luftblandning. Är då detta en flaskhals?

Alla vi vet ju att det inte går använda 8 kärnor eller 8 logiska kärnor i bf3 fullt ut. Jämför man en intelkärna mot en amdkärna så sägs det att intelkärnan klarar så mycket mer per klockcykel. (För ett par årsen va det tvärtom att amd fick ut betydligt mer per klockcykel)

Kolla min länkar, jag kan länka ännu fler om det behövs. Det gick inte få upp useagen mer, kolla även mina trådar en massa kunnigt folk här hjälpte mig men det gick ta mig fan inte få upp den. Satte i min 3770k och vips så hade jag 100%

Det låter ju dock som något annat har varit fel.
Att 1100T presterar exakt samma som en 8350 @ 4.7 ghz låter ju väldigt väldigt fel i mina öron iaf.
Många säger att det går att använda 8 kärnor väldigt bra i 64 multiplayer.
Kan det varit så att du hade ett moderkort som behövdes uppdatera bios kanske ? Uppdaterade du drivrutinerna efter bytet ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Äger nu en FX-8350 och kör den i 5.0ghz med god prestandavinst

Peace out

Du har inte lust o göra lite test eller ?

Testa o kör 3dmark 11, cinebench o typ bf3 multiplayer o spara alla resultat.
Efter det så kör du 2 hot fixes, core parking och gör samma tester igen o kollar om du får någon prestandaökning
#13159976

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Har du inte läst tråden? Kolla mina länkar jag postade. Om grafikkortet bra kommer upp i ca 60% useage, samma resultat med 1100T samt 8350 @4.7ghz. När jag byter till intel får jag 100% useage. Kan man i så fall kalla detta flaskhals?

Du kör nVidia 690 på en 1080p skärm ??

Det innebär att du har helt extrema FPS när belastningen är lätt på processorn, det är helt korrekt att en FX-8350 kommer flaska det grafikkortet på enklare belastningar (när processorn kanske bara driver spelet med i huvudsak en kärna). Men att vilja ha 100% där är som att elda för kråkorna. Intels kraft per kärna är något bättre än amd och på låg upplösning vilket man nog får säga att 1080p är för 690 så kan intel rusa grafikkortet. Istället för 250 FPS får du 350FPS. Grattis

Låt säga att du istället köper en skärm med 2560x1600 eller kör tre skärmar och maxar inställningarna så du får användning av ditt grafikkort, då kommer du få ett helt annat beteende. Iofs skulle jag nog säga att den processorn du har nu (3770K) är ganska likvärdig med FX-8350 med tanke på trådprestanda i BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hur ska vi veta det?

Vi vet inte vilken upplösning du kör på och vilka spel du spelar.

Kör du på 3st skärmar så tror jag dina kort kommer flaska före din CPU, OM du nu spelar BF3 eller liknande.
Spelar du Minecraft har du inte ens stöd för SLI och ett enda 670 kommer flaska om du kör på en enda skärm.

Jag har 3 skärmar men spelar endast på 1 i 1920x, och jag lirar allt från MS röj till BF3

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Om grafikkortet bra kommer upp i ca 60% useage, samma resultat med 1100T samt 8350 @4.7ghz. När jag byter till intel får jag 100% useage. Kan man i så fall kalla detta flaskhals?

Det betyder att din intel flaskar. Den orkar inte trycka ut nog många frames i sekunden för att mata grafikkortet/en.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Har jag påstått något annat i mitt inlägg än att det inte går att köra ultra preset i full HD med ett 6770? Spelet skulle ju inte ens starta på ultra med ett 6770.
Och ultra är ultra preset. Inte någon kompromiss med allt på low och en inställning på max.

Kantutjämning är det som gör spelet snyggt, men även det som gör det tungt.

Så ja, man behöver ett av de starkaste korten på marknaden för att dra runt BF3 i ultra och undvika bildspel, herr vuxen.

Du kanske tänker på 6770D den som följer med APU?
Det finns ju en annan 6770 som kom efter 5770

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det betyder att din intel flaskar. Den orkar inte trycka ut nog många frames i sekunden för att mata grafikkortet/en.

Hur får du ihop det?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det betyder att din intel flaskar. Den orkar inte trycka ut nog många frames i sekunden för att mata grafikkortet/en.

Han menar att hans grafikkort fick 60% usage med AMD processorerna. När han bytte till Intel så kunde grafikkortet gå till 100%. Där ser man att AMD processorerna flaskade.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tämligen värdelös jämförelse du länkar till. De spelar bara i 1280x720 på Medium.

Man gör med fördel så när processorer testas för att inte grafikkortet ska utgöra den svagaste länken i kedjan som grafikkortet normalt gör vid vanligt spelande. Detta gör alltså så att skillnaden mellan processorerna framträder tydligare. Jämför med en tabell som visar resultaten från 1920x1080 på ultra så kommer du se att alla processorer ser ut att vara nära på lika bra.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Han menar att hans grafikkort fick 60% usage med AMD processorerna. När han bytte till Intel så kunde grafikkortet gå till 100%. Där ser man att AMD processorerna flaskade.

Skrivet av matte56:

Hur får du ihop det?

Läste för snabbt. Men är ändå konstigt att han inte lyckas använda korten bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av guanbana:

Har du inte läst tråden? Kolla mina länkar jag postade. Om grafikkortet bra kommer upp i ca 60% useage, samma resultat med 1100T samt 8350 @4.7ghz. När jag byter till intel får jag 100% useage. Kan man i så fall kalla detta flaskhals?

Om jag har en bil med 500hk och min gasvajer är för kort så jag bra kan gasa 60% dvs att mitt direktinsprut bara kan ge 60% bensin och luftblandning. Är då detta en flaskhals?

Alla vi vet ju att det inte går använda 8 kärnor eller 8 logiska kärnor i bf3 fullt ut. Jämför man en intelkärna mot en amdkärna så sägs det att intelkärnan klarar så mycket mer per klockcykel. (För ett par årsen va det tvärtom att amd fick ut betydligt mer per klockcykel)

Kolla min länkar, jag kan länka ännu fler om det behövs. Det gick inte få upp useagen mer, kolla även mina trådar en massa kunnigt folk här hjälpte mig men det gick ta mig fan inte få upp den. Satte i min 3770k och vips så hade jag 100%

Läste din andra tråd för ett tag sedan.

Var det inte så att det inte blev någon som helst skillnad mellan oklockat och 4,7Ghz för dig med AMDprollen? Du fick samma Gpu användning oavsett?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Han menar att hans grafikkort fick 60% usage med AMD processorerna. När han bytte till Intel så kunde grafikkortet gå till 100%. Där ser man att AMD processorerna flaskade.

Alltså enligt han så flaskade hans cpu (100%) innan byte och gpuer låg på 60%.
Nu ligger hans intel på ca 60-80% och hans gpuer ligger på 100% (dom flaskar istället)
Tycker fortfarande det är konstigt, en 8350 i 4.7 ghz ska verkligen inte flaska. Felet låg kanske i moderkortet, någon inställning, drivrutin eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Man gör med fördel så när processorer testas för att inte grafikkortet ska utgöra den svagaste länken i kedjan som grafikkortet normalt gör vid vanligt spelande. Detta gör alltså så att skillnaden mellan processorerna framträder tydligare. Jämför med en tabell som visar resultaten från 1920x1080 på ultra så kommer du se att alla processorer ser ut att vara nära på lika bra.

Beror helt på vilken typ av belastning på processorn man vill se.

Vill man få fram uppgifter om hur processorn klarar tyngre belastningar är det tvärtom bra att använda ett grafikkort som flaskar processorn på de enklare områdena för de kan annars dölja problem i tyngre områden. Jag tror ingen är speciellt intresserad av att köpa en processor som kan rusa ett grafikkort när det inte behövs. Ingen kommer märka skillnader på 100 FPS och uppåt.
Viktigare är om det blir 40 eller 50 FPS när det är som värst för processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det betyder att din intel flaskar. Den orkar inte trycka ut nog många frames i sekunden för att mata grafikkortet/en.

Jag dubblade min fps från 60 till 100-120 + på alla 64 spelares banor, är det flaska?

Vilka teorier alltså.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Alltså enligt han så flaskade hans cpu (100%) innan byte och gpuer låg på 60%.
Nu ligger hans intel på ca 60-80% och hans gpuer ligger på 100% (dom flaskar istället)
Tycker fortfarande det är konstigt, en 8350 i 4.7 ghz ska verkligen inte flaska. Felet låg kanske i moderkortet, någon inställning, drivrutin eller annat.

Provade allt och jag menar allt, uppdatera modekortet, bios, byte prolle, byta grafikkort, klocka prolle, byta ram, klocka ram, uppdatera alla drivrutiner, byta sli kabel, alla tänkbara inställningar i w7, testat w8, allt förutom byta moderkort.

Fick ingen märkbar skillnad från 4.0 till 4.7 GHz, fick betydligt mer fps och useage på att klocka 3770n.

Det skulle ju kunnat vara något vajsing med moderkortet det vet man ju aldrig, gick dock inte höja spänningen till mer än 1.45V så lyckades aldrig klocka mer än 4.7 GHz

Väldigt märkliga problem, fick liksom exakt samma useage fast mer fps när jag bytte från 660ti sli till 670 sli och samma visa till 690.

Många påstod att det va AMD prollarna som va problemet, att de inte kunde skicka tillräckligt med data till gpuerna.

Hur som helst så är jag sjukt nöjd nu iaf, kostade en del dock men va faan.

Så här såg användningen ut på CPU, det va det som va det sjuka att det inte såg ut och vara så svettigt för prollen.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du kör nVidia 690 på en 1080p skärm ??

Det innebär att du har helt extrema FPS när belastningen är lätt på processorn, det är helt korrekt att en FX-8350 kommer flaska det grafikkortet på enklare belastningar (när processorn kanske bara driver spelet med i huvudsak en kärna). Men att vilja ha 100% där är som att elda för kråkorna. Intels kraft per kärna är något bättre än amd och på låg upplösning vilket man nog får säga att 1080p är för 690 så kan intel rusa grafikkortet. Istället för 250 FPS får du 350FPS. Grattis

Låt säga att du istället köper en skärm med 2560x1600 eller kör tre skärmar och maxar inställningarna så du får användning av ditt grafikkort, då kommer du få ett helt annat beteende. Iofs skulle jag nog säga att den processorn du har nu (3770K) är ganska likvärdig med FX-8350 med tanke på trådprestanda i BF3

Fick 6687 p i 3dmark11 amd 8350n och får över 11000 på min 3770.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Så här såg användningen ut på CPU, det va det som va det sjuka att det inte såg ut och vara så svettigt för prollen.

http://img842.imageshack.us/img842/6454/bf32a.jpg

Ja det där tyder på något annat problem, jag har högre belastning på processorn, kör på högre upplösning än du och en gpu som knappt är en fjärdedel av vad din är. Alltså min GPU får slita mycket mer och borde isåfall flaska processorn mer. Multiplayer ligger min belastning på processorn på c.a. 50-70% (FX-8320 klockad till lite drygt 4GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Du har inte lust o göra lite test eller ?

Testa o kör 3dmark 11, cinebench o typ bf3 multiplayer o spara alla resultat.
Efter det så kör du 2 hot fixes, core parking och gör samma tester igen o kollar om du får någon prestandaökning
#13159976

http://i.imgur.com/e1EW0Fh.jpg

Får inte hotfixen att funka säger bara "The update is not applicable to your computer".

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

http://i.imgur.com/e1EW0Fh.jpg

Får inte hotfixen att funka säger bara "The update is not applicable to your computer".

Vart köpte du din cpu ifrån?, kollade du vilken vecka den va till verkad eller vad som stog på ihs?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Vart köpte du din cpu ifrån?, kollade du vilken vecka den va till verkad eller vad som stog på ihs?

Köpte den på netonet här i stan, kollade runt mellan alla butiker efter bästa batcherna men hittade ingen vettig så blev en 1244 som skall vara ganska dålig enligt många.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

http://i.imgur.com/e1EW0Fh.jpg

Får inte hotfixen att funka säger bara "The update is not applicable to your computer".

tycker du att den presterar som TekSyndicate sa att den borde göra?

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Scoorch fick 7900 i Physics score, jag får 8300 med 4,5 ghz 2500k. Märks att det är någonting fel med drivrutinerna/uppdates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Scoorch fick 7900 i Physics score, jag får 8300 med 4,5 ghz 2500k. Märks att det är någonting fel med drivrutinerna/uppdates.

Har inte hotfixesarna etc installerat. Den där OCn var dock endast processor och HT link och NB låg på stock frekvenser. skulle nog gå pressa några poäng till med hotfixes och OC på resterande komponenter.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Scoorch fick 7900 i Physics score, jag får 8300 med 4,5 ghz 2500k. Märks att det är någonting fel med drivrutinerna/uppdates.

Inte så att det bara är en sämre CPU helt enkelt? Den är ju också lite billigare så det låter rimligt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

syntetiska tester kan vara bättre optimerade för vissa cpuer eller så optimerar intel stenhårt för att plocka mer poäng/kunder.

jag föredrar att kolla på verkliga tester som omkodning,spel,'winrar' istället

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

http://i.imgur.com/e1EW0Fh.jpg

Får inte hotfixen att funka säger bara "The update is not applicable to your computer".

Hm okej det var konstigt.
Testade du köra core parking och välja disable så den inte parkerar ?
http://bitsum.com/files/parkcontroldist64.exe

det ska se ut så här:

Ett lite äldre test som visar klar förbättring för några intel cpuer