Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Detta måste vara så nära humor man kan komma när det kommer till matematik. Creds för att du lyckas konkretisera det hela på ett bra sätt!

Tack för credden, men den var felplacerad, iallafall. för 44 dagar från idag (igår) hinner inte ikapp midsommar... eller skall jag räkna bort de dagar jag redan inkluderat i beräkningen? Kllockan är f mkt.. Orkar inte. God natt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Tittar man på senaste dagarnas statistik från Clicky .com ser man två spännande saker angående kunderna och Windows.

1) Företag använder inte Windows 8
2) Windows 8 går inte om om Vista i marknadsandelar förrän efter midsommar

...

Jag tvivlar än mer på att Windows 8.0 når ens Vistas maxsiffror på 18% i marknadsandelar. Visst bör de vara desperata.

Vi diskuterade visserligen Windows Phone/Apputveckling och MS position i allmänhet, inte Windows 8, men ok. Sen vet jag inte vad för betydelse marknadsandelen för just 8.0 har, precis som det inte är så intressant vad exempelvis Vista hade för marknadsandel innan SP1 förutom möjligtvis just i kontrast med 8.0-siffran. Windows totala marknadsandel (för datorer) är fortfarande en bit över 90% (enligt exempelvis Netmarketshare) och inget tyder på att W8 förändrar detta. Blue/8.1/Whatever är i princip ett SP då det är gratis, även om det innehåller lite mer än ett traditionellt sådant. MS har aldrig släppt en ny OS-version gratis, inte ens 95OSR2 eller 98SE som var uppgraderingar mellan versioner.

Windows 8 har inte tagit sig på särskilt många företag ännu, vilket inte är konstigt då företag inte normalt sett är så snabba på sådana saker. På mitt företag exempelvis kör vi W7 trots att datorerna kom med åttan (dessutom engelskt W7 när de kom med svenskt W8), det är inget vi har bett om utan de är de som driftar vår IT som gjorde det valet. Kraven från vår sida handlar mer om vilka programvaror som ska finnas samt diverse säkerhetsfunktioner som VPN osv. OS-version på utvecklardatorer har ju ingen större betydelse för produktiviteten, däremot kräver vi ju exempelvis Windows Server/SQL Server 2012 på servrarna då de innebär stora förbättringar på vissa områden precis som vi kräver senaste VS, SSMS osv. på datorerna. En ny OS-version är mer som en ny version av Office: en del nya och förbättrade funktioner men inget kritiskt så uppgraderingen kan vänta tills dess att barnsjukdomarna är bortarbetade, i alla fall har det varit så de senaste versionerna.

På min personliga "utvecklingsdator" kör jag åttan helt utan problem. Faktum är att det går smidigare på den än på jobbdatorn bara för att den inte är så dumt nerlåst (de som driftar förstår uppenbarligen inte att en utvecklare behöver ha tillgång till aktivitetshanteraren exempelvis). Men detta har förstås mindre betydelse. Inom några år kommer Windows > 7 att finnas på majoriteten av datorerna, alla som jobbar med datorer kommer att ha lärt sig det och >90% av hemanvändare som fortfarande har en dator kommer att använda det. Men det är ju inte där problemet för MS ligger, dominansen på datormarknaden är fortfarande ohotad, utan det är på telefoner och surfplattor vilka mer och mer ersätter datorer för en allt större del av befolkningen. Ville MS ha kvar sin position bland konsumenter så var de tvungna att göra något för att komma in på det segmentet, och det de var tvungna att göra var att spela på deras styrkor med bakåtkompabilitet och produktivitet. Tåget med mediekonsumtion och handikappad browsing hade redan seglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi diskuterade visserligen Windows Phone/Apputveckling och MS position i allmänhet, inte Windows 8, men ok. Sen vet jag inte vad för betydelse marknadsandelen för just 8.0 har, precis som det inte är så intressant vad exempelvis Vista hade för marknadsandel innan SP1 förutom möjligtvis just i kontrast med 8.0-siffran. Windows totala marknadsandel (för datorer) är fortfarande en bit över 90% (enligt exempelvis Netmarketshare) och inget tyder på att W8 förändrar detta. Blue/8.1/Whatever är i princip ett SP då det är gratis, även om det innehåller lite mer än ett traditionellt sådant. MS har aldrig släppt en ny OS-version gratis, inte ens 95OSR2 eller 98SE som var uppgraderingar mellan versioner.

Windows 8 har inte tagit sig på särskilt många företag ännu, vilket inte är konstigt då företag inte normalt sett är så snabba på sådana saker. På mitt företag exempelvis kör vi W7 trots att datorerna kom med åttan (dessutom engelskt W7 när de kom med svenskt W8), det är inget vi har bett om utan de är de som driftar vår IT som gjorde det valet. Kraven från vår sida handlar mer om vilka programvaror som ska finnas samt diverse säkerhetsfunktioner som VPN osv. OS-version på utvecklardatorer har ju ingen större betydelse för produktiviteten, däremot kräver vi ju exempelvis Windows Server/SQL Server 2012 på servrarna då de innebär stora förbättringar på vissa områden precis som vi kräver senaste VS, SSMS osv. på datorerna. En ny OS-version är mer som en ny version av Office: en del nya och förbättrade funktioner men inget kritiskt så uppgraderingen kan vänta tills dess att barnsjukdomarna är bortarbetade, i alla fall har det varit så de senaste versionerna.

På min personliga "utvecklingsdator" kör jag åttan helt utan problem. Faktum är att det går smidigare på den än på jobbdatorn bara för att den inte är så dumt nerlåst (de som driftar förstår uppenbarligen inte att en utvecklare behöver ha tillgång till aktivitetshanteraren exempelvis). Men detta har förstås mindre betydelse. Inom några år kommer Windows > 7 att finnas på majoriteten av datorerna, alla som jobbar med datorer kommer att ha lärt sig det och >90% av hemanvändare som fortfarande har en dator kommer att använda det. Men det är ju inte där problemet för MS ligger, dominansen på datormarknaden är fortfarande ohotad, utan det är på telefoner och surfplattor vilka mer och mer ersätter datorer för en allt större del av befolkningen. Ville MS ha kvar sin position bland konsumenter så var de tvungna att göra något för att komma in på det segmentet, och det de var tvungna att göra var att spela på deras styrkor med bakåtkompabilitet och produktivitet. Tåget med mediekonsumtion och handikappad browsing hade redan seglat.

Windows RT är alltså ett fullkomligt meningslöst operativsystem, då det varken går att vara särskillt produktiv på plattformen det är designat för, och bakåtkompatibilitet med tidigare Windowsversioner saknas.

Jag vet inte, men det känns som att Microsoft faktiskt borde titta mer på apple. De vill ju vara apple, men har misslyckats med det som apple lyckades med. DVS att lansera en ny produkt UTAN att involvera PC-divisionen. Det är inte särskillt sannorlikt att man blir mer sugen på en platta eller en telefon från Microsoft bara för att Windows blir fyrkantigare och mer i helskärm, så vad är meningen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De har ju andra produkter än Windows, och nu var det inte "idg" utan computer Sweden, men kanske inlänkat från IDG... Minns inte riktigt.

I sig spelar det ingen roll egentligen. Det anmärkningsvärda var väl i så fall det vardagliga tonläget, om det nu finns sådant i textform.

Det är väl det, om något, som spelar roll - de [IDG, eller CS om du vill] är inte precis den mest pålitliga tidsskriften. Att läsa detta i CS är ungefär som att läsa ett vardagligt "fakta" förbipasserande i Aftonposten.

Förövrigt påpekade jag specifikt att Windows divisionens intäkter legat mer eller mindre still YoY precis för att visa att Windows inte blivit "bärd"(?) av de andra divisionerna.

Skrivet av sAAb:

De erbjöd $2000 USD. Skulle du ta det? Du får säkert skatta för det också...

De erbjöd $100.00 per app, upptill totalt 10 per platform. Inga stora pengar som kommer att göra till eller från för de större aktörerna men det lockar de små indieutvecklarna till Windows[Phone]. Släpper de bara en app har de fått "medlemskapet" betalat för ett helt år. Släpper de 20, eventuellt snabbt portade appar de redan har till iOS eller Android, får de snabba $2000. Om dessa sedan ska skattas eller inte beror helt på dig som utvecklare.

Det tillhör att både Google (samt HTC, Samsung och andra OEMer) och Apple haft liknande erbjudanden tidigare. RIM/Blackberry gick mycket längre och erbjöd en $10000 garanti per app (med en hel del restriktioner). Microsoft har kört andra typer promotions tidigare i andra delar av världen (UK bl.a. där jag själv deltagit) och givit N poäng per app (och för ögonblicket N poäng för använd in-house teknik och/eller porteringar) som sedan kan bytas in mot allt från XBox Live årskort till 80" TV-apparater.

I slutändan blir det win/win eftersom folk flest, även fast de är enade om att appar egentligen inte är så viktiga, ser antalet tillgängliga appar som en användbar metrik vid köp av ny mobiltelefon och eller surfplatta.

Skrivet av Ozzed:

Windows RT är alltså ett fullkomligt meningslöst operativsystem, då det varken går att vara särskillt produktiv på plattformen det är designat för, och bakåtkompatibilitet med tidigare Windowsversioner saknas.

Jag vet inte, men det känns som att Microsoft faktiskt borde titta mer på apple. De vill ju vara apple, men har misslyckats med det som apple lyckades med. DVS att lansera en ny produkt UTAN att involvera PC-divisionen. Det är inte särskillt sannorlikt att man blir mer sugen på en platta eller en telefon från Microsoft bara för att Windows blir fyrkantigare och mer i helskärm, så vad är meningen?

På vilket sätt är RT meningslöst? För vanliga konsumenter kan en RT platta (och RT finns än så länge endast till plattor eller hybrider) utföra 100% av deras behov, förutom vissa bank- och myndighets- ärenden där ett digitalt ID behövs, detta kommer dock inom kort. I tillägg till att göra allt som en iPad kan, kan man på en RT platta även använda Microsoft Office (vilket varesig du vill erkänna det eller ej är en "big deal") samt spela t.ex. flashbaserade Facebook spel utan att ladda ner det som en eventuell app.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

På vilket sätt är RT meningslöst? För vanliga konsumenter kan en RT platta (och RT finns än så länge endast till plattor eller hybrider) utföra 100% av deras behov, förutom vissa bank- och myndighets- ärenden där ett digitalt ID behövs, detta kommer dock inom kort. I tillägg till att göra allt som en iPad kan, kan man på en RT platta även använda Microsoft Office (vilket varesig du vill erkänna det eller ej är en "big deal") samt spela t.ex. flashbaserade Facebook spel utan att ladda ner det som en eventuell app.

Snajk nämnde bakåtkompatibilitet och produktivitet som starka kort. Windows RT saknar båda i min mening. Produktiviteten är förståss en personlig åsikt, men bakåtkompatibel är den inte.

Jag tycker i och för sig inte att produktivitet lämpar sig på plattor eller telefoner i någon större utsträckning, oavsett tillverkare, så den biten har inte med Microsoft att göra,

Trumfkortet som jag anser att MS skulle kunna ha är ju just bakåtkompatibiliteten, och den finns på Surface pro, men inte på RT, och surface pro är mycket för dyr för att folk ska bry sig. RT också, för den delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Snajk nämnde bakåtkompatibilitet och produktivitet som starka kort. Windows RT saknar båda i min mening. Produktiviteten är förståss en personlig åsikt, men bakåtkompatibel är den inte.

Jag tycker i och för sig inte att produktivitet lämpar sig på plattor eller telefoner i någon större utsträckning, oavsett tillverkare, så den biten har inte med Microsoft att göra,

Trumfkortet som jag anser att MS skulle kunna ha är ju just bakåtkompatibiliteten, och den finns på Surface pro, men inte på RT, och surface pro är mycket för dyr för att folk ska bry sig. RT också, för den delen.

Sant. Men bakåtkompabilitet är i grunden oviktig för konsumenter. Orsaken till att Microsoft tidigare varit så rädda om sin baköverkompabilitet från version till version har varit deras Enterprise-kunder, precis som de också är orsaken till eventuella Boot-to-Desktop och Startknappens återkomst.

Om faster Agda kan spela Candy Crush Saga på sin nya Windows RT powered tablett precis som hon tidigare kunde på sin 3KG tunga laptop är hon nöjd. Det samma gäller helt nya (dvs dagens yngre generation som inte har något behov att köra gårdagens program eller spel) användare. Min mormor, som precis gått bort, var på Facebook, betalade räkningar online, avbeställde print-tidningar för hon läste dem online och googlade som en vilken som helst expert. För tre år sedan visste hon knappt vad en dator var. Mitt poäng är att hon tog till 8 som en fisk till vatten - därför kan Windows 8 inte ses som en flopp.

I dag används datorer (varesig det är en smartphone, tablett, laptop eller desktop baserad sådan) av alla i samhället men de enda som verkligen klagar över Windows 8 är vissa powerusers och så kallade tech-journalister. Bägge dessa grupper gör så för att de är "bakåtsträvare" eller rädda för förändring. Visst finns det vissa tillfällen då en Windows 8 startskärm verkligen är counter-productive, men i det stora hela påverkar det inte någons arbetsdag negativt.

Om Windows 8 verkligen var en så stor flopp som vissa vill ha det till hade Microsoft givetvis kapitulerat och kommit tillbaka med startmenyn och gjort Metro valbart (som verkar vara huvudklagomålen) - istället håller de fast på sitt fast ger sina företagskunder en "övergångsperiod" i form av möjligt återinförande at startknappen (inte menyn, utan knappen) och möjligheten att starta rakt i desktopläge. Inte ens Microsoft är så nonchalanta att de kan kasta bort sin kundbas på det sättet som media porträtterat det.

Som vanligt är Microsoft lite tidigare ute än folk flest (eller deras konkurrenter) men i detta tillfället rör det sig om en mycket kortare tidsperiod än t.ex. Media Center där alla, även inbitna Microsoft hatare, tyckte att Microsofts lösning var helt klart bäst på marknaden - problemet var att konsumenter ännu inte var konditionerade för behovet. Hade Media Center släppts idag, med relativt små UX ändringar hade det fortfarande varit best-in-class (dock ändå inte sålt i stora mängder då de nu är för sent ute - Tivo-liknande DVRer och smarta TV-apparater har tagit marknaden med storm redan).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Sant. Men bakåtkompabilitet är i grunden oviktig för konsumenter. Orsaken till att Microsoft tidigare varit så rädda om sin baköverkompabilitet från version till version har varit deras Enterprise-kunder, precis som de också är orsaken till eventuella Boot-to-Desktop och Startknappens återkomst.

Om faster Agda kan spela Candy Crush Saga på sin nya Windows RT powered tablett precis som hon tidigare kunde på sin 3KG tunga laptop är hon nöjd. Det samma gäller helt nya (dvs dagens yngre generation som inte har något behov att köra gårdagens program eller spel) användare. Min mormor, som precis gått bort, var på Facebook, betalade räkningar online, avbeställde print-tidningar för hon läste dem online och googlade som en vilken som helst expert. För tre år sedan visste hon knappt vad en dator var. Mitt poäng är att hon tog till 8 som en fisk till vatten - därför kan Windows 8 inte ses som en flopp.

I dag används datorer (varesig det är en smartphone, tablett, laptop eller desktop baserad sådan) av alla i samhället men de enda som verkligen klagar över Windows 8 är vissa powerusers och så kallade tech-journalister. Bägge dessa grupper gör så för att de är "bakåtsträvare" eller rädda för förändring. Visst finns det vissa tillfällen då en Windows 8 startskärm verkligen är counter-productive, men i det stora hela påverkar det inte någons arbetsdag negativt.

Om Windows 8 verkligen var en så stor flopp som vissa vill ha det till hade Microsoft givetvis kapitulerat och kommit tillbaka med startmenyn och gjort Metro valbart (som verkar vara huvudklagomålen) - istället håller de fast på sitt fast ger sina företagskunder en "övergångsperiod" i form av möjligt återinförande at startknappen (inte menyn, utan knappen) och möjligheten att starta rakt i desktopläge. Inte ens Microsoft är så nonchalanta att de kan kasta bort sin kundbas på det sättet som media porträtterat det.

Som vanligt är Microsoft lite tidigare ute än folk flest (eller deras konkurrenter) men i detta tillfället rör det sig om en mycket kortare tidsperiod än t.ex. Media Center där alla, även inbitna Microsoft hatare, tyckte att Microsofts lösning var helt klart bäst på marknaden - problemet var att konsumenter ännu inte var konditionerade för behovet. Hade Media Center släppts idag, med relativt små UX ändringar hade det fortfarande varit best-in-class (dock ändå inte sålt i stora mängder då de nu är för sent ute - Tivo-liknande DVRer och smarta TV-apparater har tagit marknaden med storm redan).

Eller så handlar det om vad man trivs med. Jag har inget emot övriga nyheter i Windows 8 men att jag inte kan se mina öppna fönster när jag öppnar nya program och att jag måste köra med extra knappkombinationer för att kunna söka på samma sätt jag gjorde innan tycker jag inte är framsteg. Jag är alltså bakåtsträvare för att jag vill kunna ha de här fördelarna från Microsoft även fortsättningsvis?

Sedan räcker det knappast att ta upp en persons exempel för att ha täckning för vad du säger. Det finns massor av kombinationer.

Det finns de som har lätt att lära sig det nya och älskar det, eller hatar det, och det finns folk som har svårt att lära sig det nya men älskar det, eller hatar det, och det finns folk som inte bryr sig oavsett.

Det tillför ingenting för någon, utom möjligtvis folk som av någon anledning är skadeglada, att det gamla gränssnittet inte längre är valbart. Att programhanteraren fortsatte vara tillgänglig länge skyndade säkerligen på övergången, då folk kunde prova det nya utan att behöva känna sig tvingade in i något nytt, och jag tror det hade varit samma med Windows 8.

Angående flopp eller inte beror det på hur man definierar det. Användandet är lågt procentuellt sätt, och släpar till och med efter dunderfiaskot Vista vid samma tidpunkt efter release, flera välrenomerade tidningar skriver att det är en flopp, och Microsoft har blåvägratt att redovisa säljsiffror för Windows 8, något de annars gärna gör för produkter som säljer bra. Jag har svårt att se vad i de uppgifterna, eller något annat, som pekar på att det inte skulle vara en flopp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Eller så handlar det om vad man trivs med. Jag har inget emot övriga nyheter i Windows 8 men att jag inte kan se mina öppna fönster när jag öppnar nya program och att jag måste köra med extra knappkombinationer för att kunna söka på samma sätt jag gjorde innan tycker jag inte är framsteg. Jag är alltså bakåtsträvare för att jag vill kunna ha de här fördelarna från Microsoft även fortsättningsvis?

Till viss del, JA. Jag håller med om att vissa saker i Windows 8 verkligen kunde gjorts bättre, men detta är saker som blir fixade senare i år i.o.m. Blue.

Skrivet av Ozzed:

Sedan räcker det knappast att ta upp en persons exempel för att ha täckning för vad du säger. Det finns massor av kombinationer.

Det finns de som har lätt att lära sig det nya och älskar det, eller hatar det, och det finns folk som har svårt att lära sig det nya men älskar det, eller hatar det, och det finns folk som inte bryr sig oavsett.

Givetvis. Mitt exempel var ett av många liknande exempel jag har vittnat med egna ögon. Många gillar Windows 8, jag vill gå så långt som att påstå att alla casual-användare jag träffat (sedan jag fick mina Surface RTs i Oktober) gillar det. De som inte gillar det, är, i stora drag, alla över en kam osv - bakåtsträvare, tech-"journalister" och vissa med speciella användningsområden där Metro inte fungerar.

Skrivet av Ozzed:

Det tillför ingenting för någon, utom möjligtvis folk som av någon anledning är skadeglada, att det gamla gränssnittet inte längre är valbart. Att programhanteraren fortsatte vara tillgänglig länge skyndade säkerligen på övergången, då folk kunde prova det nya utan att behöva känna sig tvingade in i något nytt, och jag tror det hade varit samma med Windows 8.

Det är precis det det gör - det tvingar användarna till att omfamna det nya. Microsofts problem tidigare har varit att de varit allt för tidigt ute med många nytänkande produkter samtidigt som de strävat för att få till baköverkompatibilitet för sina Enterprise kunder. Då det funnits ett enkelt val har många användare fortsatt med det gamla oavsett om det var bättre eller inte och det nya har inte fått den traction det behövt. I.o.m. Windows 8 har de tvingat flertalet användare att anta det nya vilket i tur gör att utvecklare satsar på platformen vilket ger fler appar, vilket ger fler användare vilket ger fler appar and so on.

Skrivet av Ozzed:

Angående flopp eller inte beror det på hur man definierar det. Användandet är lågt procentuellt sätt, och släpar till och med efter dunderfiaskot Vista vid samma tidpunkt efter release, flera välrenomerade tidningar skriver att det är en flopp, och Microsoft har blåvägratt att redovisa säljsiffror för Windows 8, något de annars gärna gör för produkter som säljer bra. Jag har svårt att se vad i de uppgifterna, eller något annat, som pekar på att det inte skulle vara en flopp.

Jag har påpekat många gånger att Microsoft, historiskt sett, inte uppger siffror annat än förbigående N månader efter release. De är inte alls som Google som skryter om sina 1.5 miljoner Android aktiveringar per dag (vad fan betyder det i reela siffror ändå?). Som jag efterfrågat tidigare, länka gärna till några av alla dessa press releases där de kommer med rullande siffror för Windows 7, Office, Server eller andra MS produkter (förutom Xbox då det är en helt annan division och ja, de skryter varje månad om att de fortfarande säljer flest konsoller i USA).

Det faktum att Windows divisionen fortfarande tjänar mer pengar än de gjort QoQ eller YoY samtidigt som PC försäljningen, worldwide, har gått ned 14% (en nedgång som som bevisligen var projekterat innan Windows 8 ens släpptes - dock inte så hög som 14%) QoQ pekar på att Windows 8 inte är en flopp.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Till viss del, JA. Jag håller med om att vissa saker i Windows 8 verkligen kunde gjorts bättre, men detta är saker som blir fixade senare i år i.o.m. Blue.

Det får vi se hur det blir. Om de fixar det jag har problem med ser jag ingen anledning att skaffa Windows 8.1 eller vad det nu kommer heta, men då startMENYN saknas i Windows 8 och det är en central del i mitt användarmönster på en PC, oavsett om det är någon Linuxdist med KDE eller Windows jag kör, är 8.0 inget jag vill använda. Men som sagt. Fixar de det jag har problem med så är det ju löst.

Citat:

Givetvis. Mitt exempel var ett av många liknande exempel jag har vittnat med egna ögon. Många gillar Windows 8, jag vill gå så långt som att påstå att alla casual-användare jag träffat (sedan jag fick mina Surface RTs i Oktober) gillar det. De som inte gillar det, är, i stora drag, alla över en kam osv - bakåtsträvare, tech-"journalister" och vissa med speciella användningsområden där Metro inte fungerar.

De "casual-användare" jag känner antingen hatar det eller bryr sig inte. Men det finns ingen som uttryckt att startskärmen/modern UI fyller någon funktion de har saknat med Startmenyn.

Citat:

Det är precis det det gör - det tvingar användarna till att omfamna det nya. Microsofts problem tidigare har varit att de varit allt för tidigt ute med många nytänkande produkter samtidigt som de strävat för att få till baköverkompatibilitet för sina Enterprise kunder. Då det funnits ett enkelt val har många användare fortsatt med det gamla oavsett om det var bättre eller inte och det nya har inte fått den traction det behövt. I.o.m. Windows 8 har de tvingat flertalet användare att anta det nya vilket i tur gör att utvecklare satsar på platformen vilket ger fler appar, vilket ger fler användare vilket ger fler appar and so on.

Jag har sagt det förr, men om man måste tvinga användarna bort från det gamla, är det nya då verkligen bättre, och förresten, "bättre" enligt vem? Det är väl fortfarande en smaksak.

"DOS" blev ju "Legacy" i och med Windows 95, men hängde med i många år, och många dosprogram funkar fortfarande i Windows 8, så hur lyckades Microsoft få folk att omfamna Windowsapplikationer utan tvång, om det nu är tvång som är att föredra om man skall få folk att inse att de har fel om vad som är bäst?

Citat:

Jag har påpekat många gånger att Microsoft, historiskt sett, inte uppger siffror annat än förbigående N månader efter release. De är inte alls som Google som skryter om sina 1.5 miljoner Android aktiveringar per dag (vad fan betyder det i reela siffror ändå?). Som jag efterfrågat tidigare, länka gärna till några av alla dessa press releases där de kommer med rullande siffror för Windows 7, Office, Server eller andra MS produkter (förutom Xbox då det är en helt annan division och ja, de skryter varje månad om att de fortfarande säljer flest konsoller i USA).

Jag har aldrig sagt att de kommit med rullande siffror, men de har presenterat dem oftare. Däremot saknas ett behov då ingen har tvivlat på Windows 7's succé. Till skillnad från Windows 8 så knaprade Windows 7 i sig marknadsandelar från föregående version i rasande takt. Det har nog setts som bevis nog på framgång för de flesta. Jag har aldrig hör någon påstå att Windows 7 skulle vara en flopp, varken tidningar eller personer på forum/i min omgivning.

Citat:

Det faktum att Windows divisionen fortfarande tjänar mer pengar än de gjort QoQ eller YoY samtidigt som PC försäljningen, worldwide, har gått ned 14% (en nedgång som som bevisligen var projekterat innan Windows 8 ens släpptes - dock inte så hög som 14%) QoQ pekar på att Windows 8 inte är en flopp.

De redovisar ju som sagt inte siffror specifikt för Windows 8, så det kan lika gärna vara Windows 7-licenser det handlar om. Det får vi inte veta eftersom Microsoft inte ger oss de siffrorna.

OM det var så att det faktiskt gick bra för Windows 8 har Microsoft allt att vinna på att drämma finfina säljsiffror i ansiktet på "bakåtsträvande" teiknikjournalister som säger att Windows 8 är en flopp. Men det gör de inte, för de har inga sådanna siffror.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det får vi se hur det blir. Om de fixar det jag har problem med ser jag ingen anledning att skaffa Windows 8.1 eller vad det nu kommer heta, men då startMENYN saknas i Windows 8 och det är en central del i mitt användarmönster på en PC, oavsett om det är någon Linuxdist med KDE eller Windows jag kör, är 8.0 inget jag vill använda. Men som sagt. Fixar de det jag har problem med så är det ju löst.

Menyn kommer inte komma tillbaka. Knappen kommer eventuellt komma tillbaka som gömd valmöjlighet (Policy?) i Pro och Enterprise versionerna. Den kommer dock endast ta dig rakt till ModernUI startskärmen. Om det är menyn du behöver får du helt enkelt fortsätta köra Start8 eller liknande. De andra sakerna du klagar över har redan eller kommer mest troligen fixas i Blue. Det kommer heta Windows 8, dock bumpas versionen till 8.1 men produkten är fortfarande 8.

Skrivet av Ozzed:

De "casual-användare" jag känner antingen hatar det eller bryr sig inte. Men det finns ingen som uttryckt att startskärmen/modern UI fyller någon funktion de har saknat med Startmenyn.

Ingen av dem gillar det faktum att man med engång datorn slås på enkelt kan se om någon nämnt en på Twitter, lagt upp en bild på dig på Facebook, uppdaterat inköpslistan på SkyDrive? Eller för den delen otaliga andra möjligheter som finns i.o.m. live tiles på startskärmen? Då tror jag verkligen inte de är casual-användare för detta är precis sådana saker som folk flest prisat mycket.

Skrivet av Ozzed:

Jag har sagt det förr, men om man måste tvinga användarna bort från det gamla, är det nya då verkligen bättre, och förresten, "bättre" enligt vem? Det är väl fortfarande en smaksak.

Nu påstod jag inte att det var bättre - men ja, jag tycker det är bättre och inte bara som en personlig smaksak utan helt enkelt för att det ger mer möjligheter som Startmenyn inte hade. Eftersom Startskärmen ger fler möjligheter måste den vara bättre (om man följer vissas påståenden om att det var bättre förr då man kunde välja DOS eller Windows t.ex.)?

Skrivet av Ozzed:

"DOS" blev ju "Legacy" i och med Windows 95, men hängde med i många år, och många dosprogram funkar fortfarande i Windows 8, så hur lyckades Microsoft få folk att omfamna Windowsapplikationer utan tvång, om det nu är tvång som är att föredra om man skall få folk att inse att de har fel om vad som är bäst?

DOS -> Windows var ett annorlunda hopp än 7 -> 8 men även då fanns det de som menade att Windows var en fly-by-night och höll stenhård på t.ex. WordStar. Hoppet 7 till 8 är mer en naturlig evolution av GUI och hade skillnaden varit än större mellan 7ans Desktop och 8ans ModernUI vore kritiken kanske inte lika högljudd - dock hade ett OS ala Minority Report inte alls gått hem hos användare flest, idag.

Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig sagt att de kommit med rullande siffror, men de har presenterat dem oftare. Däremot saknas ett behov då ingen har tvivlat på Windows 7's succé. Till skillnad från Windows 8 så knaprade Windows 7 i sig marknadsandelar från föregående version i rasande takt. Det har nog setts som bevis nog på framgång för de flesta. Jag har aldrig hör någon påstå att Windows 7 skulle vara en flopp, varken tidningar eller personer på forum/i min omgivning.

Ja, Windows 7 knaprade andelar i stor takt eftersom väldigt många suttit kvar på Windows XP och hoppat Vista. Undrar om det inte vore möjligt att få fram siffror som visar att detta är en naturlig cykel, varannan version har ett mindre "uptake". sAAb?

Skrivet av Ozzed:

De redovisar ju som sagt inte siffror specifikt för Windows 8, så det kan lika gärna vara Windows 7-licenser det handlar om. Det får vi inte veta eftersom Microsoft inte ger oss de siffrorna.

OM det var så att det faktiskt gick bra för Windows 8 har Microsoft allt att vinna på att drämma finfina säljsiffror i ansiktet på "bakåtsträvande" teiknikjournalister som säger att Windows 8 är en flopp. Men det gör de inte, för de har inga sådanna siffror.

Nej. De flesta licenserna som säljs är licenser för Windows 8. Om de sedan används som Windows 8 eller nedgraderas till Windows 7 är en annan sak. Enterprise användare köper normalt sett den sista versionen men nedgraderar till whatever version de har implementerat där och då. Ofta laggar detta många år - som sagt tidigare, min fru (som jobbar för en av landets större arbetsgivare) uppgraderas först under kommande sommaren till Windows 7 från Windows XP och Office 2003(?).

Så visst, faktumet att de fortfarande tjänar mer pengar betyder inte direkt att Windows 8 inte är en flopp, men det betyder att licenser säljs och det i sig gör ju i princip att 8 inte floppar. Att bemöta "kritik" på det sättet du förväntar dig är inte något Microsoft historiskt sett har gjort, så jag förstår inte varför du tror de skulle börja nu - Windows 8 är givetvis inte den första MS produkten som setts som dålig. Faktum kvarstår att PC försäljningen gått ned en hel del medans Windows intäkter fortsatt gå upp och om det är en flopp så...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Menyn kommer inte komma tillbaka. Knappen kommer eventuellt komma tillbaka som gömd valmöjlighet (Policy?) i Pro och Enterprise versionerna. Den kommer dock endast ta dig rakt till ModernUI startskärmen. Om det är menyn du behöver får du helt enkelt fortsätta köra Start8 eller liknande. De andra sakerna du klagar över har redan eller kommer mest troligen fixas i Blue. Det kommer heta Windows 8, dock bumpas versionen till 8.1 men produkten är fortfarande 8.

Då har vi hört olika. Att bara återinföra knappen saknar ju helt mening dessutom. Rimligtvis är de inte en "knapp" som folk saknar utan menyn, med allt vad det innebär. Mary Jo Foley på ZDnet, som brukar räknas som en rätt säker källa pratar dessutom om menyn, inte knappen.

Personligen tycker ja de gärna får ta bort knappen, det är menyn jag saknar, och det skulle ju ge lite mer plats åt annat om knappen försvann.

Citat:

Ingen av dem gillar det faktum att man med engång datorn slås på enkelt kan se om någon nämnt en på Twitter, lagt upp en bild på dig på Facebook, uppdaterat inköpslistan på SkyDrive? Eller för den delen otaliga andra möjligheter som finns i.o.m. live tiles på startskärmen? Då tror jag verkligen inte de är casual-användare för detta är precis sådana saker som folk flest prisat mycket.

Kolla facebook och twitter och allt det där gör väl "casualanvändaren" på en telefon eller platta nuförtiden, det är väl därför PC-försäljningen gått ner delvis. Nej, de jag känner som fortfarande har pc hemma spelar eller sysslar med något produktivt. De som bara kollar mail eller facebook osv osv använder knappt sina PC längre, vad jag vet.

Citat:

Nu påstod jag inte att det var bättre - men ja, jag tycker det är bättre och inte bara som en personlig smaksak utan helt enkelt för att det ger mer möjligheter som Startmenyn inte hade. Eftersom Startskärmen ger fler möjligheter måste den vara bättre (om man följer vissas påståenden om att det var bättre förr då man kunde välja DOS eller Windows t.ex.)?

Förutom just då att man inte kan bestämma hur stor plats den skall ta eller vad som skall ingå i en standardsökning. Beroende på hur man ser det så, vist, du får fler möjligheter om du tycker att live-tiles är något att ha, men du tvingas också att dras med att det är i fullskärm och skymmer allt annat du håller på med, och då blir det noll värt för min del. Live tiles ger jag inget för. Vad är kvar då?

Citat:

DOS -> Windows var ett annorlunda hopp än 7 -> 8 men även då fanns det de som menade att Windows var en fly-by-night och höll stenhård på t.ex. WordStar. Hoppet 7 till 8 är mer en naturlig evolution av GUI och hade skillnaden varit än större mellan 7ans Desktop och 8ans ModernUI vore kritiken kanske inte lika högljudd - dock hade ett OS ala Minority Report inte alls gått hem hos användare flest, idag.

Jag hade mycket hellre sett totalt inkompatibla gränssnitt med total valfrihet med vad man vill använda äm som det är nu. Att modern UI kan öppna program till desktop ger mig inget när det är gränssnittet jag är missnöjd med. Detta förstod Microsoft när de lanserade Windows 95 så de lät programhanteraren vara kvar. Vad jag saknar är ett "programhanteraren" för Windows 8. DVS, det gör mig inget om de leker och experimenterar med nya gränssnitt men det måste vara valbart. Är det ett gränssnitt man är säker på att folk kommer uppskatta så behövs ju inget tvång eftersom folk naturligt väljer det som de trivs bäst med, eller hur? DOS funkar ju som sagt hyffsat fortfarande men hur många sitter i det som sitt primära gränssnitt idag?

Citat:

Ja, Windows 7 knaprade andelar i stor takt eftersom väldigt många suttit kvar på Windows XP och hoppat Vista. Undrar om det inte vore möjligt att få fram siffror som visar att detta är en naturlig cykel, varannan version har ett mindre "uptake". sAAb?

Man brukar få massa skit om man hävdar "varannan bra, varannan dålig", men ja, jag tror absolut att det ligger något i det.

Citat:

Nej. De flesta licenserna som säljs är licenser för Windows 8. Om de sedan används som Windows 8 eller nedgraderas till Windows 7 är en annan sak. Enterprise användare köper normalt sett den sista versionen men nedgraderar till whatever version de har implementerat där och då. Ofta laggar detta många år - som sagt tidigare, min fru (som jobbar för en av landets större arbetsgivare) uppgraderas först under kommande sommaren till Windows 7 från Windows XP och Office 2003(?).

Enterprice-användare köper volymlicensavtal och oftast med sorftware assurance, vilket innebär att de kan köra vad de vill sålänge det fortfarande supportas. Vilket gör att det är svårt att säga att en licens till en viss version har sålts.

Citat:

Så visst, faktumet att de fortfarande tjänar mer pengar betyder inte direkt att Windows 8 inte är en flopp, men det betyder att licenser säljs och det i sig gör ju i princip att 8 inte floppar. Att bemöta "kritik" på det sättet du förväntar dig är inte något Microsoft historiskt sett har gjort, så jag förstår inte varför du tror de skulle börja nu - Windows 8 är givetvis inte den första MS produkten som setts som dålig. Faktum kvarstår att PC försäljningen gått ned en hel del medans Windows intäkter fortsatt gå upp och om det är en flopp så...

Om de licenser som sålts hade använts borde det rimligtvis ha synts i statistiken om antalet sålda licenser är oförändrade och de flesta som säljs är Windows 8 licenser, men det gör det ju inte. För även om det finns näst intill psykotiska Windows 8 evangelister tror jag ingen är såpass besatt att hen sitter och stödköper Windows 8-licenser bara för att ge Microsoft intäkter från operativet.

Angående att Microsoft inte historiskt sätt bemöter kritik tycker jag du ska kolla upp deras sociala experiment "The Mojave experiment". Det skulle inte förvåna mig om de gör något liknande med Windows 8 då mycket av kritiken för Windows 8 och Vista är liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Då har vi hört olika. Att bara återinföra knappen saknar ju helt mening dessutom. Rimligtvis är de inte en "knapp" som folk saknar utan menyn, med allt vad det innebär. Mary Jo Foley på ZDnet, som brukar räknas som en rätt säker källa pratar dessutom om menyn, inte knappen.

Personligen tycker ja de gärna får ta bort knappen, det är menyn jag saknar, och det skulle ju ge lite mer plats åt annat om knappen försvann.

Kan inte tänka mig att MJ skulle sprida missinformation så jag kollade snabbt och hon har sagt varken eller vad jag kan se, dock säger hon "I also don't know if this Start Button will just be something that brings users directly to the Metro Start Screen. But I'd be that's far more likely than something that would bring them back to the old Start Menu." vilket är en slutsats som stämmer bra med den informationen jag har.

Skrivet av Ozzed:

Kolla facebook och twitter och allt det där gör väl "casualanvändaren" på en telefon eller platta nuförtiden, det är väl därför PC-försäljningen gått ner delvis. Nej, de jag känner som fortfarande har pc hemma spelar eller sysslar med något produktivt. De som bara kollar mail eller facebook osv osv använder knappt sina PC längre, vad jag vet.

Bingo!

Det är precis därför PC försäljningen gått ned (well, det och dagens ekonomiska läge samt det faktum att konsumenter, genom Netbooks, blivit konditionerade till att tro att en ny PC ska kosta $200). Microsoft vill givetvis ha sin del av denna kakan och har därför svarat med Windows 8. Casual användare som jag ser det är precis den grupperingen människor du gjorde ovan och de gillar alltså Windows 8. Att de sedan köper en surfplatta eller en hybridmodell (som verkar vara på upptåg nu - även på här på Swec) är obetydligt i frågan om Win8 är en flopp eller inte. Att vissa delar av dagens Windows 8 inte passar på en desktopdator från yesteryear är också relativt ointeressant då det fungerar fint på dagens maskiner med touchmöss och andra finurliga lösningar som gör att man inte behöver sitta och ta på skärmen med raka armar. Ens arbetsmetoder har inte ändrats i.o.m. ModernUI, ens möjligheter har - man kan nu titta snabbt på startskärmen istället för att starta upp Internet Explorer och kolla twitter, Facebook, skydrive osv.

Skrivet av Ozzed:

Förutom just då att man inte kan bestämma hur stor plats den skall ta eller vad som skall ingå i en standardsökning. Beroende på hur man ser det så, vist, du får fler möjligheter om du tycker att live-tiles är något att ha, men du tvingas också att dras med att det är i fullskärm och skymmer allt annat du håller på med, och då blir det noll värt för min del. Live tiles ger jag inget för. Vad är kvar då?

Inte mycket, men om det var din generella användning av Start Menyn tror jag inte det blir många minuter (sekunder) under en dag som du får finna dig i en startskärm istället för en meny. Och som sagt, det finns Start8 som löser ditt problem ganska fint.

Skrivet av Ozzed:

DOS funkar ju som sagt hyffsat fortfarande men hur många sitter i det som sitt primära gränssnitt idag?

Inte sitter jag i DOS inte, men jag finner mig ofta i PowerShell när jag ska göra något som många andra säkerligen gjort på skrivbordet eller liknande. Om-organisering av nästan tiotusen bilder f.ex. löste jag snabbt med ett PS script iställetför att manuellt flytta och renamea dem.

Skrivet av Ozzed:

Man brukar få massa skit om man hävdar "varannan bra, varannan dålig", men ja, jag tror absolut att det ligger något i det.

Jag är inte ens säker på att det är "bra" / "dålig" det hänger på. Vista, efter några servicepacks, var inte alls så dåligt som många vill ha det till. Den enda versionen så långt som jag verkligen ser som ett fail är Windows ME (förutom artificiella begränsningar i XP, Vista, Windows 7/8 osv då).

Skrivet av Ozzed:

Enterprice-användare köper volymlicensavtal och oftast med sorftware assurance, vilket innebär att de kan köra vad de vill sålänge det fortfarande supportas. Vilket gör att det är svårt att säga att en licens till en viss version har sålts.

Sant. Jag menade företag flest, inte Enterprise - dvs de som köper massproducerade datorer as-is.

Skrivet av Ozzed:

Om de licenser som sålts hade använts borde det rimligtvis ha synts i statistiken om antalet sålda licenser är oförändrade och de flesta som säljs är Windows 8 licenser, men det gör det ju inte. För även om det finns näst intill psykotiska Windows 8 evangelister tror jag ingen är såpass besatt att hen sitter och stödköper Windows 8-licenser bara för att ge Microsoft intäkter från operativet.

Där håller jag med dig. Dock plockar 8 fortfarande andelar och jag tror det var fler företag som snabbt uppgraderade till 7 än 8 både på grund av att Vista sågs som en flopp direkt samt det faktum att deras tidigare XP maskiner faktiskt var en så pass gammal generation att de behövde nya maskiner med bättre processorer osv.

Jag har inga siffror, men när Microsoft sa 60M Windows 8 licenser sålda var det en ganska lik statistik som för Windows 7 under samma tidsperiod. Dessa 60 räknade heller inte volymlicenser och jag har svårt att tro att en absolut merpart av alla som köpt maskiner färdiga med Windows 8 skulle nedgradera till XP/Vista/7. Jag undrar dock hur pålitlig all statistik är då Facebook (för att ta ett exempel) ser mig som allt från Windows CE till Windows Phonee och Windows IE 10 till Windows 8 RT (totalt rör det sig om en handfull olika beskrivningar) för de två enheterna jag använder på just Facebook (en Surface RT och en Lumia 920). Jag har till o med gått in och tagit bort alla kända enheter från FB, likförbannat dyker det upp WinCE enheter nu och då (från min IP, på tidspunkt jag har loggat in med telefon) eller Windows IE 10 istället för Windows 8.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Windows RT är alltså ett fullkomligt meningslöst operativsystem, då det varken går att vara särskillt produktiv på plattformen det är designat för, och bakåtkompatibilitet med tidigare Windowsversioner saknas.

Tja, ganska meningslöst är det. Poängen är att ha ett OS som är en direkt konkurrent till IOS/Android för de som inte vill ha / bryr sig om bakåtkompabilitet som ett billigare alternativ till en fullvärdig W8-platta, men det har vi diskuterat tillräckligt. Sen kan man ju dela apparna mellan alla Windows 8 enheter (utom telefoner).

Citat:

Jag vet inte, men det känns som att Microsoft faktiskt borde titta mer på apple. De vill ju vara apple, men har misslyckats med det som apple lyckades med. DVS att lansera en ny produkt UTAN att involvera PC-divisionen. Det är inte särskillt sannorlikt att man blir mer sugen på en platta eller en telefon från Microsoft bara för att Windows blir fyrkantigare och mer i helskärm, så vad är meningen?

Jag tror inte MS vill vara Apple eller att det skulle vara möjligt för dem att bli typ Apple ens om de skulle vilja. Anledningen till att välja en platta eller telefon från MS är integrationen mellan ens dator och platta/telefon. Appar fungerar mellan plattformarna (dock inte telefoner än vad jag förstår), dokument fungerar mellan plattformarna och gränssnittet är likartat. Därför borde man bli mer sugen på en MS-platta. Att tiles är kantiga har inget med saken att göra (även om jag personligen gillar det bra mycket bättre än exempelvis IOS rundade ikoner).

Skrivet av Ozzed:

Snajk nämnde bakåtkompatibilitet och produktivitet som starka kort. Windows RT saknar båda i min mening. Produktiviteten är förståss en personlig åsikt, men bakåtkompatibel är den inte.

Det beror förstås på vad man jämför med. En platta med Windows är bättre på multitasking än konkurrerande system, vilket ökar produktiviteten ganska rejält. En Windowsplatta kan direkt oob hantera Office-dokument, pdf:er och liknande till skillnad från konkurrenterna. Apparna du installerar på en Windowsplatta kan du också alltid installera på din (W8-) dator till skillnad från hos konkurrenterna. En MS-platta hanterar mus och tangentbord på ett bra sett till skillnad från konkurrenterna. Alltså: Bakåtkompabilitet i viss mån (bättre än konkurrerande system) och "cross-device"-kompabilitet mellan enheter med Windows 8/RT.

Citat:

Jag tycker i och för sig inte att produktivitet lämpar sig på plattor eller telefoner i någon större utsträckning, oavsett tillverkare, så den biten har inte med Microsoft att göra,

Produktivitet lämpar sig inte på plattor och telefoner därför att de i dagsläget är för dåliga i den aspekten, inte för att det på något sätt är omöjligt att göra en produktiv platta/telefon. Sen finns det förstås olika typer av produktivitet osv. (jag är exempelvis mer produktiv när jag ritar på min telefon med stylus än på min dator med mus) men så djupt behöver vi inte gå här. MS har i alla fall ökat produktiviteten i deras system i jämförelse med konkurrenternas, jag tycker det är en bra utveckling även om det är långt ifrån tillräckligt, men att helt avfärda detta bara för att "produktivitet hör inte hemma på plattor" är inte rätt väg att gå. Om man nu är 10% mer effektiv (helt taget ur luften) på en MS platta än på en Ipad så är väl det jättebra? Speciellt om MS-plattan inte innebär några andra kompromisser i pris, storlek, vikt eller batteritid. Fortfarande är det en kompromiss när det gäller app-utbud men personligen så tar jag nog hellre färre appar och bättre produktivitet/multitasking/musstöd osv.

Citat:

Trumfkortet som jag anser att MS skulle kunna ha är ju just bakåtkompatibiliteten, och den finns på Surface pro, men inte på RT, och surface pro är mycket för dyr för att folk ska bry sig. RT också, för den delen.

Surface är dock främst tänkta som referensmodeller, ungefär som Nexus-enheterna på Android. Det finns mängder av enheter med W8/RT i alla prisklasser. Man får idag en platta med riktiga Windows och Atom för ungefär samma pris som en Ipad, med fullständig bakåtkompabilitet med alla gamla Windowsapplikationer. Prismässigt så ligger inte MS alls så dåligt till som du vill göra gällande, snarare är Windowsenheter ganska prisvärda. Det finns inga bra plattor till de andra systemen som är direkt billigare om man inte tittar på antingen gamla eller mycket långsammare enheter eller mindre enheter där det inte finns något motsvarande inom Windowsvärlden ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Kan inte tänka mig att MJ skulle sprida missinformation så jag kollade snabbt och hon har sagt varken eller vad jag kan se, dock säger hon "I also don't know if this Start Button will just be something that brings users directly to the Metro Start Screen. But I'd be that's far more likely than something that would bring them back to the old Start Menu." vilket är en slutsats som stämmer bra med den informationen jag har.

Vad är det då för information du har som tydligen ingen annan har? Om det stämmer är det dessutom vansinne. Kritiken handlar inte om en knapp. Det vore fullt logiskt om de tog bort knappen. Det har ju inte stått "Start" på den sedan XP, om man inte är rabiat militant bakåtsträvare som jag och kör med classoc-läget förståss.

Citat:

Bingo!

Det är precis därför PC försäljningen gått ned (well, det och dagens ekonomiska läge samt det faktum att konsumenter, genom Netbooks, blivit konditionerade till att tro att en ny PC ska kosta $200). Microsoft vill givetvis ha sin del av denna kakan och har därför svarat med Windows 8. Casual användare som jag ser det är precis den grupperingen människor du gjorde ovan och de gillar alltså Windows 8. Att de sedan köper en surfplatta eller en hybridmodell (som verkar vara på upptåg nu - även på här på Swec) är obetydligt i frågan om Win8 är en flopp eller inte. Att vissa delar av dagens Windows 8 inte passar på en desktopdator från yesteryear är också relativt ointeressant då det fungerar fint på dagens maskiner med touchmöss och andra finurliga lösningar som gör att man inte behöver sitta och ta på skärmen med raka armar. Ens arbetsmetoder har inte ändrats i.o.m. ModernUI, ens möjligheter har - man kan nu titta snabbt på startskärmen istället för att starta upp Internet Explorer och kolla twitter, Facebook, skydrive osv.

Du missförstår vad jag säger. Dels finns inget som talar för att man gillar touch-gränssnitt på "yesteryear"-hårdvara som du säger och dels så kan väl Microsoft knappast vänta sig att folk skall köpa ny hårdvara bara för att kunna köra deras nya OS? Gör de det begår de samma misstag som med Vista. Om jag gillar android på tablets gör inte det att jag gillar Windows 8 på stationära, eller ens Windows 8 på tablets. Frågar du mig har Windows 8 inte på en desktop/laptop-dator att göra överhuvudtaget och till tablets finns det mer mogna alternativ. För mig finns det ingen logik i att föra in touch-element på desktop alls, och om man skall behöva köpa anpassad hårdvara för att ta sig runt irritationsmomenten är inte det direkt något som ger pluspoäng.

Hela grejen är lite "sockerkaka är gott... Kola är gott... Korv är gott, alltså måste det bli jättegott om man blandar det." Folk går mer och mer på gymmet också. Med din logik borde Microsoft lansera ett OS som man inte kan använda om man inte samtidigt trampar träningscykel. Båda är ju poppis, så det borde gå hem, eller?

Citat:

Inte mycket, men om det var din generella användning av Start Menyn tror jag inte det blir många minuter (sekunder) under en dag som du får finna dig i en startskärm istället för en meny. Och som sagt, det finns Start8 som löser ditt problem ganska fint.

Det här har jag också sagt förut, men en kass upplevelse är inte ursäktat för att den sker sällan. När jag väl gör vad jag gör vill jag ha en behaglig upplevelse. Om det sedan är 5 sekunder eller 5 minuter eller 5 timmar av min dag kvittar fullständigt för mig.

Citat:

Inte sitter jag i DOS inte, men jag finner mig ofta i PowerShell när jag ska göra något som många andra säkerligen gjort på skrivbordet eller liknande. Om-organisering av nästan tiotusen bilder f.ex. löste jag snabbt med ett PS script iställetför att manuellt flytta och renamea dem.

Du gör inte, men Microsoft ger dig valmöjligheten om du vill, trotts att det är gammalt och utdaterat.

Citat:

Jag är inte ens säker på att det är "bra" / "dålig" det hänger på. Vista, efter några servicepacks, var inte alls så dåligt som många vill ha det till. Den enda versionen så långt som jag verkligen ser som ett fail är Windows ME (förutom artificiella begränsningar i XP, Vista, Windows 7/8 osv då).

Vista blev visserligen bättre, men Windows 7 känns fortfarande mer genomtänkt på alla plan tycker jag.

Citat:

Där håller jag med dig. Dock plockar 8 fortfarande andelar och jag tror det var fler företag som snabbt uppgraderade till 7 än 8 både på grund av att Vista sågs som en flopp direkt samt det faktum att deras tidigare XP maskiner faktiskt var en så pass gammal generation att de behövde nya maskiner med bättre processorer osv.

Windows 8 är också stämplad som en flopp beroende på vem du frågar. Det växer fortfarande, visst, men ökningen från månad till månad minskar hela tiden så det är bara en tidsfråga innan det stannar av som det ser ut just nu.

[/QUOTE]
Jag har inga siffror, men när Microsoft sa 60M Windows 8 licenser sålda var det en ganska lik statistik som för Windows 7 under samma tidsperiod. Dessa 60 räknade heller inte volymlicenser och jag har svårt att tro att en absolut merpart av alla som köpt maskiner färdiga med Windows 8 skulle nedgradera till XP/Vista/7. Jag undrar dock hur pålitlig all statistik är då Facebook (för att ta ett exempel) ser mig som allt från Windows CE till Windows Phonee och Windows IE 10 till Windows 8 RT (totalt rör det sig om en handfull olika beskrivningar) för de två enheterna jag använder på just Facebook (en Surface RT och en Lumia 920). Jag har till o med gått in och tagit bort alla kända enheter från FB, likförbannat dyker det upp WinCE enheter nu och då (från min IP, på tidspunkt jag har loggat in med telefon) eller Windows IE 10 istället för Windows 8.[/QUOTE]

Ja, statistik kan vara lite missvisande ibland. Noterbart är dock att de vägrade att uppge hur många av licenserna som var sålda till slutkund respektive sålt till OEM. Jag med flera hävdade att en stor del var OEM, att den kanalen kommer fyllas då de inte får ut licenserna till slutkund och således inte behöver köpa nya, och när det sker kommer de sluta rapportera antalet sålda licenser, vilket nu verkar ha skett, men det är mycket svårt att veta hur det egentligen är då Microsoft inte redovisar någonting.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vad är det då för information du har som tydligen ingen annan har? Om det stämmer är det dessutom vansinne. Kritiken handlar inte om en knapp. Det vore fullt logiskt om de tog bort knappen. Det har ju inte stått "Start" på den sedan XP, om man inte är rabiat militant bakåtsträvare som jag och kör med classoc-läget förståss.

Det handlar nog bara om att göra den synlig hela tiden så som det var tidigare, troligtvis för att göra Windows 8 enklare att hantera.

http://www.theverge.com/2013/4/22/4251610/windows-8-1-start-b...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det handlar nog bara om att göra den synlig hela tiden så som det var tidigare, troligtvis för att göra Windows 8 enklare att hantera.

http://www.theverge.com/2013/4/22/4251610/windows-8-1-start-b...

OK. då vet jag var det kommer ifrån.

Om de gör detta så får de kanske med sig de som inte fattar att startskärmen är tänkt att ersätta Startmeny. Problemet är väl i så fall att det inte är knappen folk saknar, utan menyn. Dessutom blir ju upplevelsen haltande om inte startknappen syns när man har uppe menyn, så att man kan stänga den smidigt när man är klar. Men vi får väl se var det landar. Att 8.1 blir bättre än 8.0 för min del är jag klar över, frågan är om den blir bra nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK. då vet jag var det kommer ifrån.

Om de gör detta så får de kanske med sig de som inte fattar att startskärmen är tänkt att ersätta Startmeny. Problemet är väl i så fall att det inte är knappen folk saknar, utan menyn. Dessutom blir ju upplevelsen haltande om inte startknappen syns när man har uppe menyn, så att man kan stänga den smidigt när man är klar. Men vi får väl se var det landar. Att 8.1 blir bättre än 8.0 för min del är jag klar över, frågan är om den blir bra nog.

"Problemet är väl i så fall att det inte är knappen folk saknar, utan menyn."

Jag har lite svårt för när du kommer med sådana påståenden, som att de vore absolut fakta och gäller alla. Skriv gärna "en del saknar menyn" eller "jag tror att de flesta saknar menyn" istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Problemet är väl i så fall att det inte är knappen folk saknar, utan menyn."

Jag har lite svårt för när du kommer med sådana påståenden, som att de vore absolut fakta och gäller alla. Skriv gärna "en del saknar menyn" eller "jag tror att de flesta saknar menyn" istället.

Jag var lite otydlig. Jag menar alltså de som har klagat på startskärmen. De som är nöjd med den lär ju inte sakna den. Sorry för förvirringen.

Jag menar alltså att de som uttryckt att de saknar knappen specifikt nog är få, utan det handlar snarare om att de saknar menyn, och därför tror jag att om detta stämmer så gör det varken till eller från. Snarare lär de som gillar startskärmen bli irriterande för att startknappen tar upp plats där de kunde pinnat ikoner, och de som saknar startmenyn lär bli besvikna att startknappen leder till Modern UI. Man gör alltså nedre vänstra "hot corner" till en knapp som inte lär göra någon nytta för någon, tror jag, om det här nu stämmer.

Personligen saknar jag som sagt inte knappen utan menyn. Det gör mig inget om det är ett hett hörn istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OK. då vet jag var det kommer ifrån.

Om de gör detta så får de kanske med sig de som inte fattar att startskärmen är tänkt att ersätta Startmeny. Problemet är väl i så fall att det inte är knappen folk saknar, utan menyn. Dessutom blir ju upplevelsen haltande om inte startknappen syns när man har uppe menyn, så att man kan stänga den smidigt när man är klar. Men vi får väl se var det landar. Att 8.1 blir bättre än 8.0 för min del är jag klar över, frågan är om den blir bra nog.

Är på telefonen, så väldigt kort. Jag hade inte sett theverge artikeln innan den länkades här, så du kan nu se den informationen som "verifierad" från minst två olika källor.

För MS del handlar det inte om vad folk saknar, det är mer en "olive branch" till sina företagskunder än något annat.

Återkommer senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Ja, Windows 7 knaprade andelar i stor takt eftersom väldigt många suttit kvar på Windows XP och hoppat Vista. Undrar om det inte vore möjligt att få fram siffror som visar att detta är en naturlig cykel, varannan version har ett mindre "uptake". sAAb?

Nej. De flesta licenserna som säljs är licenser för Windows 8. Om de sedan används som Windows 8 eller nedgraderas till Windows 7 är en annan sak. Enterprise användare köper normalt sett den sista versionen men nedgraderar till whatever version de har implementerat där och då. Ofta laggar detta många år - som sagt tidigare, min fru (som jobbar för en av landets större arbetsgivare) uppgraderas först under kommande sommaren till Windows 7 från Windows XP och Office 2003(?).

Så visst, faktumet att de fortfarande tjänar mer pengar betyder inte direkt att Windows 8 inte är en flopp, men det betyder att licenser säljs och det i sig gör ju i princip att 8 inte floppar. Att bemöta "kritik" på det sättet du förväntar dig är inte något Microsoft historiskt sett har gjort, så jag förstår inte varför du tror de skulle börja nu - Windows 8 är givetvis inte den första MS produkten som setts som dålig. Faktum kvarstår att PC försäljningen gått ned en hel del medans Windows intäkter fortsatt gå upp och om det är en flopp så...

Varannan dålig varannan bra stämmer nog inte, för företagsanvändning. De bilder som cirkulerar ser jag jag mest som hemanvändares perspektiv. Det fanns "ingen" i industrin som köpte WinME eller Vista, de förblev hemanvändaranvända (yes, vilket ord!!!).

Företag på 90-talet använde WinNT 4.0, det första rena 32-bitars OS:et, vilket var ett grymt bra OS! Inget tjafs.

Win95 kom som en skitkompromiss då ingen ville gå över till WinNT 4.0 (eller WinNT 3.5 dess mer anonyma föregångare). Det var ett sätt att behålla bakåtkompabiliteten.

Problemet med NT 4.0 var ju att det saknade allt skoj vad gäller 'multimedia', det saknade drivrutiner mm som fanns i Win95, Win98 och WinME. Därför blev aldrig WinNT någon hit utanför hardcore-industrin, dvs Ericsson och andra storföretag. Småföretag satt nog med Win95/98/Me men de räknas väl inte riktigt här.

Lösningen hette Windows 2000 (Win2k) som byggde på WinNT 4.0 fast med drivrutinerna för grafik och annat tillagda. Windows XP är ju bara den ytterligare förbättrade Windows 2000.

Windows Vista var det första 64-bitars OS:et, vilket åter skapade problem med drivrutiner. Windows 7 tvättade bort barnsjukdomarna och var fulländat.

Windows 8 är ett försök att få ett 64-bitars OS att se mindre avancerat ut, för att nu få folk att vänja sig vid de begränsningar som CPU/GPU-svaga mobilerna har... Det kom för sent och strategin känns tvärfel. Mobilerna är ju ikapp hårdvaran, redan nu. Varför anpassa sig till mobiler av nivån Nokia 3310? En modern mobil har idag samma GPU-kraft som grafikkorten hade när Windows XP introducerades!!! Kolla själva

http://www.anandtech.com/show/6872/the-great-equalizer-apple-...
http://www.anandtech.com/show/6876/microsofts-surface-pro-vs-...
http://www.anandtech.com/show/6877/the-great-equalizer-part-3

Från den sista länken kommer följande citat:

Citat:

At the end of the day I'd say it's safe to assume the current crop of high-end ultra mobile devices can deliver GPU performance similar to that of mid to high-end GPUs from 2006.

Varför ändra till Modern UI, nu? Touch-plattorna är ett garanterat svagt argument. En duktig UI-designer hade lyckats göra om Aero till att samspela med Modern UI utan att någon hade klagat. Nu är det ett kråkbo som ingen i hardcore-industrin kommer att vilja/våga ta i.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Den mest efterblivna sak varför folk inte köper W8 i laptops är den där lilla punkten att 2GB ram inte räcker långt. Min polare köpte en HP 655 och fick 2GB RAM, datorn hängde sig i Skype installationen och därefter var RAMet slut.
Inte konstigt att W8 går åt skogen när tillverkarna klantat sig.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bullen181:

Den mest efterblivna sak varför folk inte köper W8 i laptops är den där lilla punkten att 2GB ram inte räcker långt. Min polare köpte en HP 655 och fick 2GB RAM, datorn hängde sig i Skype installationen och därefter var RAMet slut.
Inte konstigt att W8 går åt skogen när tillverkarna klantat sig.

Men i ärlighetens namn så är det inte ett win 8 problem, 2 Gbyte ram i en ny dator är bara sniket och 4 borde vara normalmängd i budget pcar idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Först Sinofsky nu Klein.

Följande från http://www.cnbc.com/id/100653218

Citat:

Microsoft said on Thursday that Chief Financial Officer Peter Klein was leaving the company, as it struggles with sharply declining personal computer sales and a lukewarm reception for its new Windows 8 operating system.

Steve Ballmer skrev också

Citat:

As I said in our earnings release, our long term bets on the cloud are paying off, and while the mobile device environment is challenging, the decisions we made with Windows 8 and Windows Phone 8 set us up well for long term growth.

Utmaningar för mobila enheter? Vi har förstått det.

Så? Besluten gjorda för Windows 8 och Windows Phone 8 har förberett Microsoft för långsiktig tillväxt. Inte mer? Nej, det är nog klokt av Ballmer att uttrycka sig så försiktigt (och intetsägande).

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Win8 all the way.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men i ärlighetens namn så är det inte ett win 8 problem, 2 Gbyte ram i en ny dator är bara sniket och 4 borde vara normalmängd i budget pcar idag.

Så 4GB bör vara budget pc?
Finns ju vissa datorer med 4GB som kostar runt 10 papp.. Ingen med låg budget har råd med sånt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bullen181:

Så 4GB bör vara budget pc?
Finns ju vissa datorer med 4GB som kostar runt 10 papp.. Ingen med låg budget har råd med sånt.

På vilket sätt påverkar det att man bör ha 4gbyte som minimumminne även i budgetmaskiner? De som vill kan självklart köpa en dyr pc med lite minne om de vill, men 4 gbyte bör ses som minsta minne för att ge en allmänt användbar pc idag, det går ju inte ens att surfa normalt med 2 gbyte minne utan att det direkt börjar swappa, bara mina webläsare drar normalt över 3gbyte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

alpha, du kan inte skicka ut egna appar med Microsoft System Center på precis samma sätt som med program som inte använder Windows Runtime eller som MSI-fil. Du kan inte hantera alla inställningar i de programmen via GPO:er eftersom det inte går att implementera stöd för registret. Du kan inte virtualisera (köra App-V t ex) appar, eller köra RemoteApp för att köra de från en terminalserver. Du kan generera regler gällande om du ska kunna köra programmen och så självklart. Funktionen du syftar på är egentligen Applocker. Group policies hade vi långt innan Applocker. Programmen utvecklas, packas och hanteras på olika sett mot att hantera installationer, uppdateringar, policies osv på vanliga Windowsprogram. Självklart kan du stänga av skiten helt, men vad har då Microsoft för nytta av Windows Runtime? Om de flesta företag inte tillåter några app packages alls blir det svårt att motivera att utveckla något för Windows Runtime. Windows Runtime måste bli en fullvärdig medlem någon gång.

Idag är det mest som en ersättare för Silverlight. Ändå delar pekplattor och telefoner inte XAML-ramverk och du kan inte köra samma UI i WPF. Som jag är hänvisad till i .NET 4.5 för skrivbordet. WPF ger mig till och med massor nya Ribbonfunktioner. Det är faktiskt precis lika mycket ersättare till Win32 som Silverlight var för den delen. Fast nu får inte DWM hantera programmen som jämlika. De måste få en mer even footing med Microsofts konkurrerande lösningar som inte kommer gömmas undan på något sett. Självklart är det dit utvecklingen sakta kommer gå.

Du får mig att undra hur populärt det är att utveckla för plattformar som inte delar ramverk, varav åtminstone en inte säljer som smör.

Tydligen finns det ytterligare skillnader som sätter käppar i hjulet. Från http://news.cnet.com/8301-10805_3-57580773-75/what-does-micro... :

Citat:

Development for both Windows RT and Windows Phone can be done in Visual Studio. Windows Store/Metro apps are distributed via the Windows Store in Windows, while Windows Phone apps are distributed via the Windows Phone Store.

With Windows 8 and Windows Phone 8, Microsoft took steps toward bringing these two different app platforms closer together. Developers can write Windows 8/Windows Phone 8 apps that share a lot of code. But they also can end up writing apps that can't be ported at all across the two platforms. (If a phone dev writes an app using XAML plus the .Net API set, it can mean a huge rewrite is needed to bring that app to Windows 8, one of my contacts told me.) And they still need to submit their apps to two different stores with different approval procedures and rules.

Det finns en bra mängd detaljer som samverkar här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Microsoft vägrar att släppa försäljningssiffror för Windows 8. Det säger rätt mycket om hur försäljningen går.

Office-divisionen har det gått bättre för, men inte så bra som förväntat - kunderna gillar inte de nya Office-produkterna. Heller.

"Entertainment & Devices" gick däremot fantastiskt bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Microsoft vägrar att släppa försäljningssiffror för Windows 8. Det säger rätt mycket om hur försäljningen går.

Office-divisionen har det gått bättre för, men inte så bra som förväntat - kunderna gillar inte de nya Office-produkterna. Heller.

"Entertainment & Devices" gick däremot fantastiskt bra.

Ja, det är ju det... Det ligger absolut i Microsofts intresse att inte medierna stämplar Windows 8 som en flopp, eftersom vanligt folk läser och då låter bli att köpa (som med Vista). OM de hade bra försäljningssiffror hade de kunnat krossa alla spekulationer om att det inte säljer i och med sämre marknadspenetration än vista vid samma tidpunkt (och i absoluta termer) samt PC försäljningens störtdyk. Men det gör de inte.

De vet mycket väl att säljsiffror och användartal är det som folk går på. Användartalen är förståss svårt att göra något åt, men OM de hade säljsiffror fina nog att tysta kritikerna hade de säkerligen presenterat dem.

60 miljoner är det senaste... från Januari. Att de inte presenterat nyare beror förmodligen på att OEM-försäljningen nu mattats av vilket får deras uppblåsta siffror att se ut som om de har ljugit... Man kan t, ex inte presentera siffror som 40 miljoner, sedan 60, och så helt plötsligt t. ex 64 miljoner... Då framgår det tydligt att de andra siffrorna mest var OEM och saknar helt betydelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad är det då för information du har som tydligen ingen annan har? Om det stämmer är det dessutom vansinne. Kritiken handlar inte om en knapp. Det vore fullt logiskt om de tog bort knappen. Det har ju inte stått "Start" på den sedan XP, om man inte är rabiat militant bakåtsträvare som jag och kör med classoc-läget förståss.

Tydligen är det andra som nu har precis samma information jag haft en dryg vecka. The Verge nämnde det igår och MJ var väldigt tydlig om att det var knappen och inte menyn som kanske kommer tillbaka i sista Windows Weekly från den 19e April.

Skrivet av Ozzed:

Du missförstår vad jag säger. Dels finns inget som talar för att man gillar touch-gränssnitt på "yesteryear"-hårdvara som du säger och dels så kan väl Microsoft knappast vänta sig att folk skall köpa ny hårdvara bara för att kunna köra deras nya OS? Gör de det begår de samma misstag som med Vista. Om jag gillar android på tablets gör inte det att jag gillar Windows 8 på stationära, eller ens Windows 8 på tablets. Frågar du mig har Windows 8 inte på en desktop/laptop-dator att göra överhuvudtaget och till tablets finns det mer mogna alternativ. För mig finns det ingen logik i att föra in touch-element på desktop alls, och om man skall behöva köpa anpassad hårdvara för att ta sig runt irritationsmomenten är inte det direkt något som ger pluspoäng.

Varför inte? De allra flesta licenser säljs med ny hårdvara ändå. Det är just det jag ville fram till när jag nämnde varannan version har ett större uptake. Se mitt svar nedan till sAAb för lite utfyllande. För övrigt är touch en så stor variabel att det passar utmärkt även till desktop datorer - inte touchskärm, men touch mus eller pad [kan] gör dig mer produktiv.

Skrivet av Ozzed:

Ja, statistik kan vara lite missvisande ibland. Noterbart är dock att de vägrade att uppge hur många av licenserna som var sålda till slutkund respektive sålt till OEM. Jag med flera hävdade att en stor del var OEM, att den kanalen kommer fyllas då de inte får ut licenserna till slutkund och således inte behöver köpa nya, och när det sker kommer de sluta rapportera antalet sålda licenser, vilket nu verkar ha skett, men det är mycket svårt att veta hur det egentligen är då Microsoft inte redovisar någonting.

Visst är det svårt, men man kan utgå från att OEMerna har förbrukat 14% mindre licenser än tidigare, då det är hur mycket deras försäljning dalat. Flerparten av licenser som säljs idag är just Windows 8 - det spelar ingen roll om de sedan nedgraderas eller inte.

Skrivet av Ozzed:

Man gör alltså nedre vänstra "hot corner" till en knapp som inte lär göra någon nytta för någon, tror jag, om det här nu stämmer.

Nyttan är att förenkla arbetsflödet för företagsanställda som annars kunnat bli förvirrade av det faktum att "den lilla cirkeln jag trycker på för att starta internet och office" är borta. Man tar sig numera till en lista (även om den ser annorlunda ut) över tillgängliga program precis på samma sätt som i tidigare generationer av Windows - genom att trycka på startknappen.

Skrivet av sAAb:

Varannan dålig varannan bra stämmer nog inte, för företagsanvändning. De bilder som cirkulerar ser jag jag mest som hemanvändares perspektiv. Det fanns "ingen" i industrin som köpte WinME eller Vista, de förblev hemanvändaranvända (yes, vilket ord!!!).

F'låt, jag menade inte bra/dålig på det sättet, det jag menade var att man kanske kunde plocka fram historiska siffror som visar på att vissa generationer av windows sålde bättre än andra och att trenden möjligtvis kan visa på en någonlunda cyklisk effekt med en högtsäljande version efterföljt av en/två lågsäljande.
Om så är fallet, vilket jag tror det är, kan man i tur kanske spåra detta tillbaka till generationsskiften vad gäller processorer (teknik). När XP släpptes var Pentium 4 ny vilket absolut rättfärdiggjorde en uppgradering av hårdvara för både företag och privatpersoner. När Vista släpptes var det Core processorer som gällde men många av dessa ansågs inte som en nödvändig uppgradering förrän 45nm Core2 processorerna i 2008 vilket var närmare Windows 7.

Att Windows 8 inte används i samma utsträckning som kanske Win7 gjorde efter samma tidsperiod är sant men att detta skulle bero på borttagningen av startmenyn köper jag inte. Som sagt, de casual användare jag känner och träffat tycker om Win8 och dess nya UI. Vissa personer hade svårt för det till en början eftersom det var så radikalt annorlunda men efter en kort tid hade de vant sig till startskärmen istället för startmenyn - som ju egentligen är den enda skillnaden man är påtvingad iom en uppgradering. Allt annat (Metro appar, Live tiles etc) är extra, utöver vad deras Win7, Vista eller XP maskiner redan gjorde. Företag har inte börjar rulla ut 8 ännu (vilket är normalt) men de köper ändå licenser när de köper nya eller uppgraderar maskiner.

Att Windows 8 försäljningen, enligt de officiella siffror vi har, sålde on par med Windows 7 under samma tidsperiod pekar på att antalet licenser varken gått upp eller ned märkbart och en eventuell nedgång för Microsoft's Q4 kommer helt enkelt vara pga försämrad datorförsäljning under Q1/2013 - en nedgång som var projekterad innan Windows 8 släpptes. Visserligen var nedgången än större än projekterat men analysterna menar fortfarande att en uppgång på någon procent kommer ske under hela året.

Skrivet av bullen181:

Så 4GB bör vara budget pc?
Finns ju vissa datorer med 4GB som kostar runt 10 papp.. Ingen med låg budget har råd med sånt.

4GB bör absolut vara minimum - även fast Win8 rullar på fint med mycket mindre. Men merkostnaden för 4GB gentemot 2GB är minimal i det stora hela.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]