Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar som om det även finns de på Microsoft som är trötta på deras tänk att göra saker bättre genom att smeta på nya funktioner istället för att förbättra gamla: http://blog.zorinaq.com/?e=74 Väldigt läsvärt.

Microsoft skulle ju kunna slänga ut mycket av det de inte orkar uppdatera eller förbättra och stödja Android lite mer.

De verkar ju tjäna pengar på även det - http://www.neowin.net/news/microsoft-will-make-34-billion-fro...

Citat:

" And that $3.4 billion figure is set to increase exponentially as more Android devices are sold over the coming years. In 2017, Microsoft is expected to make $8.8 billion in revenue from the sale of 1.5 billion Android devices, assuming Microsoft collect royalties from 75% of Android devices. If Microsoft only collected royalties for 50% of all Android devices sold, they'd be inline for a $5.9 billion payout during 2017. This money is essentially free, as Microsoft contributes nothing to the Android ecosystem. "

Vad jag förstår är det ingen som vet varför företag betalar royalties till Microsoft.

UPPDATERING

Det är ibland svårt att hitta var all rapportering börjar. alla citerar varandra.

Den här verkar vara en av de mer ursprungliga - http://www.digitaltrends.com/mobile/is-android-being-stifled-...

Här spekulerar de i vad de andra betalar för:

Citat:

Microsoft has never published a list of patents it believes Android infringes, but Microsoft representatives say many of them are related to synchronization, file storage, and security. We can make some educated guesses where the patents lie.

Sista ordet är nog inte sagt än. Men Google verkar inte betala.

Kan det här vara Windows 8:s finansiering in i folks hjärtan?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Microsoft skulle ju kunna slänga ut mycket av det de inte orkar uppdatera eller förbättra och stödja Android lite mer.

De verkar ju tjäna pengar på även det - http://www.neowin.net/news/microsoft-will-make-34-billion-fro...

Vad jag förstår är det ingen som vet varför företag betalar royalties till Microsoft.

Vad jag har hört så har de köpt ett antal patent som diverse företag inblandade i hårdvara till Android-mobiler använder, vilket gör att de kan tvinga företag att betala till dem i och med att de har finansiella muskler man inte gärna bryter arm med i onödan. Med andra ord är Microsoft ett sandlådeföretag likt Apple, samsung, och andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag har hört så har de köpt ett antal patent som diverse företag inblandade i hårdvara till Android-mobiler använder, vilket gör att de kan tvinga företag att betala till dem i och med att de har finansiella muskler man inte gärna bryter arm med i onödan. Med andra ord är Microsoft ett sandlådeföretag likt Apple, samsung, och andra.

Såg inte ditt svar innan min uppdatering.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Såg inte ditt svar innan min uppdatering.

Jag har inte heller sett någon lista. Dock känns det som om journalisterna är lite lata här.. Patent är väl offentliga handlingar? Så det borde inte vara svårt att få fram en lista på vad det är frågan om.

Att google inte betalar är förmodligen för att de har muskler nog att motstämma om det skulle vara så. Det är lite kalla kriget över det hela, fast rörigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte heller sett någon lista. Dock känns det som om journalisterna är lite lata här.. Patent är väl offentliga handlingar? Så det borde inte vara svårt att få fram en lista på vad det är frågan om.

Att google inte betalar är förmodligen för att de har muskler nog att motstämma om det skulle vara så. Det är lite kalla kriget över det hela, fast rörigare.

Faktum är, som man skrev på http://www.digitaltrends.com/mobile/is-android-being-stifled-...

Citat:

According to Microsoft, these deals mean over 80 percent of Android devices sold in the United States and more than half of Android devices sold worldwide are covered by licensing agreements.

Do these licenses amount to a “Microsoft tax” that threatens Android by raising prices and perhaps encouraging device makers to abandon Android for another operating system — say, Windows Phone? Or do the agreements (and the money they generate) perhaps give Microsoft a strong interest in seeing Android continue to succeed?

Microsoft kan tjäna på Androids framgång.

Tittar man dessutom på Statcounter, Netmarketshare och Wikipedia så är det ju Apple som slagit undan benen för Microsoft med iPhone och iPad.

Men, som påpekats av _MmattiasS_ så verkar Android-siffrorna kanske vara för lågt rapporterade, med tanke på att de verkar ha sådan grym försäljning och marknadsandel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Det är inte 60 eller 100 miljoner kunder som har fått dessa licenser.

Nu är ju frågan om det här har någon betydelse i det hav av användare som finns, så visst är det knasigt. Hur många användare känner till funktionen och möjligheten? Jag gissar att större delen kör som det levererats och att det inte påverkar varken Netmarketshare, Statcounter eller Wikipedias siffror. De bygger ju alla tre på siffror som kommer från hela världen. Inställningen ligger ju lite undangömd och man bör nog veta varför man vill köra halvanonymt innan man ens klickar på rätt ställe för att aktivera det.

Kanske inte kunder, men det finns ändå c:a 100 miljoner datorer med Windows 8 där ute (lite svinn blir det i.o.m. billiga uppgraderingslicenser köpta men ej använda samt volume licensing). Visserligen har PC-marknaden krympt med en sjundedel men det förklarar fortfarande inte skillnaden mellan 100 miljoner sålda licenser och t.ex. wikipedias siffror. Marknaden är också relativt snabb att reagera (samt att nedgången var förutspådd redan i 2012) så OEMerna sitter mest troligt inte på 15 miljoner producerade men ej sålda datorer utöver deras normala lager.

DNT är förövrigt påslagit per default i Windows 8. Om det har någon effekt på all denna statistiken vet jag inte, men någonstans finns det en disconnect. Det bör absolut inte påverka data tagna direkt från besöksloggar men jag vill tro att t.ex. Google Analytics lider pga det.

Skrivet av strejf:

Om uppdateringen kommer vara gratis eller svindyr vet vi ännu inte. Men Microsoft har lovat att avslöja det inom ett par veckor.

Mest troligt blir det en gratis uppdatering för alla som redan har Windows 8, medans de som köper Windows 8 nytt efter Blue får med uppdateringen direkt. Precis som det fungerat med service packs tidigare. Dock vill jag tro att framtida uppdateringar kommer kosta en hundralapp eller så även för dåvarande kunder.

Det är i alla fall så MS har presenterat det hela mellan linjerna.

Skrivet av sAAb:

Men, om nu DNT fungerar som att det anonymiserar OS:et, hur får då Netmarketshare, Statcounter, Wikipedia reda på att Win8 finns? Det låter ju lika osannolikt att en tredjedel av alla användare över hela världen skulle slå på det. Jag tvivlar på att DNT är verksamt för att helt anonymisera.

Fast är det inte då ännu mer osannolikt att två tredjedelar skulle slå av det? Då det som sagt är på by default.

Vad gäller Netmarketshare, Statcounter, Wikipedia och alla andra påstår jag fortfarande att det är ett fel i deras data då de inte riktigt kategoriserat Windows 8 på PC gentemot tablett eller Windows Phone 7 och 8 (vilka är helt olika operativsystem).

Skrivet av Bananas2thebeat:

Windows Phones chanser ger jag inte mycket för. Jag har en Windows Phone 7.5, och OS'et är häpnadsväckande uselt. Fyra olika designer på "retur" tangenten, "Mina kontakter" sidan får inte plats på (den ganska stora HTC Titan) skärmen, att hantera kontakter är som att dra ut tänder, jag kan inte avinstallera allt meningslöst clutter jag fått förinstallerat på telefonen (går inte att roota Windows Phone telefoner!), eftersom alla knapptryck och skärmbyten ska animeras går allt långsamt för att man ska hinna njuta av animeringen, det går inte att använda telefonen som masslagringsenhet, och värst av allt är förstås det bokstavligen otroliga skitprogrammet Zune som måste användas till precis allt eftersom telefonen är 130% låst.

Är du säker på att du har en WP7 lur? Det verkar i alla fall inte så baserat på dina påståenden ovan...

Skrivet av Ozzed:

Njae. Offentliga är de, men Microsoft har inte sagt att de bryter mot patent X samtidigt som patenttagarna efter att de licensierat dem inte får upplysa om vad, exakt, de gäller eller vad de betalar.

Att Google inte betalar är väl helt enkelt för att de inte producerar hårdvara som bryter mot dessa patenter? Microsoft är dock i strid med Motorola om dem.

Skrivet av sAAb:

Men, som påpekats av _MmattiasS_ så verkar Android-siffrorna kanske vara för lågt rapporterade, med tanke på att de verkar ha sådan grym försäljning och marknadsandel.

Jag tror mer på att de överrapporteras med tanke på hur många enheter de "aktiverar" per dag gentemot hur många enheter som finns in the wild just nu - samt det faktum att Google varit mycket bra på att överrapportera användare tidigare genom att så att säga tvinga deras Google Account hållare att bli t.ex. g+ användare varesig de vill eller inte.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, om nu DNT fungerar som att det anonymiserar OS:et, hur får då Netmarketshare, Statcounter, Wikipedia reda på att Win8 finns? Det låter ju lika osannolikt att en tredjedel av alla användare över hela världen skulle slå på det. Jag tvivlar på att DNT är verksamt för att helt anonymisera.

DNT är default aktiverat Internet Explorer 10 i Windows 8. Användare kan ju fortfarande köra Firefox eller Chrome under Windows 8, och där är inte DNT aktiverat.

Permalänk

Windows 8 klurigt jävla skit, har det på våra nybyggda skoldatorer. När de tog bort aktivitetsfältet så hittar jag fan inte ett sätt att stänga av datorn än att trycka alt + ctrl + del och sen välja "stäng av" sen dess hatade jag skiten, nuff said

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Kanske inte kunder, men det finns ändå c:a 100 miljoner datorer med Windows 8 där ute (lite svinn blir det i.o.m. billiga uppgraderingslicenser köpta men ej använda samt volume licensing). Visserligen har PC-marknaden krympt med en sjundedel men det förklarar fortfarande inte skillnaden mellan 100 miljoner sålda licenser och t.ex. wikipedias siffror. Marknaden är också relativt snabb att reagera (samt att nedgången var förutspådd redan i 2012) så OEMerna sitter mest troligt inte på 15 miljoner producerade men ej sålda datorer utöver deras normala lager.

DNT är förövrigt påslagit per default i Windows 8. Om det har någon effekt på all denna statistiken vet jag inte, men någonstans finns det en disconnect. Det bör absolut inte påverka data tagna direkt från besöksloggar men jag vill tro att t.ex. Google Analytics lider pga det.

Det här med disconnect är nog världens sanning när det gäller Windows 8. Vad skall man tro om företagets interna tro på Windows 8 framtid när man läser http://business.financialpost.com/2013/01/11/windows-8-device...

Citat:

Microsoft may have relinquished its starring role in America’s gaudiest gadget show a year too early. After 13 straight years in the spotlight, Microsoft’s decision to scale back its presence at the International CES deprived the software maker of a prime opportunity to explain and promote a new generation of redesigned computers running its radically remade Windows operating system. The missed chance comes at a time when Microsoft Corp. could use a bully pulpit to counter perceptions that Windows 8 isn’t compelling enough to turn the technological tide away from smartphones and tablets running software made by Apple Inc. and Google Inc.

Om Microsoft valde att inte medverka där fullt ut, på hemmaplan, vad skall omvärlden tro? Just ordet disconnect känns väldigt väl beskrivande här. Det blir spännande att se hur Windows 8.1 lanseras. Juni? Det låter inte som idealet om man vill få största möjliga uppmärksamhet, varken i USA eller Europa.

Skrivet av emigrating:

Vad gäller Netmarketshare, Statcounter, Wikipedia och alla andra påstår jag fortfarande att det är ett fel i deras data då de inte riktigt kategoriserat Windows 8 på PC gentemot tablett eller Windows Phone 7 och 8 (vilka är helt olika operativsystem).

Vad gäller dessa källor är jag övertygat om att det här inte spelar någon större roll. Alla tre presenterar Windows 8:s marknadsandel som mellan 11 % och 12 % av Windows 7:s marknadsandel för senaste perioden. Det räcker för mig för att tro att just dessa siffror stämmer mellan källorna.

Att dessa motsvarar 100 miljoner fysiska datorer så skulle Windows 7 ha runt en miljard pc. Om XP fortfarande ligger på ca 35% av Win7 så kan det stämma halvbra. Om jag inte missminner mig så är antalet pc ut i världen ca 1,4 miljarder maskiner. Det skiljer inte så jäkla mycket.

Skrivet av emigrating:

Njae. Offentliga är de, men Microsoft har inte sagt att de bryter mot patent X samtidigt som patenttagarna efter att de licensierat dem inte får upplysa om vad, exakt, de gäller eller vad de betalar.

Att Google inte betalar är väl helt enkelt för att de inte producerar hårdvara som bryter mot dessa patenter? Microsoft är dock i strid med Motorola om dem.

Google äger Motorola sedan en tid. Att Microsoft inte meddelar vad det handlar om gör ju att Google/Motorola inte kan skriva om Android för undvika patenten gissar jag. Eftersom det generera miljardbelopp i dollar förstår man Microsoft ovilja att avslöja vad det är man tjuvhåller på. Business-as-usual och poker, samtidigt.

Skrivet av emigrating:

Jag tror mer på att de överrapporteras med tanke på hur många enheter de "aktiverar" per dag gentemot hur många enheter som finns in the wild just nu - samt det faktum att Google varit mycket bra på att överrapportera användare tidigare genom att så att säga tvinga deras Google Account hållare att bli t.ex. g+ användare varesig de vill eller inte.

Antalet Android aktiverade per dag är nog mest overkligt för de som sitter med för många Nokia-aktier i knät.

Skrivet av alpha:

DNT är default aktiverat Internet Explorer 10 i Windows 8. Användare kan ju fortfarande köra Firefox eller Chrome under Windows 8, och där är inte DNT aktiverat.

Det där kan vara vara en verklig orsak. Att olika browsers ger olika agent-user rapporter, till viss del beroende på i vilken del av världen man sitter i också.

Skrivet av DeadPixel:

Windows 8 klurigt jävla skit, har det på våra nybyggda skoldatorer. När de tog bort aktivitetsfältet så hittar jag fan inte ett sätt att stänga av datorn än att trycka alt + ctrl + del och sen välja "stäng av" sen dess hatade jag skiten, nuff said

Som sagt, även om det inte är 'svårt' att lära sig ett nytt system så är just Windows 8 jävligt klonkigt och obekvämt. Att lära sig Mac OSX tog mig en eftermiddag. Att använda Linux är inte svårare, egentligen; ibland ja, men aldrig obekvämt. Windows 8 hann aldrig kännas bekväm, trots veckors trälande och besvärjande. Prova att gå med två högerskor i en vecka. Det går, men det gör ont.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Om Microsoft valde att inte medverka där fullt ut, på hemmaplan, vad skall omvärlden tro? Just ordet disconnect känns väldigt väl beskrivande här. Det blir spännande att se hur Windows 8.1 lanseras. Juni? Det låter inte som idealet om man vill få största möjliga uppmärksamhet, varken i USA eller Europa.

Kan ju diskuteras varför, men Microsoft klargjorde redan för ett par år sedan att de kommer gå bort ifrån CES då det inte längre passade deras "core business". Blue lanseras väl mest på papper och som en preview i Juni, den faktiska lanseringen blir säkerligen holiday 2013 - dvs Black Friday och framåt. Och detta kan ju vara en god orsak till varför MS har gått bort ifrån CES då mässan hålls först efter julperioden och på senare år mest "lanserat" produkter som kommer senare under året (om alls). Jag kan faktiskt inte, på rak arm, nämna en enda produkt som lanserades på CES i år som var/är intressant för mig, inte ens bland TV apparaterna fanns det nytänkande i år.

Skrivet av sAAb:

Att dessa motsvarar 100 miljoner fysiska datorer så skulle Windows 7 ha runt en miljard pc. Om XP fortfarande ligger på ca 35% av Win7 så kan det stämma halvbra. Om jag inte missminner mig så är antalet pc ut i världen ca 1,4 miljarder maskiner. Det skiljer inte så jäkla mycket.

Men kan man då fortfarande påstå att Windows 8 inte säljer? Vilket var huvudhypotesen i hela denna tråden (som dock var byggd på ett felcitat).

Skrivet av sAAb:

Google äger Motorola sedan en tid. Att Microsoft inte meddelar vad det handlar om gör ju att Google/Motorola inte kan skriva om Android för undvika patenten gissar jag. Eftersom det generera miljardbelopp i dollar förstår man Microsoft ovilja att avslöja vad det är man tjuvhåller på. Business-as-usual och poker, samtidigt.

Det var just därför jag nämnde Motorola. Microsoft har gått efter Motorola eftersom de producerar hårdvara som bryter mot deras patent - Google gör det fortfarande inte. Både Google och Motorola vet givetvis vilka patent det är prat om men pga gag orders kan de ej uttala sig om det (även folk flest kan luska i detta då Barnes & Noble i tidigt skede ej följde precis en sådan gag order). Ser man på Google vs diverse andra företag och patenter ser man fort ett mönster av att de tar först och [kanske] frågar om lov först senare.

Skrivet av sAAb:

Antalet Android aktiverade per dag är nog mest overkligt för de som sitter med för många Nokia-aktier i knät.

Njae, köpte man Nokia aktier när de låg som lägst har man gjort ett bra köp. Jag påstår fortfarande att Google FUDar deras aktiveringssiffror på samma sätt som de gör med vissa andra tjänster. Jag vet att de räknar mig som en "aktiv" både gmail och g+ användare även fast jag aldrig bett om ett gmail konto - det blev automatiskt upprättat åt mig då jag loggade in på en Android enhet med mitt google-konto (som användes enbart för adsense och analytics). Den enda mailen jag får på det kontot är Google notifications och jag har inte loggat in på över ett år - ändå är det "aktivt".

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Kan ju diskuteras varför, men Microsoft klargjorde redan för ett par år sedan att de kommer gå bort ifrån CES då det inte längre passade deras "core business". Blue lanseras väl mest på papper och som en preview i Juni, den faktiska lanseringen blir säkerligen holiday 2013 - dvs Black Friday och framåt. Och detta kan ju vara en god orsak till varför MS har gått bort ifrån CES då mässan hålls först efter julperioden och på senare år mest "lanserat" produkter som kommer senare under året (om alls). Jag kan faktiskt inte, på rak arm, nämna en enda produkt som lanserades på CES i år som var/är intressant för mig, inte ens bland TV apparaterna fanns det nytänkande i år..

Gamla xbox lanserades ju där och det lär väl komma en ny om någon vecka. Skulle inte förvåna mig om den får ett gränssnitt som liknar xbmc, eller dess kopia, Modern UI. Så helt borta är det ju inte med CES.

Skrivet av emigrating:

Men kan man då fortfarande påstå att Windows 8 inte säljer? Vilket var huvudhypotesen i hela denna tråden (som dock var byggd på ett felcitat)..

Om taiwaneserna ansåg att Windows 8 är skit och inte ville sälja skit, men sedan får skit av Microsoft offentligt för att det är deras fel att Windows 8 inte säljer så fanns det anledning till att betrakta hur Windows 8 säljer. Nu blev det väl så att taiwaneserna fick sådana OEM-rabatter att det fanns anledning att hålla tyst och pumpa ut det i alla fall, lite i stil med tyska Reichsmark på 30-talet.

Åter, det var väl förväntningarna på försäljningen som föranledde artikeln i The Register.

Sedan har vi ju obehaget med 'marknadsandelar' vilka är lika svårfångade som flyktiga. Traditionellt är det ju en skarp gräns mellan mobiler och datorer. Men, sedan iPhone har kommit så har ju surf-marknaden (med alla annonsintäkter) kommit att gå Apples väg, via iPhone och iPad. Att särskilja dessa framöver känns enbart fånigt eftersom Surface med Windows 8 och Windows Phone 8, just var byggda för att överbrygga skillnaden mellan dessa kategorier. Sist ordet är inte sagt på den fronten heller.

Skrivet av emigrating:

Det var just därför jag nämnde Motorola. Microsoft har gått efter Motorola eftersom de producerar hårdvara som bryter mot deras patent - Google gör det fortfarande inte. Både Google och Motorola vet givetvis vilka patent det är prat om men pga gag orders kan de ej uttala sig om det (även folk flest kan luska i detta då Barnes & Noble i tidigt skede ej följde precis en sådan gag order). Ser man på Google vs diverse andra företag och patenter ser man fort ett mönster av att de tar först och [kanske] frågar om lov först senare..

Okidoki.

http://androidcommunity.com/barnes-noble-reveals-microsofts-a...

Skrivet av emigrating:

Njae, köpte man Nokia aktier när de låg som lägst har man gjort ett bra köp. Jag påstår fortfarande att Google FUDar deras aktiveringssiffror på samma sätt som de gör med vissa andra tjänster. Jag vet att de räknar mig som en "aktiv" både gmail och g+ användare även fast jag aldrig bett om ett gmail konto - det blev automatiskt upprättat åt mig då jag loggade in på en Android enhet med mitt google-konto (som användes enbart för adsense och analytics). Den enda mailen jag får på det kontot är Google notifications och jag har inte loggat in på över ett år - ändå är det "aktivt".

Varför skulle Google FUDa mer än Microsoft eller Apple? Tror att det finns en tendens att räkna kinesiskt här, som hos alla börsnoterade företag. Man avrundar i rätt riktning och sammanställer allt till sin fördel, utan egentligen ljuga på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har varit en del som undrat om hur Wikipedia hanterar user agents. Jag hittade informationen nu på

http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-03/Squi...

Citat:

The following overview of page requests by operating system is based on the user agent information that accompanies most server requests. Please note that agent information does not follow strict guidelines and some programs may provide wrong information on purpose. This report ignores all requests where agent information is missing, or contains any of the following: bot, crawl(er) or spider.

http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-03/Squi...

Citat:

Various mobile apps use the user's browser to show most Wikipedia pages. This includes Wikimedia's own iOS app upto early April 2012. Thus, in the data here they are underrepresented. The percentages in the 'estimate' column are based on the search-related api which is visible, at least for the iOS app. Thus they give a more reliable estimate of the actual use of applications on Wikipedia.

De är medvetna om de fallgropar som finns och arbetar för att hantera dem.

Se på länken för att se sammanställning av data i tabellform.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan detta stämma? http://www.businessinsider.com/windows-8-users-dont-use-metro...

De påstår att 60% av de som har Windows 8 inte ens öppnar en "app" om dagen... Ajajaj... det måste svida för Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan detta stämma? http://www.businessinsider.com/windows-8-users-dont-use-metro...

De påstår att 60% av de som har Windows 8 inte ens öppnar en "app" om dagen... Ajajaj... det måste svida för Microsoft.

På en desktop finns ju ingen mening att använda "appar" när man har tillgång till en uppsjö av fullvärdiga program som faktiskt går att arbeta i och göra produktiva saker i. "Apparna" är väl mer lek & småspel känns det som... Enda jag använder är Netflix-appen och det i princip varje kväll då man vill slumra till en film eller serie. Någon enstaka gång varannan vecka eller så kanske man kikar runt lite på andra appar men utbudet är tyvärr långt ifrån tillfredsställande på den punkten. -Kanske något som kan komma igång lite bättre om det går bra för xbox one när den släppts (då jag förmodar att apparna i windows store kommer fungera även på den).

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Kan det verkligen vara så många som 40% som gör det ? Det låter oerhört högt, men eftersom de kanske räknar bildvisaren och andra konstiga "förval" som appar så kan det kanske bli en så förvånansvärt hög siffra.
Det hade varit roligt att veta hur många som föredrar appar istället för skrivbordsprogram av de som använder en dator.
Och hur många som aktivt valt app före program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

På en desktop finns ju ingen mening att använda "appar" när man har tillgång till en uppsjö av fullvärdiga program som faktiskt går att arbeta i och göra produktiva saker i. "Apparna" är väl mer lek & småspel känns det som... Enda jag använder är Netflix-appen och det i princip varje kväll då man vill slumra till en film eller serie. Någon enstaka gång varannan vecka eller så kanske man kikar runt lite på andra appar men utbudet är tyvärr långt ifrån tillfredsställande på den punkten. -Kanske något som kan komma igång lite bättre om det går bra för xbox one när den släppts (då jag förmodar att apparna i windows store kommer fungera även på den).

Skrivet av mrqaffe:

Kan det verkligen vara så många som 40% som gör det ? Det låter oerhört högt, men eftersom de kanske räknar bildvisaren och andra konstiga "förval" som appar så kan det kanske bli en så förvånansvärt hög siffra.
Det hade varit roligt att veta hur många som föredrar appar istället för skrivbordsprogram av de som använder en dator.
Och hur många som aktivt valt app före program.

Det är med andra ord ett kraftigt underbetyg till MS's bedömning. De har förmodligen inte gjort appar till en central del i Modern UI för att de vill att ingen ska använda den.

Jag tycker i och för sig inte att statistiken är konstig ur min egen synvinkel. Om jag tvingades använda Windows 8 på min dator för seriöst jobb och lek och Windows 7 inte var ett alternativ så skulle jag slänga in startisback eller ex7forw8, och då ser man ju inget av appar och Modern UI.

Det kan ju också vara så att de som använder mycket appar är överrepresenterade här på SC.... Hmm... Kanske dags för en omröstning igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 8 sedan de första preview kom, på både jobbet och hemma och jag tycker det fungerar riktigt bra. Stöd för hyper-V, kunna mounta ISO direkt är väl det jag använder dagligen annars är det väl ungefär som Windows 7. Tack vare startmenyn så har man börjat använda mer snabbkommandon än tidigare och det är jag glad för har varit för mycket klickande och det är skönt att lära sig ifrån. Sedan är dedup rätt fint att kunna använda dock med lite trick för att få det att fungera på win8 men det fungerar bra och spar en del utrymme. Startmenyn har jag inget problem med det man inser efter ett tag att en startmeny är onödig. Kikade på en kollegas surface idag och det är precis så jag skulle vilja ha om jag ska ha en platta, har kikat på ipad och androids men det är inget som faller mig i smaken eller ja plattor överlag har aldrig varit tilltalande för mig.

Några problem som finns med försäljningen är:
1. PC marknaden sviktar över lag, eller ja hela världsmarknaden knakar i fogarna och människor har överlag fått en annan livsåskådning bort från slit och släng, märker av att begagnat marknaden av både datorer och licenser är mer efterfrågad. återvinning har blivit viktigt och det spar både pengar, resurser och miljön att kunna köpa begagnat med 1års garanti eller mer.
2. Windows7 och även XP fungerar för bra, det är ju inte så mkt vinning på att installera om med win8 så kul är det inte att installera om och köpa nytt operativsystem utan man tar det vid nästa datorköp.
3. Det är otroligt många mindre och stora system som är låsta vid XP och de som använder windows7 så finns det många som är låsta vid XP-Mode med diverse system. Funkar förvisso i Hyper-V med men då om det ska vara riktigt så måste man köpa en riktig Windows XP licens för att köra virtuellt. Och då sätter sig folk med armarna i kors och säger aldrig i livet fungerar bra med win7 och xpmode som är gratis. Visst det går att fulhacka en xpmode att starta i hyper-V men inget man rekommenderar kunder att göra.
4. Den bejublade startmenyn som är satans verk bland alla entusiaster, och det finner jag en smula ironiskt att de mest intresserade av IT överlag är bland de största bakåtsträvarna.
5. Ett annat skäl är säkert även om en dator levereras med win8 så ligger win7 förinstallerat på de flesta och det är "drygt" att köra in win8 istället, återigen bekvämt att bara trycka igång den och följa en installationsguide man känner igen.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är med andra ord ett kraftigt underbetyg till MS's bedömning. De har förmodligen inte gjort appar till en central del i Modern UI för att de vill att ingen ska använda den.

Jag tycker i och för sig inte att statistiken är konstig ur min egen synvinkel. Om jag tvingades använda Windows 8 på min dator för seriöst jobb och lek och Windows 7 inte var ett alternativ så skulle jag slänga in startisback eller ex7forw8, och då ser man ju inget av appar och Modern UI.

Det kan ju också vara så att de som använder mycket appar är överrepresenterade här på SC.... Hmm... Kanske dags för en omröstning igen?

Troligtvis används väl apparna i störst utsträckning på win8 plattor. Jag har svårt att förstå varför man vill använda "appar" på en stationär. Nu har jag visserligen inte provat vare sig bildvisnings-appen eller pdf-appen i windows 8 (får kanske ta en titt på dem när jag kommer hem).
Själv använder jag ingen ersättare för startmenyn, utan kör med modern ui. Tog dock bort de få förinstallerade apparna direkt efter installationen. Sedan dess har jag väl klickat runt lite i windows store och provat lite appar hit och dit men jag ser ju liksom ingen nytta med dem, förutom Netflix då som jag nämnt tidigare, jag slänger väl ett öga på väderappen någon enstaka gång i månaden också om jag planerat något särskilt inför helgen.
Personligen upplever jag det inte som att det är en central del i modern UI att man ska använda appar. Tvärtom så tycker jag att det är flexibelt på den punkten, vill man ha dem så kan man eller så skiter man i det helt enkelt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eller så kan man se det som att Microsoft har lyckats med Live Tiles!? Tanken är att man ska kunna hämta den information som man behöver utan att behöva öppna appen. Är glaset halvfullt eller halvtomt...
Annan sak som kan vara värt att anmärka är att det inte står någon information om dom räknar med appar som "resume:as".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Eller så kan man se det som att Microsoft har lyckats med Live Tiles!? Tanken är att man ska kunna hämta den information som man behöver utan att behöva öppna appen. Är glaset halvfullt eller halvtomt...
Annan sak som kan vara värt att anmärka är att det inte står någon information om dom räknar med appar som "resume:as".

Live tiles utan appar är i princip gadgets... Och det finns ju redan i Windows 7 där det gjorde stor succé. Men om de räknar på det sättet, alltså att appar räknas som använda bara man tittar på live tiles, så använder 60% alltså inte startskärmen dagligen? För det går ju inte ha live tiles i desktopläget, vad jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir ännu roligare när man kollar på hur mycket appar används per vecka

Och inte heller de appar som används mest frekvent är frekvent använda:

Det som är intressant är intresset för Solitaire.
Att Mail och kommunikation skulle vara vanligt är kanske inte så konstigt men det är ändå väldigt impopulärt att göra via app, och sedan så är det ju default avarterna för "visning"

Det enda som egentligen verkar vara ett aktivt val är Netflix och det är väl egentligen förståeligt då "stora klossar interfacet" passar på en tv som står en bit bort.
Appar och mui är tydligen en ännu större flopp än man trott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Live tiles utan appar är i princip gadgets... Och det finns ju redan i Windows 7 där det gjorde stor succé. Men om de räknar på det sättet, alltså att appar räknas som använda bara man tittar på live tiles, så använder 60% alltså inte startskärmen dagligen? För det går ju inte ha live tiles i desktopläget, vad jag vet.

Undrar också hur de räknar.
Nu har jag ju inte provat själv men utifrån vad jag läst så många av de som använder ersättningsmenyer från tredje part, så blinkar väl MUI förbi vid uppstart ändå? Dvs att gränssnittet är startat men dolt, om det är så det fungerar så borde väl eventuella live tiles ligga och köras ändå? Eller uppdateras bara live tiles när man plockar fram MUI?
Nu är detta bara vilda gissningar från min sida men det hade varit kul att veta hur det ligger till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Undrar också hur de räknar.
Nu har jag ju inte provat själv men utifrån vad jag läst så många av de som använder ersättningsmenyer från tredje part, så blinkar väl MUI förbi vid uppstart ändå? Dvs att gränssnittet är startat men dolt, om det är så det fungerar så borde väl eventuella live tiles ligga och köras ändå? Eller uppdateras bara live tiles när man plockar fram MUI?
Nu är detta bara vilda gissningar från min sida men det hade varit kul att veta hur det ligger till.

I de flesta så körs startmenyn "ovanpå", ja, men man märker aldrig av modern UI, men det kan ju vara för att det blinkar så fort förbi.

ex7forw8 däremot kör explorerprocessen från Windows 7 och du är tvungen att logga ut om du vill byta, så i just det fallet laddas inte Modern UI alls, och således heller inte appar.

Det enda vettiga sättet att räkna på borde ju vara om de faktiskt öppnar appen. Annars kan de ju lika gärna räkna det som att man kör alla program man har genvägar till på skivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att använda en fullskärmsapp med begränsad funktionalitet på en dator? Jag är inte förvånad.

Skrivet av Zicsoen:

Troligtvis används väl apparna i störst utsträckning på win8 plattor. Jag har svårt att förstå varför man vill använda "appar" på en stationär.

Titta på statistiken igen! Det är ju hela 44 % av de med plattor som använder en app mindre än en gång om dagen. Det är ju sjukt lågt, för en platta!

Skrivet av mrqaffe:

Det blir ännu roligare när man kollar på hur mycket appar används per vecka
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.508774!imageManager/782771769...

Och inte heller de appar som används mest frekvent är frekvent använda:
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.508775!imageManager/241396424...

Det som är intressant är intresset för Solitaire.
Att Mail och kommunikation skulle vara vanligt är kanske inte så konstigt men det är ändå väldigt impopulärt att göra via app, och sedan så är det ju default avarterna för "visning"

Det enda som egentligen verkar vara ett aktivt val är Netflix och det är väl egentligen förståeligt då "stora klossar interfacet" passar på en tv som står en bit bort.
Appar och mui är tydligen en ännu större flopp än man trott.

(Från vilken artikel kommer bilderna?)

Herremildarike, Shark Dash som mest populära icke-Microsoft app... Det var ju ett skamset mottagande i användande.

Det ironiska här är väl att dessa som spelar Shark Dash lär ha en iPhone, där spelet också finns.

Angående den statistik som florerar runt olika källor, här kommer Microsofts kritik av oberoende företags webbläsardata (och kanske indirekt då också av operativssystemsdata); http://blogs.windows.com/ie/b/ie/archive/2012/03/18/understan... Microsoft inleder med:

Citat:

Every month the industry has a standing news cycle that reports on the latest browser market share numbers and each month we provide an update on how we are doing against our goal: the growth of IE9 on Windows 7. As we prepare these updates, we and others in the industry often see trends in the data that are worth exploring. This has been the case over the past few months as the effect of geoweighting and other factors, such as prerendering, on usage data has become increasingly clear.

There are currently two primary sources for share data: Net Applications and StatCounter. While both provide detailed browser usage data, the two are very different when it comes to methodologies and results. Often they show the same general trends, but the overall share numbers they provide for each browser are significantly different. Members of the technology community have begun to pick up on this as they’ve discussed share over the last year, often raising the question of which data source is more reliable. For example, some industry experts have begun to question how much share Chrome really has in the market based on discrepancies in the data.

StatCounter blir uppenbarligen rejält fetsura och svarar bitskt som fan http://gs.statcounter.com/press/open-letter-ms :

Citat:

Exactly three months ago today, you posted on the IE Blog - "Understanding Browser Usage Share Data". In the post you compared StatCounter Global Stats and Net Applications (aka Net Market Share) data.

In the intervening period we have had several press enquiries regarding your post (which criticizes our methodology and results). Initially, we didn't pay too much attention to your article. However, as these enquiries are still trickling in, we've now decided to explicitly address the points you raised.

Firstly, let us make it clear that we have no argument with Net Applications. They do what they do and we do what we do and we wish them every success. We are concerned, however, that you may not fully understand browser usage share data.

Läs hela deras långa mycket förbannade svar där de totalsågar allt vad analys Microsoft-killen har gjort.

Det är lite skumt att Wikimedias siffror inte har uppdaterats på mycket länge. Jag har upptäckt att sammanställs även på http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems, där man också har en skoj Talk"-sida som visar hur vissa företag går in och naket ändrar obehaglig statistik http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Usage_share_of_operating_sy.... Man kan undra om det finns någon koppling till att Wikmedias siffror ännu inte uppdaterats. Jag hoppas inte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Att använda en fullskärmsapp med begränsad funktionalitet på en dator? Jag är inte förvånad.

Titta på statistiken igen! Det är ju hela 44 % av de med plattor som använder en app mindre än en gång om dagen. Det är ju sjukt lågt, för en platta!

Herremildarike, Shark Dash som mest populära icke-Microsoft app... Det var ju ett skamset mottagande i användande.

Det ironiska här är väl att dessa som spelar Shark Dash lär ha en iPhone, där spelet också finns.

Angående den statistik som florerar runt olika källor, här kommer Microsofts kritik av oberoende företags webbläsardata (och kanske indirekt då också av operativssystemsdata); http://blogs.windows.com/ie/b/ie/archive/2012/03/18/understan... Microsoft inleder med:

StatCounter blir uppenbarligen rejält fetsura och svarar bitskt som fan http://gs.statcounter.com/press/open-letter-ms :

Läs hela deras långa mycket förbannade svar där de totalsågar allt vad analys Microsoft-killen har gjort.

Det är lite skumt att Wikimedias siffror inte har uppdaterats på mycket länge. Jag har upptäckt att sammanställs även på http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems, där man också har en skoj Talk"-sida som visar hur vissa företag går in och naket ändrar obehaglig statistik http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Usage_share_of_operating_sy.... Man kan undra om det finns någon koppling till att Wikmedias siffror ännu inte uppdaterats. Jag hoppas inte det.

Att Microsoft fanboys viftar bort användardata visste man ju, men att Microsoft själva gör det är bara... Ja, tragiskt kan man säga. Det roliga är att de ju själva anger netapplications till sin desperata sida http://www.ie6countdown.com/

Snart gör de väl en Windows7countdown också.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Bilderna kommer från IDGs artikel http://www.idg.se/2.1085/1.508771/windows-8-anvandarna-ror-kn...

http://www.pcworld.com/article/2039445/and-the-study-says-win...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiverat konto

Saknar ni startknappen? Haha, skaffa en mus med startknapp...
http://www.ign.com/articles/2013/05/24/microsoft-debuts-new-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitlisa:

Saknar ni startknappen? Haha, skaffa en mus med startknapp...
http://www.ign.com/articles/2013/05/24/microsoft-debuts-new-s...

Jag såg också det där och tänkte "Probleme är inte att hitta knappen, utan vad knappen leder till"

Visa signatur

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av Ozzed:

Jag såg också det där och tänkte "Probleme är inte att hitta knappen, utan vad knappen leder till"

Haha, ja precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Satt på jobbet och hade inte möjlighet att titta närmare på källan, dock var det ju ett svar på de ~60% som inte nyttjar apparna särskilt ofta och då hade jag ju inte fel... Uppenbarligen så används de ju, som jag sade, i större utsträckning på plattorna även om jag kan hålla med om att det låter som en tämligen låg frekvens där också.
Har man en x86 platta kanske inte behovet av appar är fullt lika trängande dock, eller finns där delad statistik på det också?

Visa signatur