Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Alla tycker inte illa om W8 på tablets, så jag förstår inte varför du använder det som argument.

Försäljningen av Surface och Surface Pro har väl inte skenat iväg precis. Folk har ett köpmotstånd, som de inte hade för iPad och och Android-plattorna när de kom. Det var det artikeln menade. Att det gick lätt att sälja iPad och Android-plattor beror enligt författaren på att dessa hade föregångare i välsäljande mobiltelefoner. Det har inte Windows 8 när det ligger på Surface och Surface Pro. Windows Phone 8 har inte penetrerat marknaden tillräckligt utan de som köper Surface och Surface Pro kommer snarast från desktopen till dem, vilket ändrar förväntningarna. Istället för att ses som en schysst jättemobil ses de som klena och dyra datorer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Försäljningen av Surface och Surface Pro har väl inte skenat iväg precis. Folk har ett köpmotstånd, som de inte hade för iPad och och Android-plattorna när de kom. Det var det artikeln menade. Att det gick lätt att sälja iPad och Android-plattor beror enligt författaren på att dessa hade föregångare i välsäljande mobiltelefoner. Det har inte Windows 8 när det ligger på Surface och Surface Pro. Windows Phone 8 har inte penetrerat marknaden tillräckligt utan de som köper Surface och Surface Pro kommer snarast från desktopen till dem, vilket ändrar förväntningarna. Istället för att ses som en schysst jättemobil ses de som klena och dyra datorer.

Jag väntar med spänning på vad som händer nu i Sverige när Elgiganten har sagt att de ska börja sälja Chromebooks i alla butiker http://it24.idg.se/2.2275/1.512593/elgiganten-utokar-sin-chro...
Google Chromebook står fortfarande för närmare 15 procent av kedjans datorförsäljning. Det gör att Elgiganten nu väljer att lansera Google Chromebook i samtliga sina varuhus i Sverige.
Jag tror inte att winplatteförsäljningen ökar pga det iallafall, Chromebooken är ju egentligen en fantastisk maskin för pengarna och en mer vuxen platta, den kan ju dessutom köra "fulllinux" om man vill, kriget mellan MS och google hålelr på att bli hårdare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag väntar med spänning på vad som händer nu i Sverige när Elgiganten har sagt att de ska börja sälja Chromebooks i alla butiker http://it24.idg.se/2.2275/1.512593/elgiganten-utokar-sin-chro...
Google Chromebook står fortfarande för närmare 15 procent av kedjans datorförsäljning. Det gör att Elgiganten nu väljer att lansera Google Chromebook i samtliga sina varuhus i Sverige.
Jag tror inte att winplatteförsäljningen ökar pga det iallafall, Chromebooken är ju egentligen en fantastisk maskin för pengarna och en mer vuxen platta, den kan ju dessutom köra "fulllinux" om man vill, kriget mellan MS och google hålelr på att bli hårdare

Goda nyheter!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Försäljningen av Surface och Surface Pro har väl inte skenat iväg precis. Folk har ett köpmotstånd, som de inte hade för iPad och och Android-plattorna när de kom. Det var det artikeln menade. Att det gick lätt att sälja iPad och Android-plattor beror enligt författaren på att dessa hade föregångare i välsäljande mobiltelefoner. Det har inte Windows 8 när det ligger på Surface och Surface Pro. Windows Phone 8 har inte penetrerat marknaden tillräckligt utan de som köper Surface och Surface Pro kommer snarast från desktopen till dem, vilket ändrar förväntningarna. Istället för att ses som en schysst jättemobil ses de som klena och dyra datorer.

Det tog ett helt år från det att GT-P1000 släpptes innan det fanns en vettig Android-version som gjorde plattorna användbara och försäljningen började ta fart. Om du inte menar att försäljningen skenade iväg innan det, i vilket fall jag kan säga att du har fel och det gick inte enkelt att sälja surfplattor med Android i början. Windows 8 släpptes i Oktober 2012, vi är fortfarande på första generationens plattor med Windows 8. Microsoft är efter, definitivt, men första generationen Android-baserade produkter - vare sig telefoner eller surfplattor - flög inte från hyllorna.

iPad tog fart direkt, 15 miljoner sålda ex av första generationen, det kan jag hålla med om. Om det beror på att iPad är en stor iPod Touch eller att Apples hängivna kunder gärna köper deras nya produkter kan jag inte svara på. Jag tycker att analysunderlaget i artikeln är svagt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

iPad tog fart direkt, 15 miljoner sålda ex av första generationen, det kan jag hålla med om. Om det beror på att iPad är en stor iPod Touch eller att Apples hängivna kunder gärna köper deras nya produkter kan jag inte svara på. Jag tycker att analysunderlaget i artikeln är svagt.

Jo, Apples fan-base är nog en viktig del. Men, hur mycket underlag krävs för att göra en analys här? Förstår inte riktigt. Det är ju inte en fråga om mängder, utan snarast en kvalitativ tolkning, inte en kvantitativ.

Här är länken igen http://www.zdnet.com/big-hurdle-facing-windows-8-tablet-adopt...

Vilken slags underlag vill du se?

Här är en annan skoj länk - http://www.e-academy.ltd.uk/training-news/2012/chromebooks-he...

där man försöker se vad som är framgångsreceptet för Chromebook. Lite spännande är det:

Citat:

The iPad didn't directly pave the way for the Chromebook, but it did encourage people to question what they needed from a computing device. Lots of people concluded that they only used e-mail, created documents, browsed the Web and perhaps watched films. You don't need a high-powered PC for that. [...]

And the sales are there. Chrome-based computers account for between 5%-10% of Acer's US sales since their release. (True, it's a complex picture to analyse. Windows 8 is selling less well than did Vista, Windows 7 machines are still selling and Macs have a growing market share.) The big news is that Acer's sales came from nothing. At least a 5% market share from nowhere. Who wouldn't want a slice of that business?

Artikeln är från februari, och man ser att Acer kan sälja 5-10 % redan då och nu Elgiganten på 15 %.

Jag är inte säker på att jag gillar trenden, mot allt svagare datorer. Jag gör ju mer än bara surfar på dem. Risken är ju att priserna sticker iväg ännu mer på bästa hårdvaran (CPU, GPU, etc.) om de inte har volymförsäljning på dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Jag är inte säker på att jag gillar trenden, mot allt svagare datorer. Jag gör ju mer än bara surfar på dem. Risken är ju att priserna sticker iväg ännu mer på bästa hårdvaran (CPU, GPU, etc.) om de inte har volymförsäljning på dem.

De absolut flesta har ju inge nytta av snabbare datorer just nu och om man tex tittar på Intel så satsar de snarare på bibehållen prestanda med lägre effektförbrukning, win 8 har ju snarare minskat kraven på hårdvara, främst genom att ta bort funktioner som aero och multitasking snarare än att förbättra/optimera koden på riktigt, det som skulle kunna driva på är om inte alla "spelare" bet sig fast vid de hemskt lågupplösta gammla 1920x1080 skärmarna, 4k som standard på desktop vore på tiden och det borde inte bara kräva med av gpuer utan av hela systemet, men win 8 är ett steg åt andra hållet, enfärgade block som ser ut som 90 talsgrafik, det borde varit helt vektorbaserat och i 3d istället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

... win 8 har ju snarare minskat kraven på hårdvara, främst genom att ta bort funktioner som aero och multitasking snarare än att förbättra/optimera koden på riktigt, ...

Wut? Tagit bort multitasking? Vad har du rökt egentligen?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trolliban:

Wut? Tagit bort multitasking? Vad har du rökt egentligen?

De gör ju sitt bästa för att få folk bort från skrivbordet och använda appar, resultatet blev istället att man fick bort folk från win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De absolut flesta har ju inge nytta av snabbare datorer just nu och om man tex tittar på Intel så satsar de snarare på bibehållen prestanda med lägre effektförbrukning, win 8 har ju snarare minskat kraven på hårdvara, främst genom att ta bort funktioner som aero och multitasking snarare än att förbättra/optimera koden på riktigt, det som skulle kunna driva på är om inte alla "spelare" bet sig fast vid de hemskt lågupplösta gammla 1920x1080 skärmarna, 4k som standard på desktop vore på tiden och det borde inte bara kräva med av gpuer utan av hela systemet, men win 8 är ett steg åt andra hållet, enfärgade block som ser ut som 90 talsgrafik, det borde varit helt vektorbaserat och i 3d istället

Tänk dig BF3 här http://ec.pond5.com/s3/007735847_prevstill.jpeg och då är det ändå "enbart" 1920x1080. Jag tror att banorna kan göras större och mer detaljrika utan att man måste öka upplösningen mer. (Nu kanske du var ironisk, men andra är det inte)

Jag har aldrig förstått varför man vill ha 2560x1600 på en liten plutt som en Nexus 10. http://en.wikipedia.org/wiki/Nexus_10

Citat:

Display
10.055-inch (255.4 mm) diagonal PLS-backlit LCD capacitive touchscreen with 16:10 aspect ratio
2560×1600 pixels WQXGA (299 ppi) with 16M colors, Scratch-resistant Corning Gorilla Glass

Märker verkligen folk skillnaden, på en mobil/platta? Visst borde även dessa gå långsammare med så många pixlar att uppdatera? (Jag har inte följt benchmarksen där)

1920x1080 på 27 tum är helt ok för mig. Ok, jag vill inte sitta framför en 46-tummare dagarna i ända, men under 30 tum så duger det, för mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jo, Apples fan-base är nog en viktig del. Men, hur mycket underlag krävs för att göra en analys här?

Korrelation och kausalitet. Bara för att iOS på iPad är en större variant på iOS för iPhone och Windows 8 inte är en större variant på Windows Phone 8 innebär inte att det är anledningen till att iPad säljer bättre. Gällande tillgången till desktop så är det inte ett måste med W8, men det finns där. Den där touch-vänliga, tabletupplevelsen finns i Modern UI.

Skrivet av sAAb:

Jag har aldrig förstått varför man vill ha 2560x1600 på en liten plutt som en Nexus 10. http://en.wikipedia.org/wiki/Nexus_10

Märker verkligen folk skillnaden, på en mobil/platta? Visst borde även dessa gå långsammare med så många pixlar att uppdatera? (Jag har inte följt benchmarksen där)

1920x1080 på 27 tum är helt ok för mig. Ok, jag vill inte sitta framför en 46-tummare dagarna i ända, men under 30 tum så duger det, för mig.

Man märker det absolut. Det är stoooor skillnad mellan första generationens iPad och de med Retina-skärm. Allt blir märkbart skarpare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De gör ju sitt bästa för att få folk bort från skrivbordet och använda appar, resultatet blev istället att man fick bort folk från win 8.

På vilket sätt har de genom att ha lagt till en typ av program man inte behöver använda tagit bort multitasking? Jag har ett 20-tal program igång och framme på mina tre skärmar i Windows 8. Men det kanske inte räknas som multitasking.
Några appar ser jag inte om jag inte trycker på windows-tangenten eller win+tab heller.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Tänk dig BF3 här http://ec.pond5.com/s3/007735847_prevstill.jpeg och då är det ändå "enbart" 1920x1080. Jag tror att banorna kan göras större och mer detaljrika utan att man måste öka upplösningen mer. (Nu kanske du var ironisk, men andra är det inte)

Jag har aldrig förstått varför man vill ha 2560x1600 på en liten plutt som en Nexus 10. http://en.wikipedia.org/wiki/Nexus_10

Märker verkligen folk skillnaden, på en mobil/platta? Visst borde även dessa gå långsammare med så många pixlar att uppdatera? (Jag har inte följt benchmarksen där)

1920x1080 på 27 tum är helt ok för mig. Ok, jag vill inte sitta framför en 46-tummare dagarna i ända, men under 30 tum så duger det, för mig.

Nu är jag inte någon som ser en pc som en spelkonsol, men jag är rätt övertygad om att de flesta spelare inte säger nej till bättre bild om det funnit stora bra monitorer billigt, nu har ju spelarna snarare sett till att sänka upplösnningen genom att acceptera de ultralåga upplösningar som kommit, man kallar dem ultrabreda istället för ultralåga, det är ju totalt hjärnsläpp att klippa av en 2560x1600 skärm till först 1440 och nu även 1080 på höjden istället för att göra den bredare, upplösningen på datorskärmar har snarare minskat än ökat de sista åren och numera har ju faktisk "småskärmarna" mer pixlar än monitorerna, datorspelare sitter också ofta med tn paneler som inte helerl är så rolig teknik, jag kör 2x30" och hade gärna haft EN större monitor, ungefär lika brett , typ 140cm lite högre kanske 50 cm och säg minst 3 ggr fler pixlar på den ytan, jag sitter med ca 8Mpixel idag men med en lite större bildyta så hade kring 30Mpixel känts som en mer passande upplösnning för det är lite för glest mellan pixlarna idag eftersom de går att se om man anstränger sig lite.
Win 8 upplever jag som hopplöst när man har flera monitorer, det är hemskt med sina hotcorners och charms som lägger sig i vägen i tid och otid och hela gränssnittet borde skala fritt för att stödja vad än användaren har för bildvisare, nu blev det inte så utan de tog fram nått som är sämre än 7an på stora monitorer och flera monitorer.

Skrivet av trolliban:

På vilket sätt har de genom att ha lagt till en typ av program man inte behöver använda tagit bort multitasking? Jag har ett 20-tal program igång och framme på mina tre skärmar i Windows 8. Men det kanske inte räknas som multitasking.
Några appar ser jag inte om jag inte trycker på windows-tangenten eller win+tab heller.

Ms vill ju uppenbarligen tvinga över folk till appar eftersom de hela tiden kastar ut en i det hemska mui läget, det går inte att enbart vara på skrivbordet i en omodifierad win 8, skrivbordet är inte huvudinterfacet i 8an och det är ju det som alla klagomål på 8an baseras på, man kan inte undvika mui och de gör allt de kan för att få bort folk från skrivbordet och in i appträsket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det gäller väl främst om Modern UI-delen är agil eller inte. Diskussionerna blir ofta väldigt konstiga då någon kritiserar Modern UI och folk svarar med att försvara övriga Windows 8. Men du har säkert rätt i det du skriver. Det jag främst syftade på var dock Modern UI.

Men mjukvara är inte agil eller ej (eller, det skulle den väl kunna vara i benämningen "lättrörlig", men det är inte vad vi pratar om här) utan det är utvecklingen som är agil eller utförs enligt agila metoder, m.h.a. agila ramverk, i ett agilt projekt eller liknande. Och det finns en mängd agila metoder/tekniker/ramverk, många just för systemutveckling men man kan exempelvis använda ett agilt ramverk för projektstyrning av ett traditionellt systemutvecklingsprojekt eller för att organisera arbete oavsett nivå, typ hushållsarbete i en familj eller dylikt. Ett exempel som jag hört flera gånger är från Ken Schwaber (tror jag), när han var på semester i Japan, skulle in på i en park och fick en bricka med sig som man sen gav tillbaka när man gick ut, alltså så att det fanns en begränsning i antalet samtidiga besökare, vilket ju är ett Kanban-system som ju räknas som en agil teknik. Det finns också stora företag som drivs som agila projekt hela företagen.

Du (ni) lägger ganska mycket i benämningen agil, det behöver inte innebära att mjukvaran skiljer sig alls ifrån ifall den hade utvecklats traditionellt. Vanligtvis så kännetecknas agilt utvecklad mjukvara av att det kommer många releaser, att funktionalitet "växer" fram mellan releaserna eller liknande men det är inte alls säkert (och även traditionellt utvecklad mjukvara tenderar att följa dessa mönster). Anledningen till att så många företag vill bli "agila" i sin systemutveckling är ju att det gör utvecklingen snabbare och mer effektiv med färre buggar och att man snabbare kan svara på förändrade krav från beställaren, men allt detta beror ju väldigt mycket på vilka agila metoder man väljer att använda. Kör man exempelvis TDD så blir resultatet (om inget går snett) att man får mer överskådlig och testad kod men det hjälper inte med att fastställa krav (förutom på en mycket liten nivå, enstaka enheter). Dok kör man ju sällan TDD utan att köra någon annan agil metod på en högre nivå, typ Scrum.

Sen tycker jag det är lite svårt att skilja på MUI och resten av åttan, de hör ihop i mitt huvud. Däremot så bortser jag ju från apparna och affären i min personliga användning, men start, charms och inställningarna i MUI är ju lika mycket en del av skrivbordet som av "app-delen". Det är väldigt lätt att helt ignorera apparna och affären, så kritiken mot dem, även om den är välgrundad, har jag svårt att ta på så stort allvar. Ignorera dem bara så är det inget problem liksom. Startmenyn har vi diskuterat fram och tillbaka en hel del, och vi lär inte bli överens där. Charms tycker jag är en väldigt bra grundtanke som faller på att de inte fungerar i vanliga applikationer (med sök, dela osv.), men jag tror att MS löser det relativt snart. Sen håller jag förstås med om att det kanske inte var så smart att lägga stäng av osv. där, det påverkar knappt mig alls då jag ytterst sällan stänger av datorn men bra är det definitivt inte. Unified search verkar komma tillbaka nu i 8.1 och det är vi nog alla glada för, jag har i och för sig inte haft några större problem med sök i åttan men jag har fått hjälpa en del som helt tappat bort sig. Så MUI-inställningarna... Personligen tycker jag de är bättre än kontrollpanelen, mer överskådliga osv., men det är förstås inte bra att de har spritt ut inställningarna över så skilda platser. Jag hoppas på att de får in mer i MUI till nästa release, och kanske också med lite mer logik bakom så att exempelvis alla inställningar som har med användare att göra är på samma ställe osv.

Nu blev inlägget lite långt känner jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men mjukvara är inte agil eller ej (eller, det skulle den väl kunna vara i benämningen "lättrörlig", men det är inte vad vi pratar om här) utan det är utvecklingen som är agil eller utförs enligt agila metoder, m.h.a. agila ramverk, i ett agilt projekt eller liknande. Och det finns en mängd agila metoder/tekniker/ramverk, många just för systemutveckling men man kan exempelvis använda ett agilt ramverk för projektstyrning av ett traditionellt systemutvecklingsprojekt eller för att organisera arbete oavsett nivå, typ hushållsarbete i en familj eller dylikt. Ett exempel som jag hört flera gånger är från Ken Schwaber (tror jag), när han var på semester i Japan, skulle in på i en park och fick en bricka med sig som man sen gav tillbaka när man gick ut, alltså så att det fanns en begränsning i antalet samtidiga besökare, vilket ju är ett Kanban-system som ju räknas som en agil teknik. Det finns också stora företag som drivs som agila projekt hela företagen.

Du (ni) lägger ganska mycket i benämningen agil, det behöver inte innebära att mjukvaran skiljer sig alls ifrån ifall den hade utvecklats traditionellt. Vanligtvis så kännetecknas agilt utvecklad mjukvara av att det kommer många releaser, att funktionalitet "växer" fram mellan releaserna eller liknande men det är inte alls säkert (och även traditionellt utvecklad mjukvara tenderar att följa dessa mönster). Anledningen till att så många företag vill bli "agila" i sin systemutveckling är ju att det gör utvecklingen snabbare och mer effektiv med färre buggar och att man snabbare kan svara på förändrade krav från beställaren, men allt detta beror ju väldigt mycket på vilka agila metoder man väljer att använda. Kör man exempelvis TDD så blir resultatet (om inget går snett) att man får mer överskådlig och testad kod men det hjälper inte med att fastställa krav (förutom på en mycket liten nivå, enstaka enheter). Dok kör man ju sällan TDD utan att köra någon annan agil metod på en högre nivå, typ Scrum.

Sen tycker jag det är lite svårt att skilja på MUI och resten av åttan, de hör ihop i mitt huvud. Däremot så bortser jag ju från apparna och affären i min personliga användning, men start, charms och inställningarna i MUI är ju lika mycket en del av skrivbordet som av "app-delen". Det är väldigt lätt att helt ignorera apparna och affären, så kritiken mot dem, även om den är välgrundad, har jag svårt att ta på så stort allvar. Ignorera dem bara så är det inget problem liksom. Startmenyn har vi diskuterat fram och tillbaka en hel del, och vi lär inte bli överens där. Charms tycker jag är en väldigt bra grundtanke som faller på att de inte fungerar i vanliga applikationer (med sök, dela osv.), men jag tror att MS löser det relativt snart. Sen håller jag förstås med om att det kanske inte var så smart att lägga stäng av osv. där, det påverkar knappt mig alls då jag ytterst sällan stänger av datorn men bra är det definitivt inte. Unified search verkar komma tillbaka nu i 8.1 och det är vi nog alla glada för, jag har i och för sig inte haft några större problem med sök i åttan men jag har fått hjälpa en del som helt tappat bort sig. Så MUI-inställningarna... Personligen tycker jag de är bättre än kontrollpanelen, mer överskådliga osv., men det är förstås inte bra att de har spritt ut inställningarna över så skilda platser. Jag hoppas på att de får in mer i MUI till nästa release, och kanske också med lite mer logik bakom så att exempelvis alla inställningar som har med användare att göra är på samma ställe osv.

Nu blev inlägget lite långt känner jag...

Ja, det handlar om hur man väljer att göra. Det jag svarade på från början var påståendet att "man kan inte bara ändra", och det går hur fint som helst beroende på vilken metod som används.

Hur som haver så ser jag inget fel i att funktionerna finns där för dem som tycker att de är bra. Problemet är att det gamla saknas. Och att diskutera om det gamla eller nya är bra eller inte har vi ju gjort, som du säger, men det är lite som att diskutera om en slips är snygg eller inte och försöka komma fram till någon slags fakta kring det. Man kan säkert prata färgteorier och att det beror på hur det mänskliga ögat fungerar och vilken färg skjortan/slipsen har, men i slutändan handlar det ju om åsikter hur som.

Men 8.1 verkar bli bättre. Och det är nog lättare för Microsoft att se vad folk faktiskt föredrar då också, i och med att man verkar kunna ha fler val än tidigare (boota direkt till skrivbordet, storleksval på live-tiles mm), så det ser jag fram emot. Dock vidhåller jag fortfarande att Microsoft hade tjänat mer på att inte vara så benhårda med gränssnittet från början. Om jag ska utgå från mig själv hade jag t. ex inte skrivit en procent, om ens en enda rad, om förändringarna om man gett mig valmöjligheten att ändra tillbaka till hur det såg ut innan. Jag ogillar t. ex den "nya" startmenyn men fick några versioner på mig att välja bort, så jag har vant mig, och jag har ogillat allt annat än det gråa färgtemat, men har kunnat välja bort det i alla versioner, och jag har ogillat Segoe UI-fonten, men kunnat ändra den.

Alla de där sakerna blev ej längre valbara i Windows 8, och det blev ett jävla liv på mig, och andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag ska utgå från mig själv hade jag t. ex inte skrivit en procent, om ens en enda rad, om förändringarna om man gett mig valmöjligheten att ändra tillbaka till hur det såg ut innan.

Hade man gett mig valmöjligheten hade inte jag heller fjantat runt sådana här trådar. Dessa borde inte finnas.

Ozzed, du skall ha heder för att du inte (vad jag sett) tramsar till det, vilket jag själv tillåter mig till ibland... Jag försöker vara saklig, men...

För övrigt så har jag testat Ubuntu med Unity i en månad nu! Har använt Debian i sex år innan dess. Unity suger, kraschar 3-5 ggr per vecka och ger mig inte möjligheten att klicka mig fram till mina program. de kör med några j-a ikoner. Mac-wannabees, men som gör det sämre... KDE rulez!

Ja, Unity ÄR sämre än Windows 8.

Ja, KDE ÄR bättre än Windows 7.

Saknas statistiskt underlag, korrelationer och kausaliteter?

Man behöver inte korrelationer för att påvisa kausalitet. Korrelation påvisar inte ens kausalitet...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hade man gett mig valmöjligheten hade inte jag heller fjantat runt sådana här trådar. Dessa borde inte finnas.

Ozzed, du skall ha heder för att du inte (vad jag sett) tramsar till det, vilket jag själv tillåter mig till ibland... Jag försöker vara saklig, men...

För övrigt så har jag testat Ubuntu med Unity i en månad nu! Har använt Debian i sex år innan dess. Unity suger, kraschar 3-5 ggr per vecka och ger mig inte möjligheten att klicka mig fram till mina program. de kör med några j-a ikoner. Mac-wannabees, men som gör det sämre... KDE rulez!

Ja, Unity ÄR sämre än Windows 8.

Ja, KDE ÄR bättre än Windows 7.

Saknas statistiskt underlag, korrelationer och kausaliteter?

Man behöver inte korrelationer för att påvisa kausalitet. Korrelation påvisar inte ens kausalitet...

Jag föredrar också KDE som gränssnitt, men det är ett problem att det inte finns något smidigt sätt att koppla "Windowsknappen" till Kmenu utan att offra annat, men det är en annan diskussion.

Angående trams så är jag nog tyvärr rätt så tråkig när det kommer till de här diskussionerna, men det har nog att göra med att jag inte är vidare krigisk av mig. De som gillar Modern UI tycker jag ska få använda det, problemet för mig är att Microsoft inte tillhandahåller en valmöjlighet och att många verkar se det som Microsofts "rättighet" att låta bli. Rent juridiskt har de väl rätt att göra vad de vill med sin p... eller vänta... Internet explorer, "K" och "N"-versioner av Windows? Jag önskar nästan att EU gick in och tvingade dem att sätta dit startmenyn som valmöjlighet. De petar ju gärna i produkten i övrigt, så varför inte? Deras "Windows everywhere" är högst diskriminerande mot de som vill sitta med en Windowsdator, en iPad, och en androidmobil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag föredrar också KDE som gränssnitt, men det är ett problem att det inte finns något smidigt sätt att koppla "Windowsknappen" till Kmenu utan att offra annat, men det är en annan diskussion. Angående trams så är jag nog tyvärr rätt så tråkig när det kommer till de här diskussionerna, men det har nog att göra med att jag inte är vidare krigisk av mig.

Ser jag skit, så skjuter jag det..

Nej men, vadå Windows-knappen? Förklara!

Skrivet av Ozzed:

De som gillar Modern UI tycker jag ska få använda det

Visst tycker alla så, eller?

Skrivet av Ozzed:

problemet för mig är att Microsoft inte tillhandahåller en valmöjlighet och att många verkar se det som Microsofts "rättighet" att låta bli. Rent juridiskt har de väl rätt att göra vad de vill med sin p... eller vänta... Internet explorer, "K" och "N"-versioner av Windows? Jag önskar nästan att EU gick in och tvingade dem att sätta dit startmenyn som valmöjlighet. De petar ju gärna i produkten i övrigt, så varför inte? Deras "Windows everywhere" är högst diskriminerande mot de som vill sitta med en Windowsdator, en iPad, och en androidmobil.

Rent juridiskt anser jag att Windows 8 inte förtjänar ens den här uppmärksamheten... Vem har blivit betjänt av tilllkomsten av Windows 8?! Vilka yrken har dessa användare haft?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ser jag skit, så skjuter jag det..

Nej men, vadå Windows-knappen? Förklara!

Det vore önskvärt om Kmenu poppade upp när man trycker på Windowsknappen, som startmenyn gör.

Citat:

Visst tycker alla så, eller?

Mjae... Det finns folk som tycker att Modern UI och allt vad det innebär bör förgöras. Jag tyckte också det i början, tills jag såg att det fanns folk som gillade det, och att ta ifrån folk saker de gillar är inget jag tycker man ska göra, även om Microsoft tydligen anser att det är helt OK.

Citat:

Rent juridiskt anser jag att Windows 8 inte förtjänar ens den här uppmärksamheten... Vem har blivit betjänt av tilllkomsten av Windows 8?! Vilka yrken har dessa användare haft?

[QUOTE]

Windows 8 i stort har nog gjort folk mer produktiva (om man räknar gruppen som inte ser ett hinder med Modern UI), men Jag tror inte att Modern UI i sig bidragit till den ökade produktiviteten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det sjuka är att ni fortfarande gnäller om att det inte går att välja det gamla, när det finns tredjepartsprogram som löser den funktionaliteten.
Kom tillbaks och gnäll den dagen Microsoft förhindrar den möjligheten, tills dess har ni ärligt talat inget att gnälla om.

Gillar man inte startskärmen kör man start8 eller nåt liknande, gillar man inte Windows Media Player kör man VLC eller nåt annat, gillar man inte Internet Explorer väljer man en annan browser. Och så vidare. Finns ersättningar för det mesta i Windows, men det finns ingen anledning att haka upp sig just på startskärmen när även den går att ersätta!

Det är det som är det fina, att om det är nåt man inte gillar kan man köra nåt annat. Inte sitter man och gnäller månad ut och månad in.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det sjuka är att ni fortfarande gnäller om att det inte går att välja det gamla, när det finns tredjepartsprogram som löser den funktionaliteten.
Kom tillbaks och gnäll den dagen Microsoft förhindrar den möjligheten, tills dess har ni ärligt talat inget att gnälla om.

Gillar man inte startskärmen kör man start8 eller nåt liknande, gillar man inte Windows Media Player kör man VLC eller nåt annat, gillar man inte Internet Explorer väljer man en annan browser. Och så vidare. Finns ersättningar för det mesta i Windows, men det finns ingen anledning att haka upp sig just på startskärmen när även den går att ersätta!

Det är det som är det fina, att om det är nåt man inte gillar kan man köra nåt annat. Inte sitter man och gnäller månad ut och månad in.

I den bästa av världar så stämmer kanske det, men det finns flera saker du missar.

Om man urgår ifrån att man tycker så illa om Modern UI att man inte under några omständigheter vill eller kan vänja sig finns i huvudsak tre problem för mig.

Principen av att "tvingas" köra tredjepartsprogram för att kunna använda ett operativsystem känns kass, rent generellt

Det faktum att det är tredjepart gör att det inte accepteras i företagsmiljö (gör att jag inte kommer kunna jobba på företag som kanske överväger Windows 8 i framtiden).

Och det viktigaste; Microsoft har redan visat (genom att det tog ett helt år att få till en så enkel sak som boot to desktop) att de är mer än lovligt kåta på att folk SKA minsann lära sig att tycka om Modern UI, kosta vad det kosta vill, så det är inte allt för osannorlikt att de så småningom dödar möjligheten att använda sig av tredjepartsprogram för att slippa se Modern UI.

Jag tycker det finns hur mycket som helst som tyder på att det är troligt att det händer så småningom. Så därför anser jag att det är relevant att vara skeptisk och göra sin röst hörd.

Jag har inte åkt fast för piratkopiering, blivit direkt drabbad av FRA-lagen, eller fått cancer för att BP släppt ut olja i havet heller, men jag har ändå rätt att yttra mig om principen om varför det skulle vara bes värande OM det hände.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 i stort har nog gjort folk mer produktiva (om man räknar gruppen som inte ser ett hinder med Modern UI), men Jag tror inte att Modern UI i sig bidragit till den ökade produktiviteten.

De som yrkar på att win8 är det bästa som hänt PC-världen menar säkert att deras produktivitet har ökat avsevärt.
Själv skulle jag nog säga att jag känner mig inte mer produktiv i windows 8 än vad jag gör i windows 7, heller inte mindre produktiv. Funktionaliteten i skrivbordet i sig är ju den samma och varken startmeny eller ModernUI påverkar programmen jag jobbar i. Jag var inte en jättefrekvent nyttjare av startmenyn tidigare fast jag trillar nog in i MUI aningen oftare, detta för att jag kan gömma all skit från skrivbordet där. De 5-7 mest frekventa programmen drar jag igång från aktivitetsfältet medan allt annat man sällan använder dras igång från startskärmen. Men som jag sa, den gör varken bu eller bä på hur pass produktiv jag är i mitt arbete, fast det gjorde inte startmenyn heller. Det är ju inte dessa två menyer man utför sitt arbete i.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Principen av att "tvingas" köra tredjepartsprogram för att kunna använda ett operativsystem känns kass, rent generellt

Det faktum att det är tredjepart gör att det inte accepteras i företagsmiljö (gör att jag inte kommer kunna jobba på företag som kanske överväger Windows 8 i framtiden).

Använda tredjepartsprogram för att få den funktionalitet i ett OS man vill ha är nånting man gjort i alla tider, det är varken konstigt eller nånting nytt. Det är ingen skillnad på att ersätta startskärmen, internet explorer eller att köra en annan filhanterare.

Du är välkommen att redogöra för vad som tyder på att MS kommer förhindra det.

Att ha inställningen att man inte kommer kunna jobba på ett företag som kör Windows 8 är inget annat än en barnslig attityd och lika tramsigt som att säga att man inte kan jobba nånstans därför att tjänstemobilen man får är en iPhone när man föredrar Android.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Använda tredjepartsprogram för att få den funktionalitet i ett OS man vill ha är nånting man gjort i alla tider, det är varken konstigt eller nånting nytt. Det är ingen skillnad på att ersätta startskärmen, internet explorer eller att köra en annan filhanterare.

När det handlar om grundläggande beteende i gränssnittet så tycker jag att det är en enorm skillnad.

Citat:

Du är välkommen att redogöra för vad som tyder på att MS kommer förhindra det.

Det faktum att man valt att inte ge folk som vill ha startmenyn den möjligheten. Jämför med programhanteraren, som fannt tillgänglig till och med XP. Visserligen med mer och mer pill med varje ny version, men den fanns där, och tillhandahölls av Microsoft, tyder på det, tycker jag.

Varför valde man att tillhandahålla programhanteraren, men att göra samma sak med startmenyn är no no? Visst är det skumt?

Även det jag sagt innan.. Inget "boot to desktop" eller valbara hot corners osv förren nu. De VILL se att folk använder Modern UI. Det ligger mycket pengar i apparna och varför skulle Microsoft låta något som på sikt kan bli en guldgruva glida dem ur händerna genom att låta folk helt skippa det nya tänket?

Citat:

Att ha inställningen att man inte kommer kunna jobba på ett företag som kör Windows 8 är inget annat än en barnslig attityd och lika tramsigt som att säga att man inte kan jobba nånstans därför att tjänstemobilen man får är en iPhone när man föredrar Android.

För min del har det inte med någon slags obstinat inställning att göra. Jag klarar helt enkelt inte av Modern UI trotts att jag försökt vänja mig i ett år, minst, vilket gör att OM företag X har Windows 8, och inte tillåter tredjepartsprogram, så kan jag inte jobba där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det faktum att man valt att inte ge folk som vill ha startmenyn den möjligheten. Jämför med programhanteraren, som fannt tillgänglig till och med XP. Visserligen med mer och mer pill med varje ny version, men den fanns där, och tillhandahölls av Microsoft, tyder på det, tycker jag.

Varför valde man att tillhandahålla programhanteraren, men att göra samma sak med startmenyn är no no? Visst är det skumt?

Även det jag sagt innan.. Inget "boot to desktop" eller valbara hot corners osv förren nu. De VILL se att folk använder Modern UI. Det ligger mycket pengar i apparna och varför skulle Microsoft låta något som på sikt kan bli en guldgruva glida dem ur händerna genom att låta folk helt skippa det nya tänket?

Med ditt resonemang; varför skulle de inte redan ha förhindrat tredjepartsprogrammen? Kom igen när eller om det händer, då kan det börja klagas. Att nånting skiljer sig i ett avseende från ett tio år gammalt operativsystem, tre iterationer senare, säger inte ett piss mer än att de har valt att byta ut startmenyn.

Skrivet av Ozzed:

För min del har det inte med någon slags obstinat inställning att göra. Jag klarar helt enkelt inte av Modern UI trotts att jag försökt vänja mig i ett år, minst, vilket gör att OM företag X har Windows 8, och inte tillåter tredjepartsprogram, så kan jag inte jobba där.

Det är exakt lika löjligt som mitt exempel med iPhone/Android. Ännu mer så eftersom man knappt ens kommer i kontakt med ModernUI annat än om man väljer att starta sina program den vägen.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Med ditt resonemang; varför skulle de inte redan ha förhindrat tredjepartsprogrammen? Kom igen när eller om det händer, då kan det börja klagas. Att nånting skiljer sig i ett avseende från ett tio år gammalt operativsystem, tre iterationer senare, säger inte ett piss mer än att de har valt att byta ut startmenyn.

Även om de skulle ge sig på att försöka blocka möjligheten för att modda sitt UI så kommer nog folk lista ut sätt att ta sig förbi detta. Exempelvis som den där lösningen Ozzed nämnt någon gång tidigare där man kan installera win7 explorer under windows8 installationen. Jag tror inte att det var vad MS hade tänkt sig direkt

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Med ditt resonemang; varför skulle de inte redan ha förhindrat tredjepartsprogrammen? Kom igen när eller om det händer, då kan det börja klagas. Att nånting skiljer sig i ett avseende från ett tio år gammalt operativsystem, tre iterationer senare, säger inte ett piss mer än att de har valt att byta ut startmenyn.

De kanske inte kännde till att det skulle bli så populärt? Eller så viste de att Modern UI sticker i ögonen på folk och vill därför ge tid till invänjning? Vad vet jag... Varför Microsoft gjort som de har gjort kan bara Microsoft svara på. Jag konstaterar bara att det inte följer mönstret för hur det tidigare har sett ut och att jag personligen tycker att det är åt skogen. Och det vore väl fan om inte jag fick vädra den åsikten fritt på ett diskussionsforum? Åsikten att man inte får klaga på saker innan det har hänt håller jag inte alls med om. Då skulle ingen som inte blivit dömd och fängslad/bötfälld för ett brott mot en lag de tycker är åt helvete få säga just det, oavsett vilken magnitud det sedan har i praktiken.

Principen att det känns obehagligt att förlita sig på tredjepartsprogram för något så grundläggande som startmenyn känns obehaglig redan idag, och det kan inte fixas med tredjepartsprogram.

Citat:

Det är exakt lika löjligt som mitt exempel med iPhone/Android. Ännu mer så eftersom man knappt ens kommer i kontakt med ModernUI annat än om man väljer att starta sina program den vägen.

Ja du... Det var jävligt löjligt av folk att gnälla på den dåliga antennen i iPhone... Jag menar vad då... Problemen uppstod ju bara om man höll telefonen på ett visst sätt, och det var ju bara att låta bli att hålla den så, så var problemet löst :/

Jag tänker inte anpassa mitt användarmönster för att komma runt ett problem som inte borde finnas.

"Kommunen vägrar rita övergångsställe och ber invånarna att söka jobb och gå i skola som finns på samma sida av vägen som de bor på, med hänvisning till att de som råkar ha jobb på samma sida av vägen som de bor på inte ser något behov av ett övergångsställe".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar nog även mycket om förtroendet för MS, de visar ett förakt mot användarna nu när de säger en sak och gör nått annat och det har nog fått många att välja bort MS helt på telefon och plattor och win 8 på datorn själv så väljer jag aktivt bort produkter från några firmor och en winphone kommer jag inte att skaffa och win 8-8.1 kommer inte in på mina datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar nog även mycket om förtroendet för MS, de visar ett förakt mot användarna nu när de säger en sak och gör nått annat och det har nog fått många att välja bort MS helt på telefon och plattor och win 8 på datorn själv så väljer jag aktivt bort produkter från några firmor och en winphone kommer jag inte att skaffa och win 8-8.1 kommer inte in på mina datorer.

Precis det. Det är liksom inte första gången som Microsoft hittar på idiotiska saker med "ökad vinst" som enda egentliga motivering, så varför, varför skall man lita på att de låter tredjepartstillverkarna hållas?

Ja, Windows 8 med Startisback är bättre än Windows 7, på nästan alla plan. Men det faktum att Microsoft när som helst kan få för sig att stoppa den komponent som gör att systemet, i mitt tycket överhuvudtaget blir användbart på lång sikt, får mig att hålla mig borta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Ja, Unity ÄR sämre än Windows 8.

Sorgligt men sant.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

Design är viktigt.
Gillar inte Metro (Inte den tyska affärskedjan utan Gränssnittet) eller Modern som det hastigt och plötsligt döptes om till.
Antar att ett stelbent och toppstyrd koncern som Microsoft, att någon i topposition fick ett plötsligt infall att "Hej, vi slår oss in på mobil och surfplatte marknaden genom att göra Windows likadant, då måste vi vinna marknadsandelar för WinPhone".

Ett annat UI jag inte gillar är Unity = fult och ganska oanvändbart, svårt att se om man har exempelvis ett program redan öppnad, syns bara med någon liten tagg ovanför programikonen i ikonraden på vänstersidan.
Gillade det inte när Unity användes på EEEbuntu och inte i dagens Ubuntu 13.04. Synd att de propsar på ett så extremt UI när Linux faktiskt behöver en stark protagonist, för att ta marknadsandelar från Windows(8 och 8,1)

Kubuntu och Mint har väl mera normalt dator UI men är väldigt tungrodda för processorer som AMD E-350 (och E-300) och Intel Atom.
Har nu Lubuntu eller Xubuntu som har normalt UI och smidiga nog för kraftlösa processorer.

Fast det finns ytterligare ett alternativ, Android, det är så pass datoroberoende att en Androidmobil kan användas som en datorersättare.
Kommer prova att koppla Androidmobilen till en datorskärm och styra den med ett Bluetooth tangentbord med pekplatta.
Naturligtvis inte för video och foto redigering men allt annat skall den kunna klara av.

Visa signatur