Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror inte på det där förrän jag ser någon källa tyvärr. Skulle det vara som du säger så låter det extremt lite, att användarna bara startar något enstaka program per dag via start, till och med jag som knappt använder start alls startar nog mer än så.

Tro får du göra vad du vill. Jag talar om vad MS säger till sina partners.

Skrivet av snajk:

Well, att så många implementerar sjuan just nu tyder ju på att de väntade på SP1 även där (SP1 kom trots allt för ganska länge sedan vid det här laget). Vad som är normal tid mellan releaser kan vi diskutera hur mycket vi vill men faktum är att det skiljer sig åt hela tiden. W2000 var populärt både på företag och bland mer tekniskt kunniga konsumenter men ändå kom XP inte ens två år efteråt (men slog dock inte förrän efter SP1). Vista kom över fem år efter XP men sen kom sjuan ganska tätt inpå eftersom Vista blev så avskytt (efter nästan tre år).

Så du har varit runt och frågat om företagen valde att vänta på SP1 eller?
Nä det är din egen personliga tro.

Och den är lika fel idag. Företag bryr sig inte det minsta om SP1 längre. det gjorde man på Win2000 tid eller så men inte sen Vista.
Xp slog alldelles utmärkt redan som Gold edition.

Skrivet av snajk:

Ja, precis som jag sa. Serveruppgraderingar kommer av att de innebär ny funktionalitet, klienter uppgraderar man ofta inte OS:et på förrän man byter hårdvara (om ens då).

Nä du år ute och cyklar igen. Man uppgraderar såväl servrar som klienter när det kommer ett operativsystem som man kan tjäna på att uppdatera till.

Skrivet av snajk:

Redmondmag är inte associerade till MS så du kanske kan ge lite mer källor/info eller i alla fall dela med dig av informationen som du påstår dig ha?

Ja det är just det jag har gjort.
MS har ändrat sina rekommendationer när det gäller vilken målplattform man ska ha när man uppgraderar en företagskund. Tidigare sa MS att man vill se kunderna på W8. Nu rekommenderar man W7 till företagen.

Skrivet av snajk:

Ja de gör en hel del intervjuer, men sammanställer också en del statistik, och drar sedan sina egna slutsatser utav detta. De intervjuar dock bara en väldigt liten andel av den totala andelen.

Källa på det då? Eller är det bara din uppfattning igen?

Skrivet av snajk:

Först: Jag nämnde inget om förbättringar för företagsanvändare specifikt utan för företagskunder. De är glada i allt som underlättar administrationen. Sen är det faktiskt en hel del förbättringar som är specifikt riktade mot företagsanvändare, exempelvis att VPN (från 8.1) startar automatiskt när det behövs eller att det finns en inbyggd VM-klient med bra prestanda. Sen gäller förstås alla generella förbättringar även företagsanvändarna såsom bättre filkopieringsdialog och bättre aktivitetshanterare.

Återigen så är det din personliga tro att företagen uppfattar det du tror är förbättringar för dem som förbättringar.
För att då återigen ta samma sak så har man redan så bra administrationsverktyg så man är helt oberörd av det du anser är förbättringar.
VPn med autostart har funnit från många företag rätt länge så det är ingen nyhet alls.
Hur många användare som står på golvet i industrin vet ens vad en VM-klient är, än mindre behöver en?
De kopierar inga filer heller och har exakt noll behov av en taskmanager (faktiskt mycket vanligt att man spärrar den för användare)

Skrivet av snajk:

Precis, rykten...

Japp. Och de är mer trovärdiga än vad du är med tanke på varifrån de kommer.

Skrivet av snajk:

Men konsumenter är ju för det mesta långt mer vokala i sina klagomål jämfört med professionella användare, och då borde alltså alla dessa "Siba-datorer" göra klagomålen än mer högljudda. Företagsanvändare är ganska vana vid att få en massa programuppgraderingar påtvingade utan att kunna påverka (exempelvis affärssystem, ärendehantering, källkodshantering osv.) och de klagomål som kommer är främst internt mot IT-avdelningen.

Siba användare har ingen bra kanal att klaga i och om 50 siba-kunder är upprörda så motsvarar det kanske 2000 kr för MS. En enda företagsanvändare är ca 10K per år för MS. VIlken gör det ondast att förlora? En vettig IT-avdelning har en referensgrupp av "blandade" användare som man stämmer av med just för att de ska kunna påverka. Men ja när IT klantar sig så brukar det höras rätt ordentligt.

Skrivet av snajk:

En sak (som dock är negativ för mina argument) är som vanligt att proffsanvändare på hög nivå inte har så stora problem, de har en vana att hantera olika gränssnitt/miljöer/plattformar/språk och bryr sig inte så mycket om smådetaljer så länge de kan göra vad de behöver, och noviser har heller inte så stora problem, de kan inte tidigare versioner särskilt bra så det är inte en så stor omställning för dem och de är ofta inte ens medvetna vad det är för OS de sitter vid utan är glada så länge de kan surfa typ. De som får problem är de som jobbar i Windows men inte är så intresserade av att lära sig det mer än vad som krävs.

Proffsanvändarna reder ut det ja. Men det tar likt förbaskat mer tid och förlorad tid är konstnad för företaget. Det är precis som du säger mellangruppen som är den stora kostnadsmassan och det är också där det gör som ondast.

Det finsn en hel del forskning på området och typexemplet för en "mellananvändare" som får problem är att han/hon försöker först själv i 5-10 min. Sen frågar man en kollega och klurar tillsammans i 5-10 min till och sen blandar man in nummer 3. När alla dessa har misslyckats ringer man äntligen helpdesk som fixar problemet inom 5 min.
Totalt har det då rykt 10 + 20 + 30 minuter arbetstid innan helpdesk får en chans att ta ut problemet. Den timmen är en dold it-kostnad som uppstår vid förändringar och det man kan göra är att utbilda eller att se till att användarna inte går vilse. Att få dem att ringa helpdesk direkt är tyvärr svårare än man kan tro.
"jag vill inte att alla ska få veta hur dålig jag är på datorer" osv.

Skrivet av snajk:

Vi får se vad som händer nu med 8.1. Chansen är att det blir väl mottaget.

50/50 i bästa fall. Det största problemet med 8.X är som sagt kvar.

Skrivet av snajk:

Som jag nämnde ovan så stämmer inte det där riktigt. Xp kom i slutet av 2001 och Vista i början av 2007, det är fem år. Sjuan var en snabbrelease (eller sågs som det då i alla fall) då Vistas mottagande inte var så bra som MS hoppades på men sjuan är ju i mångt och mycket Vista precis som åttan i mångt och mycket är sjuan. NT4>2000, 2000>XP eller XP>Vista innebar mycket större skillnader (för att inte nämna 3.14>NT3.51). Faktum är dock att Windows är den (dator-) plattformen som växer och den gör det på båda tillgängliga releaser.

Sjuan sågs inte som någon snabbrelease Alls. Du kanske såg den så men det får stå för dig. jag vet då ingen i resten av världen som ser den så.
Windows växer inte. Marknadsandelen minskar.

Skrivet av snajk:

Nej, vi diskuterade artikeln som startade denna tråd, en artikel från början av året där MS klagar på att hårdvarutillverkarna inte har anpassat sin hårdvara till deras OS och där hårdvarutillverkarna säger att ingen vill ha sådana datorer som MS vill att de ska tillverka. Idag har de flesta tillverkare gått över till just denna typ som de sa att inga konsumenter ville ha (dyra tunna slabs med hög kvalitet) och de säljer relativt bra, speciellt med tanke på att det är en ny typ av enhet som inte har funnits tidigare, och även mer traditionella laptops och liknande har gått åt detta håll med allt tunnare och exklusivare ultrabooks.

Nä. Grunden var att MS klagade på att det var därför W8 inte såldes. Jag konstaterade att det är en bekräftelse på att W8 inte säljer på det sätt MS ansåg att den skulle göra.

Skrivet av snajk:

Intels krav gäller ju bara om man vill kalla sin dator för en Ultrabook och så välkänd är inte den termen att det är avgörande. Å andra sidan så lämpar sig en touchskärm utmärkt som komplement till mer traditionella inputmetoder på en laptop och W8 gör detta än mer sant.

Återigen så är det din uppfattning.
I verkligheten så är det rätt vanligt att just termen ultrabook används som krav i upphandlingar osv.
har du då inte den klisterlappen på burken så får du inte sälja.
Sen är det också ett krav för att vara med i Intels kampanjer osv vilket ger bättre priser osv.

Skrivet av snajk:

Nu handlade detta uttalande om att MS inte har gått ut och klagat på hårdvarutillverkare det senaste. Hör du det hela tiden kanske du kan ge åtminstone ett citat?

Jag tolkar det snarare som att det handlar om att W8 itne är vad kunderna vill ha.

Skrivet av snajk:

Men ROI är också beroende av stabilitet, det är därför som många företag väljer att vänta till SP1/*.1. Men visst är det sant som du säger, hade de infört åttan direkt när den kom så hade de haft mer tid med den, men nu kom ju 8.1 redan så hade man väntat på den så hade man sluppit ytterligare en omställning.

Hur många krascher har du själv haft i en W8 burk beroende på MS kod?

Återigen så hävdar du att företag väntar till SP1. Var vänlig lägg fram några som helst stöd för detta som gäller moderna operativ.
Jag kan bara säga att så inte är fallet och inte har varit det den XP. Sen dess har nämligen varje ny Windowsversion out of the box varit stabilare än föregående version fullt patchad. Detta då baserat på både MS data plus ett antal error reporting portaler uppsatta på större org.

Skrivet av snajk:

Jag säger att de borde köra på, men att det är helt naturligt att vänta tills SP1 innan man gör det om man är osäker.

Det är inte SP1 man väntar på idag heller. Det är lönsamhet och det har itne MS stoppat in i W8 ännu

Skrivet av snajk:

Igen, nej, att vänta tills versionen stabiliserat sig är varken konstigt eller ovanligt, även idag. Det gäller inte bara Windows utan exempelvis LTS-versioner av diverse linux-distros osv.

Jo det är mycket ovanligt. Man slutade som sagt med det i samband med XP. LTs har inget med stabilitet i kod att göra utan supportlivslängd.

Skrivet av snajk:

Sen spelar det väl ingen roll vems koden är som kraschar datorn, kraschar den så kraschar den. Det är ju en av anledningarna till att vänta på SP1, så att programmakare hinner lära sig systemet och få bort eventuella buggar och problem.

Jo det spelar en väldigt stor roll. Är det itne MS kod så spelar det ingen roll om du väntar på att MS ska släppa ett SP. Fixar inte tillverkaren av den felaktiga koden sina buggar så hjälper inga PS från MS överhuvudtaget. Dvs ditt tänk är lika fel igen.

Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vad och hur man räknar. Utbildning är dyrt och man kanske kan spara en del på att låta användarna själva lära sig systemet hemma innan det införs på jobbet, men då kanske de lär sig sämre arbetsmönster exempelvis. Att lära sig att utnyttja de funktioner som finns effektivt är ju a och o när det gäller ny mjukvara av denna typ. Sen är det faktiskt så att många uppskattar en modernisering av ett gränssnitt, de blir glada av att ha något nytt att titta på hela dagarna precis som ett miljöbyte kan göra under för produktiviteten.

För det första så utgår du nu från att användarna har en dator hemma och att den har ett nyare operativ än jobbet dator och att användarna har ett intresse av att lära sig något där. Det är tre slutsatser som är snea redan där.

Sen blir ingen glad över att det inte funkar, att det tar mer tid och att man måste sitta i kön till supporten (Dit alla nadra som inte heller kan jobba till slut ringer efter att ha försökt själva).
Det är bara en massa kostnader som måste vägas upp av något som företaget tjänar pengar på

Skrivet av snajk:

Jag skulle aldrig rekommendera någon över huvud taget att köra en betaversion i produktionsmiljö eller annat skarpt läge, men det kanske är standardförfarande bland dina kunder?

Det beror på vad man menar med standarförfarande. Gör alla det alltid - nä. Är det vanligt förekommande. Ja det är det men det handlar då inte om att ladda ned 8.1 vara för att det är kul utan det handlar om strukturerad verksamhet tex inom ett TAP program. I TAP så är den ingående programvaran supporterad på minst samma nivå som prod, ofta betydligt bättre då man har direkta kanaler till utvecklingsteamet. Vinsten för kunden är att man kommer igång väldigt tidigt. Dvs man får ett långt utnyttjande utan kostnader för nya uppgraderingar och man har också långt större möjlighet att påverka innehållet. Det brukar också ingå en hel del implementationshjälp från MS eller partners vilket då sänker kostnaden jämfört med ett vanligt införande.

Skrivet av snajk:

Jag skulle nog säga att konsumentmarknaden är extremt viktig för W8. Absolut tjänar MS mer på företag men knappast om man bara tittar på Windows, snarare handlar det om en massa (dyra) licenser för Office, VS, Dynamics, diverse servrar osv. Jag har exempelvis VS 2012 Ultimate på min dator för att funktionaliteten jag behöver inte finns i Pro, skillnaden i pris är enorm. Ultimate kostar någonstans runt 5000 per månad och Pro kostar under femhundringen (jag har för mig typ 240 men jag kommer inte ihåg exakt) jämfört med Windows som går på en tusing eller två per ca tre år. Samtidigt så hör ju marknaderna ihop mer nu än någonsin, folk vill ta med sig sina enheter till jobbet och använda där och många kräver (om de är en position som innebär att man kan ställa denna typen av krav) att företaget kör samma system som de gör hemma (exempelvis OSX). Detta innebär att MS riskerar att tappa bland företagen om de inte kan attrahera konsumenter i tillräckligt stor utsträckning.

Jo det är en extrem skillnad på Windowslicenser på privat kontra företag. För en Oem licens till en stor tillverkare så får MS runt 100 kr beroende på version.
Företagsversionerna som enterprise kostar mer än 1000 kr per år i licenspengar. Har man då dator i 3-4 år så ser du att det blir en rätt brutal skillnad. Kostnaden för utveckling och support är ju densamma på dessa två.
Det är därför det är förödande när företagskunderna låter bli att handla W8. Det är pengar man har räknat med för att betala av utvecklings och förvaltningskostnaderna samt att dessa pengar ska betala för nästa Windows version. Nu uteblir de pengarna i stor omfattning.

Resten håller jag med om

Skrivet av snajk:

Tja kanske det, fast vi vet ju inte hur många som installerat det i reella siffror. Är det 10% så är det en stark indikation men knappast avgörande, är det istället över 50% så är det förstås värre. Jag tror dock att det är långt närmare 10 än 50% men har du några siffror så är det bara att ge dem. Sen tycker inte jag att det nödvändigtvis säger så mycket om acceptansen av Windows 8 som helhet, startmenyn är en väldigt liten del av OS:et.

Jag skulle tippa på att det är någonstans mellan dessa siffror. Det är dock bara en av programmen i den kategorin så slår man ihop dem så kanske man hamnar närmare 50%. NÅgra exakta siffror har jag itne och lär nog itne få heller. Det är som sagt inte något som är så där helt lätt att få MS att prata om.
Men väger man ihop att det är väldigt till extremt många företagskunder som säger att det är det största probelemet eller den avgörande frågan för W8 plus det ramaskri som var på Tech-ed i frågan så blir slutsatsen bara en. Det var ett gigantmisstag men det är för mycket prestigetår på Marketing ivägen för att det ska gå att fixa till på en kafferast. Tekniskt sett är det just en fråga om en kafferast ungefär (koden finns i beta2-3 stadie så det är ganska lite kvar för att RTM:a den)

Skrivet av snajk:

Ja självklart har den kategorin exploderat , den fanns ju knappt tidigare.

Nä den var ju rätt död då den bästa fanns inbyggd :).
Dock att kategorin går "bättre" än VPN och AV säger dock att det handlar om rätt mycket burkar

Skrivet av snajk:

På företagsmarknaden är det så, men inte bland konsumenter. Andelen som respektive marknad har är ungefär hälften så det kan betyda mycket (speciellt om det mest installerade programmet ändå bara är installerat på en liten andel av datorerna).

Sant. Jag brukar säga att jag är rätt dålig på att installera en windows dator, Vill du däremot installaera om några tusen på ett bräde - hör av dig

Skrivet av snajk:

Fast Ribbon lanserades 2007 så det är nog inte därför man stannar på den. Och kostnaden borde väl vara för migrering och utbildning kontra kostnaden för att inte uppgradera? Att använda Office 2003 idag är inte helt kul även om det skulle fungera...

Skrivfel. ska stå 2003 på båda raderna. Ber om ursäkt om det vart förvillat där.
Ska man tex migrera bort office mot openoffice för att få ha gränssnittet kvar i en modern office så ger det ju ofta kostnader för att koda om befintliga mallar och blanketter. Säg 1000 blanketter och 25 tim per blankett och att utvecklaren kostar 1000 kr timmen så är ju det 25 miljoner.
Går man till nyare office så kan det räcka med 5 tim för verifiering och smårättningar. då har man 18 kvar till utbildning om man vill ha 2 i "vinst"

Nä 2003 är itne kul alls idag. I synnerhet inte på X64.

Skrivet av snajk:

Tja, IT-avdelningar byter verktyg ganska ofta, tills dess att funktionaliteten integreras så man slipper vilket nu är fallet med exempelvis VPN. Powershell är grymt för en mängd saker, kanske inte något en "vanlig" användare ger sig på men för mer avancerade så är det grymt och funktionaliteten har utökats väldigt till åttan. Använder man bara Outlook och simpel Excel så hade man typ klarat sig med XP och 2003, men vill man ha säkerhet, kompabilitet osv. så är det inte att rekommendera. Förbättringarna i VPN i 8.1 har mycket att göra med funktionaltieten för slutanvändaren, just att det startas automatiskt när det behövs är ett bra exempel på en funktion som gör det mycket lättare för en vanlig användare att använda.

VPn har varit integrerat i bra version sen XP.
Autostart av VPN har de större leverantörerna haft sen hedenhös typ. Kör man MS VPN idag så kör man ändå DA och DA har redan autostart så funktionen med appstartad VPN är mer häftig än praktiskt motiverad ärligt talat. Sen kan jag bara för fomens skull medela att nej man byter inte systems management verktyg särskillt ofta. Man patchar och uppdaterar dem men man byter inte ut dem. Det är helt enkelt för dyrt utan att ge någon vinst.

En vanlig användare använder just outlook, IE, Excel och kanske lite Word. De klarar sig utmärkt på XP men anledningen till att man uppgraderar är just support lifecycle och sen är det just om det går att visa att en nyare version blir billigare i drift.

Skrivet av snajk:

Mainstreamsupporten för W7 lägger ner om knappt 18 månader (källa), så det kanske är läge innan dess? Efter den 13/1 2014 så kommer endast typ säkerhetsuppdateringar.

Det går att köpa utökad support för W7 om man vill. Det kostar dock en redig slant det med.
Det normala är just att man håller sig inom Mainstream eller väldigt nära den i alla fall. Det var ju många som gick raka vägen XP-W7 ( co då fick man ju köra på extended ett tag).

I en större organistation så tar ett plattformsprojekt ungefär 18 månader. Man ska samla in krav, Bygga prototyper, testa och rätta appar, byta ut en trave antagligen. ev byta hårdvara osv samt fixa utbildningar och sen ska alltihopa rullas ut.

Nu säger många att de tänker ligga kvar på W7 och det ser verkligen så ut för skulle de planera för uppgraderingar så är det som sagt då dags att dra igång förstudierna och det i sin tur innebär förfrågningar på just förstudier och konsulter med W8 kompetens. Det är dock extremt lungt på den flanken för tillfället.

Skrivet av snajk:

Jag undrar hur man någonsin har lyckats byta OS om man kräver så mycket ROI. W7 innebar exempelvis ytterst få fördelar gentemot Vista när det kom för då var Vista (och programmen och hårdvaran) mogen och fungerade utmärkt. Hur räknade man hem det? Har det att göra med att Vista inte får mainstreamsupport längre?

Supporten är en mycket bra murbräcka i sammanhanget. Att tillverkarna av hårdvaran slutar garantera drivrutiner till det du kör på för närvarande är också rätt användbart

I just vistafallet så var det ju mycket XP kunder och de satt ju lite pyrt till med supporten. Sen hade vi ju rätt mycket virus och trojaner som rörde till det så där var säkerhet ett argument. Normalt sett är det rätt uruselt som argument för "alla" vet att säkerhet kostar och är besvärligt utan att man någins ser nått bra av det.

MS tryckte ju rätt hårt på DirectAccess VPN också men jag vet inte att den var avgörande för någon kund.

Jo, man kan ju alltid spekulera. Det kanske inte är så intressant bara...

Skrivet av snajk:

W8 släpptes inte för ett år sedan utan för knappt nio månader sedan, en viss skillnad. Sen hävdar du ju hela tiden att "alla" företag kör in Windows vid release (eller till och med vid Beta) men ändå är det fullt av företag som inte bytt till sjuan än. Sjuan släpptes ändå för några år sedan och det är långt ifrån allrådande på företagen. Alltså kanske det inte är så ovanligt att inte hoppa på *.0-releaser? Åttans tid kommer (8.1...), den är inte riktigt här för företag ännu men snart så. Sen säger inte den där annonsen så mycket, det står att det är ett större installationsprojekt men det betyder ju inget, större för AW i Nyköping kanske betyder ganska litet för AW i exempelvis Stockholm eller Göteborg. Och riktigt stora installationsprojekt går över lång tid, jag har exempelvis bekanta som jobbat med att implementera W7 i ett par år nu på ett företag och är långt från färdiga, de har inte ens börjat titta på åttan för internt bruk ännu för att de inte är klara med sjuan. En inte helt ovanlig situation IMHO.

RTM 1 augusti 2012. Dvs över 11 månader sen. jag var närmast RTM datum är också när företagen får tillgång till den.

Nä jag har aldrig hävdat att alla företag kör in windows vid release. Vad jag har hävdat är att man normalt sett tar den senaste versionen som finns tillgänglig när man gör ett utrullningsprojekt. Finns det en en beta när man börjar ett sådant projekt brukar man ta den då projektlängden på lite större organistationer brukar vara runt 18 månader och ska man då inte leverera nått omodernt så brukar det vara bra med betan för den är släppt när man har kommit lagom långt i projeketet.

Att det finns kunder kvar på XP är itne konstigt alls. De har inte sett något värde i efterföljande Windowsversioner och tydligen då inte heller I W8 (vilket inte är förvånande då jag som sagt itne vet nån som har sett det värdet i W8 ännu).

Har man en koncern så kör man normalt sett samma plattform i koncernen (både av Support och licenskäl tex så rullar man en del av koncernen på W7 så kommer man att göra samma sak på resten om man inte vill ha onödigt höga IT-kostnader).

Om dina bekanta har mindre än 500.000 användare i sin organistation så ska det finnas särskilda skäl för den utrullningstakten eller så skulle jag kalla det projektet ett rejält misslyckande. De har alltså haft kostnader för dubbel testning, hw certifiering, support osv i flera år. Det är fråga om rätt mycket pengar i onödan (ytterligare några skäl till varför man håller ihop koncern-IT om man vill spara slantar)

Att det sen inte är ovanligt att man rullar W7. Nä det är mycket, mycket vanligt vilket det har varit sen dagen det släpptes. Däremot rullar som sagt just ingen W8 eller planerar att göra det heller. Det är något som borde oroa MS rätt mycket

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Tro får du göra vad du vill. Jag talar om vad MS säger till sina partners.

Jo, går de ut och säger detta officiellt så är det väl så, jag har bara varken sett eller hört det. Men du kanske har någon länk?

Citat:

Så du har varit runt och frågat om företagen valde att vänta på SP1 eller?
Nä det är din egen personliga tro.

Och den är lika fel idag. Företag bryr sig inte det minsta om SP1 längre. det gjorde man på Win2000 tid eller så men inte sen Vista.
Xp slog alldelles utmärkt redan som Gold edition.

Jag har inte varit runt och frågat, nej. Men om det normala nu är att redan på betanivå börja jobba med implementationen av nya Windows, varför är det då så många W7-implementationer som startat sedan SP1 kom, borde inte alla redan köra W7 då det har funnits i några år nu? Tittar man på marknadsandelarna så är det inget jättehopp efter SP1 men sjuan gick inte om Vista förrän typ den månaden SP1 släpptes (beroende på vilken statistik man kollar på förstås, men runt då) vilket tyder på att det var först då som det verkligen tog fart.

Citat:

Nä du år ute och cyklar igen. Man uppgraderar såväl servrar som klienter när det kommer ett operativsystem som man kan tjäna på att uppdatera till.

Jo, fast vad jag menar är att det är mycket lättare att räkna in en serveruppgradering för den innebär (i de flesta fall) en massa ny funktionalitet som förstås bidrar till ROI, klientwindows må ha en del ny funktionalitet men inte så mycket som direkt ökar produktiviteten på det sättet. Jag menar, skulle man idag byta till MSSQL Server 2012 så skulle man få en massa nya funktioner som exempelvis IIF eller CHOOSE som (om man bara får utvecklare att använda dem) kan göra stor skillnad i produktivitet eller kanske få vissa jobb att gå mycket snabbare eller dylikt. Klientwindows har inga funktioner som direkt påverkar arbetet på detta sätt, förbättringar i gränssnittet kan göra vissa saker aningen snabbare som exempelvis den nya taskmanagern kan göra att felsökning går snabbare, den nya filkopieringsdialogen ger en bättre översikt över hur lång tid det är kvar osv. men det mesta av själva arbetet utförs ju i andra program och de är de som man uppgraderar hela tiden för att få förbättringar och ny funktionalitet. Det är svårt att få en uppgradering av klient-OS att gå ihop ekonomiskt förrän det är ohållbart att stanna kvar på föregående version exempelvis på grund av programkompabilitet, slut på support eller att det inte kan hantera modern hårdvara. Funktionaliteten är inte så viktig att det går ihop endast på grund av den. Sen tillkommer förstås andra faktorer som vad användarna har hemma osv.

Citat:

Ja det är just det jag har gjort.
MS har ändrat sina rekommendationer när det gäller vilken målplattform man ska ha när man uppgraderar en företagskund. Tidigare sa MS att man vill se kunderna på W8. Nu rekommenderar man W7 till företagen.

Fortfarande har jag inte sett, hört eller läst ett enda uttalande från MS som säger detta. Jag hittar inget på Redmondmag som säger detta heller, däremot några artiklar om att företag kanske borde skippa 8 och gå direkt på 8.1, att Gartner och Forrester rapporterar om dåliga siffror för åttans implementation på företag och några hypotetiska orsaker för detta som att årliga releaser kräver att man litar på att dessa inte ska paja ens applikationer osv., samt att de rekommenderar de som sitter med XP att gå till sjuan, men inget från MS själva eller ens Redmondmag. Har du en länk kanske?

Citat:

Källa på det då? Eller är det bara din uppfattning igen?

Från sidan Why Gartner?:
Each year Gartner manages:
Interactions with clients in 12,400 distinct organizations world-wide
319,000 one-on-one client discussions
12,000 vendor briefings

Det är ju ganska mycket data men bara en droppe i havet om man ser till den totala mängden organisationer med IT, den totala mängden användare eller liknande.

Citat:

Återigen så är det din personliga tro att företagen uppfattar det du tror är förbättringar för dem som förbättringar.
För att då återigen ta samma sak så har man redan så bra administrationsverktyg så man är helt oberörd av det du anser är förbättringar.
VPn med autostart har funnit från många företag rätt länge så det är ingen nyhet alls.

Men nu finns det inbyggt och fungerar automatiskt. Jag uppskattar exempelvis att det bara är att checka in precis som vanligt när jag jobbar hemifrån istället för att behöva gå via nätverksinställningarna och aktivera VPN först för att inte få ett felmeddelande, något som händer allt som oftast på sjuan. Sen kanske detta inte hade varit ett problem om de som driftar vår IT hade valt en annan leverantör av VPN, men i alla fall.

Citat:

Hur många användare som står på golvet i industrin vet ens vad en VM-klient är, än mindre behöver en?

Hur många användare som står på industrigolvet har ens tillgång till en dator, och vad har det med saken att göra? Exempelvis VMWare är en väldigt populär programsvit som är bra men dyr och används på en mängd företag, slipper man köpa den och kan använda den inbyggda så blir det billigare (VMWare Workstation kostar exempelvis ungefär lika mycket som W8Pro så där tjänar man ju in den kostnaden ganska direkt).

Citat:

De kopierar inga filer heller och har exakt noll behov av en taskmanager (faktiskt mycket vanligt att man spärrar den för användare)

Fast då pratar vi nog om olika typer av användare. De som jobbar med IT på något sätt skulle bli väldigt begränsade om de inte kunde exempelvis döda processer som trilskas. Fabrikspersonal eller liknande som bara agerar mot ett program (som vanligtvis startas automatiskt och inte går att växla från) bryr sig nog knappast om vilket OS datorn har, en startmeny i helskärm är inte så stort problem om man inte kan öppna den ändå liksom...

Citat:

Japp. Och de är mer trovärdiga än vad du är med tanke på varifrån de kommer.

Så rykten är mer trovärdiga än mitt uttalande att det bara är rykten (trots att du medger att det bara är rykten)?

Citat:

Siba användare har ingen bra kanal att klaga i och om 50 siba-kunder är upprörda så motsvarar det kanske 2000 kr för MS. En enda företagsanvändare är ca 10K per år för MS. VIlken gör det ondast att förlora? En vettig IT-avdelning har en referensgrupp av "blandade" användare som man stämmer av med just för att de ska kunna påverka. Men ja när IT klantar sig så brukar det höras rätt ordentligt.

Det beror väldigt mycket på hur man räknar, en siba-användare kanske inte innebär så mycket intäkter för MS men en klagande användare innebär ett tapp i trovärdighet, i anseende oavsett vem det är (sen finns förstås personer med extra trovärdighet exempelvis Woz eller liknande vars åsikter sprider sig långt mycket längre och snabbare men fortfarande drar ju en person som klagar ner hela Windows). Det faktum att siba-användare (eller privatpersoner) är mer benägna att klaga och framför allt mer benägna att klaga publikt gör ju sitt också.

Citat:

Proffsanvändarna reder ut det ja. Men det tar likt förbaskat mer tid och förlorad tid är konstnad för företaget. Det är precis som du säger mellangruppen som är den stora kostnadsmassan och det är också där det gör som ondast.

Det finsn en hel del forskning på området och typexemplet för en "mellananvändare" som får problem är att han/hon försöker först själv i 5-10 min. Sen frågar man en kollega och klurar tillsammans i 5-10 min till och sen blandar man in nummer 3. När alla dessa har misslyckats ringer man äntligen helpdesk som fixar problemet inom 5 min.
Totalt har det då rykt 10 + 20 + 30 minuter arbetstid innan helpdesk får en chans att ta ut problemet. Den timmen är en dold it-kostnad som uppstår vid förändringar och det man kan göra är att utbilda eller att se till att användarna inte går vilse. Att få dem att ringa helpdesk direkt är tyvärr svårare än man kan tro.
"jag vill inte att alla ska få veta hur dålig jag är på datorer" osv.

Jo det där är nog inte ett helt ovanligt förfarande. Men då kommer vi ju tillbaka till diskussionen om varför det skulle bli sådana problem med W8. Tar man exempelvis fem minuter av något morgonmöte till att gå igenom de viktiga förändringarna i samband med implementationen så lär det inte bli så mycket problem. Vissa användare kommer aldrig att lära sig men de kan ju inte W7 heller och således är de en stor supportkostnad oavsett. Jag ser exempelvis nästan dagligen utvecklare som inte har kommit underfund med att det går att köra extended desktop när man ska visa en presentation på en projje och då få en massa bra funktionalitet för att visa anteckningar och styra presentationen på datorn. Windows 8 ser annorlunda ut men fungerar väldigt mycket på samma sätt som sjuan.

Citat:

50/50 i bästa fall. Det största problemet med 8.X är som sagt kvar.

Yeah yeah...

Citat:

Sjuan sågs inte som någon snabbrelease Alls. Du kanske såg den så men det får stå för dig. jag vet då ingen i resten av världen som ser den så.

Så du kommer inte ihåg alla som sa att sjuan var "Vista done right" eller ett SP till Vista? Det var för att Vista fick så mycket kritik och MS ansåg att det var bättre att släppa nästa release snabbt, inte för att sjuan var så lik Vista för det var den inte.

Citat:

Windows växer inte. Marknadsandelen minskar.

Jag satte ihop statistiken från Wikipedia i en bild (det var redan en tabell men lite bred):

Ser ganska bra ut för Windows del tycker jag, i alla fall för åttan...

Citat:

Nä. Grunden var att MS klagade på att det var därför W8 inte såldes. Jag konstaterade att det är en bekräftelse på att W8 inte säljer på det sätt MS ansåg att den skulle göra.

Jo, men de har ju en poäng. Försäljningen går bättre idag när de har anpassat sin hårdvara till åttans förutsättningar. Och artikeln är som sagt gammal nu så den säger inget om vad MS har tyckt det senaste halvåret.

Citat:

Återigen så är det din uppfattning.
I verkligheten så är det rätt vanligt att just termen ultrabook används som krav i upphandlingar osv.
har du då inte den klisterlappen på burken så får du inte sälja.
Sen är det också ett krav för att vara med i Intels kampanjer osv vilket ger bättre priser osv.

Jo, Intels kampanjer håller jag med om, som tillverkare kan man få en hel del rabatter osv. men termen ultrabook är inte så universell ännu att konsumenter känner igen den, många kedjor (typ elgiganten) använder inte betäckningen alls. Och jag tror inte att så många företag har det som krav, de är inte särskilt intresserade av ultrabooks då de är riktade mot konsumenter med fasta batterier, små möjligheter till felsökning eller uppgradering, klena chassin osv. Det finns en anledning till att Elitebooks, Thinkpads och Precisions säljer så bra där.

Citat:

Jag tolkar det snarare som att det handlar om att W8 itne är vad kunderna vill ha.

Men du sa: MS skyller på HW tillverkarna för att W8 inte säljer, och jag sa: För fem månader sen gjorde de det, idag har jag inte hört samma klagan., då svarade du: Inte du kanske men vi hör samma sak hela tiden. kund efter kund. Företag efter företag, Myndighet efter myndighet osv. , jag igen: Nu handlade detta uttalande om att MS inte har gått ut och klagat på hårdvarutillverkare det senaste. Hör du det hela tiden kanske du kan ge åtminstone ett citat?, också svarade du: Jag tolkar det snarare som att det handlar om att W8 itne är vad kunderna vill ha. Jag hänger inte riktigt med hur du tänker här...

Citat:

Hur många krascher har du själv haft i en W8 burk beroende på MS kod?

Jag har haft en del, men jag kör ganska mycket MS-kod också. Office Preview kraschade några gånger exempelvis och jag har lyckats krascha bland annat Test Manager, men det har inget med saken att göra. Det spelar ingen roll om MS kod är stabil om de applikationer man använder (oavsett leverantör/publisher) inte är det på just denna version av OS:et. Väntar man ett tag (förslagsvis till SP1/*.1) så har förhoppningsvis applikationerna hunnit uppdateras för att vara stabila (bara inte SP:et i sig innebär nya problem).

Citat:

Återigen så hävdar du att företag väntar till SP1. Var vänlig lägg fram några som helst stöd för detta som gäller moderna operativ.
Jag kan bara säga att så inte är fallet och inte har varit det den XP. Sen dess har nämligen varje ny Windowsversion out of the box varit stabilare än föregående version fullt patchad. Detta då baserat på både MS data plus ett antal error reporting portaler uppsatta på större org.

Tveksamt om det gäller Vista, många stannade ju på XP just på grund av stabilitetsproblemen... Jag hävdar i alla fall att de flesta företag inte väljer att köra det senaste, nyaste då det innebär bland annat en högre kostnad för att säkerställa kompabilitet och ger en begränsad nytta. Kostnaden för själva implementationen kommer man ju inte ifrån (om man inte väljer bort den helt) men den lär ju bli mindre när fler har genomfört en och rapporterat om best practices, rapporterat buggar till MS osv.

Citat:

Det är inte SP1 man väntar på idag heller. Det är lönsamhet och det har itne MS stoppat in i W8 ännu

Tja, men när var det någonsin lönsamt att byta klient-OS? På vilket sätt tjänar man på att gå från Vista till sjuan exempelvis? Viss ROI får man ju från vissa förbättringar men åttan har ju ganska mycket sådana om man jämför med många tidigare versioner, exempelvis snabbare uppstart, snabbare återställning osv.

Citat:

Jo det är mycket ovanligt. Man slutade som sagt med det i samband med XP. LTs har inget med stabilitet i kod att göra utan supportlivslängd.

Men, igen, varför har inte alla W7 redan då? Det var ju det bästa OS:et MS släppt åtminstone tills åttan kom och dessutom det med minst kompabilitetsproblem med gamla program osv. LTS har att göra med både support och stabilitet, man vet att man kommer att få vissa uppdateringar en längre period men man vet också att koden inte kommer att bryta ens applikationer.

Citat:

Jo det spelar en väldigt stor roll. Är det itne MS kod så spelar det ingen roll om du väntar på att MS ska släppa ett SP. Fixar inte tillverkaren av den felaktiga koden sina buggar så hjälper inga PS från MS överhuvudtaget. Dvs ditt tänk är lika fel igen.

Nej självklart, om buggarna inte blir fixade så hjälper det inte att vänta. Men du måste ju hålla med om att chansen att få buggar som framträder på ett visst OS blir mindre ju längre OS:et har funnits, ju mer tid utvecklarna har haft på sig att hitta buggarna och rätta dem?

Citat:

För det första så utgår du nu från att användarna har en dator hemma och att den har ett nyare operativ än jobbet dator och att användarna har ett intresse av att lära sig något där. Det är tre slutsatser som är snea redan där.

Du tolkar mig lite fel här, detta var tänkbara argument mot en snabb implementation och gäller förstås inte alla i alla lägen för alla användare, men i alla fall.

1. Nej alla har inte en dator hemma, men de allra flesta. Till exempel: Enligt färsk statistik från stiftelsen .SE innehåller de svenska hushållen nu i snitt 2,8 datorsystem per 2,5 invånare (Sweclockers 2011-11-16)

2. Nej alla har inte senaste OS:et hemma, men chansen att de har W8 hemma är större än att de har det på jobbet, något som bland andra du argumenterat ganska kraftigt i denna tråd.

3. Nej, användarna behöver inte ha något intresse för att lära sig saker, det räcker med att använda datorn. Har man exempelvis Windows 8 hemma och ens jobb sen implementerar det några månader senare så kommer man definitivt inte ha några problem med till exempel vart man stänger av datorn eller vad skillnaden är mellan program och appar. Kör man typ Start8 så kan man fortfarande få problem med just start förstås, men då kanske man kör det även på jobbet. Sen innebär förstås inte detta att man blir någon expert men man blir mer van.

Citat:

Sen blir ingen glad över att det inte funkar, att det tar mer tid och att man måste sitta i kön till supporten (Dit alla nadra som inte heller kan jobba till slut ringer efter att ha försökt själva).
Det är bara en massa kostnader som måste vägas upp av något som företaget tjänar pengar på

Nej självklart blir ingen glad om saker inte fungerar, men Windows 8 fungerar mycket bra. Det är inte helt självförklarande, men ytterst få så komplexa system är det. Logiken i tidigare versioner av Windows känns bara självklar för att den har varit likadan så länge, det var ganska många som klagade väldigt på att stäng av låg under start när W95 kom exempelvis men idag så har vindarna vänt. Andra system är inte bättre heller, till exempel: min chef frågade hur man raderade musikfiler från Iphone då Itunes automatiskt hade fyllt upp hans telefon, jag tänkte förstås att det borde gå att lösa enkelt men så var det inte. Dock var det ganska enkelt att hitta lösningen på nätet förstås: Swipear man på en låt i en spellista så kommer det upp ett "Radera"-alternativ, men är det logiskt, självförklarande? Och ändå anses IOS som det mest intuitiva OS:et någonsin (inte av alla men av exempelvis de flesta teknikjournalister).

Citat:

Det beror på vad man menar med standarförfarande. Gör alla det alltid - nä. Är det vanligt förekommande. Ja det är det men det handlar då inte om att ladda ned 8.1 vara för att det är kul utan det handlar om strukturerad verksamhet tex inom ett TAP program. I TAP så är den ingående programvaran supporterad på minst samma nivå som prod, ofta betydligt bättre då man har direkta kanaler till utvecklingsteamet. Vinsten för kunden är att man kommer igång väldigt tidigt. Dvs man får ett långt utnyttjande utan kostnader för nya uppgraderingar och man har också långt större möjlighet att påverka innehållet. Det brukar också ingå en hel del implementationshjälp från MS eller partners vilket då sänker kostnaden jämfört med ett vanligt införande.

Jo det är ju en sak, men att köra något annat än skarpa releaser skarpt är inte att rekommendera, framför allt inte i kritiska miljöer.

Citat:

Jo det är en extrem skillnad på Windowslicenser på privat kontra företag. För en Oem licens till en stor tillverkare så får MS runt 100 kr beroende på version.
Företagsversionerna som enterprise kostar mer än 1000 kr per år i licenspengar. Har man då dator i 3-4 år så ser du att det blir en rätt brutal skillnad. Kostnaden för utveckling och support är ju densamma på dessa två.
Det är därför det är förödande när företagskunderna låter bli att handla W8. Det är pengar man har räknat med för att betala av utvecklings och förvaltningskostnaderna samt att dessa pengar ska betala för nästa Windows version. Nu uteblir de pengarna i stor omfattning.

Jo, det blir ju ett visst tapp i intäkter förstås. Fast har man den typ av avtal där man betalar per månad så spelar det nog mindre roll för MS om man betalar X-pengar för W7 eller W8, det är ju inte som med typ VS att alternativen är 2008 eller 2008 och 2010 eller 2008, 2010 och 2012. Sen så beror priserna på mer än om man är hemanvändare eller företag. Tillverkare med Volymlicensavtal får ganska bra dealar på licenser, runt 100 är inte riktigt vad jag hört snarare 2-400 men det har mindre betydelse, men större företag har också volymavtal och får sina licenser billigt också och mindre tillverkare och företag får betala mer. Det stora problemet är ju dock att alla är vi konsumenter och kör vi något annat hemma så kommer vi att vilja köra det på jobbet med så tappar MS konsumentmarknaden så kommer de att successivt tappa allt mer av företagsmarknaden också. Detta mildras förstås av att det inte finns något reellt alternativ till MS, ingen annan leverantör kan erbjuda samma integration och samma utbud av tjänster för både företag och konsumenter, Apple försöker (och har lyckats över förväntan) att göra något sådant fast utan företagsbiten men det går inte att jämföra med MS alla produkter/plattformar/tjänster.

Citat:

Resten håller jag med om

Skönt...

Citat:

Jag skulle tippa på att det är någonstans mellan dessa siffror. Det är dock bara en av programmen i den kategorin så slår man ihop dem så kanske man hamnar närmare 50%. NÅgra exakta siffror har jag itne och lär nog itne få heller. Det är som sagt inte något som är så där helt lätt att få MS att prata om.
Men väger man ihop att det är väldigt till extremt många företagskunder som säger att det är det största probelemet eller den avgörande frågan för W8 plus det ramaskri som var på Tech-ed i frågan så blir slutsatsen bara en. Det var ett gigantmisstag men det är för mycket prestigetår på Marketing ivägen för att det ska gå att fixa till på en kafferast. Tekniskt sett är det just en fråga om en kafferast ungefär (koden finns i beta2-3 stadie så det är ganska lite kvar för att RTM:a den)

Well, jag är ganska säker på att det inte handlar om något påhitt från någon marknadsavdelning utan att MS i stort har stakat ut strategin relativt långt framåt. Det spelar ingen roll att det skulle gå att fixa på en kafferast om det är tvärtemot vad de vill ha liksom.

Citat:

Nä den var ju rätt död då den bästa fanns inbyggd :).
Dock att kategorin går "bättre" än VPN och AV säger dock att det handlar om rätt mycket burkar

Jo, det lär väl vara en del. Jag har svårt att se varför folk har sådana problem med start men uppenbarligen är det många som har det (även om det bara skulle vara 10%), men men, folk är konservativa.

Citat:

Sant. Jag brukar säga att jag är rätt dålig på att installera en windows dator, Vill du däremot installaera om några tusen på ett bräde - hör av dig

Jo precis, du kanske har ett lite annat perspektiv då...

Citat:

Skrivfel. ska stå 2003 på båda raderna. Ber om ursäkt om det vart förvillat där.
Ska man tex migrera bort office mot openoffice för att få ha gränssnittet kvar i en modern office så ger det ju ofta kostnader för att koda om befintliga mallar och blanketter. Säg 1000 blanketter och 25 tim per blankett och att utvecklaren kostar 1000 kr timmen så är ju det 25 miljoner.
Går man till nyare office så kan det räcka med 5 tim för verifiering och smårättningar. då har man 18 kvar till utbildning om man vill ha 2 i "vinst"

Jo absolut, är alternativen migrering till nya Office eller till en sämre konkurrent med kompabilitetsproblem så blir nog Office billigare även om alternativet är "gratis".

Citat:

Nä 2003 är itne kul alls idag. I synnerhet inte på X64.

Nej, och Office 2013 (eller är det 12?) är ganska kul på W8 (eller kul och kul, det är ju Office, men snyggt blir det och OneNote i senaste version är ganska kul).

Citat:

VPn har varit integrerat i bra version sen XP.
Autostart av VPN har de större leverantörerna haft sen hedenhös typ. Kör man MS VPN idag så kör man ändå DA och DA har redan autostart så funktionen med appstartad VPN är mer häftig än praktiskt motiverad ärligt talat. Sen kan jag bara för fomens skull medela att nej man byter inte systems management verktyg särskillt ofta. Man patchar och uppdaterar dem men man byter inte ut dem. Det är helt enkelt för dyrt utan att ge någon vinst.

Jag misstänker att ditt stordriftsperspektiv lyser igenom här, företag som inte har stora IT-avdelningar har inte riktigt samma krav på verktyg osv. utan låter ofta personer själva välja och installera dem. Mitt VPN (MS) fungerar inte automatiskt och vi kör MS hela vägen så att säga, det är inte komplicerat att sätta igång men det är ett extra moment.

Citat:

En vanlig användare använder just outlook, IE, Excel och kanske lite Word. De klarar sig utmärkt på XP men anledningen till att man uppgraderar är just support lifecycle och sen är det just om det går att visa att en nyare version blir billigare i drift.

Fast just de programmen du nämner har fått ganska mycket funktionalitet sedan XP som inte fungerar där. En vanlig användare som behöver jobba hemifrån behöver också VPN och om det bara fungerar automatiskt utan att man behöver ägna det en tanke så blir det förstås lättare.

Citat:

Det går att köpa utökad support för W7 om man vill. Det kostar dock en redig slant det med.
Det normala är just att man håller sig inom Mainstream eller väldigt nära den i alla fall. Det var ju många som gick raka vägen XP-W7 ( co då fick man ju köra på extended ett tag).

I en större organistation så tar ett plattformsprojekt ungefär 18 månader. Man ska samla in krav, Bygga prototyper, testa och rätta appar, byta ut en trave antagligen. ev byta hårdvara osv samt fixa utbildningar och sen ska alltihopa rullas ut.

Nu säger många att de tänker ligga kvar på W7 och det ser verkligen så ut för skulle de planera för uppgraderingar så är det som sagt då dags att dra igång förstudierna och det i sin tur innebär förfrågningar på just förstudier och konsulter med W8 kompetens. Det är dock extremt lungt på den flanken för tillfället.

Jo, vi får se vad som händer när sjuan går in i Extended Support.
[QUOTE]Supporten är en mycket bra murbräcka i sammanhanget. Att tillverkarna av hårdvaran slutar garantera drivrutiner till det du kör på för närvarande är också rätt användbart

I just vistafallet så var det ju mycket XP kunder och de satt ju lite pyrt till med supporten. Sen hade vi ju rätt mycket virus och trojaner som rörde till det så där var säkerhet ett argument. Normalt sett är det rätt uruselt som argument för "alla" vet att säkerhet kostar och är besvärligt utan att man någins ser nått bra av det.

Citat:

MS tryckte ju rätt hårt på DirectAccess VPN också men jag vet inte att den var avgörande för någon kund.

Jo absolut, incitamenten för att byta från XP var större, mycket på grund av att det var ett större hopp under skalet så att säga, mycket djupgående förändringar som förbättrade säkerhet och stabilitet men som också pajade en hel del drivrutiner och program. Windows 8 är inget sånt hopp utan är extremt lik sjuan i allt detta bakomliggande, program som fungerar på sjuan fungerar på åttan och likaså drivrutiner osv. Trots detta tog det ändå två år innan sjuan hade gått om XP (+/- någon månad beroende på vems statistik man litar på).

Citat:

RTM 1 augusti 2012. Dvs över 11 månader sen. jag var närmast RTM datum är också när företagen får tillgång till den.

Bara större företag med volymlicensavtal, andra fick tillgång till det när det släpptes, d.v.s. 26 oktober.

Citat:

Nä jag har aldrig hävdat att alla företag kör in windows vid release. Vad jag har hävdat är att man normalt sett tar den senaste versionen som finns tillgänglig när man gör ett utrullningsprojekt. Finns det en en beta när man börjar ett sådant projekt brukar man ta den då projektlängden på lite större organistationer brukar vara runt 18 månader och ska man då inte leverera nått omodernt så brukar det vara bra med betan för den är släppt när man har kommit lagom långt i projeketet.

Att det finns kunder kvar på XP är itne konstigt alls. De har inte sett något värde i efterföljande Windowsversioner och tydligen då inte heller I W8 (vilket inte är förvånande då jag som sagt itne vet nån som har sett det värdet i W8 ännu).

Nej men uppenbarligen har de inte sett något värde i sjuan heller, eller hur? Och vi är ju alla mer eller mindre överens om att sjuan är väldigt bra och ett väldigt steg upp från XP, så kanske det är så att ROI inte är satt i sten utan det varierar oerhört mellan olika företag i olika situationer?

Citat:

Har man en koncern så kör man normalt sett samma plattform i koncernen (både av Support och licenskäl tex så rullar man en del av koncernen på W7 så kommer man att göra samma sak på resten om man inte vill ha onödigt höga IT-kostnader).

Ja, men det är inte alla som har koncerner (eller jobbar på sådana). Å andra sidan så har i alla fall de koncerner jag varit hos inte haft så hårt styrda miljöer, ofta finns allt från XP till sjuan till och med inom samma avdelning, men det varierar förstås med bransch, storlek osv. IT-bolag brukar vara lite mer avspända i sin inställning, se till exempel på Google där de anställda själva får välja plattform, och större gamla producerande företag har hårdare regler.

Citat:

Om dina bekanta har mindre än 500.000 användare i sin organistation så ska det finnas särskilda skäl för den utrullningstakten eller så skulle jag kalla det projektet ett rejält misslyckande. De har alltså haft kostnader för dubbel testning, hw certifiering, support osv i flera år. Det är fråga om rätt mycket pengar i onödan (ytterligare några skäl till varför man håller ihop koncern-IT om man vill spara slantar)

Särskilda skäl finns det väl alltid...

Jag misstänker att det händer ganska ofta att exempelvis en säljare lovar mer än vad den tekniska personalen kan hålla eller skriver ett avtal som är luddigt så att kunden kan tolka det ganska fritt och kräva en massa saker. Jag vet att vi hade ett liknande problem när någon säljare skrev ett avtal där det stod att kunden inte skulle tappa någon funktionalitet vid en uppgradering till nästa version av vår plattform. Problemet är att det inte definierades närmare vad funktionalitet var utan de kommer med extremt petiga krav hela tiden (den knappen ska flyttas två pixlar till vänster som på det gamla systemet, den knappen måste vara grön som i det gamla systemet, funktionen på de sidorna ska ligga på den sidan, osv. osv.). Så jag tror att det finns en massa sådana här utrullningsprojekt där avtalet exempelvis säger att alla program ska fungera som tidigare men också att ikonerna ska ligga på samma platser och se likadana ut osv. Då kan det dra ut på tiden, en slipstreamad ISO räcker inte så långt om man måste gå igenom varje dator och jämföra med hur den såg ut innan, vilka program som fanns osv.

Citat:

Att det sen inte är ovanligt att man rullar W7. Nä det är mycket, mycket vanligt vilket det har varit sen dagen det släpptes. Däremot rullar som sagt just ingen W8 eller planerar att göra det heller. Det är något som borde oroa MS rätt mycket

Jo, lite nervösa är de nog, men så länge alternativet är W7 så behöver de ju inte oroa sig för sin marknadsandel på företagssidan. Däremot hotas de ju desto mer på konsumentsidan av andra, mer begränsade, enheter och det är ju därför vi har hela app-grejen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, går de ut och säger detta officiellt så är det väl så, jag har bara varken sett eller hört det. Men du kanske har någon länk?

Länkar nej. Jag pratar ju med deras plattformsfolk i princip varje vecka så man får ju sån infomation den vägen tyvärr.

Skrivet av snajk:

Jag har inte varit runt och frågat, nej. Men om det normala nu är att redan på betanivå börja jobba med implementationen av nya Windows, varför är det då så många W7-implementationer som startat sedan SP1 kom, borde inte alla redan köra W7 då det har funnits i några år nu? Tittar man på marknadsandelarna så är det inget jättehopp efter SP1 men sjuan gick inte om Vista förrän typ den månaden SP1 släpptes (beroende på vilken statistik man kollar på förstås, men runt då) vilket tyder på att det var först då som det verkligen tog fart.

Nja.
Man brukar ta det senaste tillgängliga OS:et (eller dess beta) när man börjar sitt projekt. Sen tar ju projektet X antal månader innan man kan börja rulla ut maskiner så det är därför du ser den kurva du ser. Jag utgår från att du brukar testa den mjukvara du skriver innan du skeppar den. Man gör samma sak med operativsystem och plattformar.

Så nä. Det har inget med SP1 att göre överhuvudtaget. Skulle det vara relevant skulle det stå i princip helt still tills ett år efter SP1 och det visar ju din egen statestik att det inte är sant

Skrivet av snajk:

Jo, fast vad jag menar är att det är mycket lättare att räkna in en serveruppgradering för den innebär (i de flesta fall) en massa ny funktionalitet som förstås bidrar till ROI, klientwindows må ha en del ny funktionalitet men inte så mycket som direkt ökar produktiviteten på det sättet. Jag menar, skulle man idag byta till MSSQL Server 2012 så skulle man få en massa nya funktioner som exempelvis IIF eller CHOOSE som (om man bara får utvecklare att använda dem) kan göra stor skillnad i produktivitet eller kanske få vissa jobb att gå mycket snabbare eller dylikt. Klientwindows har inga funktioner som direkt påverkar arbetet på detta sätt, förbättringar i gränssnittet kan göra vissa saker aningen snabbare som exempelvis den nya taskmanagern kan göra att felsökning går snabbare, den nya filkopieringsdialogen ger en bättre översikt över hur lång tid det är kvar osv. men det mesta av själva arbetet utförs ju i andra program och de är de som man uppgraderar hela tiden för att få förbättringar och ny funktionalitet. Det är svårt att få en uppgradering av klient-OS att gå ihop ekonomiskt förrän det är ohållbart att stanna kvar på föregående version exempelvis på grund av programkompabilitet, slut på support eller att det inte kan hantera modern hårdvara. Funktionaliteten är inte så viktig att det går ihop endast på grund av den. Sen tillkommer förstås andra faktorer som vad användarna har hemma osv.

Du börjar komma till rätt insikt

Skrivet av snajk:

Fortfarande har jag inte sett, hört eller läst ett enda uttalande från MS som säger detta. Jag hittar inget på Redmondmag som säger detta heller, däremot några artiklar om att företag kanske borde skippa 8 och gå direkt på 8.1, att Gartner och Forrester rapporterar om dåliga siffror för åttans implementation på företag och några hypotetiska orsaker för detta som att årliga releaser kräver att man litar på att dessa inte ska paja ens applikationer osv., samt att de rekommenderar de som sitter med XP att gå till sjuan, men inget från MS själva eller ens Redmondmag. Har du en länk kanske?

Uttalande har de inte gjort, De har ändrat sina riktlinjer för hur MS consulting ska uppträda och det är ju en intern instruktion. De brukar väl inga företag lägga ut publikt.
Jag har Redmond mag på jobbet så jag läste det i pappersvarianten.

Skrivet av snajk:

Från sidan Why Gartner?:
Each year Gartner manages:
Interactions with clients in 12,400 distinct organizations world-wide
319,000 one-on-one client discussions
12,000 vendor briefings

Det är ju ganska mycket data men bara en droppe i havet om man ser till den totala mängden organisationer med IT, den totala mängden användare eller liknande.

Jo men betänk att det itne är 319.000 användare. Det är 319.000 företag eller organisationer, Det ger ändå en hyffsad grund skulle jag säga

Skrivet av snajk:

Men nu finns det inbyggt och fungerar automatiskt. Jag uppskattar exempelvis att det bara är att checka in precis som vanligt när jag jobbar hemifrån istället för att behöva gå via nätverksinställningarna och aktivera VPN först för att inte få ett felmeddelande, något som händer allt som oftast på sjuan. Sen kanske detta inte hade varit ett problem om de som driftar vår IT hade valt en annan leverantör av VPN, men i alla fall.

Jo smidigheten förstår jag att du uppskattar. Det du inte ska uppskatta är din IT avdelning som hade kunnat fixa det med den inbyggda i W7. Ta en titt på Direct Acess så får du se en verkligt smidig VPN som du inte ens märker.

Alternativt så tar man en annan leverantör. Den stora skillnaden med 8.X och främst 8.1 är att man kan få appar att koplla upp bara för sig. (att sen vareviga säkerhetsnisse kommer att få frispel är en annan sak).

Skrivet av snajk:

Hur många användare som står på industrigolvet har ens tillgång till en dator, och vad har det med saken att göra? Exempelvis VMWare är en väldigt populär programsvit som är bra men dyr och används på en mängd företag, slipper man köpa den och kan använda den inbyggda så blir det billigare (VMWare Workstation kostar exempelvis ungefär lika mycket som W8Pro så där tjänar man ju in den kostnaden ganska direkt).

De flesta idag. De kör cadviewers, styrsystem till CNC maskinerna, ordersystem, mail, internwebbar osv.
Återigen så utgår du från en utvecklares behov. Det är inte samma sak som vad användare behöver.
Sen har trenden på de senare åren faktiskt varit att man inte kör VM:s lokalt utna man kör dem på ESXi eller Hyper-V i datacentret. Varför ska jag få en segare maskin lokalt när det finns ett serverkluster att tillgå

Skrivet av snajk:

Fast då pratar vi nog om olika typer av användare. De som jobbar med IT på något sätt skulle bli väldigt begränsade om de inte kunde exempelvis döda processer som trilskas. Fabrikspersonal eller liknande som bara agerar mot ett program (som vanligtvis startas automatiskt och inte går att växla från) bryr sig nog knappast om vilket OS datorn har, en startmeny i helskärm är inte så stort problem om man inte kan öppna den ändå liksom...

Jo du pratar mer it-avdelning eller utvecklare. Det brukar vara 5-10% av en större org. Jag fokuserar på resten då man sparar mer pengar där
De brukar ha ett antal appar de ska öppna och de gör det genom att ha ett klickmönster de följer dvs start, alla program, min app folder, appen. Byter man OS men klickmönstret kvarstår så är det lungt. Byter man icon så är det lungt så länge den ligger på samma plats. Flyttar man en folder däremot så blir det ramaskri.
Det är därför avsaknaden av startmenyn är en gigantisk showstopper.

Skrivet av snajk:

Så rykten är mer trovärdiga än mitt uttalande att det bara är rykten (trots att du medger att det bara är rykten)?

Det är mera trovärdigt än ditt utalande om att Marketing bara hade en röst vid bordet. I synnerhet när palltforms teamet hänvisar till marketing när man frågar varför de tog bort startmenyn efter beta2

Skrivet av snajk:

Det beror väldigt mycket på hur man räknar, en siba-användare kanske inte innebär så mycket intäkter för MS men en klagande användare innebär ett tapp i trovärdighet, i anseende oavsett vem det är (sen finns förstås personer med extra trovärdighet exempelvis Woz eller liknande vars åsikter sprider sig långt mycket längre och snabbare men fortfarande drar ju en person som klagar ner hela Windows). Det faktum att siba-användare (eller privatpersoner) är mer benägna att klaga och framför allt mer benägna att klaga publikt gör ju sitt också.

Fortfarande har de ingenstans att klaga. Om de klagar i butiken efter köpet så saknar det betydelse då både butik och MS har fått sina pengar. Klagar de här så gör det inte så mycket och klaga till MS kan de inte då de inte har rätt kanaler för det.

Klagar någonting i klass Boeing så gör det rejält ont då klagomål från företag brukar följas upp med minskade orders och det synns i budgetn plus slår mot chefernas bonus tom

Skrivet av snajk:

Jo det där är nog inte ett helt ovanligt förfarande. Men då kommer vi ju tillbaka till diskussionen om varför det skulle bli sådana problem med W8. Tar man exempelvis fem minuter av något morgonmöte till att gå igenom de viktiga förändringarna i samband med implementationen så lär det inte bli så mycket problem. Vissa användare kommer aldrig att lära sig men de kan ju inte W7 heller och således är de en stor supportkostnad oavsett. Jag ser exempelvis nästan dagligen utvecklare som inte har kommit underfund med att det går att köra extended desktop när man ska visa en presentation på en projje och då få en massa bra funktionalitet för att visa anteckningar och styra presentationen på datorn. Windows 8 ser annorlunda ut men fungerar väldigt mycket på samma sätt som sjuan.

Du utgår nu återigen från folk som klarar att lära sig så snabbt och dessutom viill lära sig.
Det funkar inte så i verkligheten tyvärr.
Förändringar av beteenden är det dyraste som finns i den här branchen och när det då inte finns någonting som motiverar att ta den kostnaden så händer det inte.
Att byta Vista till W7 ger tex betydligt mindre supportkostnader än att byta bara outlook från 2003 tlll 2007/2010 (ca 3 gånger mer samtal till helpdesk ang outlook)

Skrivet av snajk:

Så du kommer inte ihåg alla som sa att sjuan var "Vista done right" eller ett SP till Vista? Det var för att Vista fick så mycket kritik och MS ansåg att det var bättre att släppa nästa release snabbt, inte för att sjuan var så lik Vista för det var den inte.

Det rätta är att det var 2.5 år mellan dem så nej det var ingen snabbrelease idag heller och det är inte heller någon som har kallat den det.
Många lekmän såg den som en rättad vsta men precis som du själv har konstaterat så är det helt enkelt inte sant.
W7 var en ny version utvecklad för att vara just det.

Skrivet av snajk:

Jag satte ihop statistiken från Wikipedia i en bild (det var redan en tabell men lite bred):
http://forumbilder.se/CES29/marketshare.PNG

Ser ganska bra ut för Windows del tycker jag, i alla fall för åttan...

Nja. Tittar man med lite större scoop så hade MS runt 86-87% 2011 och idag är man nere på 80-82 så man tappar.
Sen växer åttan på hemmamarknaden eftersom det inte går att köpa nått annat i praktiken och på företagsmarknaden så räknas ju det mesta som W8 försäljning oavsett vad som sen körs på dem så det är en lite förskönad bild där.

Vad de säger när man träffar dem är samma sak. Förvisso är det ju de som är inriktade på företagsförsäljningen jag träffar men de är rätt dystra när man pratar W8.

Skrivet av snajk:

Jo, Intels kampanjer håller jag med om, som tillverkare kan man få en hel del rabatter osv. men termen ultrabook är inte så universell ännu att konsumenter känner igen den, många kedjor (typ elgiganten) använder inte betäckningen alls. Och jag tror inte att så många företag har det som krav, de är inte särskilt intresserade av ultrabooks då de är riktade mot konsumenter med fasta batterier, små möjligheter till felsökning eller uppgradering, klena chassin osv. Det finns en anledning till att Elitebooks, Thinkpads och Precisions säljer så bra där.

Då har du missat den sista företagsboomen
Det hetaste som finns just nu är macbook air look-a-likes som kan köra Windows.
Lenovo X1 carbon, HP folio osv är företagsultrabooks och de säljer som smör. Det är oftast billigare att byta hela datorn än att uppgradera eller byta batteri. En modern laptop är såpass billig på företagssidan att det är för dyrt med arbete plus delar. Man sätter livslängden till garantitiden och sen byter man ut den istället

Skrivet av snajk:

Men du sa: MS skyller på HW tillverkarna för att W8 inte säljer, och jag sa: För fem månader sen gjorde de det, idag har jag inte hört samma klagan., då svarade du: Inte du kanske men vi hör samma sak hela tiden. kund efter kund. Företag efter företag, Myndighet efter myndighet osv. , jag igen: Nu handlade detta uttalande om att MS inte har gått ut och klagat på hårdvarutillverkare det senaste. Hör du det hela tiden kanske du kan ge åtminstone ett citat?, också svarade du: Jag tolkar det snarare som att det handlar om att W8 itne är vad kunderna vill ha. Jag hänger inte riktigt med hur du tänker här...

Dvs grunden är att W8 inte säljer på det vis MS anser att det borde göra. Det gjorde det inte för ett år sen. Det gjorde det inte för 6 månader sen och det gör det inte idag heller.

Det hör man då genom att prata med sina kunder och höra om npn av dem tänker uppgradera. När allihopa säger nej pga att de inte ser någon vinst med W8 så är det väl en rätt logisk slutsats att det är W8 de inte vill ha då det nu finns anpassad hårdvara som du tror har med frågan att göra. Jag hävdar och kommer att fortsätta hävda att det är för stora kostnader för för liten nytta. Det MS an göra åt det är att lägga tillbaka startmenyn så kommer försäljningen igång.

Skrivet av snajk:

Jag har haft en del, men jag kör ganska mycket MS-kod också. Office Preview kraschade några gånger exempelvis och jag har lyckats krascha bland annat Test Manager, men det har inget med saken att göra. Det spelar ingen roll om MS kod är stabil om de applikationer man använder (oavsett leverantör/publisher) inte är det på just denna version av OS:et. Väntar man ett tag (förslagsvis till SP1/*.1) så har förhoppningsvis applikationerna hunnit uppdateras för att vara stabila (bara inte SP:et i sig innebär nya problem).

Men inget av det var OS kod va?

Skrivet av snajk:

Tveksamt om det gäller Vista, många stannade ju på XP just på grund av stabilitetsproblemen... Jag hävdar i alla fall att de flesta företag inte väljer att köra det senaste, nyaste då det innebär bland annat en högre kostnad för att säkerställa kompabilitet och ger en begränsad nytta. Kostnaden för själva implementationen kommer man ju inte ifrån (om man inte väljer bort den helt) men den lär ju bli mindre när fler har genomfört en och rapporterat om best practices, rapporterat buggar till MS osv.

jodå det gällde vista också. Stabilitetsmässigt var den riktigt bra. Däremot var den en katastrof prestandamässigt out of the box. Ställde man in den lite bättre så vart den betydligt bättre och på bra hw (läs ny) gav den mer kraft än xp. Dock var baskraven på tok för lågt satta.

Skrivet av snajk:

Tja, men när var det någonsin lönsamt att byta klient-OS? På vilket sätt tjänar man på att gå från Vista till sjuan exempelvis? Viss ROI får man ju från vissa förbättringar men åttan har ju ganska mycket sådana om man jämför med många tidigare versioner, exempelvis snabbare uppstart, snabbare återställning osv.

Duger det med ett XP-W7 fall?
Det var ganska litet så det blir översiktligt.
Det var en säljande verksamhet med många resande säljare. De skrev då avtal, orders osv i sina bärbara datorer för att sen koppla upp sig några gånger per dag och då synkade man över det hela (mest word -dokument) till kontoret.
Med XP och Office 2003 så synkades hela dokument varje gång oavsett om man bara hade ändrat ett enda komma i dokumentet.

Första besparing kom då med W7 som synkar förändringar i dokumenten så lpångt det går och när det inte räker så tar den full synk.
Den andra var Office 2007 och DocX som gör dokumenten betydligt mindre.
Det här var ju på tiden man kopplade upp sig via mobilen och betalde för varje Megabyte man skickade över så det vart en rejäl besparing på teleräkningarna plus att det gikc mindre tid för säljarna. Den smidigare VPN Funktionen räknas också in här.

Den andra var att bitlocker fixade diskkrypteringen så ingen tredjepartare länger (Dvs ingen supportavtal osv).
Den tredje var strömspar, hibernation osv som ju är bra mycket bättre i W7 kontra XP.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet direkt men det var en rätt snabb ROI på det projektet. (under 2 år)

Snabbare uppstart kan man tjäna pengar på.
En normal uppstart inklusive loginscript, gpo osv brukar ta runt 60 sek. De siffror jag har sett på W8 har gjort ca 2-4 sek på det.
Om vi säger att användaren loggar in två gånger per dag så har vi då 8 sek per dag. på ett år 220 arbetsdagar spar vi då max 880 sek.
Dvs ca 15 min per år. Det är lite lite för att motivera en uppgradering men det vägs in helt klart.
Återställning är återigen en hemmafunktion mer än något annat. På ett företag så har man ju helautomatiska installationssystem så man blåser bara om burken med alla appar, inställningar osv. Går fortare än att göra en återställning för att sen upptäcka att det var en app och inte OS:et som bråkade

Skrivet av snajk:

Men, igen, varför har inte alla W7 redan då? Det var ju det bästa OS:et MS släppt åtminstone tills åttan kom och dessutom det med minst kompabilitetsproblem med gamla program osv. LTS har att göra med både support och stabilitet, man vet att man kommer att få vissa uppdateringar en längre period men man vet också att koden inte kommer att bryta ens applikationer.

Sjuan är väldigt bra men det gäller fortfarande att kunna visa att man tjänar pengar på att byta dit. I vissa fall går det inte.
Det är sällsynt idag men det var ganska vanligt att man hade appar som var specialskrivna för XP.
ahh. Nu ser jag vad du menade med Stabilitet. Ja appkompabilitet bör man få under en längre tid.
Det jag menade var att när en LTS släpps så har man dock inga garantier för att den koden är av bättre kvalitet än någon annan release. Den kommer ju dock troligen att bli det på lite sikt.

Skrivet av snajk:

Nej självklart, om buggarna inte blir fixade så hjälper det inte att vänta. Men du måste ju hålla med om att chansen att få buggar som framträder på ett visst OS blir mindre ju längre OS:et har funnits, ju mer tid utvecklarna har haft på sig att hitta buggarna och rätta dem?

Absolut men då är det smartare att sätta en bestämd tidsgräns eller så gör man som man brukar. dvs man tar rätt på om leverantörerna har versioner testade och klara för det nya OS:et. Egenutvecklat får man ju alltid ta itu med internt.
Sen måste man ju då väga vad den väntan ger i form av ev ökad appstabilitet mot vad man förlorar i funktioner och stabilitet i OS:et.
Två variabler till i ROI kalkylen

Skrivet av snajk:

Du tolkar mig lite fel här, detta var tänkbara argument mot en snabb implementation och gäller förstås inte alla i alla lägen för alla användare, men i alla fall.
1. Nej alla har inte en dator hemma, men de allra flesta. Till exempel: Enligt färsk statistik från stiftelsen .SE innehåller de svenska hushållen nu i snitt 2,8 datorsystem per 2,5 invånare (Sweclockers 2011-11-16)

2. Nej alla har inte senaste OS:et hemma, men chansen att de har W8 hemma är större än att de har det på jobbet, något som bland andra du argumenterat ganska kraftigt i denna tråd.

3. Nej, användarna behöver inte ha något intresse för att lära sig saker, det räcker med att använda datorn. Har man exempelvis Windows 8 hemma och ens jobb sen implementerar det några månader senare så kommer man definitivt inte ha några problem med till exempel vart man stänger av datorn eller vad skillnaden är mellan program och appar. Kör man typ Start8 så kan man fortfarande få problem med just start förstås, men då kanske man kör det även på jobbet. Sen innebär förstås inte detta att man blir någon expert men man blir mer van.

Det var ju samma tänk som den stora Hempc satsningen på nittiotalet. Tyvärr såg vi i princip ingen som helst nedgång i supportärenden pga det. Inte heller såg vi någon ökad IT mognad så nä. De lär sig hur de klickar för att få igång IE och scype. Itne mer. Stänger av gör man med strömbrytaren på uttagslisten brevid datorn vet du väl

Så hemmanyttan är lite överskattad i mina ögon. Sen blir det ju direkta problem om de är så otroligt osympatiska så att de köper en mac hem.....

Skrivet av snajk:

Nej självklart blir ingen glad om saker inte fungerar, men Windows 8 fungerar mycket bra. Det är inte helt självförklarande, men ytterst få så komplexa system är det. Logiken i tidigare versioner av Windows känns bara självklar för att den har varit likadan så länge, det var ganska många som klagade väldigt på att stäng av låg under start när W95 kom exempelvis men idag så har vindarna vänt. Andra system är inte bättre heller, till exempel: min chef frågade hur man raderade musikfiler från Iphone då Itunes automatiskt hade fyllt upp hans telefon, jag tänkte förstås att det borde gå att lösa enkelt men så var det inte. Dock var det ganska enkelt att hitta lösningen på nätet förstås: Swipear man på en låt i en spellista så kommer det upp ett "Radera"-alternativ, men är det logiskt, självförklarande? Och ändå anses IOS som det mest intuitiva OS:et någonsin (inte av alla men av exempelvis de flesta teknikjournalister).

Tekniskt funkar det men när användarna inte kan göra som det brukar så funkar det inte för dem utan det blir supportkostnader.
För att det ska vara värt att ta de kostnaderna så måste det finnas nått man kan tjäna igen dem på och där har åttan problem.
Om det sen beror på att sjuan är för bra är ju en annan fråga

Skrivet av snajk:

Jo det är ju en sak, men att köra något annat än skarpa releaser skarpt är inte att rekommendera, framför allt inte i kritiska miljöer.

Inte utan att göra det genomtänkt i alla fall och nä, jag skulle väl inte börja med Forsmarks styrsystem heller men för ett vanligt företag med rätt support i botten så är det inget att vara orolig för faktiskt. Det är nog mer mentalt man har problemen än i kod och stabilitet idag

Skrivet av snajk:

Jo, det blir ju ett visst tapp i intäkter förstås. Fast har man den typ av avtal där man betalar per månad så spelar det nog mindre roll för MS om man betalar X-pengar för W7 eller W8, det är ju inte som med typ VS att alternativen är 2008 eller 2008 och 2010 eller 2008, 2010 och 2012. Sen så beror priserna på mer än om man är hemanvändare eller företag. Tillverkare med Volymlicensavtal får ganska bra dealar på licenser, runt 100 är inte riktigt vad jag hört snarare 2-400 men det har mindre betydelse, men större företag har också volymavtal och får sina licenser billigt också och mindre tillverkare och företag får betala mer. Det stora problemet är ju dock att alla är vi konsumenter och kör vi något annat hemma så kommer vi att vilja köra det på jobbet med så tappar MS konsumentmarknaden så kommer de att successivt tappa allt mer av företagsmarknaden också. Detta mildras förstås av att det inte finns något reellt alternativ till MS, ingen annan leverantör kan erbjuda samma integration och samma utbud av tjänster för både företag och konsumenter, Apple försöker (och har lyckats över förväntan) att göra något sådant fast utan företagsbiten men det går inte att jämföra med MS alla produkter/plattformar/tjänster.

Både ja och nej. Det finns ju ett tillägg som heter SA som ger fria uppgraderingar som kostar en del. När kunderna inte ser något som de vill ha på ett par år så säger de upp SA delen och det svider. Det var rätt många som tecknade SA under XP:s sista del för att få W7 tex.
Nu börjar det bli mer och mer tal om att säga upp sina SA eftersom de inte ser någon vinst med det på klient.

Jo jag sitter på volymlicenspriserna (inklusive rabatter men de är definitivt under tystnadsplikt).
På lång sikt har du en poäng om användarmakt. Bring your own trenden är ju en del av det hela och i samma takt som man tar fram riktiga webappar som går att köra oavsett plattform kommer MS makt att minska. Dock går det på tok för trögt än så länge.

Skrivet av snajk:

Well, jag är ganska säker på att det inte handlar om något påhitt från någon marknadsavdelning utan att MS i stort har stakat ut strategin relativt långt framåt. Det spelar ingen roll att det skulle gå att fixa på en kafferast om det är tvärtemot vad de vill ha liksom.

Nä det är helt klart ett strategibeslut de har tagit och sen har det dessutom gått prestige i det hela vilket gör det milt sagt tungt att ändra.
Skulle man ändra sig på den nivån så kommer det att kosta minst en högre chef dess jobb.

Skrivet av snajk:

Jo, det lär väl vara en del. Jag har svårt att se varför folk har sådana problem med start men uppenbarligen är det många som har det (även om det bara skulle vara 10%), men men, folk är konservativa.

Nä, du är för duktig tyvärr
Det handlar som sagt om invant beteende där man klickar i ett mönster och inte bryr sig/förstår/vill om hur det sker. UTan man klickar på start, alla program, tredje foldern från toppen och sen andra iconen. Jag har som sagt testat att döpa om själva programet men ha samma icon kvar. Det funkar. Det funkar sämre att döpa om katalogen men det funkar. Flyttar man den så att den blir femte foldern från toppen så blir det betydligt mer liv .....

Det här borde man naturligtvis utbilda bort med grundläggande datorutbildning men det är tyvärr väldigt få företag som vill betala det hela.

Skrivet av snajk:

Jo precis, du kanske har ett lite annat perspektiv då...

Jo jag ser sällan hemanvändare utan det är i princip enbart pro och Enterprise versionerna understödda av Managementverktyg som är min "hemmamiljö" så att säga.

Skrivet av snajk:

Jo absolut, är alternativen migrering till nya Office eller till en sämre konkurrent med kompabilitetsproblem så blir nog Office billigare även om alternativet är "gratis".

There is no such thing as a free lunch
Vba är både en gåva till folket och en Berlinmur på en gång

Skrivet av snajk:

Jag misstänker att ditt stordriftsperspektiv lyser igenom här, företag som inte har stora IT-avdelningar har inte riktigt samma krav på verktyg osv. utan låter ofta personer själva välja och installera dem. Mitt VPN (MS) fungerar inte automatiskt och vi kör MS hela vägen så att säga, det är inte komplicerat att sätta igång men det är ett extra moment.

Klar riskt för det.
Sparka på din IT-avdelning och säg åt dem att fixa det
Jag utgår från att ni har en Domän uppe. Allt ni behöver då är lite certifikat plus en UAG server på 2008 eller en 2012 server.

Skrivet av snajk:

Fast just de programmen du nämner har fått ganska mycket funktionalitet sedan XP som inte fungerar där. En vanlig användare som behöver jobba hemifrån behöver också VPN och om det bara fungerar automatiskt utan att man behöver ägna det en tanke så blir det förstås lättare.

Absolut. Jag ser det som snudd på tjänstefel att inte fixa en autouppkopplande VPN idag.
Före W7 var man ju tvungen att köpa tredjepart men Det har ju inte behövts de senaste 3-4 åren

Skrivet av snajk:

Jo absolut, incitamenten för att byta från XP var större, mycket på grund av att det var ett större hopp under skalet så att säga, mycket djupgående förändringar som förbättrade säkerhet och stabilitet men som också pajade en hel del drivrutiner och program. Windows 8 är inget sånt hopp utan är extremt lik sjuan i allt detta bakomliggande, program som fungerar på sjuan fungerar på åttan och likaså drivrutiner osv. Trots detta tog det ändå två år innan sjuan hade gått om XP (+/- någon månad beroende på vems statistik man litar på).

Jo sjuan var en ganska stor förändring och därmed blir det mer testning osv plus att man ev behöver vänta ett budgetår för att byta HW för det som var lite småsegt på XP är inge bra att ha till W7. Därmed hamnar man på lite grovt 18 månader från projektstart tills det att det börjar rulla burkar på allvar.
Var man då inte med i starten så hamnar man ungefär där du nämner (Sen var det också en resursfråga. Det finns inte obegränsat med duktiga konsultera tt tillgå heller)

Skrivet av snajk:

Bara större företag med volymlicensavtal, andra fick tillgång till det när det släpptes, d.v.s. 26 oktober.

Ja alla mina kunder har ju det

Skrivet av snajk:

Nej men uppenbarligen har de inte sett något värde i sjuan heller, eller hur? Och vi är ju alla mer eller mindre överens om att sjuan är väldigt bra och ett väldigt steg upp från XP, så kanske det är så att ROI inte är satt i sten utan det varierar oerhört mellan olika företag i olika situationer?

ROI är absolut kundstyrt. Jag avskyr dessa generella påståenden om att alla spar 30% med vår nya version osv.
Ska tex volvo byta på datorerna som styr industrirobotarna så får man stoppa Torslanda under tiden. Ska vara ett väldigt bra program för att man ska tjäna igen ett 24 timmars stopp där....

Skrivet av snajk:

Ja, men det är inte alla som har koncerner (eller jobbar på sådana). Å andra sidan så har i alla fall de koncerner jag varit hos inte haft så hårt styrda miljöer, ofta finns allt från XP till sjuan till och med inom samma avdelning, men det varierar förstås med bransch, storlek osv. IT-bolag brukar vara lite mer avspända i sin inställning, se till exempel på Google där de anställda själva får välja plattform, och större gamla producerande företag har hårdare regler.

Helt rätt. Ju mer IT relaterat ju mindre styrning då användarna klarar det plus att de ser det som mänsklig rättighet.

Skrivet av snajk:

Särskilda skäl finns det väl alltid...

Ja eller så skapar man nått man sen kallar särskillda skäl, internpoitik och intern prestige är två riktigt bra projektsänkare

Skrivet av snajk:

Jag misstänker att det händer ganska ofta att exempelvis en säljare lovar mer än vad den tekniska personalen kan hålla eller skriver ett avtal som är luddigt så att kunden kan tolka det ganska fritt och kräva en massa saker. Jag vet att vi hade ett liknande problem när någon säljare skrev ett avtal där det stod att kunden inte skulle tappa någon funktionalitet vid en uppgradering till nästa version av vår plattform. Problemet är att det inte definierades närmare vad funktionalitet var utan de kommer med extremt petiga krav hela tiden (den knappen ska flyttas två pixlar till vänster som på det gamla systemet, den knappen måste vara grön som i det gamla systemet, funktionen på de sidorna ska ligga på den sidan, osv. osv.). Så jag tror att det finns en massa sådana här utrullningsprojekt där avtalet exempelvis säger att alla program ska fungera som tidigare men också att ikonerna ska ligga på samma platser och se likadana ut osv. Då kan det dra ut på tiden, en slipstreamad ISO räcker inte så långt om man måste gå igenom varje dator och jämföra med hur den såg ut innan, vilka program som fanns osv.

Det behöver du inte misstänka längre. Så är det.
otydliga kravspecar och avtal är grunden till mycket mycket kostnader. Likaså att man kapar ned förstudierna för att spara pengar (Det gör man inte det blir tre gånger dyrare senare bara)

Skrivet av snajk:

Jo, lite nervösa är de nog, men så länge alternativet är W7 så behöver de ju inte oroa sig för sin marknadsandel på företagssidan. Däremot hotas de ju desto mer på konsumentsidan av andra, mer begränsade, enheter och det är ju därför vi har hela app-grejen osv.

Nä, marknadsandel ligger nog ganska stadigt där på kort till mellansikt. Det är i princip bara Apple som kan sno nått på den sidan. Linux på desktopen är inget alternativ.
Det är ju bara att se på livet runt startmenyn mellan W7 och W8 och sen fundera på hur det skulle gå med Linux där det itne finns någon standard alls.

På längre sikt så kan det som sagt göra ondare om det blir mer och mer webappar för då kan man ju sätta browsern som shell...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Länkar nej. Jag pratar ju med deras plattformsfolk i princip varje vecka så man får ju sån infomation den vägen tyvärr.

Ja ok. Jag är inte säker men är inte chansen att plattformsfolks uttalanden inte är representativa för MS position, att de uttalandena är privata?

Citat:

Nja.
Man brukar ta det senaste tillgängliga OS:et (eller dess beta) när man börjar sitt projekt. Sen tar ju projektet X antal månader innan man kan börja rulla ut maskiner så det är därför du ser den kurva du ser. Jag utgår från att du brukar testa den mjukvara du skriver innan du skeppar den. Man gör samma sak med operativsystem och plattformar.

Självklart testas all mjukvara innan den levereras (i alla fall om den har någon som helst kvalitet), men testat betyder inte buggfritt. Alla OS har buggar och alla relativt moderna OS får mindre buggar med tiden då de patchas upp, samma gäller säkerhetshål osv. Hur noga man än testar så kan man aldrig täcka upp alla möjliga situationer om man inte begränsar funktionaliteten extremt.

Citat:

Så nä. Det har inget med SP1 att göre överhuvudtaget. Skulle det vara relevant skulle det stå i princip helt still tills ett år efter SP1 och det visar ju din egen statestik att det inte är sant

Jag säger inte att man helt väntar tills SP1 kommer innan man ens börjar tänka på implementation, bara att man vanligtvis inte sätter igång med stora utrullningar förrän dess, och då har man kanske också haft tid att testa internt osv.

Citat:

Du börjar komma till rätt insikt

Nej nej, jag har haft denna insikt hela tiden. Det är svårt att räkna hem någon ROI på uppdateringar av klient-OS om man endast ser till produktivitet.

Citat:

Uttalande har de inte gjort, De har ändrat sina riktlinjer för hur MS consulting ska uppträda och det är ju en intern instruktion. De brukar väl inga företag lägga ut publikt.
Jag har Redmond mag på jobbet så jag läste det i pappersvarianten.

Tja, kanske det. Men till och med Redmondmag rekommenderar företag att i de flesta fall köra på med 8.1, undantaget är om man redan är mitt inne i en 7-utrullning.

Citat:

Jo men betänk att det itne är 319.000 användare. Det är 319.000 företag eller organisationer, Det ger ändå en hyffsad grund skulle jag säga

Nej nej, det är 12400 organisationer och just 319000 användare. Det är inte helt pjåkigt men knappast allomfattande. Sen ger de inte så mycket information om hur de väljer ut organisationer och personer att agera med, inte för att jag tror att de har någon annan agenda än att informera men chansen finns ju.

Citat:

Jo smidigheten förstår jag att du uppskattar. Det du inte ska uppskatta är din IT avdelning som hade kunnat fixa det med den inbyggda i W7. Ta en titt på Direct Acess så får du se en verkligt smidig VPN som du inte ens märker.

Jo, DA verkar ganska nice. Kräver minst 2008R2 och W7 dock och helst 2012 och W8 för att det ska fungera som bäst.

Citat:

Alternativt så tar man en annan leverantör. Den stora skillnaden med 8.X och främst 8.1 är att man kan få appar att koplla upp bara för sig. (att sen vareviga säkerhetsnisse kommer att få frispel är en annan sak).

Att saker 'bara funkar' kan vara värt en hel del också...

Citat:

De flesta idag. De kör cadviewers, styrsystem till CNC maskinerna, ordersystem, mail, internwebbar osv.
Återigen så utgår du från en utvecklares behov. Det är inte samma sak som vad användare behöver.

Fast i de produktionsmiljöer jag har varit så har det inte sett ut så. Det finns en del maskiner som är i produktion men de kör främst proprietära applikationer som inte är tänkta att stängas av (och som ser ut som de var utvecklade till W3.11). Vilket OS det är i botten ser man möjligtvis under uppstarten men inte sedan. Ibland finns det maskiner med mer än en uppgift där man faktiskt kan komma åt vissa saker i Windows, dock inte exempelvis en browser eller några inställningar. Ordersystem är ofta i princip helt automatiserade och mail sköter man på kontoret ifall det behövs. Dessa system är inte nya utan kan i bästa fall köras på en XP-maskin som kör något DOS-baserat system i låst helskärm, ofta är det istället typ Tandbergdatorer från sjuttiotalet.

Citat:

Sen har trenden på de senare åren faktiskt varit att man inte kör VM:s lokalt utna man kör dem på ESXi eller Hyper-V i datacentret. Varför ska jag få en segare maskin lokalt när det finns ett serverkluster att tillgå

Jo absolut, det beror på vad man gör förstås men det går åt det hållet. Men den inbyggda klienten är mycket bra och de som tidigare behövde exempelvis VMWare Workstation klarar sig i de flesta fall med den. Det är kanske inte en jättestor grupp dock.

Citat:

Jo du pratar mer it-avdelning eller utvecklare. Det brukar vara 5-10% av en större org. Jag fokuserar på resten då man sparar mer pengar där
De brukar ha ett antal appar de ska öppna och de gör det genom att ha ett klickmönster de följer dvs start, alla program, min app folder, appen. Byter man OS men klickmönstret kvarstår så är det lungt. Byter man icon så är det lungt så länge den ligger på samma plats. Flyttar man en folder däremot så blir det ramaskri.
Det är därför avsaknaden av startmenyn är en gigantisk showstopper.

Jag känner igen det där ganska väl, delar av vad jag utvecklar är till en organisation som sitter och matar in text från formulär och de är extremt petiga med upplägget och vill ha snabbkommandon för allt. Men fortfarande är det ju så att åttan endast förändrar hur startmenyn ser ut, inte hur den fungerar (i vanlig användning, alltså start av program).

Citat:

Det är mera trovärdigt än ditt utalande om att Marketing bara hade en röst vid bordet. I synnerhet när palltforms teamet hänvisar till marketing när man frågar varför de tog bort startmenyn efter beta2

Tja, marketing får nog förhålla sig till företagets vision och mål precis som övriga avdelningar och det är knappast så att de får bestämma saker utan tillräcklig motivering. Sen ifall ledningen lägger mer vikt vid marknadsavdelningens uttalanden än övriga avdelningar är ju ett problem, men det är ett problem med ledningen, inte med marknadsavdelningen.

Citat:

Fortfarande har de ingenstans att klaga. Om de klagar i butiken efter köpet så saknar det betydelse då både butik och MS har fått sina pengar. Klagar de här så gör det inte så mycket och klaga till MS kan de inte då de inte har rätt kanaler för det.

Precis, de har inte så bra kanaler för att framföra sina klagomål till MS (och de som finns ger ofta ingen respons) så därför klagar de publikt istället, på exempelvis PC För Allas forum, i insändare till dagstidningar eller till alla som vill lyssna. Företagsanvändare klagar främst till IT-avdelningen, de klagar i sin tur till leverantören som i sin tur framför klagomålen till MS, aldrig i denna kedja blir klagomålen publika om inte någon (på MS antagligen) väljer att göra dem sådana.

Citat:

Klagar någonting i klass Boeing så gör det rejält ont då klagomål från företag brukar följas upp med minskade orders och det synns i budgetn plus slår mot chefernas bonus tom

Jo visst, klagar en jättekund så sprider det sig i MS organisation, men det betyder inte att vi får kännedom om det.

Citat:

Du utgår nu återigen från folk som klarar att lära sig så snabbt och dessutom viill lära sig.
Det funkar inte så i verkligheten tyvärr.

Jo du har en poäng, men samtidigt, vägrar man lära sig de typ två moment som skiljer det nya systemet från det gamla kanske man borde jobba någonstans där nymodigheter lyser med sin frånvaro, typ som… jag vet inte, vintillverkning? Jag har svårt att komma på en enda bransch som inte har genomgått stora förändringar de senaste decennierna som en följd av IT. Kanske byggarbetare, men även den branschen har gått igenom stora förändringar de senaste åren med nya byggmaterial, nya mätmetoder, nya krav osv.

Citat:

Förändringar av beteenden är det dyraste som finns i den här branchen och när det då inte finns någonting som motiverar att ta den kostnaden så händer det inte.

Jo jag håller med, jag ser bara inte att det kräver några större förändringar av beteende. Stäng av ligger lite längre bort på en annan plats, men det är ju ingenting mot hur knappar och funktioner byter plats mellan versioner i exempelvis affärssystem eller liknande. Eller se på hur tangentborden ändras mellan laptopgenerationer, på ena datorn har man Home, End osv, ovanför resten av tangentbordet och på nästa dator sitter de till höger. Det är långt mycket jobbigare att ställa om sådana saker än att komma ihåg vart stäng av sitter vid slutet av dagen.

Citat:

Att byta Vista till W7 ger tex betydligt mindre supportkostnader än att byta bara outlook från 2003 tlll 2007/2010 (ca 3 gånger mer samtal till helpdesk ang outlook)

Ja självklart, Outlook är ju ett program man faktiskt jobbar i, Windows är ju bara plattformen. Samma säk gäller säkerligen 2010-2013 jämfört med 7-8.

Citat:

Det rätta är att det var 2.5 år mellan dem så nej det var ingen snabbrelease idag heller och det är inte heller någon som har kallat den det.
Många lekmän såg den som en rättad vsta men precis som du själv har konstaterat så är det helt enkelt inte sant.
W7 var en ny version utvecklad för att vara just det.

Fast det var inte riktigt så det lät när det begav sig. Då ansåg merparten av teknikjournalisterna att det var en snabbrelease för att distansera sig från Vista. Till exempel: Yes, Windows 7 is somewhat of a quick fix for the unsuccessful Vista, but it's a solid quick fix, and Windows users, who haven't had a chance to switch to a really good new Windows OS since Windows XP can't wait to get their hands on Windows 7. (http://mashable.com/2009/07/15/windows-7-pre-order/ ) Eller denna artikel som kom långt innan release: According to Microsoft, Windows 7 - its next major operating system - is on course to ship to retail approximately three years after the launch of the ill-received Windows Vista.
Vista's Wow, if you can call it that, started at retail on January 30th 2007, and we're therefore led to believe that its successor - Windows 7 - will arrive early in 2010. But just how reliable is that time frame? Microsoft has thus far remained tight lipped in regards to Windows 7 launch details, and rightfully so - any news of 7's availability would undoubtedly create a dent in Vista sales.
Nonetheless, a handful of journos who live and breathe Microsoft believe that a final Windows 7 release in mid-2009 is a distinct possibility, so let's glance over some of their reasoning and add some of our own.
( http://hexus.net/tech/features/software/16695-is-microsofts-w... )
[/QUOTE]Nja. Tittar man med lite större scoop så hade MS runt 86-87% 2011 och idag är man nere på 80-82 så man tappar.
Sen växer åttan på hemmamarknaden eftersom det inte går att köpa nått annat i praktiken och på företagsmarknaden så räknas ju det mesta som W8 försäljning oavsett vad som sen körs på dem så det är en lite förskönad bild där.[/QUOTE]

Tja, det finns statistik åt båda hållen och du känner väl till citatet: There are three types of lies: Lies, damned lies and statistics. Den bilden jag visade har inte bara med datorer utan också mobila enheter och ändå ligger Windows på runt 75% utom på Wikipedia där mobila enheter tar en större andel (vilket är ganska naturligt med tanke på dess funktionalitet). Faktum är ju ändå att de närmast konkurrenterna är långt borta, framför allt på företagssidan, Apple må ha fått ett uppsving det senaste decenniet men det senaste året ser det värre ut, och sen vet jag inte om man ska räkna Apple till en konkurrent till Windows men det är en annan diskussion. För Linux ser det ut som vanligt: knappt märkbart. Sen ifall företagsförsäljning räknas som åttan vet jag inte, det låter lite suspekt men jag har som sagt ingen koll förutom på mitt företag. Vi kör sjuan på datorer avsedda för åttan men det står inget om Windows 8 någonstans i avtalen utan endast Windows 7 och de är de enda licenserna vi har tillgång till, de enda ISOna vi kan ladda ner.

Citat:

Vad de säger när man träffar dem är samma sak. Förvisso är det ju de som är inriktade på företagsförsäljningen jag träffar men de är rätt dystra när man pratar W8.

Jo, att det inte gått lika bra som man hoppats vet vi nog alla.

Citat:

Då har du missat den sista företagsboomen
Det hetaste som finns just nu är macbook air look-a-likes som kan köra Windows.
Lenovo X1 carbon, HP folio osv är företagsultrabooks och de säljer som smör. Det är oftast billigare att byta hela datorn än att uppgradera eller byta batteri. En modern laptop är såpass billig på företagssidan att det är för dyrt med arbete plus delar. Man sätter livslängden till garantitiden och sen byter man ut den istället

Det är inte alls vad jag upplevt. Jag har knappt sett en enda ultrabook i företagsmiljö utom MBA (som visserligen inte är en Ultrabook egentligen) som en del verksamhetskonsulter använder. Visst är det så att man byter datorn om den går sönder snarare än lagar den, men de som äger datorn, driftbolaget, de slänger den inte på tippen utan de lagar den förstås. Att jag själv kan öppna min Elitebook eller Thinkpad (inte X1) och stoppa i mer minne, en ny disk eller dylikt gör också att sådana uppgraderingar går mycket snabbare och smidigare. Hade jag behövt skicka in datorn så hade det i bästa fall inneburit en dags arbete förlorat och då får de vara snabba, nu när jag exempelvis behövde utöka minnet var det en operation på under fem minuter med omstart och allt helt utan verktyg eller någon form av utbildning.

Alla har förstås inte sådana behov och större företag brukar ha några extra datorer liggandes som man kan ersätta en defekt med, men ultrabooks är ju ett dåligt val på alla sätt, den enda fördelen (om man jämför exempelvis en Thinkpad X1 Carbon med en X230/t430s eller liknande) är att den är tunnare, inte lättare, tar inte upp mindre plats på skrivbordet utan bara att den är tunnare. Och för det får man ett batteri som inte går att byta, begränsade portar, begränsade möjligheter till uppgraderingar, högre pris, sämre prestanda osv.

Citat:

Dvs grunden är att W8 inte säljer på det vis MS anser att det borde göra. Det gjorde det inte för ett år sen. Det gjorde det inte för 6 månader sen och det gör det inte idag heller.

Det hör man då genom att prata med sina kunder och höra om npn av dem tänker uppgradera. När allihopa säger nej pga att de inte ser någon vinst med W8 så är det väl en rätt logisk slutsats att det är W8 de inte vill ha då det nu finns anpassad hårdvara som du tror har med frågan att göra. Jag hävdar och kommer att fortsätta hävda att det är för stora kostnader för för liten nytta. Det MS an göra åt det är att lägga tillbaka startmenyn så kommer försäljningen igång.

Eller så fortsätter de att sälja sjuan till de som inte kan hantera start i helskärm. Sen får de helt enkelt bita i det sura äpplet när det inte är ett alternativ längre (kunderna alltså). Windows 8 innebär en omställning men inte i närheten av vad det hade inneburit att exempelvis byta till OSX, Linux behöver vi inte ens ta upp.

Citat:

Men inget av det var OS kod va?

Nej, som jag sa så var det andra applikationer och det har inget med saken att göra. Är de applikationer man använder varje dag instabila på ett OS så spelar det ingen roll ifall det är OS:et i sig som gör detta eller om applikationen använder någon fullösning som inte fungerar längre, man byter inte till ett OS som inte fungerar för det man behöver det till oavsett vems kod det beror på.

Citat:

jodå det gällde vista också. Stabilitetsmässigt var den riktigt bra. Däremot var den en katastrof prestandamässigt out of the box. Ställde man in den lite bättre så vart den betydligt bättre och på bra hw (läs ny) gav den mer kraft än xp. Dock var baskraven på tok för lågt satta.

Jo, baskraven var för lågt satta, vilket inte bara gjorde datorerna sega utan också att de kraschade. Jag gillade Vista och det var stabilt för mig (i alla fall jämfört med XP) men jag hade också hårdvara som klarade av det. Men jag hjälpte mängder med människor där allt bara hängde sig på grund av att datorn var för klen, startade exempelvis en viruskoll när de höll på med något aningen krävande så var det tvärstopp.

Citat:

Duger det med ett XP-W7 fall?

Nej inte egentligen. När sjuan kom var XP så gammalt att det inte höll längre och således var en uppgradering i princip nödvändig och det gällde allt från säkerhet till programkompabilitet och att XP inte kunde hantera 64bits processorer på ett tillfredställande sätt. Det är ganska lätt att motivera den uppgraderingen, vad jag undrade var hur man kunde få ROI i att gå från Vista till sjuan just för att det inte var en så stor funktionell uppgradering men ändå genomfördes den nästan överallt (i alla fall hos de som hade hoppat på Vista).

Citat:

Det var ganska litet så det blir översiktligt.
Det var en säljande verksamhet med många resande säljare. De skrev då avtal, orders osv i sina bärbara datorer för att sen koppla upp sig några gånger per dag och då synkade man över det hela (mest word -dokument) till kontoret.
Med XP och Office 2003 så synkades hela dokument varje gång oavsett om man bara hade ändrat ett enda komma i dokumentet.

Första besparing kom då med W7 som synkar förändringar i dokumenten så lpångt det går och när det inte räker så tar den full synk.
Den andra var Office 2007 och DocX som gör dokumenten betydligt mindre.
Det här var ju på tiden man kopplade upp sig via mobilen och betalde för varje Megabyte man skickade över så det vart en rejäl besparing på teleräkningarna plus att det gikc mindre tid för säljarna. Den smidigare VPN Funktionen räknas också in här.

Betalade verkligen företag fortfarande per MB 2007? Jag hade ett jobb typ 2000-2001 där jag tog en del bilder som sen skulle laddas upp till företagets servrar (bilder var ganska tungt på den tiden) och de verktyg jag fick var en digitalkamera, en laptop och en mobil med ett abb. med inrikting på data (Telia DOF har jag för mig). Det var otroligt segt, en bild kunde ta typ 5-10min och ofta tog jag kanske ett tjugotal på en dag så jag använde mitt privata bredband till detta istället (och ringde privat på telefonen för att väga upp). Men abonnemanget hade billig datatrafik i alla fall, även om den gick i 9600bps (eller vad det nu var). Men detta var kanske okänt för företag som faktiskt hade behovet fem år senare?

Citat:

Den andra var att bitlocker fixade diskkrypteringen så ingen tredjepartare länger (Dvs ingen supportavtal osv).
Den tredje var strömspar, hibernation osv som ju är bra mycket bättre i W7 kontra XP.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet direkt men det var en rätt snabb ROI på det projektet. (under 2 år)

Jo, som sagt, XP till 7 var lätt att räkna hem. Det var därför jag frågade om Vista till 7.

Citat:

Snabbare uppstart kan man tjäna pengar på.
En normal uppstart inklusive loginscript, gpo osv brukar ta runt 60 sek. De siffror jag har sett på W8 har gjort ca 2-4 sek på det.
Om vi säger att användaren loggar in två gånger per dag så har vi då 8 sek per dag. på ett år 220 arbetsdagar spar vi då max 880 sek.
Dvs ca 15 min per år. Det är lite lite för att motivera en uppgradering men det vägs in helt klart.

Jo, de sekunderna spelar ju mindre roll för en företagsdator då den ändå tar så pass lång tid på sig att starta. För mig är det snarare 10-15 sek men det gör som sagt mindre skillnad (även om det gör kalkylen ganska mycket ljusare).

Citat:

Återställning är återigen en hemmafunktion mer än något annat. På ett företag så har man ju helautomatiska installationssystem så man blåser bara om burken med alla appar, inställningar osv. Går fortare än att göra en återställning för att sen upptäcka att det var en app och inte OS:et som bråkade

Det var det, i åttan så kan man skapa egna återställingsbilder med de program och inställningar man vill ha osv. så kan användarna själva återställa till detta utgångsläge utan att tappa sina filer osv. Det är inte riktigt samma sak som den gamla återställningen och därför är det kanske inte så uppenbart att funktionen har förbättrats så mycket som den har.

Citat:

Sjuan är väldigt bra men det gäller fortfarande att kunna visa att man tjänar pengar på att byta dit. I vissa fall går det inte.
Det är sällsynt idag men det var ganska vanligt att man hade appar som var specialskrivna för XP.

Eller ännu mer: specialskrivna för IE6. Jag menar bara att ditt argument att det normala är att börja med implementationen av nästa version av Windows redan på betastadiet kanske inte gäller hela tiden, siffrorna tyder på det bland annat, och då kanske åttans försäljningssiffror inte har så stor betydelse nu innan SP har släppts (eller 8.1)?

Citat:

ahh. Nu ser jag vad du menade med Stabilitet. Ja appkompabilitet bör man få under en längre tid.
Det jag menade var att när en LTS släpps så har man dock inga garantier för att den koden är av bättre kvalitet än någon annan release. Den kommer ju dock troligen att bli det på lite sikt.

Exakt, och därför kör man inte in den direkt när den släpps utan när den har stabiliserat sig en aning, när applikationerna fungerar som de ska.

Citat:

Absolut men då är det smartare att sätta en bestämd tidsgräns eller så gör man som man brukar. dvs man tar rätt på om leverantörerna har versioner testade och klara för det nya OS:et. Egenutvecklat får man ju alltid ta itu med internt.
Sen måste man ju då väga vad den väntan ger i form av ev ökad appstabilitet mot vad man förlorar i funktioner och stabilitet i OS:et.
Två variabler till i ROI kalkylen

Jo precis, det är ingen enkel uträkning. Men ganska ofta har denna tidsgräns sammanfallit med SP1, om det beror på just att det kommer eller att det brukar komma sådär ett år efter release vet jag inte och det är ju inte riktigt relevant i diskussionen, poängen är att många väntar med implementation av ett OS till dess att de vet att det fungerar med deras applikationer, med deras infrastruktur, med deras arbetsmetoder.

Citat:

Det var ju samma tänk som den stora Hempc satsningen på nittiotalet. Tyvärr såg vi i princip ingen som helst nedgång i supportärenden pga det. Inte heller såg vi någon ökad IT mognad så nä. De lär sig hur de klickar för att få igång IE och scype. Itne mer. Stänger av gör man med strömbrytaren på uttagslisten brevid datorn vet du väl

Jag minns hempc-vågen som igår. Jag tror dock att fördelarna av den ligger längre fram i tiden (eller, vi är väl där nu dock), föräldrarna som köpta hempc lärde sig kanske inte så mycket (även om jag anser att datorvana ger kunskap oavsett vad man gör), men deras barn fick (i många fall) tillgång till en dator som de inte hade haft annars och jag tror att det ökar IT-kompetensen i hela landet på sikt. Sen är jag helt övertygad om att de flesta som har W8 hemma inte kommer att ha några problem ifall deras jobb bestämmer sig för att göra flytten så småningom. Det största problemet med åttan är ju att det inte ser ut som man är van vid, funktionellt är förändringarna så små att det nästan blir löjligt att diskutera dem (IMO), och även om man bara använder FB så kommer man att vänja sig vid att start är i helskärm exempelvis.

Citat:

Så hemmanyttan är lite överskattad i mina ögon. Sen blir det ju direkta problem om de är så otroligt osympatiska så att de köper en mac hem.....

Jo, det får vi inte hoppas på… En aspekt är att kategorin macanvändare ofta överlappar kategorin "de som bestämmer om IT utan att kunna nåt om det", om du förstår vad jag menar, chefer och andra beslutsfattare är så nöjda med sina Macar, sin Apple TV och sina Ipads att hela företaget måste byta över. Företag där datorerna är kritiska överlåter som tur är vanligtvis inte sådana beslut till dessa personer, däremot misstänker jag att det är därför man så ofta har Iphones som företagsmobiler på IT-bolag som i allt övrigt kör Windows exempelvis.

Citat:

Tekniskt funkar det men när användarna inte kan göra som det brukar så funkar det inte för dem utan det blir supportkostnader.
För att det ska vara värt att ta de kostnaderna så måste det finnas nått man kan tjäna igen dem på och där har åttan problem.
Om det sen beror på att sjuan är för bra är ju en annan fråga

Jo, det är absolut en del av "problemet". Min uppfattning är dock att man, i 99% av fallen, kan göra exakt likadant i åttan som i sjuan och få exakt samma resultat. Självklart finns det edge-cases där så inte är fallet, exempelvis om en stor del av ens arbete innefattar att söka efter olika saker via startmenyn eller om man måste kunna se en lista med program samtidigt för att kunna välja rätt i start, men det är knappast några större användargrupper.

Citat:

Inte utan att göra det genomtänkt i alla fall och nä, jag skulle väl inte börja med Forsmarks styrsystem heller men för ett vanligt företag med rätt support i botten så är det inget att vara orolig för faktiskt. Det är nog mer mentalt man har problemen än i kod och stabilitet idag

Det stora problemet är väl att man inte har några garantier, kör man inte en beta och något pajar så kan man inte gå till leverantören och be dom fixa det, säg om Jeeves inte fungerade på Windows 8.1 (inte helt otroligt, Jeeves ser ut att inte ha utvecklats sen W98 typ) och du hade kört in det så kan du ju inte gå till de som gjort Jeeves och be dem fixa problemen det har med 8.1, hade problemet varit i åttan (eller sjuan) så hade man kunnat kräva att det fungerade (självklart beroende på vilken typ av avtal man har osv.).

Citat:

Både ja och nej. Det finns ju ett tillägg som heter SA som ger fria uppgraderingar som kostar en del. När kunderna inte ser något som de vill ha på ett par år så säger de upp SA delen och det svider. Det var rätt många som tecknade SA under XP:s sista del för att få W7 tex.
Nu börjar det bli mer och mer tal om att säga upp sina SA eftersom de inte ser någon vinst med det på klient.

Det kan jag förstå, å andra sidan så har många volymavtal där man inte köper mjukvaran utan "hyr" den och då blir det ju svårt att säga upp (man vill inte sluta utan Windowslicenser till sina användare, blir inte så mycket gjort då...).

Citat:

Jo jag sitter på volymlicenspriserna (inklusive rabatter men de är definitivt under tystnadsplikt).
På lång sikt har du en poäng om användarmakt. Bring your own trenden är ju en del av det hela och i samma takt som man tar fram riktiga webappar som går att köra oavsett plattform kommer MS makt att minska. Dock går det på tok för trögt än så länge.

Jo det kan jag hålla med om. Dock tror jag nästan att W8 är en förutsättning för att kunna köra ByOD, det kanske går att låsa ner exempelvis en Androidenhet så att den går att använda internt på ett företag men nyttan är ju ganska begränsad. Köra presentationer på en surfplatta fungerar hyfsat och likaså att läsa längre saker, men i övrigt så är nyttan inte så stor. W8 (och ännu mer 8.1) gör detta till en hållbar strategi för stora delar av IT-miljön. Med en Surface Pro exempelvis skulle man kunna använda den som surfplatta hemma i soffan, docka den till en stor skärm, mus och tangentbord osv. på jobbet och då kunna sköta alla arbetsuppgifter på den. Dessutom kan företaget låsa ner delar av enheten för sina säkerhetskrav utan att begränsa användarens användning, de kan köra en remote wipe av företagskritiska saker om enheten skulle komma bort osv. osv.

Citat:

Nä det är helt klart ett strategibeslut de har tagit och sen har det dessutom gått prestige i det hela vilket gör det milt sagt tungt att ändra.
Skulle man ändra sig på den nivån så kommer det att kosta minst en högre chef dess jobb.

Nä, du är för duktig tyvärr
Det handlar som sagt om invant beteende där man klickar i ett mönster och inte bryr sig/förstår/vill om hur det sker. UTan man klickar på start, alla program, tredje foldern från toppen och sen andra iconen. Jag har som sagt testat att döpa om själva programet men ha samma icon kvar. Det funkar. Det funkar sämre att döpa om katalogen men det funkar. Flyttar man den så att den blir femte foldern från toppen så blir det betydligt mer liv .....

Jo, jag har en del sådana användare också, som sitter med formulär och matar in data i systemet, de hade i princip klarat sig med DOS så länge det gick snabbt och att alla tangentbordsgenvägar fungerade. Men det är en väldigt specifik grupp, de med monotona jobb som sköts via en dator, och min bedömning är att de flesta av dessa jobb hade kunnat automatiseras ganska lätt. Just att mata in data från formulär kommer ju att försvinna så fort det finns tillräckligt bra OCR-programvara, men även andra liknande jobb kommer att dö ut så småningom. Är man typ processoperatör på ett industrigolv så ska man inte behöva använda startmenyn alls, det/de program man behöver ska starta av sig själv. Inga arbeten borde innefatta att gå in i start och starta program hela dagen, då har man tänkt fel någonstans och det är dags att se över ens arbetsprocesser.

Citat:

Det här borde man naturligtvis utbilda bort med grundläggande datorutbildning men det är tyvärr väldigt få företag som vill betala det hela.

Det är ett problem absolut. Den enda tänkbara lösningen jag kan se är att vi IT-människor blir bättre på at visa ROI på utbildning. Det borde inte vara så svårt, många har förbluffande dåliga tillvägagångsätt i sitt datoranvändande.

Citat:

Jo jag ser sällan hemanvändare utan det är i princip enbart pro och Enterprise versionerna understödda av Managementverktyg som är min "hemmamiljö" så att säga.

There is no such thing as a free lunch
Vba är både en gåva till folket och en Berlinmur på en gång

Visst är det så. Men det är knappast MS fel att inga konkurrenter kan komma ikapp...

Citat:

Klar riskt för det.
Sparka på din IT-avdelning och säg åt dem att fixa det
Jag utgår från att ni har en Domän uppe. Allt ni behöver då är lite certifikat plus en UAG server på 2008 eller en 2012 server.

2008R2 va? Jo, absolut borde det fungera. Det är ett problem med outsourcad IT, man har ingen riktig väg att gå med önskemål som inte är kritiska liksom.

Citat:

Absolut. Jag ser det som snudd på tjänstefel att inte fixa en autouppkopplande VPN idag.
Före W7 var man ju tvungen att köpa tredjepart men Det har ju inte behövts de senaste 3-4 åren

Jo sjuan var en ganska stor förändring och därmed blir det mer testning osv plus att man ev behöver vänta ett budgetår för att byta HW för det som var lite småsegt på XP är inge bra att ha till W7. Därmed hamnar man på lite grovt 18 månader från projektstart tills det att det börjar rulla burkar på allvar.
Var man då inte med i starten så hamnar man ungefär där du nämner (Sen var det också en resursfråga. Det finns inte obegränsat med duktiga konsultera tt tillgå heller)

Jo, men då kanske åttans siffror inte är så illavarslande? De attityder du möter är förstås värre...

Citat:

Ja alla mina kunder har ju det

ROI är absolut kundstyrt. Jag avskyr dessa generella påståenden om att alla spar 30% med vår nya version osv.
Ska tex volvo byta på datorerna som styr industrirobotarna så får man stoppa Torslanda under tiden. Ska vara ett väldigt bra program för att man ska tjäna igen ett 24 timmars stopp där....

Jag har faktiskt jobbat med lite sådant just på Volvo PV, inte som IT-konsult utan som annan konsult dock men ändå. Det är en extrem miljö, varenda sekund räknas och räknas om igen tills alla chefer är nöjda. Ett produktionsstopp för nya system händer inte där utan man lägger in sådant när det ändå stoppar typ på helgen eller semestern och jag kan förstå varför, jag föreslog en fördröjning på någon sekund för att inte personen som höll på med den maskinen skulle bli pååkt av den, som svar skrek de att varje sekund kostar 246000 (vet inte varifrån de fick den siffran, sådan press var det inte just där att det skulle påverka hela banan direkt). I de miljöerna spelar dock OS:et mindre roll, för det mesta går det inte att avgöra ifall det är Windows eller något helt annat som ligger i botten.

Citat:

Helt rätt. Ju mer IT relaterat ju mindre styrning då användarna klarar det plus att de ser det som mänsklig rättighet.

Precis. Frågan är då om detta kommer att sprida sig i takt med att "vanliga" får mer datorvana. Det kommer förstås inte att hända på Volvofabriken men kanske på allt fler kontor och likande. Och kan detta då betyda ett uppsving för åttan eller bara att alla har en Ipad liggandes bredvid datorn på skrivbordet?

Citat:

Ja eller så skapar man nått man sen kallar särskillda skäl, internpoitik och intern prestige är två riktigt bra projektsänkare

Jag kommer att tänka på en artikel från Redmondmag om 14 anledingar att sparka din IT-personal. Den första var att hen lobbade för en startknapp i W8. Progress means sometimes evolving the UI. If an IT pro can't handle a new Start button, how is he handling your other technologies? (http://redmondmag.com/articles/2013/07/01/14-reasons-to-fire-... ). IT-personal är ofta helt ute och cyklar

Citat:

Det behöver du inte misstänka längre. Så är det.
otydliga kravspecar och avtal är grunden till mycket mycket kostnader. Likaså att man kapar ned förstudierna för att spara pengar (Det gör man inte det blir tre gånger dyrare senare bara)

Samma tendenser finns för testning av mjukvara. Testa?.. Det vill vi inte lägga pengar på. Gör rätt från början itstället…

Citat:

Nä, marknadsandel ligger nog ganska stadigt där på kort till mellansikt. Det är i princip bara Apple som kan sno nått på den sidan. Linux på desktopen är inget alternativ.

Precis, och det går inte så bra för Apple på datormarknaden i dagsläget så MS kan ta det relativt lugnt. Det stora hotet är dock att folk inte behöver datorer hemma längre, de flesta hade klarat sig utmärkt med en surfplatta, och därför W8...

Citat:

Det är ju bara att se på livet runt startmenyn mellan W7 och W8 och sen fundera på hur det skulle gå med Linux där det itne finns någon standard alls.

Jo precis. Alla de som säger att de ska byta till Linux nu på grund av åttan vet nog inte riktigt vad de pratar om.

Citat:

På längre sikt så kan det som sagt göra ondare om det blir mer och mer webappar för då kan man ju sätta browsern som shell...

MS hoppas väl på WRT som plattform för dessa webappar...

Permalänk
Medlem

Citera flera tack?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ett annat problem är att det finns en killswitch på appar och store om man stänger av UAC på riktig

Åhfan? Betyder det att UAC hanterar Microsofts DRM?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Åhfan? Betyder det att UAC hanterar Microsofts DRM?

Inte den blekaste, men jag ser ingen logisk anledning till varför UAC skulle behöva vara påslaget för att man ska få köra appar. Såvitt jag förstår så ska appar vara sandlådade, och då skall det ju inte kunna hända något.

Nej, det känns som om det är ytterligare en tramsbegränsning för att tvinga folk att slå på UAC.

Nice try, Microsoft. Men appar är för mig inte viktigt, och att det är "kul att testa" är inte ett tillräckligt skäl för att slå på systemets inbyggda tjatmoster från helvetet som förstör hela datorupplevelsen värre än TV4's reklamavbrott förstör TV-tittar-upplevelsen.

Så istället för att jag nu kanske testar lite appar och möjligtvis upptäcker att det kanske inte är så dumt, så sumpar Microsoft det. Snyggt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok. Jag är inte säker men är inte chansen att plattformsfolks uttalanden inte är representativa för MS position, att de uttalandena är privata?

Nu får man ju skilja på fakta och uppfattningar. Fakta ur system kommer ju alltid att vara samma fakta oavsett vem som delger dem.
Sen blir det aldrig ett officellt värde som MS kommer att säga något om helt publikt innan marketing och legal har sagt ok.
Det är bland anant därför du ser så mycket bloggar från MS personal. De är "personliga" och behöver därmed inte godkännas även om tex MS support ofta hänvisar till dem istället för till officella artiklar då de senare oftast inte blir lika bra då de ska följa språknormer osv.

Sen kan det tyckas som om folk väntar på SP1 men då du ju själv är medveten om tidsaspekten för testning osv så visar det ju i sig att skulle man vänta på SP1 så skulle man inte se några utrullningar innan ca 1 år efter SP1 om man ska testa mot den plattan.

Skrivet av snajk:

Nej nej, det är 12400 organisationer och just 319000 användare. Det är inte helt pjåkigt men knappast allomfattande. Sen ger de inte så mycket information om hur de väljer ut organisationer och personer att agera med, inte för att jag tror att de har någon annan agenda än att informera men chansen finns ju.

Jag ser hur de har skrivit det men nått är skumt.
Jag körde tex ut en enkät på ca 5-6000 användare på en kund som kom från gartner. Jag har gjort samma sak på andra kunder.
Det skulle då innebära att jag satt på över 5% av deras infostock. Tillsammans med några kollegor skulle vi då vara över 20% och det verkar lite mycket för lilla Sverige för att utrycka det millt.

Att Redmondmag tycker att 8.1 är trevligt är ju kul för dem. Men det påverkar fortfarande inte MS direktiv till sin konsultorg. Det direktivet säger fortfarande att de ska sikta på W7 för företagskunder för nya migreringsprojekt. Min personliga uppfattning är att det beror på att de springer in i samma problem som alla andra på marknaden. Kunderna vill ha startmeny garanterad av MS och enda lösningen på det är W7.

Skrivet av snajk:

Fast i de produktionsmiljöer jag har varit så har det inte sett ut så. Det finns en del maskiner som är i produktion men de kör främst proprietära applikationer som inte är tänkta att stängas av (och som ser ut som de var utvecklade till W3.11). Vilket OS det är i botten ser man möjligtvis under uppstarten men inte sedan. Ibland finns det maskiner med mer än en uppgift där man faktiskt kan komma åt vissa saker i Windows, dock inte exempelvis en browser eller några inställningar. Ordersystem är ofta i princip helt automatiserade och mail sköter man på kontoret ifall det behövs. Dessa system är inte nya utan kan i bästa fall köras på en XP-maskin som kör något DOS-baserat system i låst helskärm, ofta är det istället typ Tandbergdatorer från sjuttiotalet.

För mig är det vardag, har ökat markant iom Lean tänket där man helst skrotar mötena och skickar det som mail istället alternativt har en intern Wiki/sharepoint för info istället

Skrivet av snajk:

Jag känner igen det där ganska väl, delar av vad jag utvecklar är till en organisation som sitter och matar in text från formulär och de är extremt petiga med upplägget och vill ha snabbkommandon för allt. Men fortfarande är det ju så att åttan endast förändrar hur startmenyn ser ut, inte hur den fungerar (i vanlig användning, alltså start av program).

Nä startar program gör den. illa vorde det annars men det är som sagt hela användarbeteendet som ska ändras. Det tar enormt med kraft.

Skrivet av snajk:

Tja, marketing får nog förhålla sig till företagets vision och mål precis som övriga avdelningar och det är knappast så att de får bestämma saker utan tillräcklig motivering. Sen ifall ledningen lägger mer vikt vid marknadsavdelningens uttalanden än övriga avdelningar är ju ett problem, men det är ett problem med ledningen, inte med marknadsavdelningen.

Marketting är enormt starka tyvärr och kommer man tillräckligt högt upp så handlar det ju mer om internpolitik och relationer än om fakta tyvärr.
Sen är det ett generellt problem hos människor men info jag har fått från flera källor säger att det var Marketing som i princip ställde ultimatum (De sitter ju på releasehanteringen) om att menyn skulle väck oavsett effekter.
Man tror mer på visionen än på insammlat data från kunderna.
Vi får se vad som händer med 8.2 eller om det blir 9.0

Skrivet av snajk:

Precis, de har inte så bra kanaler för att framföra sina klagomål till MS (och de som finns ger ofta ingen respons) så därför klagar de publikt istället, på exempelvis PC För Allas forum, i insändare till dagstidningar eller till alla som vill lyssna. Företagsanvändare klagar främst till IT-avdelningen, de klagar i sin tur till leverantören som i sin tur framför klagomålen till MS, aldrig i denna kedja blir klagomålen publika om inte någon (på MS antagligen) väljer att göra dem sådana.

Helt rätt och den enda Kanalen som går rätt in hos MS är de större kundernas uppfattningar. Sen kommer du troligen inte hitta en Officiell sammanställning på det men uttalandet som kom om att desktopen är viktig är en "pudel" framtvingad av just den feedback man har fått.
Sen är man ju inte dummare än att man ser vad som händer med stardock osv. Får de tillräckligt stor marknadsandle måste MS ta hänsyn till dem (man testar X antal tredjepartare för varje patch man släpper. Har ingen om vilka eller hur många dock ).

Skrivet av snajk:

Jo visst, klagar en jättekund så sprider det sig i MS organisation, men det betyder inte att vi får kännedom om det.

Inte automatiskt nej. Det beror som sagt på vilket kontaktnät man har

Skrivet av snajk:

Jo du har en poäng, men samtidigt, vägrar man lära sig de typ två moment som skiljer det nya systemet från det gamla kanske man borde jobba någonstans där nymodigheter lyser med sin frånvaro, typ som… jag vet inte, vintillverkning? Jag har svårt att komma på en enda bransch som inte har genomgått stora förändringar de senaste decennierna som en följd av IT. Kanske byggarbetare, men även den branschen har gått igenom stora förändringar de senaste åren med nya byggmaterial, nya mätmetoder, nya krav osv.

Det är mer än fråga om att det tar tid, dvs det kostar en massa pengar och det tillför inget man tjänar pengar på. Vorde det däremot en ny Word där man skrev sin text 5% snabbare så skulle många kasta sig över det hela även om det krävde 2 veckors utbildning per användare för det kan man tjäna igen.
Att byta layout på tagentbord borde vara brottsligt :). När ett visst tagentbord väl sitter i fingrarna blir det ju hur mycket tok som helst bara det är annat avstånd mellan tagenterena på nästa.

W7 var ingen snabbfix då heller.
Att en journalist säger att det är något av en snabbfix stämmer ju fortfarande inte med 2.5 år utvecklignstid utan det är fortfarande en lika stor utveckling som mellan 7 och 8. Det säger ju nästa artikel du nämde också när den kallar det full blown. Dvs ett fullt och komplett nytt os.
Sen vet vi ju hur rätt journalister brukar ha dessutom.

Visst kan man bluffa med statistik alltid.
Att MS tappar lite på desktop/laptop stämmer dock rätt bra med vad man ser själv också.
Om du jämför idag med 3-4 år bakåt så ser man ju betydligt fler macbooks nu så helt klart har Apple vuxit och de enda de kan ha tagit den marknaden av är MS. Linux på desktop ska som sagt inte ens nämnas.

Det normala på MS området när det gäller licenser är att du köper datorn med en OEM licens (och där är det W8 som gäller). Sen uppgraderar du den till vad ditt företag har avtal på ( och ja det blir en uppgradering även till W7 eftersom rätten att köra äldre versioner är en del av uppgraderingsrätten).
Den grundlicens som har sålts nu är då den där OEM licensen och den var ju en W8 så därmed räknas det som en W8 försäljning trots att du kör W7.
Har precis samma läge med ca 1000 nyköpta laptops. På licensavräkningen är de W8 men i verkligheten W7 Enterprise.

Skrivet av snajk:

Det är inte alls vad jag upplevt. Jag har knappt sett en enda ultrabook i företagsmiljö utom MBA (som visserligen inte är en Ultrabook egentligen) som en del verksamhetskonsulter använder. Visst är det så att man byter datorn om den går sönder snarare än lagar den, men de som äger datorn, driftbolaget, de slänger den inte på tippen utan de lagar den förstås. Att jag själv kan öppna min Elitebook eller Thinkpad (inte X1) och stoppa i mer minne, en ny disk eller dylikt gör också att sådana uppgraderingar går mycket snabbare och smidigare. Hade jag behövt skicka in datorn så hade det i bästa fall inneburit en dags arbete förlorat och då får de vara snabba, nu när jag exempelvis behövde utöka minnet var det en operation på under fem minuter med omstart och allt helt utan verktyg eller någon form av utbildning.

Jag jobbar i den typen av verksamhet (dvs driftbolagsform) och för vår del så är det avsrivning som gäller. Har garantin gått ut så brukar restvärdet vara så lågt att repkostnaden överstiger restvärdet och då är det bättre ekonomi på att byta.
Sen är du återigen för duktig. En vanlig användare vet inte ens hur en minneskrets ser ut. En vanlig användare klagar bara på att datorn går segt och sen får helpdesken ta rätt på varför.

Ultraboks är mindre och jo i många fall blir de lättare pga just det också.
Portmässigt räcker det med 2 USB för många användare. En för tagentbordet och den för råttan (Detta då PC tillbehörstillverkarna inte kan fatta att man ska sätta USB hubben i tagentbordet på en gång.). Den trend som är på gång är att dockningsstationerna åker och ersätts av USB3 dockor. De passar ju till alla tillverkares burkar och blir på så sätt mycket billigare. Det är lite teknik kvar innan det är helt moget men det kommer starkt- det som bromsar mest är avsaknaden av högupplösta skärmar. Av någon udda anledning finns det inga Affärsbokkar med 1080P och det finns ett starkt sug efter dem (om det sen är affärsgrafiken på dan som ska se snygg ut eller filmen på kvällen, ja det är en annan fråga)

Sen är det bara glömma all vad tekniska specar heter när näst högsta chefen konstarerar att "den här ska vi ha. - Den får plats i min handväska".
Det är mer sådanna saker som driver vågen men jo den kommer och den kommer starkt.

Anledningen till varför det var viktigt om det var OS eller App var för att visa att det i praktiken inte finns något stabilitetsskäl för att byta W7 morT W8. Sjuan är såpass stabil att det inte finns någon reell vinst att göra. De värsta blåskärmsgeneratorerna är AV programen ironiskt nog. Nästa kategori är urulsa third party drivers. Creative och Nvidia är ökända.

Jag fick leta djupt i arkivet och hittade faktiskt inget klockrent på Vista till W7. (Var inte så många sådanna studier gjorda heller).
Det jag hittade var de gamla tråkiga skälen. Brist på HW och SW support iom att Vista blev så smalt.
Risk för att sitta fast på något som inte resten av branchen kör osv.
"död" produkt från MS - dvs de kommer att supportera den men glöm något mer än ren buggfixning.

Man kunde skruva en hel del på hur cachning och indexering fungerade vilket gjorde mirakel för upplevd prestanda i Vista.
Japp de betalade per meg. Ingick antagligen ett vist antal i abbet och sen var det kr per meg över det och det

Skrivet av snajk:

Det var det, i åttan så kan man skapa egna återställingsbilder med de program och inställningar man vill ha osv. så kan användarna själva återställa till detta utgångsläge utan att tappa sina filer osv. Det är inte riktigt samma sak som den gamla återställningen och därför är det kanske inte så uppenbart att funktionen har förbättrats så mycket som den har.

Jo teoretiskt ska det funka. I verkligheten - nja säger jag. Bruket av F12 knappen är inte hotat (dvs PXE boot in i deploymentsystemet ochs en har man en nyinstallerad burk

Skrivet av snajk:

Jo precis, det är ingen enkel uträkning. Men ganska ofta har denna tidsgräns sammanfallit med SP1, om det beror på just att det kommer eller att det brukar komma sådär ett år efter release vet jag inte och det är ju inte riktigt relevant i diskussionen, poängen är att många väntar med implementation av ett OS till dess att de vet att det fungerar med deras applikationer, med deras infrastruktur, med deras arbetsmetoder.

Det sammanfaller pga att det tar 12-18 månader för det mesta från projektstart tills man är uppe i volym på utrullningen eller tom är klar. Skulle det vara kopplat till en SP så behöver man ju testa om en hel del för SP:n och då skulle det ske senare

Skrivet av snajk:

Jo, det får vi inte hoppas på… En aspekt är att kategorin macanvändare ofta överlappar kategorin "de som bestämmer om IT utan att kunna nåt om det", om du förstår vad jag menar, chefer och andra beslutsfattare är så nöjda med sina Macar, sin Apple TV och sina Ipads att hela företaget måste byta över. Företag där datorerna är kritiska överlåter som tur är vanligtvis inte sådana beslut till dessa personer, däremot misstänker jag att det är därför man så ofta har Iphones som företagsmobiler på IT-bolag som i allt övrigt kör Windows exempelvis.

Som sagt. Se handväskan ovan
Iphone har varit dels "vill-ha" faktorn dels var de rent ut sagt överlägsna för företag när de kom.
Har du strulat med ett par versioner av Ericssons och Nokias programvaror för Sync av mobiltelefoner så förstår du varför alla jublade när det kom en telefon som kunde synca själv och som dessutom kunde göra det med bra säkerhet. (tog ett bra tag för androidlurarna att lära sig att krypta mailstore)

Skrivet av snajk:

Det stora problemet är väl att man inte har några garantier, kör man inte en beta och något pajar så kan man inte gå till leverantören och be dom fixa det, säg om Jeeves inte fungerade på Windows 8.1 (inte helt otroligt, Jeeves ser ut att inte ha utvecklats sen W98 typ) och du hade kört in det så kan du ju inte gå till de som gjort Jeeves och be dem fixa problemen det har med 8.1, hade problemet varit i åttan (eller sjuan) så hade man kunnat kräva att det fungerade (självklart beroende på vilken typ av avtal man har osv.).

Det är just därför man ska göra det organiserat och inte bara "på kul". Då får man support även om det just gäller att se upp med tredjepartarna (och se till att få betastöd från dem. Varierar naturligtvis med vilken tillverkare det är men många brukar vara väldigt på att få in verkliga tester)

Det är en prisskillnad på om du vill hyrköpa (vilket det då blir) tex W7 eller om du vill hyra inklusive uppgraderingsrätten (SA). Det här med MS licensregler är inte helt enkelt alltså).

Skrivet av snajk:

Jo det kan jag hålla med om. Dock tror jag nästan att W8 är en förutsättning för att kunna köra ByOD, det kanske går att låsa ner exempelvis en Androidenhet så att den går att använda internt på ett företag men nyttan är ju ganska begränsad. Köra presentationer på en surfplatta fungerar hyfsat och likaså att läsa längre saker, men i övrigt så är nyttan inte så stor. W8 (och ännu mer 8.1) gör detta till en hållbar strategi för stora delar av IT-miljön. Med en Surface Pro exempelvis skulle man kunna använda den som surfplatta hemma i soffan, docka den till en stor skärm, mus och tangentbord osv. på jobbet och då kunna sköta alla arbetsuppgifter på den. Dessutom kan företaget låsa ner delar av enheten för sina säkerhetskrav utan att begränsa användarens användning, de kan köra en remote wipe av företagskritiska saker om enheten skulle komma bort osv. osv.

Beror på implementationen också. Många kör RDP/Citrix och då blir den enda kravet att det finns en presentationsklient för det OS:et. (sen tycker jag att det är fel väg att gå men kunden påstås ju alltid ha rätt.....)

Skrivet av snajk:

Det är ett problem absolut. Den enda tänkbara lösningen jag kan se är att vi IT-människor blir bättre på at visa ROI på utbildning. Det borde inte vara så svårt, många har förbluffande dåliga tillvägagångsätt i sitt datoranvändande.

Instämmer till fullo.
Tråkigt nog är det informatörer och utbildare som brukar vara det första som stryks när en projektbudget ska bantas.
Alltid samma misstag ... Kommer alltid tillbaka som högre supportkostnad istället

Skrivet av snajk:

2008R2 va? Jo, absolut borde det fungera. Det är ett problem med outsourcad IT, man har ingen riktig väg att gå med önskemål som inte är kritiska liksom.

Ja eller 2012 om du vill göra livet lite lättare för dig (Det går att få igång på vanlig 2008 men titta på livscykeln på den så ser man att 2012 är betydligt bättre val om det är görbart. Med 2012 behöver man inte UAG heller.

Det som är oroväckande med W8 är att det som sagt är väldigt få som ens pratar om att starta ett projekt för att migrera dit. Bara XP kunderna motsvarar mycket mycket mer jobb än de förfrågningar som synns.
Jag undrar om det är en stor chickenrace på gång. Vågar MS verkligen klippa supporten om det är 30-40% av deras kunder som fortfarande kör?

Skrivet av snajk:

Jag har faktiskt jobbat med lite sådant just på Volvo PV, inte som IT-konsult utan som annan konsult dock men ändå. Det är en extrem miljö, varenda sekund räknas och räknas om igen tills alla chefer är nöjda. Ett produktionsstopp för nya system händer inte där utan man lägger in sådant när det ändå stoppar typ på helgen eller semestern och jag kan förstå varför, jag föreslog en fördröjning på någon sekund för att inte personen som höll på med den maskinen skulle bli pååkt av den, som svar skrek de att varje sekund kostar 246000 (vet inte varifrån de fick den siffran, sådan press var det inte just där att det skulle påverka hela banan direkt). I de miljöerna spelar dock OS:et mindre roll, för det mesta går det inte att avgöra ifall det är Windows eller något helt annat som ligger i botten.

Då förstår du hur poppis det vart när det var dags att byta NT4 mot nått nyare på styrdatorerna till svetsrobotarna. Skulle ju bara kräva en veckas stopp plus krashtestning av ett antal bilar eftersåt så att man fick verifiera att svetsarna var lika bra som tidigare ....

Sen skrattar jag lite åt den slutsatsen i Redmond mag. Det handlar ju inte om att CIO inte klarar en startskärm (iofs är det lite si och så med it-kunskaperna på den nivån) utan just om vad driftkostnaden blir för lösningen. Tyvärr är det faktiskt rätt få som vet vad de har för driftkostnad (Det ses som något nödvändigt och så var det bra med det).

Skrivet av snajk:

Samma tendenser finns för testning av mjukvara. Testa?.. Det vill vi inte lägga pengar på. Gör rätt från början itstället…

Jo tack. Den känner vi igen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nu har Wikimedia uppdaterat sina siffror för maj månad - http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-05/Squi...

Min förra sammanställning finns här om man vill jämföra - #13637813

Desktopen fortsätter inte att minska gentemot mobila enheter längre verkar det som. Det kan vara så att ca en fjärdedel av trafiken kommer att vara från mobila enheter ett tag framöver. Mobilen ökade från 50184 till 53976 vilket var 7,03 % underförväntan. Mobilerna står för 23 % under april månad 2013.

Man kan också se att Windows 8 marknadsandelar har ökat från 2,83 % till 3,55 %. Windows 7 hade ökat från 12,23 % till 13,78 % för samma tid efter lanseringen.

Mån Win7 Win8 0 0,0194 0,0032 1 0,0354 0,0082 2 0,0564 0,0140 3 0,0788 0,0181 4 0,0946 0,0223 5 0,1069 0,0260 6 0,1223 0,0283 7 0,1378 0,0355 8 0,1495 9 0,1675 10 0,1785 11 0,1944 12 0,2079

Det går fortfarande långsamt, vilket säkert nu beror på ytterligare saker. En är väl att som vi tidigare nämnt i tråden att Windows 8.1 skulle påverka Windows 8.0 också. En del lär välja bort Windows 8.0 när 8.1 kommer snart, även om man får en uppgradering gratis. Men, ökningen är 32 % över förväntan!

Tittar man på alla OS-siffror (logaritmerade), deras LUTNing och SKÄRNingspunkter så får vi ett förväntat värde (Förv_N) vilket vi kan ställa mot det faktiska (ologaritmerade) utfallet (UtfallN). Svaret blir då en förändring i procent (Utfall_%) som visar hur många procent över eller under man ligger det förväntade värdet. Jag visar av utrymmesskäl inte de logaritmerade siffrorna som tidigare, men beräkningar är baserade på de sex sista månaderna.

Absoluttalens ökning för Windows 8 är från 6249 M till 7756 M. Dessa siffror är alltså 32,67 % över förväntan.

Men, Windows 7 ökade också, från 76,365 M till 77,705 M (6,24 % över förväntan) vilket tyder på att många ännu inte hoppat på Windows 8.x-tåget.

OS/MÅNAD LUTNING SKÄRNING Utfall_N Förväntat_N Utfall_% iPad OS 1.X 0.310 1.893 7686 5692 35.03 iPhone OS 1.X 0.382 1.756 12810 11100 15.41 Linux i686 Other -0.008 2.818 575 589 -2.38 Linux i686 Ubuntu -0.001 2.722 549 519 5.78 Linux i686 Ubuntu 10.04 Linux i686 Ubuntu 12.04 Linux Other 0.010 1.834 130 78 66.67 Linux x86.64 Other -0.006 3.004 916 935 -2.03 Linux x86.64 Ubuntu 0.013 2.537 472 413 14.29 Linux x86.64 Ubuntu 12.04 Linux x86.64 Ubuntu 12.10 Mac Intel OS X Mac Intel OS X 10.4 -0.027 2.310 125 140 -10.71 Mac Intel OS X 10.5 -0.038 3.280 912 1121 -18.64 Mac Intel OS X 10.6 -0.019 3.779 4239 4593 -7.71 Mac Intel OS X 10.7 -0.015 3.706 4039 4148 -2.63 Mac Intel OS X 10.8 0.028 3.514 5684 4815 18.05 Mac PowerPC OS X 10.4 -0.026 2.139 86 96 -10.42 Mac PowerPC OS X 10.5 -0.028 2.020 59 70 -15.71 Other 0.017 3.596 5642 4999 12.86 Windows -0.014 1.613 33 Windows 32 Windows 98 Windows NT 5.0 -0.014 2.382 198 199 -0.50 Windows NT 5.1 -0.017 4.584 29648 30478 -2.72 Windows NT 5.2 -0.016 2.694 386 394 -2.03 Windows NT 6.0 -0.024 4.120 8364 9404 -11.06 Windows NT 6.1 -0.001 4.873 77705 73141 6.24 Windows NT 6.2 0.108 3.117 7756 5846 32.67 Total non-mobile 0.007 5.161 168399 159793 5.39 BlackBerry 4.6 BlackBerry 5.0 -0.024 2.474 181 213 -15.02 BlackBerry 534.1 BlackBerry 534.11 0.002 2.714 496 529 -6.24 BlackBerry 534.8 -0.023 2.601 220 290 -24.14 BlackBerry 7.0 0.033 1.289 56 30 86.67 DoCoMo iOS OS X 0.062 2.319 525 488 7.58 iPad OS 1.X 0.025 3.936 10985 12126 -9.41 iPhone OS 1.X 0.368 1.992 17455 15931 9.57 iPhone OS 3.1 iPhone OS 4.0 iPhone OS 4.1 iPhone OS 4.2 iPhone OS 4.3 -0.237 3.255 68 iPhone OS 5.0 iPhone OS 5.1 -0.217 3.916 125 411 -69.59 iPhone OS 6.0 -0.305 5.146 196 2056 -90.47 iPhone OS 6.1 0.057 2.788 1896 1350 40.44 Java ME -0.006 3.164 1142 1339 -14.71 Linux Android 0.5 Linux Android 2.1 -0.030 2.323 92 139 -33.81 Linux Android 2.2 -0.014 2.969 548 763 -28.18 Linux Android 2.3 0.007 3.647 4159 4874 -14.67 Linux Android 3.1 -0.035 1.921 37 51 -27.45 Linux Android 3.2 -0.036 2.307 89 123 -27.64 Linux Android 4.0 0.020 3.556 3290 4732 -30.47 Linux Android 4.1 0.138 2.677 4267 3222 32.43 Linux Android 4.2 0.149 1.944 664 686 -3.21 Linux Other 0.063 2.116 178 313 -43.13 Mac Intel OS X 10.6 -0.031 2.170 75 96 -21.88 Mobile other 0.005 3.020 1115 1118 -0.27 Nokia 0.009 2.569 421 418 0.72 Other -0.010 2.298 147 173 -15.03 PlayStation -0.012 2.070 77 99 -22.22 Samsung -0.002 2.392 223 241 -7.47 SymbianOS 9.2 SymbianOS 9.3 -0.006 1.761 46 52 -11.54 SymbianOS 9.4 -0.012 1.974 69 80 -13.75 Windows 0.039 2.323 400 362 10.50 Windows CE -0.049 2.253 40 90 -55.56 Windows NT 6.1 -0.019 2.841 597 530 12.64 Total mobile 0.034 4.527 50184 53976 -7.03 Total ALL 0.013 5.251 218583 212410 2.91

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem

Hur påverkar 8.1 det här då tro? Jag själv sitter och kör 8.1 beta på en laptop och en virtuell maskin för attt testa hur den utvecklas och räknas den in i 8a så borde 8an fått ett lityet lyft av det för det är nog ändå rätt många som provar 8.1
8.1 är ju dessutom trevligare än 8 på nästan allt så den borde döda lusten att byta till 8 och om några versioner till kanske de fått ornning på det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur påverkar 8.1 det här då tro? Jag själv sitter och kör 8.1 beta på en laptop och en virtuell maskin för attt testa hur den utvecklas och räknas den in i 8a så borde 8an fått ett lityet lyft av det för det är nog ändå rätt många som provar 8.1
8.1 är ju dessutom trevligare än 8 på nästan allt så den borde döda lusten att byta till 8 och om några versioner till kanske de fått ornning på det mesta.

De här siffrorna kommer från 1 maj 2013, dvs de är för april, så bumpen för Windows 8.1 kommer nog senare.

Jag undrar om den kommer att synas som Windows NT 6.3 eller räknas in i Windows NT 6.2?

Om den kommer att kallas Windows NT 6.3 så berövas Windows NT 6.2, dvs Windows 8, chansen att lysa någonsin.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

De här siffrorna kommer från 1 maj 2013, dvs de är för april, så bumpen för Windows 8.1 kommer nog senare.

Jag undrar om den kommer att synas som Windows NT 6.3 eller räknas in i Windows NT 6.2?

Om den kommer att kallas Windows NT 6.3 så berövas Windows NT 6.2, dvs Windows 8, chansen att lysa någonsin.

http://www.whatsmyuseragent.com/ rapporterar NT 6.2 för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 säljer sämre än Vista tror jag? Bästa Windows måste nog vara Windows Xp och Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är för att du använder en dålig webbläsare. IE11 rapporterar korrekt 6.3.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är för att du använder en dålig webbläsare. IE11 rapporterar korrekt 6.3.

Problemet är bara att det var IE jag testade med.

Kan det ha något med VMWare Playee att göra? 8.1 finns inte att välja som omperativsystem så det närmaste jag kom var Windows 8, som ju är 6.2.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Problemet är bara att det var IE jag testade med.

Kan det ha något med VMWare Playee att göra? 8.1 finns inte att välja som omperativsystem så det närmaste jag kom var Windows 8, som ju är 6.2.

Ok för när jag testade med Chrome på 8.1 rapporterade den 6.2. Med IE11 6.3.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är bara att det var IE jag testade med.

Kan det ha något med VMWare Playee att göra? 8.1 finns inte att välja som omperativsystem så det närmaste jag kom var Windows 8, som ju är 6.2.

Då kanske det blir så att Windows 8.0 får en falsk bump så länge man kör med samma version av VMWare Playee. Det håller kanske i sig fram till den skarpa släpps.

Har själv ännu inte hunnit testa 8.1 och kommer inte hinna att göra det på ett tag.

Det vore spännande att se hur olika virtuella skiljer sig åt. Förra årets previewer av Windows 8 gav ju en hel del sanna träffar långt innan Windows 8 släpptes på riktigt. Även den läckta Windows 7 gav ju träffar på Wikipedia. Jag gissar att många körde alla dessa på virtuella maskiner och inte fullt ut installerade.

Plus att som strejf noterade, webbläsaren spelar tydligen också roll.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är bara att det var IE jag testade med.

Kan det ha något med VMWare Playee att göra? 8.1 finns inte att välja som omperativsystem så det närmaste jag kom var Windows 8, som ju är 6.2.

kör WMIC OS get Version i powershell eller cmd får du upp rätt också mer tillförlitligt än browsern

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

kör WMIC OS get Version i powershell eller cmd får du upp rätt också mer tillförlitligt än browsern

Jo men det är ju svårt att kolla det så via webben och frågar en webbsida om den får öppna powershell så hade då jag stängt ner den direkt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är ju svårt att kolla det så via webben och frågar en webbsida om den får öppna powershell så hade då jag stängt ner den direkt

Varför kolla via webben när man kan kolla själv? det jag syftade på cmd eller powershell funkar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför kolla via webben när man kan kolla själv? det jag syftade på cmd eller powershell funkar.

Ja, fast nu gällde ju diskssionen specifikt vad 8.1 syns som i webstatistik, och då hjälper ju inte cmd eller powershell, även om de visar rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, fast nu gällde ju diskssionen specifikt vad 8.1 syns som i webstatistik, och då hjälper ju inte cmd eller powershell, även om de visar rätt.

yes, men om man vill verifiera syftade jag mest på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

yes, men om man vill verifiera syftade jag mest på.

Ja, då går det fint.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur påverkar 8.1 det här då tro? Jag själv sitter och kör 8.1 beta på en laptop och en virtuell maskin för attt testa hur den utvecklas och räknas den in i 8a så borde 8an fått ett lityet lyft av det för det är nog ändå rätt många som provar 8.1
8.1 är ju dessutom trevligare än 8 på nästan allt så den borde döda lusten att byta till 8 och om några versioner till kanske de fått ornning på det mesta.

Tvivlar på att det kommer hjälpa nämnvärt vi är inte så många som ens vet om att det går att prova 8.1 om man räknar procentuellt av datormarknaden. Själv gick jag tillbaka från 8 till 7 idag. Den dag man enkelt kan slippa modern UI och att vissa program prompt ska visas i helskärmsläge kanske jag kommer tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chibariku:

Tvivlar på att det kommer hjälpa nämnvärt vi är inte så många som ens vet om att det går att prova 8.1 om man räknar procentuellt av datormarknaden. Själv gick jag tillbaka från 8 till 7 idag. Den dag man enkelt kan slippa modern UI och att vissa program prompt ska visas i helskärmsläge kanske jag kommer tillbaka.

Hjälpa? Nä jag hoppas att 8 familjen försvinner och ersätts av nått med ett bra interface, funktionellt och lättläst översiktlig design, funktionerna som inte rör interfacet är ju bra och de fungerar bevisligen utan blockinterfacet så det är ju bara att hoppas att interfacet åtgärdas så det fungerar bra på desktop.
Jag tänkte mest på ev statistikpåverkan, hursomhelst så känner jag ingen som har velat ha en 8 dator "på riktigt" men några som beklagar sig över att det inte går att köpa en pc utan 8an, många ickespelare väljer troligen chromebook istället för att slippa win 8 eftersom de som ev skulle ha glädje av interfacet i 8 kan köpa en chromebook billigare än en 8 dator.

http://www.idg.se/2.1085/1.516091/chromebook-gar-mot-trenden?...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

nu ska vi se här jag sitter just nu på en windows 7 dator hos min mormor och morfar och dem har inga problem med att fixa enkla saker på datorn...
men sen har vi farmor och farfar som har ett företag dem har nyss köpt en windows 8 dator och det enbart kronglar...
saker som gör att det kronglar.
1. skärmen är kass denm har gort det så knepigt med inlogning och saker som man oftast vill ha på ett skrivbord med en bild som bakrund altså windows7 det har alltid gort det änkelt att ta sig dit man vill redan från windows 98 kanske tidigare...
2. touch screen wtf eller vem fan skulle petan på skärmen med fingrar när man har tangentbord och mus eller.
3.det finss en del buggar jag kan inga i huvudet nu men iaf.
4. det suger asså vem fan som sagt petar på skärmen på en dator!!!!!??????

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Wikimedia har uppdaterat sina siffror för juni månad - http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2013-06/Squi...

Min sammanställning för föregående månad finns här om man vill jämföra - #13693915

Datorer behåller drygt tre fjärdedelar av trafiken på Wikipedia vilket stämmer med föregående månader. Mobila enheter står för 23,6 % av surfningen på Wikipedia under juni månad 2013.

Man kan också se att Windows 8 marknadsandelar har ökat från 3,55 % till 3,90 %. Windows 7 hade hade nästan 15 % vid samma tid efter lanseringen.

Mån Win7 Win8 0 0,0194 0,0032 1 0,0354 0,0082 2 0,0564 0,0140 3 0,0788 0,0181 4 0,0946 0,0223 5 0,1069 0,0260 6 0,1223 0,0283 7 0,1378 0,0355 8 0,1495 0,0390 9 0,1675 10 0,1785 11 0,1944 12 0,2079

Man förstår att Windows 8.1 kommer få enorm betydelse. Det går fortfarande långsamt för Windows 8.0, vilket också bekräftas på netmarketshare.com där Windows 8 har 5,10 % och Windows 7 har 44,47%. På StatCounter GS har Windows 8 6,57 % och windows 7 har 52,51 % för 27-JUL-2013.

Windows 7 har inte tappat några marknadsandelar sedan lanseringen av Windows 8 förra året.

Som vi tidigare nämnt i tråden att Windows 8.1 skulle påverka Windows 8.0 också. En del lär välja bort Windows 8.0 nu när när 8.1 kommer snart, även om man får en uppgradering gratis. Snart kommer nog siffrorna för Windows 8.1 synas i statistiken också, vilket får oerhörd betydelse för Microsoft. De kan nog jämföra nedladdningarna av iso-filer mellan olika versioner för att få en förhandsvink.

Tittar man på alla OS-siffror (logaritmerade), deras LUTNing och SKÄRNingspunkter så får vi ett förväntat värde (Förv_N) vilket vi kan ställa mot det faktiska (ologaritmerade) utfallet (UtfallN). Svaret blir då en förändring i procent (Utfall_%) som visar hur många procent över eller under man ligger det förväntade värdet. Jag visar av utrymmesskäl inte de logaritmerade siffrorna som tidigare, men beräkningar är baserade på de sex sista månaderna.

Absoluttalens ökning för Windows 8 är från 7756 M till 8732 M. Windows 7 ökade också, från 77,705 M till 78,442 M. Båda är ungefär som förväntat.

LUTNING SKÄRNING Utfall_N Förväntat_N Utfall_% OS/MÅNAD iPad OS 1.X 0.008 3.826 7935 8059 -1.539 iPhone OS 1.X 0.010 4.040 13520 13913 -2.825 Linux i686 Other -0.003 2.806 617 591 4.399 Linux i686 Ubuntu 0.005 2.692 555 555 0.000 Linux i686 Ubuntu 10.04 Linux i686 Ubuntu 12.04 Linux Other 0.007 1.909 75 94 -20.213 Linux x86.64 Other 0.024 2.820 1473 1157 27.312 Linux x86.64 Ubuntu 0.017 2.524 509 498 2.209 Linux x86.64 Ubuntu 12.04 Linux x86.64 Ubuntu 12.10 Mac Intel OS X Mac Intel OS X 10.4 -0.023 2.290 111 115 -3.478 Mac Intel OS X 10.5 -0.030 3.226 841 847 -0.708 Mac Intel OS X 10.6 -0.014 3.745 3959 4043 -2.078 Mac Intel OS X 10.7 -0.010 3.683 3734 3867 -3.439 Mac Intel OS X 10.8 0.026 3.517 5860 5948 -1.479 Mac PowerPC OS X 10.4 -0.026 2.149 74 78 -5.128 Mac PowerPC OS X 10.5 -0.027 2.014 54 55 -1.818 Other 0.018 3.583 6666 5763 15.669 Windows 0.007 1.501 Windows 32 Windows 98 Windows NT 5.0 -0.022 2.453 157 172 -8.721 Windows NT 5.1 -0.012 4.585 28564 28963 -1.378 Windows NT 5.2 -0.014 2.725 389 381 2.100 Windows NT 6.0 -0.018 4.084 8116 8053 0.782 Windows NT 6.1 0.004 4.853 78441 78396 0.057 Windows NT 6.2 0.070 3.255 8732 8932 -2.239 Total non-mobile 0.003 5.202 170807 170587 0.129 BlackBerry 4.6 BlackBerry 5.0 -0.022 2.462 173 176 -1.705 BlackBerry 534.1 BlackBerry 534.11 0.002 2.690 501 514 -2.529 BlackBerry 534.8 -0.025 2.590 212 216 -1.852 BlackBerry 7.0 0.034 1.450 60 61 -1.639 DoCoMo iOS OS X 0.014 2.675 490 653 -24.962 iPad OS 1.X 0.005 4.011 11662 11425 2.074 iPhone OS 1.X 0.010 4.181 18700 19277 -2.993 iPhone OS 3.1 iPhone OS 4.0 iPhone OS 4.1 iPhone OS 4.2 iPhone OS 4.3 -0.107 2.390 iPhone OS 5.0 iPhone OS 5.1 -0.129 3.293 123 101 21.782 iPhone OS 6.0 -0.241 4.480 182 117 55.556 iPhone OS 6.1 0.053 2.813 2147 2210 -2.851 Java ME -0.010 3.153 1135 1137 -0.176 Linux Android 0.5 Linux Android 2.1 -0.045 2.394 83 86 -3.488 Linux Android 2.2 -0.035 3.064 499 517 -3.482 Linux Android 2.3 -0.016 3.769 3948 4096 -3.613 Linux Android 3.1 -0.032 1.873 37 35 5.714 Linux Android 3.2 -0.033 2.262 88 85 3.529 Linux Android 4.0 -0.024 3.756 3149 3273 -3.789 Linux Android 4.1 0.076 2.956 4949 5237 -5.499 Linux Android 4.2 0.100 1.943 957 881 8.627 Linux Other 0.001 2.258 199 183 8.743 Mac Intel OS X 10.6 -0.015 2.022 80 74 8.108 Mobile other 0.012 2.956 1207 1180 2.288 Nokia 0.012 2.532 444 446 -0.448 Other -0.008 2.246 153 145 5.517 PlayStation -0.012 2.023 79 79 0.000 Samsung -0.001 2.369 225 226 -0.442 SymbianOS 9.2 SymbianOS 9.3 -0.011 1.769 44 45 -2.222 SymbianOS 9.4 -0.017 1.992 64 66 -3.030 Windows 0.028 2.359 418 435 -3.908 Windows CE -0.028 1.859 41 38 7.895 Windows NT 6.1 -0.014 2.868 514 540 -4.815 Total mobile 0.006 4.668 52917 53426 -0.953 Total ALL 0.004 5.313 223725 224016 -0.130

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Balmer kallar Windows 8's säljtakt "underwhelming" http://www.informationweek.com/windows/operating-systems/micr...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Balmer kallar Windows 8's säljtakt "underwhelming" http://www.informationweek.com/windows/operating-systems/micr...

Ett citat från artikeln:

Citat:

Ballmer's frank tone is notable, but no one seriously doubted that Windows 8 hasn't lived up to Microsoft's hopes.

In the past, when company execs have been questioned about Win8's viability, they've typically pointed to its 100 million license sales. These figures don't necessarily represent the number of devices that have reached consumers, however, and it's become clear, following months of declining PC sales and bleak reports about Windows 8's market share, that Microsoft was spinning numbers. If Ballmer is admitting that Win8 has struggled, he's just conceding the obvious.

säger en hel del.

Här ytterlihgare en artikel på samma tema http://www.zdnet.com/windows-8-one-year-later-10-mistakes-mic...

Citat:

"Windows 8, one year later: 10 mistakes Microsoft made (and how they plan to fix things)

Summary: It's probably a safe bet to say that the first year of Windows 8 didn't go as Microsoft had hoped or planned. So what went wrong? It wasn't just one mistake. Instead, a series of strategic missteps and bad bets got Microsoft's flashy new OS off to a very rocky start."

En annan artikel ställer frågan om man skall uppgradera från 7 till 8.1

http://midsizeinsider.com/en-us/article/does-the-windows-81-p...

Citat:

Microsoft has made an effort to restore key functions that desktop users missed. Upgrading to Windows 8.1 from Windows 7 or Windows XP should no longer be more disruptive than previous Windows updates. That leaves the other Windows 8 problem: few new functions that make an upgrade compelling for midsize businesses.

men menar alltså att för mindre företag finns ingen vinst att hämta. Det följer väl de konstateranden vi sett i tråden att support och utbildning av anställda kostar mer än det smakar att köra såväl det senaste som det kommande operativsystemet från Microsoft.

Kanske det betyder att release-versionen av Windows 8.1 blir än mer lik Windows 7 på ytan men att förbättringar under huven finns kvar? Man kan alltid hoppas.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ett citat från artikeln:

säger en hel del.

Här ytterlihgare en artikel på samma tema http://www.zdnet.com/windows-8-one-year-later-10-mistakes-mic...

En annan artikel ställer frågan om man skall uppgradera från 7 till 8.1

http://midsizeinsider.com/en-us/article/does-the-windows-81-p...

men menar alltså att för mindre företag finns ingen vinst att hämta. Det följer väl de konstateranden vi sett i tråden att support och utbildning av anställda kostar mer än det smakar att köra såväl det senaste som det kommande operativsystemet från Microsoft.

Kanske det betyder att release-versionen av Windows 8.1 blir än mer lik Windows 7 på ytan men att förbättringar under huven finns kvar? Man kan alltid hoppas.

Det stora är inte att Windows 8 underpresterar, utan att Balmer erkände det.

Jag har också läst den där artikeln och när till och med Ed Bott pratar om misslyckanden (han tillhör annars en av dem som menar att de som klagar inte har testat eller helt enkelt är för dumma för att lära sig det nya), så har det gått långt.

Det är nog ingen som har klagat på de många förbättringarna under ytan, utan snarare på att de förändringarna som skett på ytan gör att man inte kan tänka sig att uppgradera, och därför går miste om diverse förbättringar.

Lite kul är det också att herr Bott tar upp det faktum att Microsoft redan innan release fick synpunkter som skulle gjort Windows 8-lanseringen smidigare men vägrade att lyssna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.