Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem

http://www.infoworld.com/t/microsoft-windows/plummeting-pc-sa...

Intressant artikel som tar upp en viktig poäng. Om PC försäljningen störtdyker, hur kan då Windows 8 sälja lika bra som Windows 7, såvida inte Microsoft blåljuger/trollar med siffrorna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

http://www.infoworld.com/t/microsoft-windows/plummeting-pc-sa...

Intressant artikel som tar upp en viktig poäng. Om PC försäljningen störtdyker, hur kan då Windows 8 sälja lika bra som Windows 7, såvida inte Microsoft blåljuger/trollar med siffrorna?

Det är ju inte så att man måste köpa en ny dator bara för att köpa och installera windows 8...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det är ju inte så att man måste köpa en ny dator bara för att köpa och installera windows 8...

Nej, men det hävdas ju frekvent att anledningen till att Windows 8's marknadsandel beror just på att folk inte köper nya PC's utan väntar tills de går sönder, och då stämmer ju inte siffrorna hur du än räknar. Antingen så ljuger Microsoft, eller också är "folk köper nya pc's mer sällan" en dålig bortförklaring till varför siffrorna ser ut som de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men det hävdas ju frekvent att anledningen till att Windows 8's marknadsandel beror just på att folk inte köper nya PC's utan väntar tills de går sönder, och då stämmer ju inte siffrorna hur du än räknar. Antingen så ljuger Microsoft, eller också är "folk köper nya pc's mer sällan" en dålig bortförklaring till varför siffrorna ser ut som de gör.

Det är ju inte bara en dålig bortförklaring, det är en förklaring i mängden... Jag har svårt att tro att det beror på endast en sak att det ser ut som det gör. Annat som hävdats eller skulle kunna vara bidragande är ju också inlärningskurvor, dålig publicitet, ekonomiskt klimat, ModernUI, att folk uppgraderar delar istället för en hel PC osv osv... Finns ju ett fint litet smörgåsbord för folk att plocka anledningar av så fort det passar dem.

Edit: Snubblade över denna artikeln precis http://www.dn.se/ekonomi/plattor-slar-alla-datorer . Kanske inte någon direkt koppling till just windows 8 men åtminstone lite om hur framtiden spås se ut för PC & plattor.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det är ju inte bara en dålig bortförklaring, det är en förklaring i mängden... Jag har svårt att tro att det beror på endast en sak att det ser ut som det gör. Annat som hävdats eller skulle kunna vara bidragande är ju också inlärningskurvor, dålig publicitet, ekonomiskt klimat, ModernUI, att folk uppgraderar delar istället för en hel PC osv osv... Finns ju ett fint litet smörgåsbord för folk att plocka anledningar av så fort det passar dem.

Edit: Snubblade över denna artikeln precis http://www.dn.se/ekonomi/plattor-slar-alla-datorer . Kanske inte någon direkt koppling till just windows 8 men åtminstone lite om hur framtiden spås se ut för PC & plattor.

Visst finns det en koppling till Windows 8, då den inte har lyckats förbättra en redan nedåtgående trend för desktopen.

I ett tidigare mejl såg vi att Microsoft förlorat som varumärke, men att det skett i samma takt som desktopen i stort, -1,3 %.

Fast å andra sidan, som Ozzed påpekade, Microsoft har haft 90 % av desktopen!

Kan man då inte säga att det är Microsoft som har medverkat till totala nedgången? Eller är det hårdvarutillverkarnas skuld även där?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Visst finns det en koppling till Windows 8, då den inte har lyckats förbättra en redan nedåtgående trend för desktopen.

I ett tidigare mejl såg vi att Microsoft förlorat som varumärke, men att det skett i samma takt som desktopen i stort, -1,3 %.

Fast å andra sidan, som Ozzed påpekade, Microsoft har haft 90 % av desktopen!

Kan man då inte säga att det är Microsoft som har medverkat till totala nedgången? Eller är det hårdvarutillverkarnas skuld även där?

Absolut har Microsoft med Windows 8 varit en bidragande faktor och den kan nog ha vägt litet tyngre än en del annat, att tro något annat vore lite väl trångsynt i mitt tycke. De bär dock inte hela bördan själv, det såg väl inte jättebra ut innan Windows8, så givetvis spelar ju andra faktorer också in. Att media hakat upp på att enbart fokusera på vad som hände med startmenyn och bortse från att lyfta fram andra nya grejer kan ju också ha påverkat Windows 8 negativt och då indirekt PC-försäljningen. Plattornas popularitet kan ju rimligtvis stå för en del, då många av dessa kostar som en billig PC/laptop och är tillräckliga för mångas behov att surfa och kolla mail. Finns säkerligen fler saker man kan ta in i beräkningen, vad jag menar är jag inte tror det beror på endast ett par enstaka anledningar.
Hur som helst, på tiden att Microsoft får det lite motigt, de har varit allt för dominerande lite väl länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 8 ligger nu på 4.27% enligt http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Enligt samma undersökning så ökade Windows 7 till 44.85%, det är högsta noteringen för Windows 7 på 6 månader. Ökningen är dock inte like "stor" som för Windows 8 (vars ökning var rekordlåg i jämförelse med tidigare månader), detta trotts att Microsoft officiellt har tillkännagivit 8.1, som enligt dem skall vara gratis och fixa alla problem som användarna upplever finns i 8.0.

Vista ligger på 4.51%. Windows 8 har alltså inte lyckats gå om Microsofts mest hatade operativsystem någonsin trotts 7 månader och massiv marknadsföring.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 ligger nu på 4.27% enligt http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Enligt samma undersökning så ökade Windows 7 till 44.85%, det är högsta noteringen för Windows 7 på 6 månader. Ökningen är dock inte like "stor" som för Windows 8 (vars ökning var rekordlåg i jämförelse med tidigare månader), detta trotts att Microsoft officiellt har tillkännagivit 8.1, som enligt dem skall vara gratis och fixa alla problem som användarna upplever finns i 8.0.

Vista ligger på 4.51%. Windows 8 har alltså inte lyckats gå om Microsofts mest hatade operativsystem någonsin trotts 7 månader och massiv marknadsföring.

På Steam ligger dock Windows 8 på 12,72% och har gått förbi Vista för länge sen som ligger på 7,25%. Nästa månad går Windows 8 64bit med största sannolikhet om Windows 7 32bit.

Windows 7 minskade 0,94% och Windows 8 ökade 1,07% på bara en månad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

På Steam ligger dock Windows 8 på 12,72% och har gått förbi Vista för länge sen som ligger på 7,25%. Nästa månad går Windows 8 64bit med största sannolikhet om Windows 7 32bit.

Windows 7 minskade 0,94% och Windows 8 ökade 1,07% på bara en månad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Siffrorna hade inte trillat in när jag tittade i morse. Dock verkar ökningen även ha bromsats in på steam då Windows 8 64-bit ökade 1.5% eller något sådant förra månaden.

Även helt ofattbart att Vista ÖKAR... Hur lyckas de? Vista finns väl inte ens att köpa längre? Sitter folk på allvar och tankar piratkopior av vista och lägger in eller vad?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Siffrorna hade inte trillat in när jag tittade i morse. Dock verkar ökningen även ha bromsats in på steam då Windows 8 64-bit ökade 1.5% eller något sådant förra månaden.

Även helt ofattbart att Vista ÖKAR... Hur lyckas de? Vista finns väl inte ens att köpa längre? Sitter folk på allvar och tankar piratkopior av vista och lägger in eller vad?

Jag har skrivit tidigare att Steam verkar ibland detektera W7 som Vista, iaf min dator vid senaste undersökningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De har förmodligen inte gjort appar till en central del i Modern UI för att de vill att ingen ska använda den.

De skiter väl i vad folk gör på stationära och konventionella bärbara datorer, det är det förflutna, Metro är gjort för FRAMTIDEN, där alla bara använder mobil och platta (och aldrig gör annat än tittar på film, twittrar och facebookar). Problemet med dig och mig är att vi använder datorn fel, vi använder den som om den var gjord för att producera saker på, inte som om det var en väldigt stor mobiltelefon, och då kommer vi snett från början: vi stör oss på att UI:t inte är gjort för mus & tangentbord, på reklamen, på att mjukvaran bara går att köpa på ett ställe (eller, allt oftare, bara går att hyra på ett ställe).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

De skiter väl i vad folk gör på stationära och konventionella bärbara datorer, det är det förflutna, Metro är gjort för FRAMTIDEN, där alla bara använder mobil och platta (och aldrig gör annat än tittar på film, twittrar och facebookar). Problemet med dig och mig är att vi använder datorn fel, vi använder den som om den var gjord för att producera saker på, inte som om det var en väldigt stor mobiltelefon, och då kommer vi snett från början: vi stör oss på att UI:t inte är gjort för mus & tangentbord, på reklamen, på att mjukvaran bara går att köpa på ett ställe (eller, allt oftare, bara går att hyra på ett ställe).

Undra hur många procent som faktiskt inte gör något annat än att spela, titta på film, surfar, lyssnar på musik, facebookar, twittrar, instagrammar och liknande "icke-produktiva" saker på sin dator/platta och telefon. Redan idag alltså, sammanslaget på alla plattformar. Kan det vara 90%?

Visa signatur

Permalänk

Kommer detta bli PC versionen av konsollkriget? Vilket operativsystem som är bäst och sämst? Själv har jag Windows 8 och det flyter på riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här är ju problemet med marknadsandelar, utöver rapporteringsfel pga user agents etc. De är sjukt svåra att tolka. (Jag satt ju själv med skägget i Vista fram till i julas, och bidrog lite motvilligt till Steam...)

StatCounter också uppdaterad http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201303-201305

Windows 8 har inte gått om Vista där, vilket det håller på att göra så sakteligen på http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...

Jag undrar fortfarande varför inte Wikipedia uppdateras. April 2013 verkar vara första missade rapporteringsmånaden sedan 2009.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Håller med.. lessnade redan när dom släppte nytt efter XP.. Som det dröjde bra länge innan jag började använda.. Gillade inte ens det gränsittet (men det går ju ställa tillbaka till classic) & värre har det blivit..

.Mest irreterad blev jag när dumskallarna visat sig flytta på en massa inställnings knappar, orka leta efter när man väl lärt sig var det ligger & SKA ligga!

..Har börjat gå över till Linux istället, tycker Linux Mint är ett grymt bra alternativ.. Dom borde lära sig lite att användare kanske vänjer sig vid ett visst utseende & VILL ha det så. Orka lära om hela tiden, finns roligare grejer att pyssla med .. Dom får väl se till att det finns fler gränsnitts utessende att välja mellan, precis som det finns med exempelvis Linux & dom hade i XP! ..borde väl inte var så svårt att bygga in 2 ytterligare för andra smaker!

Tycker windows 7 är hemskt fult, med win 8 har dom gjort ett tvärt kasst helt åt andra diket.. Fattar inte vad dom håller på med därborta på "pyttemjuk" =(

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Skrivet av strejf:

Undra hur många procent som faktiskt inte gör något annat än att spela, titta på film, surfar, lyssnar på musik, facebookar, twittrar, instagrammar och liknande "icke-produktiva" saker på sin dator/platta och telefon. Redan idag alltså, sammanslaget på alla plattformar. Kan det vara 90%?

Återigen en bra fråga, och jag tror att det väldigt mycket beror på vilken device det är. Jag tror att det är långt över 90% som använder sin platta eller telefon så, men jag tror inte det stämmer för datorer. Jag har inga data att basera min tro på, men det är så jag använder min telefon och dator, och jag misstänker jag är ganska vanlig.

Det är därför jag säger att mobila devices är en annan klass av device än stationära/bärbara datorer, det är därför de används annorlunda, och därför ett enda interface inte kan passa till bägge.

Skrivet av vilzen:

tycker Linux Mint är ett grymt bra alternativ

Det är det verkligen. Det ironiska är att Linux Mint med MATE-desktopen är lättare att lära sig för en Windows 7 användare än Windows 8. Man sätter sig ner och kör: allt ser annorlunda ut men går ändå lätt att hitta för allt finns där det borde finnas.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Återigen en bra fråga, och jag tror att det väldigt mycket beror på vilken device det är. Jag tror att det är långt över 90% som använder sin platta eller telefon så, men jag tror inte det stämmer för datorer. Jag har inga data att basera min tro på, men det är så jag använder min telefon och dator, och jag misstänker jag är ganska vanlig.

Det är därför jag säger att mobila devices är en annan klass av device än stationära/bärbara datorer, det är därför de används annorlunda, och därför ett enda interface inte kan passa till bägge.

Det är det verkligen. Det ironiska är att Linux Mint med MATE-desktopen är lättare att lära sig för en Windows 7 användare än Windows 8. Man sätter sig ner och kör: allt ser annorlunda ut men går ändå lätt att hitta för allt finns där det borde finnas.

Ja min fråga var ju vad det låg på i snitt över alla plattformar, telefoner, plattor och datorer. Det är troligtvis så att det är lite lägre för datorer men jag tror inte att det så jättestor skillnad. Jag har inget annat att gå på än det jag ser bland mina vänner/bekanta och då skulle jag gissa att ett snitt ligger på 90%.

Hur många känner du som inte använder datorn uteslutande till det jag nämnde eller liknande aktiviteter? Framför allt tror jag att andelen ökar hela tiden, i framtiden kommer vi säkert ligga på 99% på alla plattformar.

Du säger att ett interface inte kan passa till bägge. Men Microsoft har ju inte gjort ett gränssnitt för mobila devices och stationära/bärbara datorer. Det är lika, men inte samma, jag har inga charms i min Windows Phone 8 exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja min fråga var ju vad det låg på i snitt över alla plattformar, telefoner, plattor och datorer. Det är troligtvis så att det är lite lägre för datorer men jag tror inte att det så jättestor skillnad. Jag har inget annat att gå på än det jag ser bland mina vänner/bekanta och då skulle jag gissa att ett snitt ligger på 90%.

Hur många känner du som inte använder datorn uteslutande till det jag nämnde eller liknande aktiviteter? Framför allt tror jag att andelen ökar hela tiden, i framtiden kommer vi säkert ligga på 99% på alla plattformar.

Du säger att ett interface inte kan passa till bägge. Men Microsoft har ju inte gjort ett gränssnitt för mobila devices och stationära/bärbara datorer. Det är lika, men inte samma, jag har inga charms i min Windows Phone 8 exempelvis.

Användandet i siffror-siffror-siffror-siffror är det väl inte, men det visar vad en del folk tror att annat folk vill använda

http://www.icharts.net/chartchannel/worldwide-tablet-and-pc-f...

Snyggt och så, men var finns substansen? Användandet beror ju på plattformen. Man kör inte spreadsheets så länge på en åttatums skärm. Jag är övertygad om att skärmens storlek i kombination med pekdon avgör användandet.

Men, jag tror att strejf har rätt i att många använder den moderna datorkraften till att läsa nyheter, spela mw3, läsa bloggar och att en mindre platta, kanske nästan en iPhone, räcker för sånt.

Vill man göra riktiga saker, programmera, köra FEM-analyser, byta däck, hugga ved, spela bf3, producera riktiga saker, då... Då är ju fortfarande pc:n överlägsen, vilket säkert också speglar demografin i övrigt.

Men, Modern UI har fortfarande inte på en pc att göra. Det hjälps inte att Microsoft fortsätter trenden:

http://www.zdnet.com/3-great-changes-coming-in-windows-8-1-70...

Citat:

The new snap view in Windows 8.1 sounds perfect. It will let you resize snap view panes to be the size that makes the most sense for the task at hand. You can make both panes split the entire display if you wish, or drag either to share the screen any way you wish. Just as impressive, the new snap view is reported to allow pinning up to four apps on the screen at once. I can't think of a reason I'd want to do that but I like the fact that it will be up to me.

I'm also excited to hear that Windows 8.1 will automatically update apps in the background. I won't have to remember to check the Windows Store live tile to see if some apps have updates, and then manually go in and apply them. Windows 8.1 will check periodically in the background and apply any app updates that are needed. It may sound like a little thing but it makes me very happy.

Another change I am delighted to hear is coming in Windows 8.1 is the expansion of the Metro interface for Windows settings. No longer will some settings be in the nice touch-friendly interface in Metro and the rest over on the legacy desktop. According to Bott most all settings will now reside in the Metro interface, accessible in one place.

Är karln utvecklingsstörd? "all settings will now reside in the Metro interface"

Det ser inget bra ut för Windows 8.x...

Snart kommer väl Windows 9 får man hoppas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Användandet i siffror-siffror-siffror-siffror är det väl inte, men det visar vad en del folk tror att annat folk vill använda

http://www.icharts.net/chartchannel/worldwide-tablet-and-pc-f...

Snyggt och så, men var finns substansen? Användandet beror ju på plattformen. Man kör inte spreadsheets så länge på en åttatums skärm. Jag är övertygad om att skärmens storlek i kombination med pekdon avgör användandet.

Men, jag tror att strejf har rätt i att många använder den moderna datorkraften till att läsa nyheter, spela mw3, läsa bloggar och att en mindre platta, kanske nästan en iPhone, räcker för sånt.

Vill man göra riktiga saker, programmera, köra FEM-analyser, byta däck, hugga ved, spela bf3, producera riktiga saker, då... Då är ju fortfarande pc:n överlägsen, vilket säkert också speglar demografin i övrigt.

Men, Modern UI har fortfarande inte på en pc att göra. Det hjälps inte att Microsoft fortsätter trenden:

http://www.zdnet.com/3-great-changes-coming-in-windows-8-1-70...

Är karln utvecklingsstörd? "all settings will now reside in the Metro interface"

Det är främst inlåstheten som inte har på en PC att göra. Microsoft har en fin tradition av att alltid låta folk trolla bort nyheter via inställningar åtminstonne en vesrion bakåt, så att de kan mäta om folk tycker att en förändring är bra eller anus. Varför de har gått ifrån den traditionen och istället antagit någon slags "Nät vi säger hoppa, så hoppar ni"-attityd gentemot sina kunder fattar jag fortfarande inte.

Men men... Windows 7 har support fram till 2020.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Att kalla någon för utvecklingsstörd känns ju inte så moget kanske. Sen tror jag att du har missuppfattat, det handlar helt enkelt om möjlighet att komma åt inställningar i Metro som tidigare bara fanns i skrivbordet (ändra upplösning m.m.). Skrivbordsinställningarna finns fortfarande kvar. Du kan läsa min andra tråd "Fakta om Windows 8.1" för mer info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att kalla någon för utvecklingsstörd känns ju inte så moget kanske. Sen tror jag att du har missuppfattat, det handlar helt enkelt om möjlighet att komma åt inställningar i Metro som tidigare bara fanns i skrivbordet (ändra upplösning m.m.). Skrivbordsinställningarna finns fortfarande kvar. Du kan läsa min andra tråd "Fakta om Windows 8.1" för mer info.

Men hur länge? Hur vet vi att de inte plockar bort desktopvarianten med hänvisning till att "det finns ju i Modern UI", eller "ingen använde inställningarna i desktop"... Det har hänt förr, om man säger så.

Samt att det då kommer följas av "fattar inte vad alla gnäller om, det är ju ingen skillnad" etc etc... Det Microsoft ägnar sig åt just nu är grodkokeri.

Som en fotnot kan nämnas att någon fick fram att grodor visst hoppar ur "för varmt" vatten, även om de "vant" sig, men frågan är om desktopanvändare och grodor är lika smarta.

Sedan finns ju förståss kategorin som uppenbart är trött på desktopen som koncept och inget hellre vill än att flytta hela upplevelsen ut i molnet, och då är det ju en önskan, snarare än en vanesak.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är om Microsoft vill sälja operativsystem eller inte, de verkar vara på väg bort från det eller ?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ballmer-styr-om-i-micros...
Terminal är ju win 8

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är om Microsoft vill sälja operativsystem eller inte, de verkar vara på väg bort från det eller ?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ballmer-styr-om-i-micros...
Terminal är ju win 8

Web, virtualisering och moln. Data och OS blir mer och mer obundet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Web, virtualisering och moln. Data och OS blir mer och mer obundet.

Jag upplever det tvärt om, friheten minskar och vi blir mer inlåsta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag upplever det tvärt om, friheten minskar och vi blir mer inlåsta.

Om data, tjänster och applikationer flyttar till molnet och webben, hur kan vi bli mer inlåsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Om data, tjänster och applikationer flyttar till molnet och webben, hur kan vi bli mer inlåsta?

Därför att vi inte äger "molnet". Någon annan kan bestämma när, var, och hur du får tillgång till din data, vilket är helt upp till dig om den ligger lokalt. Det är nästan så nära definitionen av inlåsning och ofrihet det går att komma. Men om man tycker att staten är helylle och vet bäst så är det väl inget problem.

Själv litar jag inte en staten, eller annan instans. Särskillt inte om de får bestämma vem som har rent mjöl i påsen och inte, och med tanke på att folk tvångssteriliserades för lösaktighet och homosexualitet klassats som en sjukdom låter det inte som någon bra idé, tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att vi inte äger "molnet". Någon annan kan bestämma när, var, och hur du får tillgång till din data, vilket är helt upp till dig om den ligger lokalt. Det är nästan så nära definitionen av inlåsning och ofrihet det går att komma. Men om man tycker att staten är helylle och vet bäst så är det väl inget problem.

Själv litar jag inte en staten, eller annan instans. Särskillt inte om de får bestämma vem som har rent mjöl i påsen och inte, och med tanke på att folk tvångssteriliserades för lösaktighet och homosexualitet klassats som en sjukdom låter det inte som någon bra idé, tycker jag.

Nu är din pessimism och ideologisk uppfattning inte ontopic eller något som styr trenderna i branchen.
Om vi ska hålla oss till ämnet så är det allt så överdrivet som du vill påstå, det är inte allt eller inget. Man måste bara hitta en bra balans. Organisationer/företag kommmer knappast att lägga ut vital information utan att full kontroll.

Även du är halvvägs ut i molnet. Prova att dra ut nätverkskabeln från datorn och kolla hur användbar datorn är då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Nu är din pessimism och ideologisk uppfattning inte ontopic eller något som styr trenderna i branchen.
Om vi ska hålla oss till ämnet så är det allt så överdrivet som du vill påstå, det är inte allt eller inget. Man måste bara hitta en bra balans. Organisationer/företag kommmer knappast att lägga ut vital information utan att full kontroll.

Även du är halvvägs ut i molnet. Prova att dra ut nätverkskabeln från datorn och kolla hur användbar datorn är då.

Då blandar du äpplen och päron. Ditt svar baserades på varifrån man kan få tag på sin data medans mrqaffe, som jag uppfattade, svarade utifrån perspektivet personliga fri-och rättigheter.

Sedan om vi ska prata trender osv så brukar det alltid bli en motreaktion. Det finns ju redan starka protester mot hur google, microsoft mfl hanterar vår data.

Sedan är pessimism och skepticism inte samma sak. Ja, jag är skeptisk till molnet, och det är i allra högsta grad relevant då ingen vet hur det blir utan det mesta är spekulationer. Vad Microsoft vill behöver inte nödvändigtvis bli vad som händer.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är skeptisk till att privata företag tar hand om all vår data och enligt de flesta användaravtal får göra nästan vad de vill med infon samtidigt som de inte har några större åtaganden gentemot användaren.
Att skänka bort infon utan att kunna ställa krav känns inte bra och jag hade haft större förtroende för ett statligt moln än de privata moln som en handfull privata aktörer bygger. Ta och titta på filmen Robocop och fundera hur fel det kan bli med komersialisering av vissa saker, molnet kräver stenhård reglering till fördel för användaren med oerhört kännbara straff för företagen om de inte sköter sig när det gäller informationssäkerheten i ett användarperspektiv, idag är det enbart de rika storföretagen som ska skyddas med konstiga lagar, tex Google, Microsoft och Facebook ska läsa allt du skickar via deras tjänster för att sälja dig till högstbjudande, Om vi kommer till ett läge där 5-10 st företag som inte verkar under något lands lagar kontrollerar våra liv är vi illa ute, se bara på hur Google undgår att betala skatt på sina reklamintäkter genom att flytta runt pengarna och på så sätt slå ut andra bolag i de länder de verkar.

Ska våra liv hamna i molnet måste företagen visa att de är seriösa och att de inte enbart vill berika sig på ett sammhällsfarligt sätt, Google är inte bättre än Berlusconi på den punkten och det är ju därför Frankrike har hamnat i bråk med Google för att de inte betalar sina skatter i Frankrike utan på Irland samtidigt som deras verksamhet påverkar Frankrike som nation och inte Irland som de bara använder för att betala mindre skatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Molnet kräver stenhård reglering till fördel för användaren med oerhört kännbara straff för företagen om de inte sköter sig när det gäller informationssäkerheten i ett användarperspektiv.

FRA missköter sig titt som tätt trots att det finns tillsynsmyndigheter, integritetsombudsman och fan och hans moster. Det hjälper inte.

har flera personer tillgång till andras data är det inte frågan om "om", utan "när" den kommer missbrukas.

Går det inte har de alla bevisat att det bara är att ändra användarvillkoren för tjänsten. Passar det inte så kan man dra åt helvete. Det är så de jobbar och det gäller ju även staten, vars regelverk i mångt och mycket är köpt av företag med finansiella muskler.

Visa signatur