Permalänk
Medlem

multipliern??

nån som har lust o förklara va de e igentligen??
o va e de som alla snackar om att man inte kan ändra den??
jag kan ändra den i bios utan att låsa upp processorn...

Permalänk
Medlem

igentligen skulle jag bett dig läsa FAQ men jag har inget för mej så jag kan lika bra berätta lite...

clock-frekvensen(mhz) på processor utgörs av en fsb och en multiplier. på dom flesta av dagens processorer har du en standard fsb som är 133mhz och för att få ut klock-frekvensen på processorn så tar du fsb*multiplier.

du har en athlonxp 2000+ som går i 1733mhz altså 133*13 och
för att klocka din processor(låst) så kan du bara klocka genom att ändra fsb. t.ex 145*13=1885mhz.
Men om du har en olåst processor så du kan ändra multiplier så kan du även klocka genom att ta t.ex 14x133 vilket resulterar i 1866mhz. sen kan man då kombinera detta för att få fram absolut bäst prestanda i mhz gentemot fsb. fsb ger alltid mer prestanda ökning än multplier. iomed att processorn är upplåst kan du då ta t.ex 183*9.5 vilket bara ger en ökning med 5mhz men du kommer få bättre prestanda i alla program och spel ändån.

sen att du kan ändra multiplier utan att ha låst upp den fattar jag inte, för dom senaste processorerna man kunde det på va tb1200 (tror jag).
det finns juh oxå företag som säljer upplåsta processorer. har du köpt den upplåst av misstag ?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

jag köpte den av specitek...men jag kan ändra multipliern o allt sånt så jag kanske bara hade tur eller nåt sånt, men jag ska ju inte klaga!!

Permalänk
Medlem

Då har du en Thoroughbred kärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quaz
jag köpte den av specitek...men jag kan ändra multipliern o allt sånt så jag kanske bara hade tur eller nåt sånt, men jag ska ju inte klaga!!

Har du testat så att den verkligen ändras när du startar om datorn, går den på högre/lägre mhz då?

Permalänk
Medlem

t-bredB kan enbart låsas upp av nForce 2 och vissa kt400, vet ej om det går med abit kd7, men det verkar tydligen så..:P

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

japp det ändras o sånt så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
t-bredB kan enbart låsas upp av nForce 2 och vissa kt400, vet ej om det går med abit kd7, men det verkar tydligen så..:P

Thoroughbred är inte låsta och KD7 klarar att ändra multiplyer.

Permalänk
Medlem

har du en tbred så ska den vara upplåst fram till 14x
min 1700+ är iallafall det..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

x1zt
Bör inte klara högre än 12.5X iaf inte på ett moderkort som bara stödjer 4 L1 bryggor..

Dessutom hade ju Quaz en 2000+ alltså med 12.5X som orginal dom går att ändra multiplyer med alla moderkort tom gammla kt133a brädor.

Permalänk
Medlem

hmm jag kan dra upp den till 13x på mitt 8k3a

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"