Test av ett Corsair H80i och mindre modifikation

Permalänk
Avstängd

Test av ett Corsair H80i och mindre modifikation

Test av ett Corsair H80i med fläktarna Corsair SP120 High Performance Edition High Static Pressure istället för vinande orginalfläktar. Chassi: Corsair Obsidian Series 550D. Överklock 20% med moderkorts-program för att värma på lite extra.

Jag har nu ett lågt men irriterande ljud men kommer försvinna när mitt GTX 590 monteras och susar på. Under testen kör jag med Intel HD 4000. Först med dålig applicerad kylpasta och sedan med, enligt instruktionerna på SWEC, rätt aplicerad kylpasta.

Senare, troligen inte idag, ska jag testa med att ha fläktarna blåsa luften ut ur lådan istället för rekommendationen från Corsair att blåsa luften inåt.

IDLE - fel applicerad "No Namne" kylpasta och kylaren lyft en gång

100% Load i Prime - fel applicerad "No Namne" kylpasta och kylaren lyft en gång

Test av kylpasta Artic Silver 5 som får ersätta "No Namne" (den som även har varit med om ett lyft av kylaren).

IDLE - Artic Silver kylpasta applicerad som forumet föreskriver

100% Load i Prime - Artic Silver kylpasta applicerad som forumet föreskriver

No Namne kylpasta helt fel applicerad i stora mängder (2+1 dagar gammal) 100% load:
73 -
72 -
72 -
68 -
Artic Silver 5 kylpasta applicerad som forumet föreskriver, riskornstorlek (dagsfärsk) 100% load:
75 -
77 -
77 -
68 -
Artic Silver 5 kylpasta applicerad som forumet föreskriver, monterat in GTX 590 GPU
och vänder fläktarna att blåsa utåt 100% load:

71 -
70 -
70 -
65 -
No Namne kylpasta helt fel applicerad i stora mängder (2+1 dagar gammal) IDLE:
34 -
23 -
28 -
22 -
Artic Silver 5 kylpasta applicerad som forumet föreskriver, riskornstorlek (dagsfärsk) IDLE:
34 -
23 -
29 -
23 -

Kylpastan har inte bränt in än men som jag ser det kvittar märke av kylpasta och hur man applicerar den och även lyft kylaren en gång utan att byta kylpasta (därför jag skrivit 2+1, alltså lyft kylaren från cpu med 2 dagar använd gammal kylpasta, vänt den och satt dit igen).

Ca 5 grader varmare med GTX 590 i lådan.

Vända på fläktarna åt fel håll, dvs blåsa utåt.

Jag har uppdaterat min lista ovan med att montera fläktarna bak och fram. Corsair rekomenderar att fläktarna ska blåsa in i chassit men jag vänder dem nu att blåsa utåt och resultatet blev aningen bättre trots att jag också monterat in mitt grafikkort Nvidia GTX 590.

Håller på att uppdatera tråden
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Får nog rensa texten ovan och lägga lite här

Den gamla kylpastan:

Gamla sättet jag hade kylaren vänt:

Nya sättet jag har kylaren vänt och får inte plats med 4 RAM men fläktarna går tystare i IDLE:

Chassit med fläktar (Bequite på sidan)

Här test i OCCT 5 minuter utan extra grafikkort.
Och varför OCCT körde core 1 10% extra i andra bilden vet jag inte:

No namne pasta använd två lyft:

Artic Silver färsk

Hm, vill inte sätta i mitt grafikkort igen eftersom det nu är enormt tyst
Men vill man spela så är man tvungen. P819 i score på 3Dmark 11 är inte mycket att hurra för.
http://www.3dmark.com/3dm11/5799943?key=klj-aOieyk7TqRz0bzx6a...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Uppdaterat lite i första inlägget och kommit på att man ska vända fläktarna att blåsa utåt om man har annan kylning in i lådan. Tvärt emot Corsair rekommendationer.

Vad jag tycker om H80i? Skrämmande att gängorna i radiatorn inte håller många skruvningar och den och fläktarna får sitta fastskruvad med två skruvar på var sida. Av 8 skruvar sitter 4 fast.

Får även ett högt ljud som är irriterande men vet inte om det kommer från pumpen, grafikkortet (börjat nu efter över ett år i så fall) eller mitt nya nätaggregat AX 860i. Annars ett väldigt tyst system så synd på det skärande oljudet. Originalfäktarna visslade på låga varv men detta är ett annat mer metalliskt ljud. SP-fläktarna hörs inte på 800 rmp men går bara ställa i Link om man har motstånd kopplade till dem. Jag tappar alltså full fart trotts Link.

Corsairs grejer passar dåligt ihop. Kan tillägga att mitt nätaggregats alla skruvar passar inte i min låda från just Corsair. Fick rådet av dem att byta ut skruvarna och tänkte - Hjälp, de är galna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Uppdaterar med att jag har samma temperaturer även efter att kylpastan har, så kallat, "bränt in".

Min egen slutsats är att, för gemene man. det spelar ingen stor roll hur man applicerar kylpastan eller vilken man använder. Och att lyfta denna kylare någon dag efter att man satt dit den kan man göra utan att göra rent och lägga på ny kylpasta.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)