Test av ett Corsair H80i och mindre modifikation
Test av ett Corsair H80i med fläktarna Corsair SP120 High Performance Edition High Static Pressure istället för vinande orginalfläktar. Chassi: Corsair Obsidian Series 550D. Överklock 20% med moderkorts-program för att värma på lite extra.
Jag har nu ett lågt men irriterande ljud men kommer försvinna när mitt GTX 590 monteras och susar på. Under testen kör jag med Intel HD 4000. Först med dålig applicerad kylpasta och sedan med, enligt instruktionerna på SWEC, rätt aplicerad kylpasta.
Senare, troligen inte idag, ska jag testa med att ha fläktarna blåsa luften ut ur lådan istället för rekommendationen från Corsair att blåsa luften inåt.
IDLE - fel applicerad "No Namne" kylpasta och kylaren lyft en gång

100% Load i Prime - fel applicerad "No Namne" kylpasta och kylaren lyft en gång

Test av kylpasta Artic Silver 5 som får ersätta "No Namne" (den som även har varit med om ett lyft av kylaren).
IDLE - Artic Silver kylpasta applicerad som forumet föreskriver

100% Load i Prime - Artic Silver kylpasta applicerad som forumet föreskriver

No Namne kylpasta helt fel applicerad i stora mängder (2+1 dagar gammal) 100% load:
73 -
72 -
72 -
68 -
Artic Silver 5 kylpasta applicerad som forumet föreskriver, riskornstorlek (dagsfärsk) 100% load:
75 -
77 -
77 -
68 -
Artic Silver 5 kylpasta applicerad som forumet föreskriver, monterat in GTX 590 GPU
och vänder fläktarna att blåsa utåt 100% load:
71 -
70 -
70 -
65 -
No Namne kylpasta helt fel applicerad i stora mängder (2+1 dagar gammal) IDLE:
34 -
23 -
28 -
22 -
Artic Silver 5 kylpasta applicerad som forumet föreskriver, riskornstorlek (dagsfärsk) IDLE:
34 -
23 -
29 -
23 -
Kylpastan har inte bränt in än men som jag ser det kvittar märke av kylpasta och hur man applicerar den och även lyft kylaren en gång utan att byta kylpasta (därför jag skrivit 2+1, alltså lyft kylaren från cpu med 2 dagar använd gammal kylpasta, vänt den och satt dit igen).
Ca 5 grader varmare med GTX 590 i lådan.

Vända på fläktarna åt fel håll, dvs blåsa utåt.
Jag har uppdaterat min lista ovan med att montera fläktarna bak och fram. Corsair rekomenderar att fläktarna ska blåsa in i chassit men jag vänder dem nu att blåsa utåt och resultatet blev aningen bättre trots att jag också monterat in mitt grafikkort Nvidia GTX 590.

Höghastighetsfiber är livet :)