lära mej rita i pdf, skriva ut ritningar irl mått?

Permalänk
Medlem

lära mej rita i pdf, skriva ut ritningar irl mått?

Hej

Jag vill lära mej "rita" i pdf så att jag kan skriva ut dem och föja dem

Ni har säkert sett, raddiatorer mall i pdf form? De skriver man ut och borrar/kapar efter den.

Vet du hur man gör så vrf inte dela med dej

Mvh

Permalänk
Medlem

Pdf är ett filformat, precis som .jpg, .doc eller .txt
Du kan spara i princip vilket dokument som helst som pdf.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare något 3D program du ska sikta in dig på att lära dig i så fall. Då kan man lätt föra över bilderna som man skapat i realistisk storlek. Jag lär mig just nu Solidworks i skolan men det finns många fler ju. exempel från Solidworks nedan, dock nerskalade i storlek men samma princip.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Den stora frågan tror jag egentligen är hur man gör en mall (Bild i t.ex. PS) och får den i rätt mått på papparet gentemot de riktiga måtten, t.ex. radiator mallarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Det är nog snarare något 3D program du ska sikta in dig på att lära dig i så fall. Då kan man lätt föra över bilderna som man skapat i realistisk storlek. Jag lär mig just nu Solidworks i skolan men det finns många fler ju. exempel från Solidworks nedan, dock nerskalade i storlek men samma princip.
http://i.imgur.com/y6f1lIL.png

Jag kan använda google scketchup, men vet dock inte hur man för den til en dokument för att skriva ut, vad ska man googla på?

Skrivet av Hardware guy:

Pdf är ett filformat, precis som .jpg, .doc eller .txt
Du kan spara i princip vilket dokument som helst som pdf.

Ja det vet jag men de flesta mallarna kommer i pdf form tror att det är för att folk ska inte ändra o leka med dem

Skrivet av roobi:

Den stora frågan tror jag egentligen är hur man gör en mall (Bild i t.ex. PS) och får den i rätt mått på papparet gentemot de riktiga måtten, t.ex. radiator mallarna

Ja det e ju det viktigaste..
De färdiga mallarna skriver man ut utan att justera/forma den till ett papperstorlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Jag kan använda google scketchup, men vet dock inte hur man för den til en dokument för att skriva ut, vad ska man googla på?

Jag höll på med sketchup innan och har gjort i ca 4år nu. Jag använder det mest för att snabba modeller utan mått eller något när det fortfarande är på ide-stadiet. Jag hittade inte heller något jättebra sätt att göra ritningar men i Pro-versionen(eller vad det heter) av sketchup 8 så följder det med ett program har jag för mig som heter LayOut 3 som är fungerar lite för att göra ritningar och dylik med, själv inte använt det för något seriöst, inte heller kollat direkt mycket på det så kan egentligen inte uttala mig om det fullt ut. Jag måste säga att jag är överraskad över hur snabbt jag lärt mig grunderna i Solidworks även om det skiljer sig en hel del på hur du jobbar i programmen. Solidworks utgår ju mer från "standard" gällande 3D-modellerna och att man ritar i olika plan och aldrig på frihand som man gör på sketchup. Så mitt råd är att du försöker lära dig sketchup genom att göra de olika tutorialsen i programmet om du har möjlighet att skaffa/komma över ett exemplar.

Om du vill kan jag skicka över ett dokument med olika figurer och tekniker som är bra att börja med att lära sig samt kan gå igenom lite på skype om du vill lära dig solidworks.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Jag höll på med sketchup innan och har gjort i ca 4år nu. Jag använder det mest för att snabba modeller utan mått eller något när det fortfarande är på ide-stadiet. Jag hittade inte heller något jättebra sätt att göra ritningar men i Pro-versionen(eller vad det heter) av sketchup 8 så följder det med ett program har jag för mig som heter LayOut 3 som är fungerar lite för att göra ritningar och dylik med, själv inte använt det för något seriöst, inte heller kollat direkt mycket på det så kan egentligen inte uttala mig om det fullt ut. Jag måste säga att jag är överraskad över hur snabbt jag lärt mig grunderna i Solidworks även om det skiljer sig en hel del på hur du jobbar i programmen. Solidworks utgår ju mer från "standard" gällande 3D-modellerna och att man ritar i olika plan och aldrig på frihand som man gör på sketchup. Så mitt råd är att du försöker lära dig sketchup genom att göra de olika tutorialsen i programmet om du har möjlighet att skaffa/komma över ett exemplar.

Om du vill kan jag skicka över ett dokument med olika figurer och tekniker som är bra att börja med att lära sig samt kan gå igenom lite på skype om du vill lära dig solidworks.

har använt sketchup lite för att skissa lite och så men inget allvart, solidworks rekommenderade min vän också till mig, ska nog lära mej det, ska snart gå i ett CAD kurs o lära mej lite mer om sånt

ska kolla upp layout3 kanske nåt för mig, såg att någon använde PS för att rita sånt, men ska googla lite mer, kanske finner mitt svar

ja sure sjukschysst av dej, jag pma mitt epost ja varför inte så kan jag fråga dej när jag fastnar eller så

btw kan du styra cnc? vad behövs det, vet du? enklast sättet^^

Permalänk
Medlem

För att hålla sig på den lagliga sidan och kika på gratisprogram så har autodesk några alternativ:
http://www.123dapp.com/design
https://students.autodesk.com/?nd=download_center

Att rita mallar för att printa ut låter som ett klart jobb för valfritt CADprogram. Ex inventor, NX, Solid, Pro E osv....dom kan ge dej exakta utskrifter. Att bara rita i platta skisser funkar ju klockrent i Autocad som är mer 2D inriktat. Det är lättare för en ny användare att ge sig på ett 3d verktyg istället för 2D skulle jag säga. Ex är inventor riktat för att vara enkelt och intuitivt snarare än överfyllt av små funktioner. Det funkar mer som man tänker sig att det borde göra lixom.

Skaffa en testversion på inventor, lär dej hur skiss-delen funkar och kör en enkel extrude på din skiss för att få volym. Sen är det bar att lägga den på en ritning och printa. Klart! Sen om du ska skicka direkt till laser/vatten/plasma så är det nästan ännu enklare för det går att spara ut dina linjer som en dxf fil som i stort sett alla CNC maskiner kan läsa direkt.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja sure sjukschysst av dej, jag pma mitt epost ja varför inte så kan jag fråga dej när jag fastnar eller så

btw kan du styra cnc? vad behövs det, vet du? enklast sättet^^

Ingen fara, är själv ingen mästare då jag bara haft lektioner i drygt en termin 3 gånger i veckan men jag sitter den del med det hemma också. men jag tänkte att jag kan lära mig på det hela också om du har frågor eller liknande, annars blir det som en repetition av kursen för mig

tyvärr har jag ingen erfarenhet av hur cnc-maskiner programeras, tror Euf0ria nedan har bättre koll då, jag har bara gjort ritningar till cnc på min förra PRAO-plats och sen sätt hur den bearbetar materialet...

Bara att skicka över E-posten så kan vi skriva där

Skrivet av euf0ria:

För att hålla sig på den lagliga sidan och kika på gratisprogram så har autodesk några alternativ:

Att rita mallar för att printa ut låter som ett klart jobb för valfritt CADprogram. Ex inventor, NX, Solid, Pro E osv....dom kan ge dej exakta utskrifter. Att bara rita i platta skisser funkar ju klockrent i Autocad som är mer 2D inriktat. Det är lättare för en ny användare att ge sig på ett 3d verktyg istället för 2D skulle jag säga. Ex är inventor riktat för att vara enkelt och intuitivt snarare än överfyllt av små funktioner. Det funkar mer som man tänker sig att det borde göra lixom.

Skaffa en testversion på inventor, lär dej hur skiss-delen funkar och kör en enkel extrude på din skiss för att få volym. Sen är det bar att lägga den på en ritning och printa. Klart! Sen om du ska skicka direkt till laser/vatten/plasma så är det nästan ännu enklare för det går att spara ut dina linjer som en dxf fil som i stort sett alla CNC maskiner kan läsa direkt.

Det har du rätt i. Min skola delade ut licenser till oss som gick kursen att ha på våra skoldatorer men jag valde att ha den på min stationära dator istället då jag aldrig skulle ge mig på renderingar och liknande på skolans bärbara, den skulle gått upp i rök!

har testat inventor lite också innan, tyckte det var lättare på vissa punkter och svårare på vissa. Mins det som du beskriver det att det är rakt på sak utan sjutusen extra småfunktioner. vet inte hur inventor ligger till men jag vet att solidworks har ett bra tutorial-paket som ingår och ett bra hjälpcenter som jag utnyttjat en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig AutoCad i gymnasiet och även lite i Solidworks, dock så är mitt minne tömt från alla Solidworks grunder Vore kul att ge sig in på det igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ang. CNC, om ett företag skall fräsa ut något åt dig behöver du bara ge dem en 3D modell eller ritning. Om du har tillgång till cnc-maskin och vill göra det själv behöver du skapa en 3d-modell och sedan öppna upp den i ett cad-cam program där du skapar en ny fil och i den programmerar hur maskinen skall gå tillväga när den fräser ut din sak

Kan också stå till tjänst med lite CAD hjälp, jobbar som cad-konstruktör och har arbetat med cad i typ 6 år Kan inventor, Catia V5 och lite Pro E

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ang. CNC, om ett företag skall fräsa ut något åt dig behöver du bara ge dem en 3D modell eller ritning. Om du har tillgång till cnc-maskin och vill göra det själv behöver du skapa en 3d-modell och sedan öppna upp den i ett cad-cam program där du skapar en ny fil och i den programmerar hur maskinen skall gå tillväga när den fräser ut din sak

Kan också stå till tjänst med lite CAD hjälp, jobbar som cad-konstruktör och har arbetat med cad i typ 6 år Kan inventor, Catia V5 och lite Pro E

Creo Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

aha tack för de nyttiga infon ska börja kolla på videor och lär mej lite, ska även få lite worddocument från sweclockare och lite papper från en vän som har gått ur den kursen

tacktack sjukschysst kollar med dej om jag fastnar någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

tack så mycket för länkarna

laddade ner båda två men har inte hunnit öppna och leka pga plugg

vi börjar med 2D och sen 3D

men såg också att man kunde printa från sketchup, helt underbar, för det kan jag använda ska testa lite
för jag vill mest skriva ut, hål platser på socket eller göra ett eget radiator galler osv

jag ska nog börja med skrivaren sen kan jag gå till cnc, har en vänvän som har tillgång till ett cnc som kan göra jobbet åt mej lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

tacktack sjukschysst kollar med dej om jag fastnar någonstans

Bara o dra iväg ett PM!

Skrivet av Gulbanan:

jag ska nog börja med skrivaren sen kan jag gå till cnc, har en vänvän som har tillgång till ett cnc som kan göra jobbet åt mej lite billigare

fasen va sweet!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

tack så mycket för länkarna

laddade ner båda två men har inte hunnit öppna och leka pga plugg

vi börjar med 2D och sen 3D

men såg också att man kunde printa från sketchup, helt underbar, för det kan jag använda ska testa lite
för jag vill mest skriva ut, hål platser på socket eller göra ett eget radiator galler osv

Kan man?!?! Najs ju, det har jag inte ens sett, går det att skriva ut så att måtten blir rätt på pappret (hål m.m.)?

Har också en bekant som kan köra i cnc åt mig men då skriver jag alla program själv till maskinen, dock så är det bara 2D när jag programmerar

Permalänk
Medlem

Om det ska ritas i 2D så kan man använda Adobe Illustrator. Det vet jag att det finns en del som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Om det ska ritas i 2D så kan man använda Adobe Illustrator. Det vet jag att det finns en del som gör.

Jag brukar rita upp i Sketchup då jag känner mig ganska hemma i det och när jag har alla mått så skriver jag själva programmet som Cnc maskinen ska köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Jag brukar rita upp i Sketchup då jag känner mig ganska hemma i det och när jag har alla mått så skriver jag själva programmet som Cnc maskinen ska köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

hallå robbi ^^

hur skriver du in måtten? vet inte hur man gör/gjorde :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hallå robbi ^^

hur skriver du in måtten? vet inte hur man gör/gjorde :/

I sketchup? Sätt första punkten i objektet. Skriva måttet i den måttenhet du valt. Har du tvåaxliga objekt skriver du ";" mellan måtten.

Till topic. Mallarna finns i pdf eftersom de dels inte ska behöva ändras och för att de alltid ska se likadana när de skrivs ut. Annars stämmer inte måtten.