Annat OS på Netgear ProSecure STM150?

Permalänk
Hedersmedlem

Annat OS på Netgear ProSecure STM150?

Hej,

Jag har möjlighet att plocka upp en Netgear ProSecure STM150 till ett väldigt bra pris. Problemet är att produkten är licens-baserad och efter tre år måste man köpa en "jag-vill-fortsätta"-licens för cirka 14 000 kronor, något jag inte har så värst stor lust till.

Jag har sökt under stock och sten vad det sitter för hårdvara i dessa, och den enda som jag sett specificerat det är PC Pro UK som säger att det sitter en VIA C7 (förmodligen en Esther) samt en SATA-hårddisk inuti.

Den stora frågan är då om man möjligen kan installera andra operativsystem (m0n0wall/pfsense/linux) på denna lilla appliance. Är det någon som har erfarenhet av dessa enheter eller vet vilken hårdvara som sitter i? En del tillverkare har diverse "lås" på sina enheter så att man inte ska kunna gå in i BIOS exempelvis, är det någon som vet om denna lilla appliance har några sådana lås?

---------

Edit: Jag har nu testat och det verkar som att det inte fungerar. Så här ser enheten ut inuti för er nyfikna:

Mer info: http://www.gondolin.se/blog.html#stm150

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+