Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Automatisk undertext i VLC?

Permalänk
Inaktiv

Automatisk undertext i VLC?

Hallå där!

Har en mapp med lite mkv-filmer. Till dessa har jag undertexter i SRT-format. Undertextfilerna heter likadant som filmerna, men ändelsen på de är ".srt" och på så sätt vet VLC vilken text som hör till vilken film.

Nu till "problemet": Jag tycker det är fult när filerna är blandade, därför vill jag göra en mapp med undertexterna separat från filmerna. Kan jag på något sätt göra så att när jag spelar upp filmen så kommer rätt undertext också? (Utan att välja undertexten manuellt vid varje visning).

Ps. Filmerna är skolprojekt.

Permalänk
Medlem

Undertexter till ett skolprojekt? Hmm.. Då kan du ju sätta texten direkt i videon när du editerar den, då slipper du .SRT-filen.

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

MKV är ju en container, så borde man inte kunna öppna den som en ZIP fil och lägga in text filerna i containern ??
undrar isåfall vilket program man kan öppna container filerna med.

Permalänk
Keeper of Traditions

Man kan inte bara säga till VLC att leta i en specifik mapp efter undertexter, istället för att bränna in undertexterna i filmerna?

Det borde finnas en sån inställning.

EDIT: forum.videolan.org/viewtopic.php?t=9245

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Man kan inte bara säga till VLC att leta i en specifik mapp efter undertexter

vi har ju länkat till den inställningen så jo, det går.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swedish Chef:

vi har ju länkat till den inställningen så jo, det går.

Och du tror att jag på mobilen skulle gå igenom de länkar som redan länkats?

Hade du varit mer hjälpsam i ditt första inlägg och inte gett en lmgtfy-länk, och den andre personen faktiskt skrivit något om vad han länkade, ja då hade jag antagligen inte postat.

Sluta kom med snorkiga kommentarer.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket! Följde anvisningarna via länken, fungerade utmärkt.

Preferences>All>Video>Subtitles/OSD>"Subtitles autodetection paths" (~middle of screen)