Kerbal Space Program, Visa era skapelser!

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Ah! Så himla avis! Kommer knappt i omloppsbana runt jorden... Fick en liiiiten satellit i omloppsbana runt månen men inte mer...

Samma här...

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaGanoosh:

Hej hopp alla Clockers!
Här kommer jag med en massa bilder!

Uppskutning av min nya Saturn V mot en riktigt cool soluppgåmg. Är inte helt färdig än, behöver lägga till lite mer estetiska bitar, men annars funkar den finfint.

Vykort
http://i.imgur.com/6tasA81.png

Och så bär det av igen
http://i.imgur.com/IstmRmO.jpg

Kvarglömt...
http://i.imgur.com/lYoKsuh.jpg

Åkte du hem med den lilla eller dockade du med den andra igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ah! Så himla avis! Kommer knappt i omloppsbana runt jorden... Fick en liiiiten satellit i omloppsbana runt månen men inte mer...

Skrivet av oskar5140:

Samma här...

Kolla på hur andra gör, exempelvis Scott Manley på tuben. Installera MechJeb och notera hur den gör när man skjuter upp. Installera andra hjälpmedel som visar dV, kT och andra bra data på farkosten så att man lär sig vilka designer som funkar bäst i olika situationer. Ladda ned färdiga farkoster och testa dem. Få igång debuggen på typ F12 eller vad det är och kör med evigt bränsle, alternativt inget bränsle evigt insprut för en lättare farkost. Öka därefter svårighetsgraden. Flyg stadigt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Kolla på hur andra gör, exempelvis Scott Manley på tuben. Installera MechJeb och notera hur den gör när man skjuter upp. Installera andra hjälpmedel som visar dV, kT och andra bra data på farkosten så att man lär sig vilka designer som funkar bäst i olika situationer. Ladda ned färdiga farkoster och testa dem. Få igång debuggen på typ F12 eller vad det är och kör med evigt bränsle, alternativt inget bränsle evigt insprut för en lättare farkost. Öka därefter svårighetsgraden. Flyg stadigt.

Jo men alltså problemet är att jag kommer i omloppsbana men har kanske 10% bränsle kvar. Jaja. Får kolla lite tutorials...

Permalänk
Medlem

Någon vänlig människa som vill länka en nybörjarvänlig bra månlandare med raket och allt för en tur och förhoppningsvis retur resa? Är lite svag på bygga delen.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Åkte du hem med den lilla eller dockade du med den andra igen?

Dockade med CSMen igen, som på riktiga Apollo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaGanoosh:

Dockade med CSMen igen, som på riktiga Apollo.

Hur tar man reda på när man ska åka för att komma till den vid rätt tillfälle?

Edit: kollar en tutorial istället så slipper jag plåga er

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Hur tar man reda på när man ska åka för att komma till den vid rätt tillfälle?

Edit: kollar en tutorial istället så slipper jag plåga er

Åk när du tror att det passar, sen kan du justera när du kommer upp i omloppsbana

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaGanoosh:

Åk när du tror att det passar, sen kan du justera när du kommer upp i omloppsbana

Jaha. Har testat det lite men att justerar lite klurigt. Tappar höjd hela tiden osv... Får träna lite till..

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Jaha. Har testat det lite men att justerar lite klurigt. Tappar höjd hela tiden osv... Får träna lite till..

så länge du inte sjunker under 75km så är det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaGanoosh:

så länge du inte sjunker under 75km så är det lugnt

Jo men jag ska sakta ner för att komma närmare och så sjunker jag och då måste jag åka snabbare för att komma upp igen men då åker båg ifrån den. Kanske behöver jag bara träna

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Någon vänlig människa som vill länka en nybörjarvänlig bra månlandare med raket och allt för en tur och förhoppningsvis retur resa? Är lite svag på bygga delen.

Visst. Den här klarar resan dit och hem igen: http://db.tt/ii5wLCaW

Relativt lättflugen men en aning vinglig vid landning. Använd RCS sista biten för att hålla din horisontella hastighet så nära noll som möjligt. Sätt gärna dit ett extra ben på landaren om du vill. Det kan bli strul med bränslet om du inte är någorlunda effektiv men har du bara tagit dig till en 50 km omloppsbana runt Mun när du kopplar loss själva landaren så ska det vara lugnt. Min metod för att landa någorlunda bränslesnålt är att hela vägen ner hålla farten runt 1/50 av höjden. Alltså höjden x 2 / 100 vilket är rätt lätt att kontinuerligt räkna ut i huvudet under sjunk. En sak att tänka på är att höjdmätaren inte visar höjd över marken utan över en nollnivå som motsvarar havsnivå ungefär. Enligt KSP Wiki så kan man räkna med en sättning på mellan 1200 och 1600 meter om man landar nära ekvatorn.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Första hindret avklarat, nu kommer man upp i omloppsbana utan problem efter att kolla på en tutorial, nu måste jag bara lära mig att åka till andra planeter, lyckades på demot att få en ensam kerbal i omlopp runt solen, mycket tur och väldigt liten kunskap om vad jag gjorde.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Visst. Den här klarar resan dit och hem igen: http://db.tt/ii5wLCaW

Relativt lättflugen men en aning vinglig vid landning. Använd RCS sista biten för att hålla din horisontella hastighet så nära noll som möjligt. Sätt gärna dit ett extra ben på landaren om du vill. Det kan bli strul med bränslet om du inte är någorlunda effektiv men har du bara tagit dig till en 50 km omloppsbana runt Mun när du kopplar loss själva landaren så ska det vara lugnt. Min metod för att landa någorlunda bränslesnålt är att hela vägen ner hålla farten runt 1/50 av höjden. Alltså höjden x 2 / 100 vilket är rätt lätt att kontinuerligt räkna ut i huvudet under sjunk. En sak att tänka på är att höjdmätaren inte visar höjd över marken utan över en nollnivå som motsvarar havsnivå ungefär. Enligt KSP Wiki så kan man räkna med en sättning på mellan 1200 och 1600 meter om man landar nära ekvatorn.

Hoppas det hjälper.

Tack!:)
För att inte gå för mycket OT lägger jag upp en bild på ett av mina rymdskepp senare:)

Permalänk
Medlem

Första resan till månen! Var ganska klurigt men jag klarade det! Så himla nöjd! Tyvärr blev det bara en tur resa. Ska inleda en räddnings aktion för att hämta hem kerbalen.

Gick visst inte att lyfta från den positionen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av foxzox7:

Tack!:)
För att inte gå för mycket OT lägger jag upp en bild på ett av mina rymdskepp senare:)

Ingen fara. Tycker tråden snurrar precis som den ska ^^

Skrivet av foxzox7:

Första resan till månen! Var ganska klurigt men jag klarade det! Så himla nöjd! Tyvärr blev det bara en tur resa. Ska inleda en räddnings aktion för att hämta hem kerbalen.

http://img850.imageshack.us/img850/707/r8fp.jpg

http://img580.imageshack.us/img580/6578/cgse.jpg

Gick visst inte att lyfta från den positionen

Härligt. Ser framemot uppföljaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen fara. Tycker tråden snurrar precis som den ska ^^

Härligt. Ser framemot uppföljaren.

Om det blir någon. Räddnings skeppet landade en bit ifrån kerbalen (med väldigt lite bränsle så det blir en luna-base istället) och jag skulle gå till det skeppet men slog i marken för hårt... R.I.P... Aja, jag var så nära att få ner ett rymdskepp med massa bränsle men det gick sådär. Måste lyckas rädda min kerbal som skulle rädda en annan kerbal! Historien fortsätter.....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av foxzox7:

Om det blir någon. Räddnings skeppet landade en bit ifrån kerbalen (med väldigt lite bränsle så det blir en luna-base istället) och jag skulle gå till det skeppet men slog i marken för hårt... R.I.P... Aja, jag var så nära att få ner ett rymdskepp med massa bränsle men det gick sådär. Måste lyckas rädda min kerbal som skulle rädda en annan kerbal! Historien fortsätter.....

Kerbal in a Nutshell.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bild på månlandaren. Riktigt nöjd med den. Funkar kanon! Lite svajig i början men sen blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen fara. Tycker tråden snurrar precis som den ska ^^

Och hur går det med dina utmaningar då?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxWarp:

Och hur går det med dina utmaningar då?

Ja du jag funderar på vad man ska ha med för utmaningar och hur det ska redovisas

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja du jag funderar på vad man ska ha med för utmaningar och hur det ska redovisas

Jag hade tänk mig något i stil med...

Utmaning: Placera en flagga på någon av kerbins månar och återvänd. Vinnaren är den som klarar det med lägsta startvikten.
Villkor: Kerbonauten måste återvända levande i samma kapsel och ingen mellantankning får ske. Add-ons får användas i VAB men ej under flygning. craft-filen ska gå att ladda utan några add-ons.
Deadline: ??

Bidrag postas i tråden och ska inkludera en nerladdningslänk till skapelsen och en screenshot på landaren och flaggan. Vinnaren får äran att hitta på nästa utmaning.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxWarp:

Jag hade tänk mig något i stil med...

Utmaning: Placera en flagga på någon av kerbins månar och återvänd. Vinnaren är den som klarar det med lägsta startvikten.
Villkor: Kerbonauten måste återvända levande i samma kapsel och ingen mellantankning får ske. Add-ons får användas i VAB men ej under flygning. craft-filen ska gå att ladda utan några add-ons.
Deadline: ??

Bidrag postas i tråden och ska inkludera en nerladdningslänk till skapelsen och en screenshot på landaren och flaggan. Vinnaren får äran att hitta på nästa utmaning.

Dock kan det bli lite trist med just lägsta vikt. Men jag tycker vi kör på en ny tråd då. Hipp Hipp!

Edit:
Sådär! Nu är tråden igång, see you there!
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/1223515-k...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock kan det bli lite trist med just lägsta vikt. Men jag tycker vi kör på en ny tråd då. Hipp Hipp!

Bara ett exempel för att ge dig en knuff.

Skrivet av DavidtheDoom:

Edit:
Sådär! Nu är tråden igång, see you there!
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/1223515-k...

Gött! Hoppas många nappar nu.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock kan det bli lite trist med just lägsta vikt. Men jag tycker vi kör på en ny tråd då. Hipp Hipp!

Edit:
Sådär! Nu är tråden igång, see you there!
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/1223515-k...

Herrlich! Ska se om jag kan få ihop något när jag kommer hem om ett par dagar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxWarp:

Bara ett exempel för att ge dig en knuff.

Gött! Hoppas många nappar nu.

Knuff knuff ^^ Blev skitbra tycker jag!

Skrivet av DevilDuck:

Herrlich! Ska se om jag kan få ihop något när jag kommer hem om ett par dagar.

Härligt Hoppas det blir bra nu ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mun-rover med "skycrane".

Mun IV och Mun V som syns i bakgrunden vid landningsplatsen (~600m) var min första munlandare och (såklart) räddningsuppdraget efter den.

Större bilder

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagbro:

Mun-rover med "skycrane".
http://i.imgur.com/v5zAKbg.gif

Mun IV och Mun V som syns i bakgrunden vid landningsplatsen (~600m) var min första munlandare och (såklart) räddningsuppdraget efter den.

Större bilder

Här går det allt fort du Härligt! Gillar att det blev en gif, vilket program använde du för att skapa den?
Ta en titt på min tråd där ovan och ge oss ditt bidrag på lättast raket till Mun och tillbaka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Här går det allt fort du Härligt! Gillar att det blev en gif, vilket program använde du för att skapa den?
Ta en titt på min tråd där ovan och ge oss ditt bidrag på lättast raket till Mun och tillbaka.

Mja, jag har spelat rätt länge, har bara missat att folk spelar här på swec.

GIFen är gjord i photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Mun-rover med "skycrane".
http://i.imgur.com/v5zAKbg.gif

Mun IV och Mun V som syns i bakgrunden vid landningsplatsen (~600m) var min första munlandare och (såklart) räddningsuppdraget efter den.

Större bilder

Alltså.. När man ser sådana där simpla, men smarta landare funderar man ju på varför man själv inte kommit på det. Hatten av! Den där "kranen" kommer jag kopiera nästa gång jag ska landa en rover.