Varför "spikar" min GPU hela tiden?

Permalänk
Medlem

Varför "spikar" min GPU hela tiden?

Hej, vänlig se båda videos (de är 1½ min var, men räcker man ser ena ett par sekunder så kan man kolla andra)

Första http://www.youtube.com/watch?v=QrOVGCKO7AA å andra http://www.youtube.com/watch?v=FLJhuLnTxzE

Varför beter sig mitt grafikkort så här? Det är inte ens tweakat och har fungerat felfritt till...idag och då har jag streamat massor förr med.

Permalänk
Medlem

Alltså får du några andra symptom än att grafen visar att den belastas lite ojämnt?

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

de klockar upp sig lite då de används av mjukvaran i webläsaren och windows...
ökar kanske användandet på nätagget tillsammans med 5% typ
mitt grafikkort spikar upp likadant btw då hårdvaruacceleration även finns i webläsaren vilket även kan vara anledningen till att processorn klockar upp sig...
du har även alla grafiska effekter i windows igång så grafikkortet används även när du öppnar fönster och liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Alltså får du några andra symptom än att grafen visar att den belastas lite ojämnt?

Ja, de är ju klart. Det jag visade var ju historiken 5-10 minuter bakåt. Det som händer är precis som grafikkortet visar, spelet hackar sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

de klockar upp sig lite då de används av mjukvaran i webläsaren och windows...
ökar kanske användandet på nätagget tillsammans med 5% typ
mitt grafikkort spikar upp likadant btw då hårdvaruacceleration även finns i webläsaren vilket även kan vara anledningen till att processorn klockar upp sig...
du har även alla grafiska effekter i windows igång så grafikkortet används även när du öppnar fönster och liknande.

Men det förklarar ändå inte varför allt fungerat felfritt i en månad...tills idag? Börjar kortet ge sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av failwing:

Men det förklarar ändå inte varför allt fungerat felfritt i en månad...tills idag? Börjar kortet ge sig?

Vad är det som inte fungerar?

I video 2 där du har resursövervakarn igång, "Maximal frekvens" är inte att den jobbar i 100%, utan att den för tillfället kör på högsta frekvensen. Sedan när den inte tycker att det behövs så klockar den ner sig igen.

Ungefär samma fenomen är det på grafikkortet. Kruxet är att om CPU/GFX klockar ner sig för att spara ström, säg till hälften, kommer du även se en högre användning av CPU/GFX eftersom "maximalt" när den har klockat ner sig är mycket mindre.

... Did that make any sense?