Hög gpu usage vid desktop

Permalänk
Inaktiv

Hög gpu usage vid desktop

Hej, har nyligen köpt ett MSI HD 7950 och verkar nu ha problem. GPU usage stiger och sjunker hela tiden upp till 50% fast jag är vid desktop. Temperaturen är endå under 50c hela tiden :S Har även fått små gröna kuber på min ena skärm som försvinner då jag rör på musen D; Installerade nyss om drivers men ännu samma problem
Men då jag startar ett spel så hålls det jämnt vid ca 40
Edit: Vad är tecken på att grafikkortet skulle ha något fel? Inatt spika det till 100% GPU usage för första gången och det var då jag startat League of Legends :S Men det blir inte varmt eller liknande, usage bara spikar och ibland blir det svarta eller gröna ''kuber'' på skärmen som försvinner då jag för musen över dem.

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort de gamla drivrutinerna med tex driversweep?

Och jag hoppas du installerar nya från nätet inte från medföljande skiva (som bara är till för frisbee)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qwal:

Har du tagit bort de gamla drivrutinerna med tex driversweep?

Och jag hoppas du installerar nya från nätet inte från medföljande skiva (som bara är till för frisbee)

yupp installerade även om windows

Permalänk
Medlem

hmm mysko, kör du win 7 eller 8?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qwal:

hmm mysko, kör du win 7 eller 8?

7

Permalänk
Medlem

Okej, konstigt, ska kolla upp det.

Och du har alla andra drivers? java, flash, visual c++ redistributional, direct x, provat beta drivrutinerna?

Permalänk

Testat starta datorn i Felsäkert läge?
Hur reagerar GPU:n då för dig?

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qwal:

Okej, konstigt, ska kolla upp det.

Och du har alla andra drivers? java, flash, visual c++ redistributional, direct x, provat beta drivrutinerna?

yupp yupp

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du fått en trojan som minar bitcoins. Finns en ny som de flesta antivirus inte hittar. Sök på bitcoin bot trojan.

Kolla alla dina öppna processer (gå igenom alla). Troligen kommer du hitta någon skum. Du kan inte se att den är aktiv för den använder ju inte CPU utan GPU.
Så fort man startar ett spel så stängs den av så det enda sättet man märker detta på är att GPU blir varm i idle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grimmy:

Förmodligen har du fått en trojan som minar bitcoins. Finns en ny som de flesta antivirus inte hittar. Sök på bitcoin bot trojan.

Kolla alla dina öppna processer (gå igenom alla). Troligen kommer du hitta någon skum. Du kan inte se att den är aktiv för den använder ju inte CPU utan GPU.
Så fort man startar ett spel så stängs den av så det enda sättet man märker detta på är att GPU blir varm i idle.

Ok, verkar som att det skulle kunna vara vad som är fel, men jag vet inte vilken av mina 74 processer som är skumma

Permalänk
Inaktiv

GPU usage går från 0-50 då jag bara är vid desktop men temperetaruren går inte över 40 :S

Permalänk
Inaktiv

Igår så gick det från 0-12 på kvällen men nu går det från 0-60 :S
Avinstallerade just pando media booster och gpu usage är nu vid 0 :S Påverkar inte det bara internet?

Permalänk
Inaktiv

Vad är tecken på att grafikkortet skulle ha något fel? Inatt spika det till 100% GPU usage för första gången och det var då jag startat League of Legends :S Men det blir inte varmt eller liknande, usage bara spikar och ibland blir det svarta eller gröna ''kuber'' på skärmen som försvinner då jag för musen över dem.

Permalänk
Skrivet av Maxplosive:

Vad är tecken på att grafikkortet skulle ha något fel? Inatt spika det till 100% GPU usage för första gången och det var då jag startat League of Legends :S Men det blir inte varmt eller liknande, usage bara spikar och ibland blir det svarta eller gröna ''kuber'' på skärmen som försvinner då jag för musen över dem.

Det där med Bitcoin-mining-trojan låter troligt, ryck ur internet sladden och se om GPU usage går ner. (Bara en tanke, dock)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Kör en ominstallation av Windows och skaffa ett komplett skydd för datorn:
http://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-se...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Ska pröva installera om Windows för att se om det fungerar. Tror inte det är något fel på skärmen då den inte hade något problem med mitt tidigare grafikkort jag hade för ca 2 veckor sedan, men konstigt nog har jag inte märkt något på den andra skärmen. Oh well får se hur ominstallationen går

Permalänk
Inaktiv

Verkar ha löst problemet med gpu usage men det flashar ännu i hörnet på skärmen, dock bara då jag spela League of Legends. Kan det vara något fel med spelet? Får bara cirka 80 fps med i5 3570k and hd 7950 :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Verkar ha löst problemet med gpu usage men det flashar ännu i hörnet på skärmen, dock bara då jag spela League of Legends. Kan det vara något fel med spelet? Får bara cirka 80 fps med i5 3570k and hd 7950 :S

Vad har du för skärm 120Hz eller 60Hz?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för skärm 120Hz eller 60Hz?

60Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Så du kör utan vsync? Annars så kan du ev bli av med tearingen om du kör med vsync på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Så du kör utan vsync? Annars så kan du ev bli av med tearingen om du kör med vsync på.

Prövar köra med Vsync nu, fps går iallafall inte uppåt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Prövar köra med Vsync nu, fps går iallafall inte uppåt

Ligger du ändå över 60fps, så gör det ju inget att du har vsync på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Ligger du ändå över 60fps, så gör det ju inget att du har vsync på.

Vet inte om jag bara inbillar mig men då jag lägger på Vsync så känns det som att allt är lite efter/laggar fast fps hålls vid 60 :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Det där med Bitcoin-mining-trojan låter troligt, ryck ur internet sladden och se om GPU usage går ner. (Bara en tanke, dock)

hittade precis tråden och kollade i afterburner och linorna svajade upp och ner hela tiden tills ja drog ur nätverkssladden:)
inte konstigt att bf3 har spökat med massa färger och och sånt när ja spelat på slutet:P

finns det nåt sätt att få bort trojanen eller är det ominstallation som gäller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Vet inte om jag bara inbillar mig men då jag lägger på Vsync så känns det som att allt är lite efter/laggar fast fps hålls vid 60 :S

Jo, det kan kännas lite annorlunda med vsync på. Men vill du ha tearingen eller inte så är det bara detta att välja såvida du inte har nVidiagraffe (600 serien) som då har adaptive vsync som bör väga upp detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Jo, det kan kännas lite annorlunda med vsync på. Men vill du ha tearingen eller inte så är det bara detta att välja såvida du inte har nVidiagraffe (600 serien) som då har adaptive vsync som bör väga upp detta.

Vsync hjälpte inte :/ Flasha just en vit linje i hörnet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Vsync hjälpte inte :/ Flasha just en vit linje i hörnet

Om detta endast sker i det spelet kan vi nog utgå ifrån att det är spelet som gör detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar jag bli förvirrad. GPU usage började stiga till exakt 60 och ner till 0 i ca 5 minuter, sedan drog jag ur internet och det blev 0. Nu då jag har kopplat tillbaka internet är det även 0. Gröna grafikbuggar har jag fått mera av i LoL, nu flashar det även i mitten av skärmen en kvadrat i grönt och karaktärerna ''vibrerar''(vet inte hur jag skall beskriva) smått ibland då jag använder abilities. Grafikkortet går dock inte över 50 grader någon gång :S. Jag hade inte 2st PCI EX connectors så jag kopplade grafikkortet med dem medföljande omvandlarna. Kan det ha något med saken att göra?

Permalänk

dom adaptrarna ska inte ha med saken att göra men kan vara att ditt nätagg inte klarar av helt och hållet att ge ut den ampere som grafikkorten behöver, inte tillräckligt för blåskärm men tillräckligt för att ge artefakter så som dom gröna rutorn och vita strecken, mina gtx560 har jag för mig använder ca 30 ampere styck och mitt nätagg kan trycka ut upp till 70 ampere på den railen grafikkorten sitter på

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deilwynna:

dom adaptrarna ska inte ha med saken att göra men kan vara att ditt nätagg inte klarar av helt och hållet att ge ut den ampere som grafikkorten behöver, inte tillräckligt för blåskärm men tillräckligt för att ge artefakter så som dom gröna rutorn och vita strecken, mina gtx560 har jag för mig använder ca 30 ampere styck och mitt nätagg kan trycka ut upp till 70 ampere på den railen grafikkorten sitter på

http://www.chieftec.com/super-power.html har en 750w sådan, borde jag uppdatera? Men kan det påverka att gpu usage stiger och sjunker sådär?