Permalänk

Rengöring av G15 Logitech.

Hejsan!
Under åren har jag samlat på mig massa smuts och smulor i mitt tangentbord. Sidorna av tangenterna är fulla av bl.a. fett som det samlats damm och smuts på. Under tangenterna finns som sagt smulor och annat smått och gott. Jag har inte spillt något över tbordet, inte vatten och inte heller ngt sött som cola. Så jag undrar vilket det bästa sättet att rengöra tbordet på? Ska jag ta bort knapparna och stoppa in de i en diskpåse (isf, hur tar jag bort tangenterna på bästa sätt? inklusive space knappen och andra "onormala" knappar. Har sett att vissa använder skrivmejsel, men det ser ganska trångt ut). Vi säger att jag nu tagit bort tangenterna, är det nu fritt fram att dammsuga under dem? Där de "pinnarna" som tangenterna ska sitta på finns? Jag kommer ju självklart inte dammsuga på högsta möjliga effekt =).
Tacksam för all hjälp jag kan få!

EDIT : Spelar det någon roll om det är GEN 1/2? Hur tar jag isf reda på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mufasa133:

Hejsan!
Under åren har jag samlat på mig massa smuts och smulor i mitt tangentbord. Sidorna av tangenterna är fulla av bl.a. fett som det samlats damm och smuts på. Under tangenterna finns som sagt smulor och annat smått och gott. Jag har inte spillt något över tbordet, inte vatten och inte heller ngt sött som cola. Så jag undrar vilket det bästa sättet att rengöra tbordet på? Ska jag ta bort knapparna och stoppa in de i en diskpåse (isf, hur tar jag bort tangenterna på bästa sätt? inklusive space knappen och andra "onormala" knappar. Har sett att vissa använder skrivmejsel, men det ser ganska trångt ut). Vi säger att jag nu tagit bort tangenterna, är det nu fritt fram att dammsuga under dem? Där de "pinnarna" som tangenterna ska sitta på finns? Jag kommer ju självklart inte dammsuga på högsta möjliga effekt =).

Dammsuga kan du glömma då det finns fett och skit som har fastnat. Ta tops och lite vattten med diskmedel och börja gnugga. Rengöring av tangenterna fungerar bäst med en tandborst. Går faktiskt ganska snabbt.
Jag plockade bort mina med en skruvmejsel och det är inga problem. Man får dock akta sig vid lite längre tangenter så man inte skadar "metallfjädern"

Ta gärna ett kort på tangentbordet innan du plockar bort alla tangenter, blir lätt rörigt när man ska sätta tillbaka dom igen.
Gen 1 har väl displaylock om jag minns rätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Hejsan!

Det är bara bända loss tangenterna med t.ex en skruvmejsel eller något dylikt. När alla tangenter är borta är det bara att suga på.

Permalänk
Skrivet av Mufasa133:

Hejsan!

Jag har haft isär hela det där tangentbordet fån botten till topp (v2). Vill du få det riktigt rent bör du ta fram en skruvmejsel och lossa skruvarna på baksidan (efter att du lossat på ett par snäppen längs kanten) då kommer du få ut hela framsidan och tangenterna ploppar ut direkt. Inga konstigheter. Dessutom får du tillfälle att göra rent under. Mitt såg förjävligt ut efter att en kompis spillt vin på det!

EDIT: sån typ av skit får man inte bort om man dammsuger. Just sayin!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv rent mitt G15 för ett par veckor sedan. Plockade loss alla knappar och diskade av dem. Skruvade även isär tangentbordet (ett par skruvar på undersidan, gick smidigt!) så att jag fick själva plast-formen lös, utan massa elektronik. Även denna diskade jag av. Resten tog jag med tops och vatten

Edit: att damsuga tycker jag knappt är till någon idé om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Skrivet av Kent:

Dammsuga kan du glömma då det finns fett och skit som har fastnat. Ta tops och lite vattten med diskmedel och börja gnugga. Rengöring av tangenterna fungerar bäst med en tandborst. Går faktiskt ganska snabbt.
Jag plockade bort mina med en skruvmejsel och det är inga problem. Man får dock akta sig vid lite längre tangenter så man inte skadar "metallfjädern"

Ta gärna ett kort på tangentbordet innan du plockar bort alla tangenter, blir lätt rörigt när man ska sätta tillbaka dom igen.
Gen 1 har väl displaylock om jag minns rätt.

Skrivet av Babianen:

Det är bara bända loss tangenterna med t.ex en skruvmejsel eller något dylikt. När alla tangenter är borta är det bara att suga på.

Skrivet av Brexour:

Jag gjorde själv rent mitt G15 för ett par veckor sedan. Plockade loss alla knappar och diskade av dem. Skruvade även isär tangentbordet (ett par skruvar på undersidan, gick smidigt!) så att jag fick själva plast-formen lös, utan massa elektronik. Även denna diskade jag av. Resten tog jag med tops och vatten

Edit: att damsuga tycker jag knappt är till någon idé om jag ska vara ärlig.

Skrivet av rallyreavan91:

Jag har haft isär hela det där tangentbordet fån botten till topp (v2). Vill du få det riktigt rent bör du ta fram en skruvmejsel och lossa skruvarna på baksidan (efter att du lossat på ett par snäppen längs kanten) då kommer du få ut hela framsidan och tangenterna ploppar ut direkt. Inga konstigheter. Dessutom får du tillfälle att göra rent under. Mitt såg förjävligt ut efter att en kompis spillt vin på det!

EDIT: sån typ av skit får man inte bort om man dammsuger. Just sayin!

Jag har läst lite här och där att det inte är bra att diska tangenterna i diskmaskinen för att boktsäverna "försvinner". Ska jag istället diska dem för hand? Och under tangenterna TROR jag att det inte är så farligt, detta säger jag INNAN jag öppnat. Att öppna tbordet helt m.h.a. skruvarna på baksidan är inte relevant. Conclusion: Ska jag ta bort alla tangenterna med en skruvmejsel och sedan dammsuga under tangenterna eller i värsta fall ta våta servetter eller topsar som föreslagits och torka av det lite. Eller ska jag göra något annat ^^?

Permalänk

jag brukar göra rent tangentbord och mus först med dammsugare, sedan sprejar jag på typ köksrengöring/mr muscle/etc, låter verka en stund och sedan torka av. Blir som nytt och har funkat i alla år

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Jag har läst lite här och där att det inte är bra att diska tangenterna i diskmaskinen för att boktsäverna "försvinner". Ska jag istället diska dem för hand? Och under tangenterna TROR jag att det inte är så farligt, detta säger jag INNAN jag öppnat. Att öppna tbordet helt m.h.a. skruvarna på baksidan är inte relevant. Conclusion: Ska jag ta bort alla tangenterna med en skruvmejsel och sedan dammsuga under tangenterna eller i värsta fall ta våta servetter eller topsar som föreslagits och torka av det lite. Eller ska jag göra något annat ^^?

Tror det finns mycket smuts/kladd under tangenterna som varken kan tas bort med damsugare eller en liten tops. Skulle återigen råda dig till att skruva isär det, då kan du noggrant tvätta det utan att vara rätt för att blöta ner elektroniken.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Vänd upp och ner på tangentbordet, slå och skaka. Torka av vårdslöst med en ny disktrasa och alkogel. Så gör jag iaf

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

jag brukar lägga tangenterna i en glassburk eller liknande tillsammans med varm vatten och diskmedel, sen är det bara vispa sunt lite.
tangentbordet brukar jag ta en disksvamp eller diskborste till.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Blås med kompressor för att få bort det mesta...dammsug...och gör som de flesta nämnt, tandborste/tops med diskmedel på!

Eller så skruvar du isär det och får bort hela överdelen så att tangenterna hänger med. Ta nån avfettning och sen blås av med högtryckstvätten i extrema fall ^^

Permalänk

Jag brukade bända upp tangenterna med en skruvmejsel, hade G110.
Fungerad bra när det rann ner lite saft

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.