Problem med Win8 installation på en ny ssd disk på en dator med förinstallerat win8

Permalänk

Problem med Win8 installation på en ny ssd disk på en dator med förinstallerat win8

Hejsan!

För en vecka sedan köpte jag mig en Sony Vaio Svs1513c5e med förinstallerat Windows 8. Jag valde den billigaste hårddisken och köpte en Samsung ssd 840 512gb disk vid sidan om. Först var min tanke att jag ville köra windows 7 på den. Jag plockade ur hdd som satt i och satte dit ssd disken och testade sedan med att installera Win7 i både uefi mode och legacy mode utan framgång. Kom felmeddelande båda gångerna om att datorn inte kunde hitta alla installationsfilerna typ. Tillslut satte jag in min ssd disk i min äldre laptop och där flöt helt plötsligt installionen helt felfritt. Men när jag sedan skulle installera drivrutiner kom jag till min insikt att dom i stort sett inte har släppt några sådana till windows 7 till min nya dator så bestämde jag mig för att installera Windows 8 istället...

Eftersom min dator kom förinstallerat med Windows 8 så sitter ju produktnyckeln inne i biosen och jag har ingen originalskiva att installera ifrån. Jag har hittat en engelsk original iso som jag har lagt över på ett usb på korrekt sätt och installationen flyter alltid på perfekt fram tills datorn ska reboota sig själv första gången. Sedan kommer det allitid felmeddelande efter att windows har stött på problem med felkod 0xc000021a och sedan reboootar den 3-4 ggr och till slut får jag felkod 0xc0000001 och att jag behöver använda recovery skivor och sådant.

Jag har testat köra min 6 recovery skovor som jag brände ut från det förinstallerade windows8 men när jag var på sista skivan i recoveryn så kom det bara ett felmeddelande där det stod att att installationenvar tvungen att avbrytas...

Ska det verkligen vara så här svårt att installera ett Windows på en ny ssd när datorn har kommit med förinstallerat Windows 8?

Permalänk
Vila i frid

Enklaste sättet är att köpa en USB-docka där du monterar din gamla disk och klonar över till ssd'n i laptopen.