Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag förstår inte riktigt det här med integration i detta sammanhanget, vad menas med det? Är det när individen helt släppt kulturen de kommer från, är de då att anse som helt integrerade?

Min arbetskamrat som är från Turkiet och pratar mindre svenska än min två-årige son har precis köpt hus utanför stan och är sprudlande glad för det. Är han ett exempel på lyckad integration trots att han inte ens kan kommunicera på svenska?

Arbete och språkkunskaper tycker jag är förutsättningar för integration. Att umgås med människor ur majoritetssamhället är integration. Integration är att vara en del av det stora. Kulturell tillhörighet spelar ingen roll, men kan vara etniskt finsk, iranier eller britt och vara integrerad i ett annat samhälle. Kan man vare sig svenska eller engelska, och således inte kan kommunicera med det svenska majoritetssamhället, då kan man inte anses integrerad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kunna svenska är en självklarhet. Så självklart att det inte ens behövs ifrågasättas. Även att man använder språket till vardags.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem

Räcker det inte med att kunna kommunicera?
Arbetade själv ett antal år i Holland och hade aldrig några problem med att jag inte pratade annat än engelska eller tyska där.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

MP är det sista parti jag skulle rösta på, tycker de har så sjukt konstiga åsikter om mycket. De är fast beslutna att höja bensinskatten för att folk ska köra mindre bil, men det har aldrig slagit dem att folk kanske måste ta sig till arbetsplats, affär osv.
Varför jobbar de inte för att få fram något miljövänligare alternativ istället för att skatta ihjäl folk?

Många av dem är ju dessutom rätt "ute å cyklar":
http://www.youtube.com/watch?v=ON4RP97k3eU

Fast när majoriteten utav resorna i Sverige är kortare än 3km så kanske det är dags att fundera över vitsen med att ta bilen? Att höja bensinskatten är i mina ögon helt klart vettigt, så även att förändra möjligheterna till reseavdrag för bil.

Självklart är varken promenad eller cykelturen miljövänligare än bilen?

Finns ju en hel del exempel på personer som inte är lämpliga, järnröret?

Skrivet av shogun-r:

Kunna svenska är en självklarhet. Så självklart att det inte ens behövs ifrågasättas. Även att man använder språket till vardags.

Varför är det en självklarhet? Det skulle innebära en långt lägre nivå på undervisning och minska möjligheterna till attraktiva gästprofessurer. Med anledning av ditt inlägg ovan, är det inte dags att du återvänder till skolbänken? Fullständiga meningar verkar ha blivit överskattat i dagens samhälle.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Räcker det inte med att kunna kommunicera?
Arbetade själv ett antal år i Holland och hade aldrig några problem med att jag inte pratade annat än engelska eller tyska där.

Nej, det räcker inte med att du kan kommunicera med folk på ett annat språk, det måste vara på svenska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Räcker det inte med att kunna kommunicera?
Arbetade själv ett antal år i Holland och hade aldrig några problem med att jag inte pratade annat än engelska eller tyska där.

Jodå, det räcker att kunna kommunicera, oavsett vilket språk det är på, motsvarande att man faktiskt väljer att kommunicera och ta del av majoritetssamhället. Att sitta ute i Husby och prata arabiska med sina arabiska grannar är inte integration i det svenska samhället. Sedan underlättar det förstås enormt att kunna tala majoritetsspråket då alla inte är intresserade av/förmögna att kommunicera på ett vettigt sätt på engelska och då väljer man (som svensk) hellre att prata med någon annan som pratar svenska.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Socialdemokraterna helt klart. Inte för att jag håller med i all dess politik. Men det politiska klimatet handlar nu om blockpolitik och 4 år till med Alliansen går liksom inte.
Den här sammanfattar det hela gott
http://www.magasinetarena.se/2011/06/14/medelklassens-sjalvbe...

Nä men bara Sossarna å Vänstern som suttit vid makten typ hur länge som helst å de e dom idioterna som började förstöra Sverige, moderaterna har bara varit där i 4 år snart, å på 4 år händer inte mycket.. Man måste sitta där i minst 2 perioder (8år) för att göra någon skillnad mer eller mindre.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrami:

Nä men bara Sossarna å Vänstern som suttit vid makten typ hur länge som helst å de e dom idioterna som började förstöra Sverige, moderaterna har bara varit där i 4 år snart, å på 4 år händer inte mycket.. Man måste sitta där i minst 2 perioder (8år) för att göra någon skillnad mer eller mindre.

Hur menar du? Vad har de gjort de andra tre åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast när majoriteten utav resorna i Sverige är kortare än 3km så kanske det är dags att fundera över vitsen med att ta bilen? Att höja bensinskatten är i mina ögon helt klart vettigt, så även att förändra möjligheterna till reseavdrag för bil.

Självklart är varken promenad eller cykelturen miljövänligare än bilen?

Finns ju en hel del exempel på personer som inte är lämpliga, järnröret?

Varför är det en självklarhet? Det skulle innebära en långt lägre nivå på undervisning och minska möjligheterna till attraktiva gästprofessurer. Med anledning av ditt inlägg ovan, är det inte dags att du återvänder till skolbänken? Fullständiga meningar verkar ha blivit överskattat i dagens samhälle.

Du tar allt för bokstavligt och det är inte första gången. Skall man märka ord hela tiden så kommer man ingenstans ingenstans i diskussionen.
Vi pratar väl om s.k invandrare just nu och inte om professorer. Att folk som kommer hit lär sig svenska och vill använda det och verkligen använder det i vardagen är en förutsättning för integration.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du tar allt för bokstavligt och det är inte första gången. Skall man märka ord hela tiden så kommer man ingenstans ingenstans i diskussionen.
Vi pratar väl om s.k invandrare just nu och inte om professorer. Att folk som kommer hit lär sig svenska och vill använda det och verkligen använder det i vardagen är en förutsättning för integration.

Det är inte nödvändigt att kunna språket för att verka och vara en del av samhället.
Ps vilket elller vilka språk anses vara lämpliga att kräva kunskaper i?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är inte nödvändigt att kunna språket för att verka och vara en del av samhället.
Ps vilket elller vilka språk anses vara lämpliga att kräva kunskaper i?

Än så länge är det svenska som gäller.

Har man för avsikt att bosätta sig i ett land så förutsätter det att man kan språket för att klara sig i samhället.
När folk som bott i landet i flera år måste ha tolk för att klara sig, då är det något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Än så länge är det svenska som gäller.

Har man för avsikt att bosätta sig i ett land så förutsätter det att man kan språket för att klara sig i samhället.
När folk som bott i landet i flera år måste ha tolk för att klara sig, då är det något som inte stämmer.

Är det verkligen bara svenska som gäller?
Måste man kunna majoritetsspråket för att klara sig?

Vi har gått igenom det här tillräckligt många gånger för ni som vill se språklagstiftning borde ha fått inbankat att vi har minoritetsspråk, att andra språkkunskaper kan ersätta de i svenska samt att det kan va en bra ide att inte minska konkurrenskraften.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är inte nödvändigt att kunna språket för att verka och vara en del av samhället.
Ps vilket elller vilka språk anses vara lämpliga att kräva kunskaper i?

Vilket skitsnack från dig. Men det är ju det mesta som kommer från dig. https://www.google.se/#bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&fp=74b49f45defa...

Du har redan gjort klart för alla på SweC vilket samhälle du vill leva i så det borde inte komma som någon överraskning för dom flesta.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

En stor skillnad på att "klara sig" och att vara integrerad i samhället.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Är det verkligen bara svenska som gäller?
Måste man kunna majoritetsspråket för att klara sig?

Vi har gått igenom det här tillräckligt många gånger för ni som vill se språklagstiftning borde ha fått inbankat att vi har minoritetsspråk, att andra språkkunskaper kan ersätta de i svenska samt att det kan va en bra ide att inte minska konkurrenskraften.

Om jag flyttar till Irak, hur ser mina förutsättningar ut att klara mig med svenska?
Eller Afghanistan, Somalia eller Syrien för den delen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte förstå kravet att kunna svenska, har som sagt klarat mig på engelska och tyska och jag har jobbat i nästan samtliga länder inom EU. Det har _aldrig_ inneburit några problem för mig, då borde det rimligen inte vara det i Sverige heller.
Finns det inte bättre saker att lägga fokus på än språket?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du tar allt för bokstavligt och det är inte första gången. Skall man märka ord hela tiden så kommer man ingenstans ingenstans i diskussionen.
Vi pratar väl om s.k invandrare just nu och inte om professorer. Att folk som kommer hit lär sig svenska och vill använda det och verkligen använder det i vardagen är en förutsättning för integration.

Så, då är det bara att vi avskaffar monarkin (eller iaf drottningen), då hon inte verkar göra sig förstådd på svenska. Du ville inte diskutera kring skattepolitik och frågan kring varför majoriteten utav resorna företas med bilen trots att de är kortare än 3km? Det är väl också invandrarnas fel?

Skrivet av SUMITOMO:

Än så länge är det svenska som gäller.

Har man för avsikt att bosätta sig i ett land så förutsätter det att man kan språket för att klara sig i samhället.
När folk som bott i landet i flera år måste ha tolk för att klara sig, då är det något som inte stämmer.

Drottningen? Som sagt, majoriteten kan ju konversera på engelska, vilket är tillräckligt i mina ögon. Men du kanske är av annan åsikt, att det är viktigast att lära sig svenska?

Och vari ligger vinsten med att lägga enorma pengar på undervisning i svenska när majoriteten utav svenska medborgare kan konversera (relativt) obehindrat på engelska?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Så, då är det bara att vi avskaffar monarkin (eller iaf drottningen), då hon inte verkar göra sig förstådd på svenska. Du ville inte diskutera kring skattepolitik och frågan kring varför majoriteten utav resorna företas med bilen trots att de är kortare än 3km? Det är väl också invandrarnas fel?

Drottningen? Som sagt, majoriteten kan ju konversera på engelska, vilket är tillräckligt i mina ögon. Men du kanske är av annan åsikt, att det är viktigast att lära sig svenska?

Och vari ligger vinsten med att lägga enorma pengar på undervisning i svenska när majoriteten utav svenska medborgare kan konversera (relativt) obehindrat på engelska?

Hur stor andel av de flyktingar som kommer till Sverige idag tror du kan engelska?

Permalänk

Krav på att kunna svenska språket är trams, däremot är personers möjligheter på arbetsmarknaden viktigt. Har man inte fast jobb och lever på bidrag, så ska alla göra det de kan för att ta sig ur situationen.
Så bort svenska språket som krav och lägg istället dit krav på självförsörjning.

Angående nyttan med att kunna svenska i sverige så är finns det typ inget jobb där svenska inte är en stor positiv merit, vissa jobb speciellt toppjobb som vd och byråkrater av olika slag brukar klara sig bra ändå. Utvecklare, ja även om alla program är på engelska och dokumentation etc, så är det mycket positivt att kunna svenska. Är man dock riktigt bra så är det inget problem.
Men det krävs alltså att man är bättre än de svensktalande som man konkurrerar emot, man kan dock använda sina egna språkkunskaper som trumfskort. (att kunna flytande tyska och engelska, kan i vissa fall vara mer värt än bara svenska och engelska)

Och om man kollar på platsbanken idag så tycker jag det är otroligt gott om jobb där man ska kunna flytande danska, så man ska ej undervärdera språk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Jag kan inte förstå kravet att kunna svenska, har som sagt klarat mig på engelska och tyska och jag har jobbat i nästan samtliga länder inom EU. Det har _aldrig_ inneburit några problem för mig, då borde det rimligen inte vara det i Sverige heller.
Finns det inte bättre saker att lägga fokus på än språket?

Skrivet av Crippa90:

En stor skillnad på att "klara sig" och att vara integrerad i samhället.

Uppenbarligen tycker även andra partier att språket är viktigt, annars hade inte SFI funnits.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Uppenbarligen tycker även andra partier att språket är viktigt, annars hade inte SFI funnits.

Så kravet bör inte vara att man ska klara sig, man SKA integreras. Vad är de stora skillnaderna?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Så kravet bör inte vara att man ska klara sig, man SKA integreras. Vad är de stora skillnaderna?

Är inte på vad du menar med krav, men om man påstår att språket inte skulle vara viktigt för integrationen, ja då har man nog alla riksdagspartier mot sig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Är inte på vad du menar med krav, men om man påstår att språket inte skulle vara viktigt för integrationen, ja då har man nog alla riksdagspartier mot sig.

Varför är integration viktigt?
Nu kan för integration betyda mycket, men för mig så är det enbart självförsörjning och följa våra lagar som gäller.
Alltså precis samma villkor som vi ställer på turister eller när vi besöker andra länder.

Vi har idag nästan lagar för allt och jag kan inte komma på något som det finns risk att en invandrare skulle göra som inte täcks upp av dessa. Dessutom om något finnes (såsom borttagen skolplikt), så vore det ett problem med svennar som inte följde sociala regeln och lagen skulle införas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Är inte på vad du menar med krav, men om man påstår att språket inte skulle vara viktigt för integrationen, ja då har man nog alla riksdagspartier mot sig.

Jag har aldrig påstått att inte språket skulle vara viktigt, vad jag personligen anser är att man klarar sig alldeles utmärkt med engelska i majoriteten av länderna inom EU, inklusive Sverige.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har aldrig påstått att inte språket skulle vara viktigt, vad jag personligen anser är att man klarar sig alldeles utmärkt med engelska i majoriteten av länderna inom EU, inklusive Sverige.

Men nu bortser du från att många flyktingar kommer från länder där engelska i skolan inte finns på kartan.

Skall vi då lära dem svenska, engelska eller köra med tolkar?

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, vilket kommer att ta dig längst, engelska eller svenska?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tja, vilket kommer att ta dig längst, engelska eller svenska?

Så länge svenska är officiellt språk så förefaller det vara mest naturligt och praktiskt för samhället som bekostar
utbildningen.
Men vill den enskilde vidga sina vyer är det inga problem att läsa in ämnen som engelska på komvux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så länge svenska är officiellt språk så förefaller det vara mest naturligt och praktiskt för samhället som bekostar
utbildningen.
Men vill den enskilde vidga sina vyer är det inga problem att läsa in ämnen som engelska på komvux.

Jag håller inte med dig där, inte i den globaliserade världen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Nej, det finns ingen vettig parti att rösta på i dagsläget. Varför finns inte alternativet 'blank' röst?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag håller inte med dig där, inte i den globaliserade världen.

Men du ser det kanske från en annan synvinkel.
Du som jobbat internationellt där engelska är naturligt, koncernspråk och har en bra utbildning.

Många flyktingar som kommer till Sverige idag är lågutbildade och en del är analfabeter.
Många av dem kommer att slåss om jobb med ingen eller låga krav på utbildning.
Hur dessa skulle få större möjligheter till jobb som exempelvis busschaufför utan svenskakunskaper
har jag svårt att se.