MacBook pro (Mid 2012) ram minne, garanti

Permalänk
Medlem

MacBook pro (Mid 2012) ram minne, garanti

Tjenare,

Jag tänkte att jag skulle sätta in 8 GB ram istället för dem 4 GB som är installerat. Så jag undrar om någon snäll person har lust att hjälpa mig hitta nya ram minnen? Har ingen lust att betala 2000 kr hos apple

Jag har även kollat runt en del om garantin går ut om man byter ut ram minnerna själv men jag har hittat både ja och nej svar för detta, så lite förvirrad. Men borde ju gå eftersom apple själva har en guide för hur man gör?

Tack i förhand för hjälpen!

Permalänk

Tror att du måste beställa från typ Ebay för att få tag på sådana ram minnen. Kan dock ha fel. Vet bara säkert att hårddiskarna är extremt svårt att få tag på i Sverige.
Garantin går ut om de ser att du varit där och pillat. Gör du det snyggt med rätt verktyg så så syns det inte. Möjligtvis att du får byta tillbaka till 4 giggarna om du någon gång behöver lämna in datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Du bryter INTE garantin om du petar in extra minne i den. Har själv dessa fast i 2 x 8GB istället och dom snurrar på hur bra som helst! Tips är att faktiskt lägga till och köra på 16GB istället för 8GB.
Har för övrigt också en Mid 2012 MB Pro

http://www.dustinhome.se/product/5010621843/corsair-8gb-ddr3-...

Permalänk
Inaktiv

Minnena som "tuffodum" länkar till fungerar perfekt, jag har samma i en av mina mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Tror att du måste beställa från typ Ebay för att få tag på sådana ram minnen. Kan dock ha fel. Vet bara säkert att hårddiskarna är extremt svårt att få tag på i Sverige.
Garantin går ut om de ser att du varit där och pillat. Gör du det snyggt med rätt verktyg så så syns det inte. Möjligtvis att du får byta tillbaka till 4 giggarna om du någon gång behöver lämna in datorn.

Så länge det inte är en retina eller MBA är det standard-minne och disk, går att köpa i vilken datorbutik som helst.
Och garantin bryts inte så länge man inte gör sönder något vid bytet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Så länge det inte är en retina eller MBA är det standard-minne och disk, går att köpa i vilken datorbutik som helst.
Och garantin bryts inte så länge man inte gör sönder något vid bytet.

Skulle du kunna länka till en sida med passande HDD eller SSD med Apples egna standard? Skulle uppskattas så vet jag vart det finns i framtiden!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Du bryter INTE garantin om du petar in extra minne i den. Har själv dessa fast i 2 x 8GB istället och dom snurrar på hur bra som helst! Tips är att faktiskt lägga till och köra på 16GB istället för 8GB.
Har för övrigt också en Mid 2012 MB Pro

http://www.dustinhome.se/product/5010621843/corsair-8gb-ddr3-...

Hade gärna haft 16 GB men om jag inte minns fel så är det gräns på 8 GB, har 13 tummarn Och dessa ram minnerna funkade bra? Har du kollat upp med garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheChigg:

Hade gärna haft 16 GB men om jag inte minns fel så är det gräns på 8 GB, har 13 tummarn Och dessa ram minnerna funkade bra? Har du kollat upp med garantin?

Gränser är ju till för att brytas? Officiellt så stödjer Apple bara upp till 8GB men maskinen nyttjar 16GB ändå, beror ju helt på vad du ska göra själv
kör jag Windows parallellt etc.

Men angående garantin så står det på Apples Hemsida och i instruktionsboken om hur man byter minne så därav ska ju inte garantin påverkas.

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Skulle du kunna länka till en sida med passande HDD eller SSD med Apples egna standard? Skulle uppskattas så vet jag vart det finns i framtiden!

SATA och DDR3 är inte Apples påhitt. Det är ingen Retina han har.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Nej, nej. Men jag har! Och trodde han också hade det så. Därför undrar jag samtidigt vart man kan skaffa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

SO-Dimm DDR3(hastighet beror på modell, 1333MHz på 2011'a modellerna om jag minns rätt), 2.5" s-ata, samma som alla andra laptops.

Skrivet av TheChigg:

16GB funkar i 2011-modellerna och framåt även om Apple påstår 8GB

Skrivet av blomqvist:

Precis.

Skrivet av Konditorn7:

Nej, nej. Men jag har! Och trodde han också hade det så. Därför undrar jag samtidigt vart man kan skaffa det.

På retina går det inte att uppgradera minnen, de är lödade på moderkortet.
Disk ska visst gå att byta i teorin, men i praktiken snudd på omöjligt.
Finns säkert en guide på ifixit.com dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Gränser är ju till för att brytas? Officiellt så stödjer Apple bara upp till 8GB men maskinen nyttjar 16GB ändå, beror ju helt på vad du ska göra själv
kör jag Windows parallellt etc.

Men angående garantin så står det på Apples Hemsida och i instruktionsboken om hur man byter minne så därav ska ju inte garantin påverkas.

Gränser är absolut till för att brytas! Hade gärna bara sett en pålitlig källa där det står det så jag inte köper 16 GB men så funkar inte det ändå liksom. (Inte för att du inte är pålitlig, för det är du säkert men vill inte köpa det i onödan bara och så att datorn börjar krångla) Har MBP 13 tummarn (Mid 2012) 2.5 GHz I5.
Och vill inte byta HDD utan bara ram minnerna eftersom jag har bara 4 GB installerat nu.

Och ja, jag håller med om garantin, för varför annars skulle dem haft det på hemsidan och i bökerna! Men man blir förvirrad när man hör två olika saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheChigg:

Gränser är absolut till för att brytas! Hade gärna bara sett en pålitlig källa där det står det så jag inte köper 16 GB men så funkar inte det ändå liksom. (Inte för att du inte är pålitlig, för det är du säkert men vill inte köpa det i onödan bara och så att datorn börjar krångla) Har MBP 13 tummarn (Mid 2012) 2.5 GHz I5.
Och vill inte byta HDD utan bara ram minnerna eftersom jag har bara 4 GB installerat nu.

Och ja, jag håller med om garantin, för varför annars skulle dem haft det på hemsidan och i bökerna! Men man blir förvirrad när man hör två olika saker!

Jag har 2011 mac mini och 2011 15" mbp.
Båda har 16GB ram, fungerar utmärkt.

Du kan kolla här med:
http://www.everymac.com/systems/by_capability/actual-maximum-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har 2011 mac mini och 2011 15" mbp.
Båda har 16GB ram, fungerar utmärkt.

Du kan kolla här med:
http://www.everymac.com/systems/by_capability/actual-maximum-...

Enligt den sidan så stod det 16 GB på min moddel, tack så mycket !

Permalänk

Jag fick i 16 i min 13 tummare från 2010 även fast dom "inte" stödjer det. Hdd är också hur lätt som helst att byta fyra skruvar. Se till att ha lite små torx bitsar hemma bara

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag fick i 16 i min 13 tummare från 2010 även fast dom "inte" stödjer det. Hdd är också hur lätt som helst att byta fyra skruvar. Se till att ha lite små torx bitsar hemma bara

På tal om små torx så kan jag rekommendera http://www.dustinhome.se/product/5010601417/pros-kit-tool-kit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

På retina går det inte att uppgradera minnen, de är lödade på moderkortet.
Disk ska visst gå att byta i teorin, men i praktiken snudd på omöjligt.
Finns säkert en guide på ifixit.com dock.

Det är långt från omöjligt, det görs på ca 15 minuter.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterEgo:

Det är långt från omöjligt, det görs på ca 15 minuter.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012

SSD såg det ut som?

Ok, en snabbkoll på den sidan fick det att se rätt lätt ut, jag vet bara att när 15" MBPr släpptes läste jag att den var väldigt svår att öppna överhuvudtaget eftersom batteriet är limmat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

SSD såg det ut som?

Ok, en snabbkoll på den sidan fick det att se rätt lätt ut, jag vet bara att när 15" MBPr släpptes läste jag att den var väldigt svår att öppna överhuvudtaget eftersom batteriet är limmat.

SSD är det enda som gäller där. Dessa diskar brukar komma ut en månad eller två efter release av datorn, har varit likadant med tidigare Macbook Air.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Hallå igen, någon som vet om detta ram minne kommer funka i min dator? Tänker köpa 2 st så det blir 8 GB.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155428-crucial_4gb_dd...

Tack i förhand för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheChigg:

Hallå igen, någon som vet om detta ram minne kommer funka i min dator? Tänker köpa 2 st så det blir 8 GB.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155428-crucial_4gb_dd...

Tack i förhand för svar!

De skall passa.