Asus tuf 1200w, kablage för grafikkortet

Permalänk

Asus tuf 1200w, kablage för grafikkortet

Hej
Köpte ett https://amzn.eu/d/jfJUOnK begagnat på blocket och det funkar utmärkt. Uppgraderade precis till ett 3070 kort och märker då att jag bara har 1 kabel som är 8-pin i psu och i andra änden. Misstänker att säljaren behöll de andra två som ska vara inkluderade.

Jag har hittat lite andra spännande kablar, framförallt en som jag vill höra med er om den går att använda. Kontakten i psu är ”ny” och har 12 mindre pins (hela kontakten är mindre än 8-pin) och i andra änden är det dubbla 8-pin som är precis vad mitt 3070 behöver. Kan jag använda denna?

Det är inte 600w kabeln jag refererar till bara så att vi är överens, den passar såklart inte heller i mitt 3070 uttag.

Tacksam för insikt. Om ni behöver bilder så kan jag lösa detta

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationen så har nätagget tre PCIe 8-pin: en vanlig PCIe-kabel med en kontakt samt en 16-pin till 2x8-pin. Om det är dessa kablar du menar så är det alltså helt i sin ordning. Notera bara att vad du kallar 12-pin egentligen är 16-pin, det är 12 pinnar för ström och ytterligare 4 under för annat.

Permalänk
Skrivet av perost:

Enligt specifikationen så har nätagget tre PCIe 8-pin: en vanlig PCIe-kabel med en kontakt samt en 16-pin till 2x8-pin. Om det är dessa kablar du menar så är det alltså helt i sin ordning. Notera bara att vad du kallar 12-pin egentligen är 16-pin, det är 12 pinnar för ström och ytterligare 4 under för annat.

Tack!
Precis som du nämner så är kabeln jag syftar på då 16 pin märkt PSU och har de ”nya” uttaget. I andra änden av kabeln så är det dubbla 6+2 pins. Har aldrig sätt en sån kabel tidigare så därav vände jag mig till experterna. Man vill ju inte elda i burken i onödan 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Tack!
Precis som du nämner så är kabeln jag syftar på då 16 pin märkt PSU och har de ”nya” uttaget. I andra änden av kabeln så är det dubbla 6+2 pins. Har aldrig sätt en sån kabel tidigare så därav vände jag mig till experterna. Man vill ju inte elda i burken i onödan 🙂

Jo, tillverkarna satsar mer på 12VHPWR men behöver fortfarande kompatibilitet med gamla 6/8-pin, vilket en del löser genom att skicka med en 16->2x8-pin-kabel. Det är fortfarande relativt nytt och bara på vissa modeller, så att du inte sett det är inte så konstigt.