Permalänk

Downgrada BIOS version?

Jag hade först F2, uppdaterade till F7a för trodde de skulle hjälpa mina problem som jag har, nu vill jag downgrada till F6, kan jag göra på samma sätt som jag uppdatera från F2 till F7a? Eller måste jag göra på något speciellt sätt när jag downgradar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplashTerror:

Jag hade först F2, uppdaterade till F7a för trodde de skulle hjälpa mina problem som jag har, nu vill jag downgrada till F6, kan jag göra på samma sätt som jag uppdatera från F2 till F7a? Eller måste jag göra på något speciellt sätt när jag downgradar?

Är ju svårt att säga om du kan göra på samma sätt när du inte berättar varken vad det handlar om för moderkort eller hur du gjorde förra gången.

På moderna datorer är oftast det bästa alternativet att lägga filen med den nya bios/uefi-versionen på ett usb-minne och gå in i flash-funktionen som finns inbyggd i själva bios/uefi setup-läget. (Trycka någon F-knapp vid boot eller gå vidare dit inifrån setup.)

Är ofta viktigt att köra "load optimized defaults" eller motsvarande efter flashningen och sedan ställa in saker rätt, särskilt om man nedgraderat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Som evil penguin säger så brukar det vara flashning via usb som gäller om man ska nedgradera BIOS, program från tillverkare för att uppgradera bios i windows brukar inte gå att nedgradera BIOS med(samt så är det säkrare att köra via usb).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)