Fläktplacering Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Fläktplacering Fractal Design R4

Tjenare!

Precis köpt ett Fractal Design R4. Är andra Fractal chassit jag äger och kunde inte vara mer nöjd. Dock så är det första gången jag kör överklockat och med SLI i detta chassit.

Nu har jag dock märkt att det blir sjukligt varmt när allt körs igång, tex. när jag spelar.

Hela chassit blir väldigt varmt och det sprutar ut väldigt varm luft där bak.

Såhär har jag fläktarna nu:
Gult: Stängt, inga fläktar
Blått: Intake
Rött: Exhaust

Jag provade med en till exhaust i sidopanelen men blev ingen skillnad i temperaturer på varken processorn eller grafikkorten efter 15min Heaven Benchmarks.

Hur ska jag göra?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

top och taket ska dra ut luften. front,botten och sidan ska trycka in luft. vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

top och taket ska dra ut luften. front,botten och sidan ska trycka in luft. vad har du för grafikkort?

Jag kan tyvärr inte få in en till fläkt i taket då jag fick vända min Noctua D14 så att den blåser uppåt pga att den tar i grafikkorten annars. Då finns det inte plats för en fläkt i taket.

GTX660Ti Sli, Twin Frozr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps på cpu, mobo, osv? Bara för att det sprutar ut varm luft betyder inte det att det är något farligt.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag fick bättre temps i min R3a när jag skippade sidofläkten och bara körde front och botten in samt bak ut & toppen ut utan fläktar.
Vet inte om det kan ha att göra med luftvirvlar eller något.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag kan tyvärr inte få in en till fläkt i taket då jag fick vända min Noctua D14 så att den blåser uppåt pga att den tar i grafikkorten annars. Då finns det inte plats för en fläkt i taket.

Om Noctuan blåser uppåt bör du nog inte ha stängt i taket (vilket du har nu om jag förstod rätt?)
Kan tänka mej att bakre utblåset har svårt att få ut processorvärmen i dagsläget.

Permalänk

Kör en intake i sidan och botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

GTX660Ti Sli, Twin Frozr

Men du behöver inte ha stängt i taket, öppna upp...

Sen ska fläkten i sidopanel blåsa in i lådan.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Vad har du för temps på cpu, mobo, osv? Bara för att det sprutar ut varm luft betyder inte det att det är något farligt.

Jadu, jag maxxar runt 70 grader på processorn och den är klockad till 4,3, så det är lugnt, det är mer idén att grafikkorten blir en 73 grader och då börjar dom ju throttla.

Nej det är jag medveten om, men det var väldigt väldigt varm luft. Snackar bastu varmt.

Skrivet av webbson:

Jag fick bättre temps i min R3a när jag skippade sidofläkten och bara körde front och botten in samt bak ut & toppen ut utan fläktar.
Vet inte om det kan ha att göra med luftvirvlar eller något.

Ska kolla på det, ska hitta något runn fläkt att ha som inte krockar med min D14.

Skrivet av Darkus:

Om Noctuan blåser uppåt bör du nog inte ha stängt i taket (vilket du har nu om jag förstod rätt?)
Kan tänka mej att bakre utblåset har svårt att få ut processorvärmen i dagsläget.

Jag tänkte på det men i teorin så borde väl det inte vara så farligt... Dock så förstår jag om värmen då inte lämnar lådan utan snurrar runt och runt. Jag får inte plats med någon fläkt i taket men får väl öppna upp i taket...

Skrivet av skruvis:

Men du behöver inte ha stängt i taket, öppna upp...

Sen ska fläkten i sidopanel blåsa in i lådan.

Jag fokuserar på att ha det så tyst som möjligt och så fort man öppnar upp saker och ting så blir det ju inte tyst. Då börjar man ju höra allt tickande och tjutande (är känslig mot ljud som fan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du öppnar i taket, så blir det nog bra ska du se.
Om det inte får plats en fläkt för Nocuans fläkt sitter där så räcker det...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

testa att ha sidofläkten som intake istället. Och ställ en schysst fläktkurva för grafikkorten. Funkar inget så fixa starkare fläktar och fler fläktar.

Mina 660's blev rätt varma lätt innan jag satt in sidofläkt som intake. De är ju rätt svaga så de får jobba riktigt hårt om man maxar krävande spel.

Vad har du för cpu och vad har du för volt?

Skrivet av Dubadai:

GTX660Ti Sli, Twin Frozr

Jag hoppas att du tog bort ljudisoleringen i toppen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

73 grader är ingen som hällst fara90+ ska du oroa dig, mina580 snittar 85-90 varje gång ja spelar

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jadu, jag maxxar runt 70 grader på processorn och den är klockad till 4,3, så det är lugnt, det är mer idén att grafikkorten blir en 73 grader och då börjar dom ju throttla.

Vilka grafikkort börjar throttla vid 73 C? Har för mig att det var först vid 85 - 90 C

Permalänk

Du vill ha ljuddämpat, sli och svalt. Hmmmmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ska prova det!

Skrivet av deadich:

testa att ha sidofläkten som intake istället. Och ställ en schysst fläktkurva för grafikkorten. Funkar inget så fixa starkare fläktar och fler fläktar.

Mina 660's blev rätt varma lätt innan jag satt in sidofläkt som intake. De är ju rätt svaga så de får jobba riktigt hårt om man maxar krävande spel.

Vad har du för cpu och vad har du för volt?

Jag hoppas att du tog bort ljudisoleringen i toppen?

Intel 3820 runt 1.27 vcore.

Jag har kvar isoleringen, för mycket många ljud från datorn som kommer läcka ut... Men ska prova att tag bort dem!

Skrivet av Spixel:

Vilka grafikkort börjar throttla vid 73 C? Har för mig att det var först vid 85 - 90 C

Dom drar ner i clock efter 73 tror jag det var, sen 75,80? Kommer inte riktigt ihåg men vet att dom gör det.

Skrivet av Widholm:

Du vill ha ljuddämpat, sli och svalt. Hmmmmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Allt går om man vill!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag fokuserar på att ha det så tyst som möjligt och så fort man öppnar upp saker och ting så blir det ju inte tyst. Då börjar man ju höra allt tickande och tjutande (är känslig mot ljud som fan).

Min är tyst samt jag har inget tickande & tjutandes.. men helt tyst blir det aldrig..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Min är tyst samt jag har inget tickande & tjutandes.. men helt tyst blir det aldrig..

Jag vet inte om det bara är jag som är känslig eller vad det är. Men jag hör en frekvensskillnad när datorn går från idle till load. Sen så tickar en av fläktarna till MSI korten lite. Sånt stör jag mig på, och när allt är stängt hör jag inte detta och det är extremt skönt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig kunna spela tunga spel och samtidigt ha en tyst dator med din nuvarande hårdvara. Däremot så kan du ha en dator som klarar av tunga spel och är tyst när du inte spelar.

Skrivet av ...Dubadai...:

Jag vet inte om det bara är jag som är känslig eller vad det är. Men jag hör en frekvensskillnad när datorn går från idle till load. Sen så tickar en av fläktarna till MSI korten lite. Sånt stör jag mig på, och när allt är stängt hör jag inte detta och det är extremt skönt.

Det är klart att man hör grafikkortsfläktarna börja snurra snabbare när man ligger på 80-100% usage.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag tänkte på det men i teorin så borde väl det inte vara så farligt... Dock så förstår jag om värmen då inte lämnar lådan utan snurrar runt och runt. Jag får inte plats med någon fläkt i taket men får väl öppna upp i taket...

Noctuan's fläktar och flänsar skapar ju en "skorsten" nästan ända upp till taket, som därmed mer eller mindre tvingar värmen dit: Om chassifläkten bak ska få ut någon värme, måste den ju jobba mot den luftströmmen, alternativt försöka suga ner värmen igen. En hel del av processorvärmen tar nog ett varv längs taket mot fronten i stället...

Skrivet av AMD_PERA:

Tror inte heller det behövs någon mera fläkt i taket - skulle ju nästan bli som push-pull till D-14, som redan har bra flås.
Du kan ju lägga en musmatta eller något för taköppningen när du vill ha det tyst -dvs inte spelar.
Om den blåser bort är det nog ett tecken på att du ska lämna det öppet

Permalänk

Vet inte vad du har för D14 men min är större på Bredden än den är på Höjden, Förstår inte hur du får plats med grafikkort när D14 blåser uppåt.

Eller Så kör du 1 fläkt på ovansidan och en i mitten, då kan jag förstå att den tar lite mindre plats,
Dock att den inte skulle få plats på vanliga sättet förstår jag inte.
Det blir tight men att den inte skulle passa undrar jag över

Ett sista exempel

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Vet inte vad du har för D14 men min är större på Bredden än den är på Höjden, Förstår inte hur du får plats med grafikkort när D14 blåser uppåt.

http://cdn.overclock.net/8/8d/8d71e335_900x900px-LL-2ba321b1_...

Eller Så kör du 1 fläkt på ovansidan och en i mitten, då kan jag förstå att den tar lite mindre plats,
Dock att den inte skulle få plats på vanliga sättet förstår jag inte.
Det blir tight men att den inte skulle passa undrar jag över
http://www.dragonsteelmods.com/Images/reviews4/noctuanhd14/re...

Gillar första bilden Fast lite lustigt att köra utan externt grafikkort (eller är det för att bencha cpu:n).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Gillar första bilden Fast lite lustigt att köra utan externt grafikkort (eller är det för att bencha cpu:n).

Cpu Bench OFC

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Cpu Bench OFC

Känns dumt att inte ta vatten/kväve direkt Lär ju gå att klocka svalare då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Cpu Bench OFC

Hahaha vilket monster i första bilden. Kan det verkligen vara effektivt att stacka fläktarna så där på varandra? borde ju fucka luftflödet?

Det låter ju mycket konstigt att D14 tar när den är på längden istället för höjden då det borde vara tvärtom.

Permalänk

Låter ju som en väldigt konstig moderkortslayout om du inte kan placera din D14 så du får ett horizontellt luftflöde utan att slå i grafikkortet, alrig stött på det tidigare om jag ska vara helt ärlig. Finns väl standarder för hur stort avstånd det måste vara mellan översta sloten och cpu socket, och mig veterligen ska Noctua D14 följa dom. Funkat för mig i både R2 och R4 (som jag nu har), men som sagt, layuten på moderkortet är väl snarare det som avgör.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite istället för att starta en ny.

Har köpt R4 jag med och ska köra följande:

- Sabertooth Z87
- 4770K Haswell
- Corsair H100i

Har även köpt med en likadan fläkt som följer med R4'an

Hur skulle ni placera dessa fläktar?

Det jag tänkte var 2st intake i fronten och 1st ut i baken, sen läste jag i H100i manualen att det var bäst att köra intake på dem, och dem ska givetvis sitta i taket. Till frågan då: Blir det för mycket intake och för lite ut? Skulle ni skita i att sätta in extra fläkten? Eller hade ni kört H100i på out? Hur hade ni gjort?

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Lånar tråden lite istället för att starta en ny.

Har köpt R4 jag med och ska köra följande:

- Sabertooth Z87
- 4770K Haswell
- Corsair H100i

Har även köpt med en likadan fläkt som följer med R4'an

Hur skulle ni placera dessa fläktar?

Det jag tänkte var 2st intake i fronten och 1st ut i baken, sen läste jag i H100i manualen att det var bäst att köra intake på dem, och dem ska givetvis sitta i taket. Till frågan då: Blir det för mycket intake och för lite ut? Skulle ni skita i att sätta in extra fläkten? Eller hade ni kört H100i på out? Hur hade ni gjort?

H100i får INTE plats i taket på R4 utan moddning.
I alla fall inte i min R4...i ARC får den plats med fläktarna i p/p till och med.
Du ska i alla fall INTE ha inblås i taket även om du får plats med en H100 där...
Fläkt in: fram & botten, Fläkt ut: bak & taket. man ska ta in luften lågt i lådan och skicka ut den högt upp...
Jag kör min H60 med inblås i bak på min Obsidian, men den har tre fläktar på utblås i taket så det funkar i alla fall någorlunda, men då är det ett Stort chassie...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

H100i får INTE plats i taket på R4 utan moddning.
I alla fall inte i min R4...i ARC får den plats med fläktarna i p/p till och med.
Du ska i alla fall INTE ha inblås i taket även om du får plats med en H100 där...
Fläkt in: fram & botten, Fläkt ut: bak & taket. man ska ta in luften lågt i lådan och skicka ut den högt upp...
Jag kör min H60 med inblås i bak på min Obsidian, men den har tre fläktar på utblås i taket så det funkar i alla fall någorlunda, men då är det ett Stort chassie...

Okej vad menar du med moddning? att man måste skruva dem mer till vänster i hålen (taket) (kollar uppifrån)? för att den ska få plats mot moderkortet?

p/p står för push and pull eller? bara hört det uttrycket lite vagt? vad menas med det? att en blåser ut och en in eller?
vad är tanken/fördelarna med det? uppnå det luftflödet man vill ha eller?

vad har du för moderkort? antar att h60 är lika brett men inte lika långt som h100i. så du tror inte h100i'n får plats utan "moddning" i r4'an? har själv sett bilder på att, sabertoothZ77-h100i-r4 får plats bara att man får skruva den lite mer åt vänster i fästena (moddning?). bör va samma för Z87?

corsair rekommenderar att man ska ha fläktarna på intake (bättre kylning)? men som sagt bara en rekommendation, kanske inte så farligt om man har dem på utblås men tänker man logiskt så stiger ju värmen uppåt- därav utblås i taket? men då kyler väl inte fläktarna radioatorn lika bra (stigande värme) som om de vore på intake?

men de jag funderar över är, är det inte bra att ha 2 intake, 1 out och h100i intake i tak. är det för mycket intake vs out? de blir ju 2x140mm + 2x120mm intake och 140mm out? blir de för mycket intake vs out? om jag då skulle byta h100i'n till out då har jag 1x140mm + 2x120mm out och 2x140 intake, är det då för mycket out vs in? man ska väl ha mer in än out eller?

aja hur ska man göra om man har r4, h100i och 2-4st 140mm fläktar för optimalt luftflöde. vill helst ha botten och sidan stängd, iallafall sidan utan fläkt och h100i i toppen.

Hur hade ni placerat de hela?

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem

Du ser min dator i speccs...Och jag har 2 fläktar fram, 2 på top 1 bak och noctuas kylare..samt 2 grafikkort..och har plats över...för att ha en fläkt på sidan..hur kan du inte få plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Okej vad menar du med moddning? att man måste skruva dem mer till vänster i hålen (taket) (kollar uppifrån)? för att den ska få plats mot moderkortet?

p/p står för push and pull eller? bara hört det uttrycket lite vagt? vad menas med det? att en blåser ut och en in eller?
vad är tanken/fördelarna med det? uppnå det luftflödet man vill ha eller?

vad har du för moderkort? antar att h60 är lika brett men inte lika långt som h100i. så du tror inte h100i'n får plats utan "moddning" i r4'an? har själv sett bilder på att, sabertoothZ77-h100i-r4 får plats bara att man får skruva den lite mer åt vänster i fästena (moddning?). bör va samma för Z87?

corsair rekommenderar att man ska ha fläktarna på intake (bättre kylning)? men som sagt bara en rekommendation, kanske inte så farligt om man har dem på utblås men tänker man logiskt så stiger ju värmen uppåt- därav utblås i taket? men då kyler väl inte fläktarna radioatorn lika bra (stigande värme) som om de vore på intake?

men de jag funderar över är, är det inte bra att ha 2 intake, 1 out och h100i intake i tak. är det för mycket intake vs out? de blir ju 2x140mm + 2x120mm intake och 140mm out? blir de för mycket intake vs out? om jag då skulle byta h100i'n till out då har jag 1x140mm + 2x120mm out och 2x140 intake, är det då för mycket out vs in? man ska väl ha mer in än out eller?

aja hur ska man göra om man har r4, h100i och 2-4st 140mm fläktar för optimalt luftflöde. vill helst ha botten och sidan stängd, iallafall sidan utan fläkt och h100i i toppen.

Hur hade ni placerat de hela?

Om du har delarna hemma så är det bara att prova, men det sitter ju en kylfläns på kortsidan på sabertoth kortet som kan vara i vägen för fläktarna om man ska ha en H100 i taket, jag tyckte att det var för trångt med mina ROG kort, det kanske går men det blir inte bra...
I ARC kan man både ha p/p med 4 fläktar & Höga minnen samtidigt...
På min HAF XB har jag placerat H100an fram med inblås, Jag ska starta upp den i helgen, så får vi se.
Man måste ha en ARC och en R4 bröve varandra, för att se skillnaden i fläktplacering, Hag har en H70 i bak på min R4 med utblås puch & pull, det fungerar utmärkt, H80i har samma mått på radiatorn som H70, men det går ju att ha en 140mm kylare p/p bak på R4an också, det finns några nya modeller...
Jag rekommenderar ARC om man ska ha H100 i taket, om man inte behöver en vit R4, så spelar det ingen roll för utseendet tycket jag. + på ARC för filter även i taket...annars exakt samma låda på insidan utom hålmönstret i taket...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri