Inköp av ny spel dator för ca 30 000

Permalänk

Inköp av ny spel dator för ca 30 000

Har nu haft min dator i ca 7 år så det känns som det är läge att köpa något nytt så jag har plockat ihop dethär paketet på inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3480560/2013-06-17

Kommer att spela på en 2560*1440 skärm men min enda egentliga fråga är om det är värt 5k extra att köra på 2 st titans eller kommer det räcka med 2 st 780.
Vill ju att datorn ska hålla ett tag och det känns som 3 gb vram kommer att vara för lite i framtida spel om man vill fläska på med diverse ögongodis m.m.
Tips och råd om andra val av komponenter uppskattas mycket.

MVH: bandit_n1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Har nu haft min dator i ca 7 år så det känns som det är läge att köpa något nytt så jag har plockat ihop dethär paketet på inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3480560/2013-06-17

Kommer att spela på en 2560*1440 skärm men min enda egentliga fråga är om det är värt 5k extra att köra på 2 st titans eller kommer det räcka med 2 st 780.
Vill ju att datorn ska hålla ett tag och det känns som 3 gb vram kommer att vara för lite i framtida spel om man vill fläska på med diverse ögongodis m.m.
Tips och råd om andra val av komponenter uppskattas mycket.

MVH: bandit_n1

Om jag vore dig skulle jag kanske satsa på 780:s, eftersom du spelar inte i EXTREMA upplösningar så som Tvelander. Osäker men tror 3 GB räcker i den upplösningen, återkommer strax med svar!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Hej,
har du tänkt köra vatten eller luft (eller slutet vattensystem)? om du är sugen på slutet system har jag hört att swiftecs kylare ska vara bra, eller den jag kör (corsair h110) är och helt ok..
Sedan en annan fråga, har du haft intel core duo (ca 7 år) tills nu lär du ju få en chock när du spelar ditt första spel, bäst du spänner fast dig
(hoppas det är xeon du haft.....)

Titan är ett grymt kort, och smakar det så kostar det. 2st 780 ger ju mer prestanda än 1 titan men vram kommer nog bli viktigare i framtiden då konsollerna styr mer och mer hur spelutvecklingen ser ut. Ska du köra multiskärm framöver tycker jag definitivt att du ska satsa på 2xtitan.

Byggde ihop ett ny dator år dig (min personliga smak):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3484453/2013-06-18

Lycka till, roligt att få gödsla med pengar ibland

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av ´xxxpaladinxxx:

Hej,
har du tänkt köra vatten eller luft (eller slutet vattensystem)? om du är sugen på slutet system har jag hört att swiftecs kylare ska vara bra, eller den jag kör (corsair h110) är och helt ok..
Sedan en annan fråga, har du haft intel core duo (ca 7 år) tills nu lär du ju få en chock när du spelar ditt första spel, bäst du spänner fast dig
(hoppas det är xeon du haft.....)

Titan är ett grymt kort, och smakar det så kostar det. 2st 780 ger ju mer prestanda än 1 titan men vram kommer nog bli viktigare i framtiden då konsollerna styr mer och mer hur spelutvecklingen ser ut. Ska du köra multiskärm framöver tycker jag definitivt att du ska satsa på 2xtitan.

Byggde ihop ett ny dator år dig (min personliga smak):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3484453/2013-06-18

Lycka till, roligt att få gödsla med pengar ibland

Tack för synpunkerna och råden. Japp har haft en core 2 duo e6850 och ett 8800gtx i ca 7 år så det är nog sant som du säger att jag kommer bli chockad av prestandan som kommer finnas i den nya burken. Känns som det blir 2 titan ändå för då slipper jag oroa mig för den eventuella bristen på vram i framtiden plus att jag har möjlighet att köpa fler skärmar.