Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag han fram innan kl 14, Bahnhof begränsar dock sina kunder till ETT IP, vill jag att folk ska kunna ansluta samtidigt som man spelar måste jag anväda annan ISP ser det ut som.

Efter 90 minuters telefonkö med 60 pers före i kön och läst ovanstående personer som också suttit i tider närmare en timme diverse dagar i veckan påstår personen i supporten att de i snitt brukar ha 10 pers i kö.

Tack och hej Bahnhof

Så länge du får ett publikt ip så kan du väl köpa en router och köra NAT inne i ditt egna lan. Du lär inte behöva ett publikt ip för varje enhet du använder även om det nu skulle handla om servrar eftersom anslutning har en separation baserat på portar och inte bara ip specifikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_moggo:

Jag han fram innan kl 14, Bahnhof begränsar dock sina kunder till ETT IP, vill jag att folk ska kunna ansluta samtidigt som man spelar måste jag anväda annan ISP ser det ut som.

Efter 90 minuters telefonkö med 60 pers före i kön och läst ovanstående personer som också suttit i tider närmare en timme diverse dagar i veckan påstår personen i supporten att de i snitt brukar ha 10 pers i kö.

Telefonkön för uppsägning har tyvärr stängt idag, men jag säger preemptivt:

Tack och hej Bahnhof

Inget nytt att operatörerna endast ger 1 IP adress /kund, det är i princip standard inom ISP:er att endast ge 1 IP/kund (privata). Företagskunder får oftast flera IP adresser, men de betalar ju därefter med (runt 10 gånger mer än en privatkund).
Privatkunder är rena förlusten för en ISP, endast kostnader och minimala inkomster, så ISP er vill egentligen inte ha privatkunder då de bara är en kostnad, och inte inbringar några direkta pengar till verksamheten.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lord_moggo:

Telefonkön för uppsägning har tyvärr stängt idag, men jag säger preemptivt:

Tack och hej Bahnhof

Det normala är att du får ett (inte flera) dynamiskt publikt ip om du har ett privatabonnemang.
Ip v4 adresserna är slut just pga hur en del operatörer slösat med dem och Bahnhof har ju tom slutat dela ut publika ip som standard, det är ju inte många som har CGN av våra operatörer men det är väl ett tecken på att de slösat med adresser tidigare och fått större problem än övriga.
Lösningen är att alla går över till ip v6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad är det för fult med Bahnhof? Att kunden inte läser på sin leverantörs hemsida att de gått över till NAT för kunderna (vilket inte påverkar många, utan främst de som vill köra egen server). De har upplyst om detta tydligt på sin hemsida.
Så det är ingen brist att Bahnhof har upplyst om det, men sedan att kunden inte valt att läsa informationen ordentligt.
Sedan så ska det gå att lögga på publik ip själv via: http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Hur går detta ihop med deras barrikadpolitik gällande personlig integritet?

Först kör dom kunden genom en brandvägg som är stateful, vilket i praktiken innebär dom kan logga allt som kunden gör mycket enkelt. Vill man inte det ska kunden regga sin macaddress.

Vilka andra operatörer i Sverige har denna typ av massövervakning på sina användare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik.:

Först kör dom kunden genom en brandvägg som är stateful, vilket i praktiken innebär dom kan logga allt som kunden gör mycket enkelt. Vill man inte det ska kunden regga sin macaddress.

Vilka andra operatörer i Sverige har denna typ av massövervakning på sina användare?

Alla gör det? Finns nog ingen operatör som inte lagrar vilken IP kunden haft, dennes MAC adress, etcetc då operatören är skuldkga att lagra sådan information.
Så det är inget som Bahnhof gör frivilligt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Alla gör det? Finns nog ingen operatör som inte lagrar vilken IP kunden haft, dennes MAC adress, etcetc då operatören är skuldkga att lagra sådan information.
Så det är inget som Bahnhof gör frivilligt.

Jag vet då ingen operatör som låter sina användare själva aktivt regga sina macaddresser samt kör sina kunder genom en stateful brandvägg?

Speciellt stateful brandvägg är väl precis tvärtemot allt vad integritet innebär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik.:

Jag vet då ingen operatör som låter sina användare själva aktivt regga sina macaddresser samt kör sina kunder genom en stateful brandvägg?

Speciellt stateful brandvägg är väl precis tvärtemot allt vad integritet innebär?

Nej?
Att köra NAT för sina kunder är inte på något sätt emot integriteten, utan tvärtom. Det höjer kundens skydd då det är delad IP som syns i loggar, och då svårare för externa parter att spåra en enskild.
Och alla operatörer loggar vilken IP kunden haft, MAX adress, vem den skickat mail till/tagit emot från, vem som kunden ringt/tagit emot samtal från etcetc. Och det är inget Bahnhof gör av egen vilja utan av lagtvång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej?
Att köra NAT för sina kunder är inte på något sätt emot integriteten, utan tvärtom. Det höjer kundens skydd då det är delad IP som syns i loggar, och då svårare för externa parter att spåra en enskild.
Och alla operatörer loggar vilken IP kunden haft, MAX adress, vem den skickat mail till/tagit emot från, vem som kunden ringt/tagit emot samtal från etcetc. Och det är inget Bahnhof gör av egen vilja utan av lagtvång.

Ok så det är alltså bättre med hänsyn till den personliga integriteten när kunder reggar macaddresser och kör all sin trafik genom en central brandvägg.

I denna brandvägg kan operatören se exakt vilka portar och vilka ip kunden ansluter till. Snyggt och prydligt loggat i en syslogserver ner på microsekundnivå.

Bra då vet vi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik.:

Ok så det är alltså bättre med hänsyn till den personliga integriteten när kunder reggar macaddresser och kör all sin trafik genom en central brandvägg.

I denna brandvägg kan operatören se exakt vilka portar och vilka ip kunden ansluter till. Snyggt och prydligt loggat i en syslogserver ner på microsekundnivå.

Bra då vet vi.

Eh. Det är inget emot vad andra ISP:er loggar, de är skyldiga att enligt lag logga viss information, ex IP, vem kunden ringer, mailar, tar emot samtal från etc.
Så det är absolut inget mer ön vad de är skyldiga till enligt lag att göra, och sen vart har du fått för dig att Bahnhof loggar övrigt? Finns inget som söger att Bahnhof loggar mer än vad de är skyldiga till enligt lag.
Och att låta kunderna gå ut genom NAT är inget nytt, det har funnits i många många år, och Bahnhof var inte först med det ens, bara att de var först att bli uppmärksammade i större skala.

Och jag kan säga dug att alla kunders trafik oavsett leverantör passerar olika sorters filter, brandväggar/brandväggsregler/policys, och loggningsutrustning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast de skulle de kunna göra om de ville helt utan brandvägg. Jag ser det som mer anonymisering att dela publik ip. Operatören loggar så mycket de vill oavsett. Däremot tror jag man kommer få stöta på andra problem när en publik IP kommer generera fler anrop/bandbredd än tidigare mot diverse tjänster som då blockerar en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Jag tror du missuppfattar det hela, det handlar om att inte logga typ av data och liknande, typ innehållet. Ett exempel skulle vara att logga all e-mail du sänder centralt som skulle kunna läsas om det skulle skickas i clear text och inte krypterat och denna information skulle kunna användas till vad som helst.

Mycket kommer loggas, det kommer man inte ifrån eftersom det är nästan ett krav utifrån felsökning i sitt egna nät, frågan är tillit om att t.ex Bahnhof inter säljer eller ger ut denna information och att de inte har anställda som går igenom denna info bara för skojs skull.

Sedan så är mac addresser inte så relevant för det är bara unika i lan och så fort trafik går genom en router, beroende på hur det är uppsatt, så kommer det i flesta fall blir utbytta i kapsulerings processen vilket gör att ditt mac spår försvinner och därför är t.ex IPv6 EUI-64 debatterat som en säkerhets eller anonymitets risk för din ipv6 är en modifierad address från din mac address.

Sedan om du har fiber i ett stadsnät eller öppet nät så hanterar de kund tjänsterna, ip tilldelning och har ett eget kund register så din internet leverantör vet faktiskt aldrig vilken kund som har vilket ip address och om trafiken routas normalt ut till vald leverantör så vet de inte ens din mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Har felsökt ddclient och dynamisk DNS ett bra tag nu för att hitta felet. Min domän angav fel IP och jag var jäkligt förbryllad. Sitter just nu I en telefonkö till Bahnhof för att äntligen få min anslutning att fungera. Satan vilka telefonköer de har, och jäklar vad fult beteende att inte informera sina kunder om detta. Bahnhof hade kunnat undvika stora problem för deras kunder om de bara informerat dem om detta. Det enda anslutningen fungerar till är webbbrowsning. Servern strular. Spel strular. Hade jag vetat detta innan jag beställde abbonemanget hade jag valt en annan leverantör. Jag kan förstå att de inte vill nämna något innan man beställer från dem, de hade tappat kunder då, men när man väl beställt hade de väl ändå kunnat erkänna sina brister.

Jag passar på att skriva av mig undet tiden. Jag flyttade för ett par månader sedan och under denna begränsade tid haft 3 ISPer i den nya lägenheten:

Först hade jag ett temporärt abbonemang från T3 utan bindningstid för jag inte hade tid att kolla upp lämpligt abbonemang just vid flytt. Dock visade det sig att erbjudandet T3 lagt ut var felaktigt och de kunde inte erbjuda det. Jag fick också 2 OLIKA orderbekräftelser, där båda två innehöll rätt grova fel. Efter mycket om och men och kontakt med dem lyckades jag häva köpet till slut då de ville ta mer betalt och hålla mig till en bindingstid än det jag beställt.

Därefter tog jag Bredbandsbolaget, samma där, ett temporärt abbongenmang utan bindingstid för jag behövde undersöka om jag kunde klara mig utan statiskt IP som jag hade i min gamla lägenhet och använda dynamisk DNS. Det kunde jag visade det sig när jag drog in ddclient på servern. Bredbandsbolaget hade under min korta tid där ca 50% downtime. Dessa var de medvetna om när jag ringde in, men de låg inte utlagda på deras hemsida under driftstörningar. De lägger tydligen inte ut driftstörningar på hemsidan och vill inte erkänna de problem de har verkar det som, vilket jag anser vara ganska fult gjort av dem. Jag kan också meddela att de efter uppsägning skickar bekräftelser på denna uppsägning. Många. Gånger. Jag är uppe i över 20 brev från dem med samma identiska bekräftelse på uppsägning.

Nu när jag vet att jag klarar mig utan fast IP hade jag mer än ett alternativ (fast IP erbjuds enbart av BitCom). Jag valde Bahnhof pga bra rykte och jag valde ett billigare abbonemang med bindingstid för nu när jag väl valt ut ett abbonemang som passar mig ämnar jag stanna. Och då händer det här. Vafan. Ingen av de andra ISPerna hade detta problem, även om de hade sina egna problem.

Undrar varför denhär gamla tråden dyker upp igen?
Svarade du på tråden som är 2 år gammal eller till någon användare före dig?
Du borde läst denna tråd före du bytte till bahnhof då detta är 2 år gammal info

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Bor i Göteborg och har precis sprungit på detta. Provade logga in på dhcp.bahnhof.se och där var min router registrerad och aktiverad, det gick dock ej att byta till publik ip själv.

Bahnhof har dock ett bra formulär anpassat för just byte till publik ip som kan fyllas i här (flerstegsraket): https://www.bahnhof.se/support/category/bredband

Vi får se hur lång tid det tar

Visa signatur

MacBook 2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB DDR3, Intel X25-M G2 | Hackintosh/Win7 Pro/Ubuntu X-58 i7 920, 6GB DDR3 RAM, GeForce xxx, 2 1TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh. Det är inget emot vad andra ISP:er loggar, de är skyldiga att enligt lag logga viss information, ex IP, vem kunden ringer, mailar, tar emot samtal från etc.
Så det är absolut inget mer ön vad de är skyldiga till enligt lag att göra, och sen vart har du fått för dig att Bahnhof loggar övrigt? Finns inget som söger att Bahnhof loggar mer än vad de är skyldiga till enligt lag.
Och att låta kunderna gå ut genom NAT är inget nytt, det har funnits i många många år, och Bahnhof var inte först med det ens, bara att de var först att bli uppmärksammade i större skala.

Och jag kan säga dug att alla kunders trafik oavsett leverantör passerar olika sorters filter, brandväggar/brandväggsregler/policys, och loggningsutrustning.

Jag tror du missar poängen. Nästan ingen operatör behandlar trafiken stateful i sitt nät utan all trafik hanteras stateless. Detta eftersom att det helt enkelt är så traditionell nätverksutrustning fungerar. Om man ska logga vart folk ansluter med en sådan metod så måste man aktivera port-mirroring någonstans och logga ALL trafik och sedan analysera det. Det är inte hållbart och skulle vara asdyrt för operatörerna.

Bahnhof har däremot introducerat en ny komponent till deras traditionella nätverk, deras globala nät. Plötsligt så är de den enda bredbandsleverantören som har implementerat ett system som hanterar sina kunders system stateful. Nu kan de helt plötsligt logga metadata om vem som har anslutit vart, utan att behöva spara hela payloaden. Beroende på deras utrustning kan det t.o.m vara möjligt att inspektera trafiken för att se exakt vilka sidor man besöker etc.

Sen så finns det ju inga belägg för att de faktiskt loggar detta idag, men det är lite spännande att de skaffat sig möjligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Sen så finns det ju inga belägg för att de faktiskt loggar detta idag, men det är lite spännande att de skaffat sig möjligheten.

Alla operatörer loggar säkert men de går bara inte ut publikt och meddelar detta till sina kunder. Bahnhof har bestridit datalagring och datalagringsdirektivet. Bahnhof fick in en till stämning från PTS i Mars 2015 på 4 miljoner kronor eller nåt sånt för de inte gjorde datalagring och de hade väl inte pengar för att fortsätta bestrida det.

Så det är nästan med 100% säkerhet att alla leverantörer gör någon form av stateful övervakning nu och att vi är under mass övervakning och det är inte bara internet men även mobila nät och det kommer bara bli värre inom snar framtid. Särskilt om det är som Bahnhofs VD säger att staten vill ha all denna information i en central platform över alla leverantörer vilken Polisen och andra myndigheter skall ha omedelbar åtkomst till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Alla operatörer loggar säkert men de går bara inte ut publikt och meddelar detta till sina kunder. Bahnhof har bestridit datalagring och datalagringsdirektivet. Bahnhof fick in en till stämning från PTS i Mars 2015 på 4 miljoner kronor eller nåt sånt för de inte gjorde datalagring och de hade väl inte pengar för att fortsätta bestrida det.

Så det är nästan med 100% säkerhet att alla leverantörer gör någon form av stateful övervakning nu och att vi är under mass övervakning och det är inte bara internet men även mobila nät och det kommer bara bli värre inom snar framtid. Särskilt om det är som Bahnhofs VD säger att staten vill ha all denna information i en central platform över alla leverantörer vilken Polisen och andra myndigheter skall ha omedelbar åtkomst till.

Än en gång sprider du bara FUD. Den internetleverantör i Sverige som loggar mest om sina användare är Bahnhof.

Vilka andra ISP'er kör CGN Stateful på sina bredbandsabonnemang?
Vilka andra ISP'er har en sida där kunder petar in sina macaddresser som sen sparas i någon typ av databas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Än en gång sprider du bara FUD. Den internetleverantör i Sverige som loggar mest om sina användare är Bahnhof.

"Svenska teleoperatörer måste fortsätta lagra sina kunders privata trafikuppgifter – trots att EU-domstolen ännu inte har sagt sitt i frågan."

"Vi tycker att det är allvarligt att det svenska datalagringssystemet tillåts fortsätta under den tid som rättsprocessen pågår. Det är ett allvarligt intrång i den personliga integriteten, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2."

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article3908...

"Skatteverket är efter polismyndigheterna näst störst på att kräva ut uppgifter om personers mobiltrafik från teleoperatörerna. Syftet är att komma åt misstänkta skattefuskare. Men myndigheternas kartläggning av svenskarnas mobiltrafik skenar, varnar operatören Tele2."

"Tele2 varnar för att kartläggningen av lagrad mobildata skenar – samtidigt som förfrågningarna från olika myndigheter om att få trafikuppgifter från teleoperatören Tele2 mångdubblats har de också blivit allt mer ospecifika – man tar alla uppgifter man kan få tag på."

http://www.dn.se/ekonomi/skattefuskare-satts-dit-med-hjalp-av...

Du kan få vara hur anti-bahnhof som du vill, men eftersom de tagit en ståndpunkt att de är emot datalagring från början och sedan gjort en vändning i Mars på deras Facebook ang. "Grönt ljus för datalagring" betyder att de gett upp och helt enkelt blev tvungna att göra datalagring och om Bahnhof blev tvungna av PTS eller nu vilken myndighet det är så är det trångsynt att tro att det är bara Bahnhof som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

"Svenska teleoperatörer måste fortsätta lagra sina kunders privata trafikuppgifter – trots att EU-domstolen ännu inte har sagt sitt i frågan."

"Vi tycker att det är allvarligt att det svenska datalagringssystemet tillåts fortsätta under den tid som rättsprocessen pågår. Det är ett allvarligt intrång i den personliga integriteten, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2."

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article3908...

"Skatteverket är efter polismyndigheterna näst störst på att kräva ut uppgifter om personers mobiltrafik från teleoperatörerna. Syftet är att komma åt misstänkta skattefuskare. Men myndigheternas kartläggning av svenskarnas mobiltrafik skenar, varnar operatören Tele2."

"Tele2 varnar för att kartläggningen av lagrad mobildata skenar – samtidigt som förfrågningarna från olika myndigheter om att få trafikuppgifter från teleoperatören Tele2 mångdubblats har de också blivit allt mer ospecifika – man tar alla uppgifter man kan få tag på."

http://www.dn.se/ekonomi/skattefuskare-satts-dit-med-hjalp-av...

Du kan få vara hur anti-bahnhof som du vill, men eftersom de tagit en ståndpunkt att de är emot datalagring från början och sedan gjort en vändning i Mars på deras Facebook ang. "Grönt ljus för datalagring" betyder att de gett upp och helt enkelt blev tvungna att göra datalagring och om Bahnhof blev tvungna av PTS eller nu vilken myndighet det är så är det trångsynt att tro att det är bara Bahnhof som gör det.

Nu handlade det väl inte om att vara anti-Bahnhof. Bemöda dig att läsa vad Sir Haxalot skrev.

Du pratar som att alla svenska operatörer tycker det här med datalagring är jättebra förutom Bahnhof.

Det enda Bahnhof gör är att måla upp hotbilder och sen slå mynt av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag kan lova dig att det inte är någon som bara spontanloggar vem som besöker vad vid vilken tidpunkt. Grejen är att om man ska bygga denna infrastruktur så måste man utöka sitt nät med nya komponenter, vilket kommer till en kostnad på flera miljoner. Det finns helt enkelt ingen anledning att ett vinstdrivande företag skulle gå med på att göra detta och staten har idag inget lagstöd för att tvinga dem att göra något sådant.

Den egentliga anledningen till att Bahnhof har gjort detta är förmodligen för att de har växtverk. De har fått många nya kunder på liten tid och har helt enkelt inte tillräckligt med publika IPv4 addresser och inte får ut några nya subnät, för det är slut. Detta löser man då genom att upstream sätta in NAT för sina kunder och på så sätt låta flera kunder dela på samma IP address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Den egentliga anledningen till att Bahnhof har gjort detta är förmodligen för att de har växtverk. De har fått många nya kunder på liten tid och har helt enkelt inte tillräckligt med publika IPv4 addresser och inte får ut några nya subnät, för det är slut. Detta löser man då genom att upstream sätta in NAT för sina kunder och på så sätt låta flera kunder dela på samma IP address.

Fast det där stämmer ju inte.
Jag vet inte hur det ser ut just idag eller sedan någon månad tillbaka. Innan dess, och definitivt när Bahnhof började ge ut 1918-adresser, så fanns det massor att köpa av RIPE-listade brokers.
Förutsätter att de gjort samma uträkning som övriga SP:s med avseende på kundtillväxt, hur mycket man har kvar samt vad CGN-utrustning kostar i ren CAPEX, drift och bad will.
Intressant att just Bahnhof valde att gå den vägen, med tanke på hur de fortfarande försöker marknadsföra sig som "hjältar" genom att plocka väldigt lågt hängande frukt så fort det går.

Förutsatt att Bahnhof av någon anledning inte skulle ha samma rättigheter som andra operatörer att köpa adresser, så gjorde man ett aktivt val att inte köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av span01:

Bor i Göteborg och har precis sprungit på detta. Provade logga in på dhcp.bahnhof.se och där var min router registrerad och aktiverad, det gick dock ej att byta till publik ip själv.

Bahnhof har dock ett bra formulär anpassat för just byte till publik ip som kan fyllas i här (flerstegsraket): https://www.bahnhof.se/support/category/bredband

Vi får se hur lång tid det tar

Rapporterade på helgen, och igår måndag så fixade de publikt IP. Behövde boota om routern.

Visa signatur

MacBook 2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB DDR3, Intel X25-M G2 | Hackintosh/Win7 Pro/Ubuntu X-58 i7 920, 6GB DDR3 RAM, GeForce xxx, 2 1TB WD Black

Permalänk
Medlem

OBS! Skaffa INTE Bahnhof som ny kund förrns IPV6 har blivit implementerat som global standard om ett tiotal år

Har pratat med Bahnhof idag, jag är en gammal Bahnhof kund med tre publika och sju dynamiska IP-adresser. Har ett gammalt kontrakt dvs.

Min syster blev en kund för några månader sedan i samma stadsnät hos Bahnhof, dem vägrar ge henne mer än 1 IP adress, det står ingenstans i kontrakt eller avtal att man bara får 1 IP adress. Hon behöver två publika, Bahnhof är den enda ISPn i stan som begränsar nya kunder till 1 IP adress.

Vi bor inte i en stad där dem implementerar privata IP-adresser, det är deras nya policy.
Håll er borta från Bahnhof, potentiella kunder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

OBS! Skaffa INTE Bahnhof som ny kund förrns IPV6 har blivit implementerat som global standard om ett tiotal år

Har pratat med Bahnhof idag, jag är en gammal Bahnhof kund med tre publika och sju dynamiska IP-adresser. Har ett gammalt kontrakt dvs.

Min syster blev en kund för några månader sedan i samma stadsnät hos Bahnhof, dem vägrar ge henne mer än 1 IP adress, det står ingenstans i kontrakt eller avtal att man bara får 1 IP adress. Hon behöver två publika, Bahnhof är den enda ISPn i stan som begränsar nya kunder till 1 IP adress.

Vi bor inte i en stad där dem implementerar privata IP-adresser, det är deras nya policy.

Står det någonstans i kontraktet att du får mer än 1 publik? 1 anslutning 1 ip sen att många isp:er och banhof själva har kört med kontrakt som ger andra förutsättningar är ju irrelevant.

Permalänk
Medlem

@aluser:
Nej, det står ingenstans, och dem är stenhårda och vägrar böja sig. Det står inte heller att man bara får en. Däremot står det att man kan njuta av att ansluta alla sina enheter till snabbt stadsnät, ingenstans står det något om Routrar. Bahnhof vägrar ge rekommendationer på Routrar med.

Jag är en Bahnhof kund och jag älskar Bahnhof, men nu får dem fan ge sig. Ingen ny kund bör välja Bahnhof i dagsläget.

Permalänk
Medlem

I

@aluser:
Nej, det står ingenstans, och dem är stenhårda och vägrar böja sig. Det står inte heller att man bara får en. Däremot står det att man kan njuta av att ansluta alla sina enheter till snabbt stadsnät, ingenstans står det något om Routrar. Bahnhof vägrar ge rekommendationer på Routrar med.

Jag är en Bahnhof kund och jag älskar Bahnhof, men nu får dem fan ge sig. Ingen ny kund bör välja Bahnhof i dagsläget.

Fast om det inte utlovats fler än 1 ip, varför förväntar du dig det?
Standard har ju alltid varit 1 ip om inget annat utlovats och så har nog som flesta operatörer.
Vissa får man ju fler ipn på dyrare abonnemang eller mot extra avgift.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:
Du verkar inte förstå, det är exakt samma kontrakt/information som tidigare. Bara att deras nya policy är strikt och nya kunder enbart får 1 IP adress utan möjlighet till fler.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:
Du verkar inte förstå, det är exakt samma kontrakt/information som tidigare. Bara att deras nya policy är strikt och nya kunder enbart får 1 IP adress utan möjlighet till fler.

Vad är det jag inte förstår? Du verkar ju inte förstå.
Jag har försökt lusläsa www.bahnhof.se, ingenstans kan jag se att det står att man ska få mer än 1 ip.
Det enda som står är ju till och med att dom har börjat med "Privata" ipn!
Att inte kunna få _ett_ publikt ip, den problematiken skulle jag förstå. Det hade varit skäl för bojkott.

Så förstår inte hur du kan vara arg över att ett företag inte gör som du vill när dom inte ens lovat det?
Precis som @aluser skriver så är det ju irrelevant vad dom erbjudit tidigare kunder.
Då var då och nu är nu.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ip-adresserna-har-tagit-sl...
Bahnhof och övriga ISP:er gör ju inte detta för att det är kul. Adresserna tar slut. Det är inte bara att gå in på toaletten och skita ut nya.
Bahnhof försöker ju lösa detta genom att sätta användare som inte ens behöver en publik adress bakom NAT, vilket jag antar ger dom möjlighet att ge iaf en, eller flera publika ipn till mer "avancerade" kunder.

Sist men inte minst undrar jag var det är för behov som hemanvändare din syster har, som kräver flera publika ipn istället för att använda en router?

Edit: Jag körde ju 10 publika ipn på min tid med Bahnhof, men det var ju för att jag bl.a hade scenarion där jag körde webservrar och dylikt, och då inte ville att nån som såg mitt ip på t ex IRC bara skulle kunna gå till http://ip och då hamna på en av webservrarna jag driftade...
Sen var det ju bekvämt att även kunna ha ip-telefon och tv-box utanför NAT/router för att minimera conf. Men som sagt, det var ju "lyxproblem"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror du missar poängen. Nästan ingen operatör behandlar trafiken stateful i sitt nät utan all trafik hanteras stateless. Detta eftersom att det helt enkelt är så traditionell nätverksutrustning fungerar. Om man ska logga vart folk ansluter med en sådan metod så måste man aktivera port-mirroring någonstans och logga ALL trafik och sedan analysera det. Det är inte hållbart och skulle vara asdyrt för operatörerna.
Bahnhof har däremot introducerat en ny komponent till deras traditionella nätverk, deras globala nät. Plötsligt så är de den enda bredbandsleverantören som har implementerat ett system som hanterar sina kunders system stateful. Nu kan de helt plötsligt logga metadata om vem som har anslutit vart, utan att behöva spara hela payloaden. Beroende på deras utrustning kan det t.o.m vara möjligt att inspektera trafiken för att se exakt vilka sidor man besöker etc.

Eh? Vart fick det ifrån att de skulle logga vem du ansluter till från det jag skrev?

"Eh. Det är inget emot vad andra ISP:er loggar, de är skyldiga att enligt lag logga viss information, ex IP, vem kunden ringer, mailar, tar emot samtal från etc."

Inget av det där ingår i vad du skriver, och kräver inte någon extra utrustning i övrigt. Alla operatörer loggar redan vilken IP kunden har, dennes mac adress, vilka personer denna mailar (via mailservrarna), vilka personer denne ringer, smsar, mmmsar etcetc vilket redan finns skrivet på ex mobilfakturor, där det framgår samtal till vilket nummer, tidpunkt, längd etc.
Så det är inget nytt som de börjat med nu.
Och angående loggning av övrig trafik så kan vi vara rätt säkra på att FRA/SÄPO och NSA har ett finger med i spelet där och både loggar, analyserar och övervakar merparten av all trafik som sker online.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag kan lova dig att det inte är någon som bara spontanloggar vem som besöker vad vid vilken tidpunkt. Grejen är att om man ska bygga denna infrastruktur så måste man utöka sitt nät med nya komponenter, vilket kommer till en kostnad på flera miljoner.

Den egentliga anledningen till att Bahnhof har gjort detta är förmodligen för att de har växtverk. De har fått många nya kunder på liten tid och har helt enkelt inte tillräckligt med publika IPv4 addresser och inte får ut några nya subnät, för det är slut.

Operatörerna i sig har inget intresse av att logga mer än vad som krävs för att driva en fungerande tjänst fullt ut, således ex ringda samtal, skickade sms/mms etc för att kunna sköta faktureringen och ha information att lämna ut till polisiära myndigheter vid brottsutredningar, lika så varför de loggar vem som haft en viss IP vid en viss tid, för att kunna lämna ut till polisiära myndigheter vid förfrågan.

Och sen att Bahnhof valde att köra med CGN än att ansöka om flera IPv4 nät är en fråga i sig, det finns lediga IPv4 nät om man vill ansöka om det, vilket säkert Bahnhof har gjort och fått nya med, men med dagens uppkopplade teknik så räcker de nya näten troligen inte länge till oavsett och därför valde Bahnhof att börja med CGN för att inte en dag sitta med "skägget i brevlådan" och att alla IP adresser Bahnhof har tillgängliga är helt slut och kundernas tjänster får störningar då de inte kan få en IP adress.

Sen er man till det praktiska så fungerar mycket bakom CGN med om det är rätt konfigurerat, dock kan vissa spel och liknande ha störningar och inte fungera korrekt, men sådana problem är oftast lösbara, eller får lösas med att kunden får en publik IP.

Visa signatur

Permalänk

Har jag missat något nu? Är det fortfarande 2005?
Vart hittar du ISP'er som (kostnadsfritt) ger fler än en IP-adress?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof på Uppsala Stadsnät. Jag får 2 IP adresser. En är publik o den andra är bakom deras NAT.
Har min router på publika och sen SIP telefonbox på andra IP adressen.
Har dem kopplade i en switch ut i väggen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros