Windows live mail - Svart bakgrund

Permalänk
Medlem

Windows live mail - Svart bakgrund

Hej!
Min morfar har fått problem med sitt Windows live mail. Efter att ha installerat de uppdateringar som fanns till hans dator så fick hans email klient en svart bakgrund vilket gjorde allt blev väldigt svårt att läsa. Menyraden såg fortfarande normal ut och även vissa andra saker men raden där man kan välja inkorg osv var svart med brun/gul text. Även så blev alla mail också svåra att läsa. Jag använder för det mesta Mac så är inte bra på Windows. Testade med att återställa datorn till innan vi uppdaterade och det funkade, då såg allt normalt ut. Testade sedan att uppdatera igen men blev samma resultat med svart bakgrund. Efter detta så började jag att installera en uppdatering och åt gången och med den första uppdateringen som kallades "viktig" så gick det bra. Sedan testade jag nästa uppdatering som var en för Internet Explorer 10, vilket jag inte alls trodde skulle på verka Live mail, med då blev bakgrunden ännu en gång svart. Tänkte då att att han lika gärna kan strunta i att uppdatera IE eftersom han ändå använder Chrome så kryssade i alla uppdateringar förutom just den med IE. Ännu en gång så blev mail klienten svart.

Har googlat runt lite och hittat andra som har problem med att skärmen blir svart i Windows live mail, men jag tycker inte att det verkar som problemet är det samma. För de flesta andra så verkar hela skärmen bli svart men på denna dator så funkar allt som det ska förutom just det att färgen ändras så att all text i princip blir oläsbar. Och att avråda honom från att uppdatera sin dator är ju inte bra idé eftersom många uppdateringar är viktiga för säkerheten. Vad tror ni problemet kan vara?

Tack på förhand!
/Rikulls

Permalänk
Medlem

Vissa med det felet har löst det genom att uppdatera drivrutinera för sitt grafikkort.
Kolla om det ligger en sån uppdatering under Valfria uppdateringar, annars kan du ladda hem drivrutiner från tillverkaren av datorn och testa, alternativt ladda hem från tillverkaren av grafikkortet.

Är det en bärbar dator med dubbla grafikkort ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Vissa med det felet har löst det genom att uppdatera drivrutinera för sitt grafikkort.
Kolla om det ligger en sån uppdatering under Valfria uppdateringar, annars kan du ladda hem drivrutiner från tillverkaren av datorn och testa, alternativt ladda hem från tillverkaren av grafikkortet.

Är det en bärbar dator med dubbla grafikkort ?

Okej får ta och åka till honom i morgon och kolla om det är det som är felet. Fanns inga sådana uppdateringar under Valfria i alla fall. Nej är en stationär dator med ett grafikkort. Men kan inte vilket märke det är i huvudet, får ta och kolla upp det i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikulls:

Okej får ta och åka till honom i morgon och kolla om det är det som är felet. Fanns inga sådana uppdateringar under Valfria i alla fall. Nej är en stationär dator med ett grafikkort. Men kan inte vilket märke det är i huvudet, får ta och kolla upp det i morgon.

Kolla om han har senaste Windows Live Mail.
Version 2012 (Build 16.4.3505.0912) är den senaste

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Kolla om han har senaste Windows Live Mail.
Version 2012 (Build 16.4.3505.0912) är den senaste

Nae, inte direkt. Version 2012 (Build 16.4.3508.0205) är den senaste.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nae, inte direkt. Version 2012 (Build 16.4.3508.0205) är den senaste.

Kollade häromdagen. okej. ska man uppdatera då.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!

Permalänk
Medlem

Nu har jag både uppdaterat windows live mail och grafikkortets drivrutiner till senaste versionen men problemet finns fortfarande kvar
:(.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon mer idé? Annars får han väl köra den svarta bakgrunden, det kanske inte är jätte bekvämt att läsa men det funkar i alla fall. Finns det några andra emailklienter som är bra och som är lätta att lära sig? Det bra med windows live mail är att han kan det och nya saker tycker han är jobbigt eftersom mycket blir annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikulls:

Finns det några andra emailklienter som är bra och som är lätta att lära sig? Det bra med windows live mail är att han kan det och nya saker tycker han är jobbigt eftersom mycket blir annorlunda.

Testat Thunderbird.

Det enklaste för att börja med Thunderbird är att få igång konto. Är det ett "hotmail" konto så hämtas det automatiskt första gången du sätter upp användarnamn och lösenord sedan dyker första sidan upp och där i ligger all mail. Thunderbird kan hämta det som finns på "hotmail" via POP. För att visa mail trycker du bara på avsändaren och så visas det under i samma fönster som delas eller så kan du öppna upp mailet separat i eget fönster. Alla knappar är enklet placerade. Det som är speciellt med thunderbird är att man kan installera tillägg på samma sätt som Firefox och anpassa efter eget behov plus att det är lite mer avskalat däremot finns det lika bra funktioner som windows live mail och det är lika säkert så länge du bara använder SSL/TLS vilket görs automatiskt så länge du inte sätter upp egna regler.

Fungerar till Windows
http://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikulls:

Ingen som har någon mer idé? Annars får han väl köra den svarta bakgrunden, det kanske inte är jätte bekvämt att läsa men det funkar i alla fall. Finns det några andra emailklienter som är bra och som är lätta att lära sig? Det bra med windows live mail är att han kan det och nya saker tycker han är jobbigt eftersom mycket blir annorlunda.

Detta är avancerat och inte helt utan fara för meddelandebortfall, men:
Det du kan prova är om du gör backup på hans E-postkonto och även kopierar över alla E-postmeddelande till ett backupställe. Avinstallerar hela Windows Essentials. Sedan tar och installerar det igen. lägger in kontot (observera att du kan få skriva in lösenord igen när du lagt in kontot igen) och flyttar över meddelande till samma ställe där du hittade de.
Mycket jobb, och det kanske inte hjälper.

Men annars är Thunderbird ett mycket bra program.
Ett program som jag nu provar är Emclient, det liknar Windows live mail rätt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej han ska testa Thunderbird och se vad han tycker när han kommer hem ifrån sin semester. Han funderar också lite på att byta till en bärbar dator istället och i såfall försvinner ju problemet det jag inte förstår med detta problemet är att det är ganska många som har fått det, så varför skickat inte MS inte ut en uppdatering som fixar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikulls:

Okej han ska testa Thunderbird och se vad han tycker när han kommer hem ifrån sin semester. Han funderar också lite på att byta till en bärbar dator istället och i såfall försvinner ju problemet det jag inte förstår med detta problemet är att det är ganska många som har fått det, så varför skickat inte MS inte ut en uppdatering som fixar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Men ett alternativ är att börja använda webbbaserat så länge. Det funkar för de flesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Men ett alternativ är att börja använda webbbaserat så länge. Det funkar för de flesta.

Inte alla som alltid vill använda webbaserat. Jag kör kombination av outlook.com app till Android när jag inte är hemma och sedan Thunderbird till datorn. Sedan brukar mail kilent ha bättre funktioner för att hantera diverse avancerade saker som saknas i en webbaserad tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte alla som alltid vill använda webbaserat. Jag kör kombination av outlook.com app till Android när jag inte är hemma och sedan Thunderbird till datorn. Sedan brukar mail kilent ha bättre funktioner för att hantera diverse avancerade saker som saknas i en webbaserad tjänst.

Jag skrev så länge. Alla tycker inte om det, jag är en av dom som inte tycker om webbaserat. Kör med Windows Live Mail själv och har gjort i många år. Men är ju ett alternativ så länge om han inte vågar sig på Thunderbird. vi får se hur han löser det när han kommer tillbaka från semestern.

Visa signatur