Vad går förlorat om jag väljer en i3 processor istället för en i5, samt i5 istället för i7?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av iXam:

i7 har väl mer cache vilket är väldigt viktigt för dagens processorer.

För dagen spel är 6M definitivt overkill. Kör du VTune på ett spel (ett verktyg från Intel som bl.a. kan rapportera cache träff/miss på varje nivå, hur ofta spekulativa hopp gick bra, du kan även se genomsnittlig IPC) och du kommer se att redan de 256kB som man har som L2-cache räcker i långt mer än 90% av fallen för det spel gör.

Storleken på cachen är inte alls lika viktigt som hur snabb (hur låg latens) cachen har, undantaget är vissa typer av server-laster vilket är anledningen till att det finns varianter av Xeon med 20M L3 cache. I Haswell såg vi även att bandbredden inte heller är så viktig då Haswell har dubbelt så hög bandbredd mot L1 och L2 jämfört med Ivy Bridge, men ytterst få program kan dra någon nytta av detta (finns naturligtvis alltid undantag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

att inte köpa en K model är bara dumt, för typ 100kr extra så får du mer prestanda

Du får inte automatiskt högre prestanda, du får möjligheten till att få ut mer prestanda.

Permalänk
Medlem

+ ett moderkort med chipset Zxx som kostar en extra slant

Permalänk
Medlem

Du kommer ha det jävligt svårt i bf3 multi med en tvåkärnig i3'a.

för övrigt så är 4670k billigare än non K på inet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av terrorr:

+ ett moderkort med chipset Zxx som kostar en extra slant

Orkar du utveckla?

Tittar på ett B85 just nu. Bör jag satsa på ett Zxx istället? De kostar ju ganska mycket mer än B85...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Skrivet av deadich:

Du kommer ha det jävligt svårt i bf3 multi med en tvåkärnig i3'a.

för övrigt så är 4670k billigare än non K på inet.

I beg to differ.. Beror helt på upplösning, uppkoppling och server skulle jag säga.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Orkar du utveckla?

Tittar på ett B85 just nu. Bör jag satsa på ett Zxx istället? De kostar ju ganska mycket mer än B85...

Vad jag har förstått så måste man ha "Z" för att överklocka även om man har en "K" processor.

Men nu kom jag ihåg att jag nyligen läste att Asrock hade kommit på ett sett runt det om jag minns rätt så jag får dra tillbaks mitt tidigare uttalande.

Permalänk
Medlem

i3<i5<i7
i3 har två kärnor och två virtuella kärnor (HT)
i5 har fyra kärnor
i7 har fyra kärnor och fyra virtuella kärnor (HT)
Det är de mesta skillnaderna. Titta även på eventuellt suffix. Du vill ha en med K eller om du nu köper i3 ska du ta en utan suffix.

I övrigt går jag mot strömmen lite här och säger en 8320 med ett 990FX typ detta, och man är redo för CF/SLI och överklockning till ett lägre pris. (jämfört med samma möjligheter på i5)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

i3<i5<i7
i3 har två kärnor och två virtuella kärnor (HT)
i5 har fyra kärnor
i7 har fyra kärnor och fyra virtuella kärnor (HT)

i3 = 2 kärnor & 4 virtuella kärnor (trådar) via HT.
i5 = 4 kärnor & 4 virtuella kärnor (trådar).
i7 = 4/6 kärnor & 8/12 Virtuella kärnor (trådar) via HT.
Stationära varianterna, självklart.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

i3 = 2 kärnor & 4 virtuella kärnor (trådar) via HT.
i5 = 4 kärnor & 4 virtuella kärnor (trådar).
i7 = 4 kärnor & 8 Virtuella kärnor (trådar) via HT.

i3 = 2 fysiska kärnor, 2 virtuella kärnor och sammanlagt 4 logiska kärnor (trådar)
Det räcker nog så.

Och mer än 4 kärnor är bara i7x, som inte riktigt verkar intressera TS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om budgeten inte tillåter mer än en i3 så är det bättre med en AMD processor för samma peng. Kanske ser annorlunda när Haswell i3 kommer.

Permalänk
Entusiast

i3 = 2 fysiska kärnor, 2 virtuella kärnor och sammanlagt 4 logiska kärnor (trådar)
Det räcker nog så.

Och mer än 4 kärnor är bara i7x, som inte riktigt verkar intressera TS.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

2 (fysiska kärnor) + 2 (virtuella kärnor, HT) = 4 (logiska kärnor, trådar)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

"Effect of Hyper-Threading in games

By comparing the gaming performances ( Crysis, Far Cry 2 and Dirt) on a i7 980X, the average gain is less than 1% when HT is enabled.
The consequences are less appreciated on other games (Oblivion, World in Conflict, FEAR and ETQW), since global losses are within a range of 0.2 to 4% when HT is enabled.
Some games are indifferent to the activation of the Hyper-Threading, others react negatively when this option is activated (ArmA II, where the drop in performance is greater than 10%!).
Concerning Metro 2033 the minimum FPS is much lower on the i7: the lags will be more marked on the i7."

http://en.kioskea.net/faq/14500-core-i5-i7-what-is-the-best-g...

i5 är bättre för spel!

Dessa siffror känns väldigt tafatta, eftersom att 980x dels är en 6-kärnig processor, och spelen som nämns är många år gamla. För att skapa trovärdighet bör testet göras med en 4-kärnig i7a i ett modernt spel, exempelvis BF3 eller Crysis 3. Klart att dessa gamla spel inte uppskattar 8 trådar, ännu mindre 12 trådar som 980x har med HT.

Time flies. Crysis 1 och Oblivion kom 2007 resp. 2006. Det är över ett halvt decennium sedan. En tid då Q66an var poppis för entusiasterna, medan vi dödliga fick nöja oss med vanliga Core 2 Duo.

I de applikationer och spel som kan dra nytta av ex. 6-8 kärnor finns det väldigt mycket nytta för i7or. Enda anledningen att idag stänga av HT, och simulera en i5a, är då man vill få mer spelrum vid överklockning, och singeltrådsprestanda är av vikt.

Om man är på en budget kör man antingen på AMD FX8320, FX8350, eller Intel´s i5 4670k. Det går dock inte att sticka under stol med att 4770k regerar de övre segmenten, till priset det kostar.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

2 (fysiska kärnor) + 2 (virtuella kärnor, HT) = 4 (logiska kärnor, trådar)

Inte riktigt. En i3a med 2 kärnor och HT har 2st fysiska kärnor och 4st logiska. Varje fysisk kärna simuleras till två logiska, vilket gör att systemet kan adressera två uppgifter till samma kärna samtidigt. En implementation som inte ger samma fördel som fler fysiska kärnor, men har traditionellt sett lindrat hängning och ofrånkomlig fördröjning vid simultana processer och allokering av trådar.

Därför kan det än idag komma till nytta, speciellt för 2-kärniga processorer, som ofta slår i som flaskhals mot ett högpresterande grafikkort. Däremot märks inte samma nytta när en högre klockad 4-kärnig processor har denna implementation.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Inte riktigt. En i3a med 2 kärnor och HT har 2st fysiska kärnor och 4st logiska. Varje fysisk kärna simuleras till två logiska, vilket gör att systemet kan adressera två uppgifter till samma kärna samtidigt. En implementation som inte ger samma fördel som fler fysiska kärnor, men har traditionellt sett lindrat hängning och ofrånkomlig fördröjning vid simultana processer och allokering av trådar.

Därför kan det än idag komma till nytta, speciellt för 2-kärniga processorer, som ofta slår i som flaskhals mot ett högpresterande grafikkort. Däremot märks inte samma nytta när en högre klockad 4-kärnig processor har denna implementation.

Öhh, på vilket sätt säger det emot vad jag skrev?

Visa signatur

Permalänk

Öhh, på vilket sätt säger det emot vad jag skrev?

Du skrev beskrev flödet som att det fanns en fysisk kärna, och en logisk, när det i själva verket är en fysisk, och två logiska, sammanlagt fyra stycken logiska för systemet adresserbara kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du skrev beskrev flödet som att det fanns en fysisk kärna, och en logisk, när det i själva verket är en fysisk, och två logiska, sammanlagt fyra stycken logiska för systemet adresserbara kärnor.

I exempelvis i3 3220 finns det 2 st fysiska kärnor. Där är vi överens.
Det finns totalt 4 st logiska kärnor. Där är vi överens.
Det går alltså två logiska kärnor på varje fysisk kärna. Där är vi överens.
Jag kallar två av trådarna för virtuella, är det det som är problemet? Om det är fel, vad ska jag kalla dem? Eller ska jag säga att det går en tråd på en halv kärna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

For each processor core that is physically present, the operating system addresses two virtual or logical cores, and shares the workload between them when possible. The main function of hyper-threading is to decrease the number of dependent instructions on the pipeline. It takes advantage of superscalar architecture (multiple instructions operating on separate data in parallel). They appear to the OS as two processors, thus the OS can schedule two processes at once. In addition two or more processes can use the same resources. If one process fails then the resources can be readily re-allocated.

Hyper-threading requires not only that the operating system supports SMT, but also that it be specifically optimized for HTT,[2] and Intel recommends disabling HTT when using operating systems that have not been optimized for this chip feature. ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Dessa siffror känns väldigt tafatta, eftersom att 980x dels är en 6-kärnig processor, och spelen som nämns är många år gamla. För att skapa trovärdighet bör testet göras med en 4-kärnig i7a i ett modernt spel, exempelvis BF3 eller Crysis 3. Klart att dessa gamla spel inte uppskattar 8 trådar, ännu mindre 12 trådar som 980x har med HT.

Time flies. Crysis 1 och Oblivion kom 2007 resp. 2006. Det är över ett halvt decennium sedan. En tid då Q66an var poppis för entusiasterna, medan vi dödliga fick nöja oss med vanliga Core 2 Duo.

I de applikationer och spel som kan dra nytta av ex. 6-8 kärnor finns det väldigt mycket nytta för i7or. Enda anledningen att idag stänga av HT, och simulera en i5a, är då man vill få mer spelrum vid överklockning, och singeltrådsprestanda är av vikt.

Om man är på en budget kör man antingen på AMD FX8320, FX8350, eller Intel´s i5 4670k. Det går dock inte att sticka under stol med att 4770k regerar de övre segmenten, till priset det kostar.

Kolla sweclockers egna test: http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...
Identiska i 1080p, men i5an klämmer ut lite högre fps i lägre upplösning.

I far cry 3 vinner du nästan 10 fps på att välja i5 över i7
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...
I alla test utom hitman benchmarken är i5an identisk i 1080p och bättre än i7an i lägre upplösning där processorn kan flaska.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

I exempelvis i3 3220 finns det 2 st fysiska kärnor. Där är vi överens.
Det finns totalt 4 st logiska kärnor. Där är vi överens.
Det går alltså två logiska kärnor på varje fysisk kärna. Där är vi överens.
Jag kallar två av trådarna för virtuella, är det det som är problemet? Om det är fel, vad ska jag kalla dem? Eller ska jag säga att det går en tråd på en halv kärna?

Motsäger mig inget av det du skriver nu. Det enda jag reagerade på var att du i ditt första inlägg skrev att det fanns två fysiska och två logiska kärnor. Det var det jag rättade till, så att TS inte ska få fel uppfattning om denna implementation. Menar inget illa mot dig, och jag förstår hur du tänkte, och du verkar bevisligen förstå konceptet så pass bra att mitt tillrättavisande egentligen inte tillför något.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Kolla sweclockers egna test: http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

I alla test utom hitman benchmarken är i5an identisk i 1080p och bättre än i7an i lägre upplösning där processorn kan flaska.

Återigen måste testet vara så pass renodlat för processorn i fråga för att kunna få rättvisa siffror. Ett test där FPSen stagnerat ger inget reellt intryck av hur 4670k och 4770k presterar.

Ska leta rätt på ett test så att du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Motsäger mig inget av det du skriver nu. Det enda jag reagerade på var att du i ditt första inlägg skrev att det fanns två fysiska och två logiska kärnor. Det var det jag rättade till, så att TS inte ska få fel uppfattning om denna implementation. Menar inget illa mot dig, och jag förstår hur du tänkte, och du verkar bevisligen förstå konceptet så pass bra att mitt tillrättavisande egentligen inte tillför något.

Jag skrev "i3 har två kärnor och två virtuella kärnor (HT)" :P, alltså ganska väldigt samma som i mitt senaste inlägg. Men skit samma. Ett litet missförstånd bara. Nu är vi iaf överens om att rätt är rätt.

Och så ett litet tillägg till mitt förslag om 8320. Detta moderkortet duger fint om man inte behöver intern USB3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska också tänka på att inte stirra sig blint på kostnaden "Idag" Ta istället totala kostnaden för komponenterna och räkna ut det på hur många år den håller.

T.ex. en i3a som kostar 1000 och håller 2 år jämfört med en i5a som kostar 1800 och håller 5 år (Bara ett exempel)
Då blir kostnaden för i3an 500 per år och för i5an 360 per år.

Håller inte budgeten idag, snåla isåfall in på något annat som du kan komplettera med senare som inte ger en onödig kostnad.
Exempel på detta är ett minne på 4GB som du kan komplettera med ett minne till i framtiden på 4GB, istället för att köpa två stycken direkt.

Har du tänkt köpa SLI kan du t.ex. börja med ett kort tills du får råd till ett extra.

Kontentan är att snåla aldrig in på en komponent som du måste byta ut för att uppgradera, snåla hellre på något du kan komplettera med för att uppgradera.

Så köp i5an med K suffix, när den börjar få svårt att hänga med är det bara att börja överklocka. Min gamla Q6600 höll i 3 år i princip oklockad och då var processorn ett år när jag köpte den så egentligen 4 år från lansering. Och den processorn håller säkert jämnt med en i3a idag på samma frekvens (Dock har Q6600an 4 fysiska kärnor istället för 2) Någon vet säkert detta bättre än mig.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Skrivet av TTEX:

Man ska också tänka på att inte stirra sig blint på kostnaden "Idag" Ta istället totala kostnaden för komponenterna och räkna ut det på hur många år den håller.

T.ex. en i3a som kostar 1000 och håller 2 år jämfört med en i5a som kostar 1800 och håller 5 år (Bara ett exempel)
Då blir kostnaden för i3an 500 per år och för i5an 360 per år.

Håller inte budgeten idag, snåla isåfall in på något annat som du kan komplettera med senare som inte ger en onödig kostnad.
Exempel på detta är ett minne på 4GB som du kan komplettera med ett minne till i framtiden på 4GB, istället för att köpa två stycken direkt.

Har du tänkt köpa SLI kan du t.ex. börja med ett kort tills du får råd till ett extra.

Kontentan är att snåla aldrig in på en komponent som du måste byta ut för att uppgradera, snåla hellre på något du kan komplettera med för att uppgradera.

Så köp i5an med K suffix, när den börjar få svårt att hänga med är det bara att börja överklocka. Min gamla Q6600 höll i 3 år i princip oklockad och då var processorn ett år när jag köpte den så egentligen 4 år från lansering. Och den processorn håller säkert jämnt med en i3a idag på samma frekvens (Dock har Q6600an 4 fysiska kärnor istället för 2) Någon vet säkert detta bättre än mig.

Mycket vettigt resonemang, det tackar jag för

Blir nog en i5 4670k. Tråkigt nog plockade inet bort paketet med moderkort+i5 4670k precis för någon minut sen. Helt plötsligt var kundvagnen mycket billigare...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

En i5a känns väldigt framtidssäker idag. Jag sitter fortfarande på en i5-750 och tvivlar på att jag egentligen behöver överklockningen på den (men det är roligt att klocka).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mansonite:

Det du egentligen ser i det där testet av 1080p är att alla processorerna är tillräckligt snabba för att mata grafikkortet som de använt. Belastningen på processorn i spel är kopplad till fps'en och därför är det många processorer som inte hänger med i testet med den lägre upplösningen. Grafikkortet kan hålla en högre fps och helt plötsligt hänger inte processorn med längre.

Så i3 eller i5 beror på flera faktorer. Vilket spel ska spelas. Vilket grafikkort hade man tänkt ha till? Vilken upplösning kommer att användas.
Testet visar dock att om du spelar i 1920x1080 vilket är det vanligaste idag och du har tänkt använda ett grafikkort som motsvarar HD7970GHz eller är sämre så funkar en i3'a ganska bra. Tänk bara på att multiplayer belastar processorn mer än SweC's test.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det du egentligen ser i det där testet av 1080p är att alla processorerna är tillräckligt snabba för att mata grafikkortet som de använt. Belastningen på processorn i spel är kopplad till fps'en och därför är det många processorer som inte hänger med i testet med den lägre upplösningen. Grafikkortet kan hålla en högre fps och helt plötsligt hänger inte processorn med längre.

Exakt!
Och eftersom i5an ger högre fps än i7an så är den bättre lämpad för dessa spel.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mansonite:

Tror detta visar det jag försökt skriva många gånger

1. Spel kan inte dra någon större nytta av mer än 2-3 CPU-kärnor
2. De spel som faktiskt kan dra (marginell) nytta av >4 kärnor påverkas ofta negativt av HT eller AMDs modul-design med avseende på minimal FPS då man sänker IPC per CPU-tråd om den "andra" CPU-tråden används. Spel är och förblir program som kommer vara beroende av hög enkeltrådprestanda och är man ute efter att maximera spelupplevelsen ska man välja en CPU med >2 "riktiga" CPU-kärnor och en CPU som har så lite som möjligt delat mellan kärnorna.

Men som också påpekats många gånger här så är det väldigt sällan som CPUn en flaskhals när man kör i de upplösningar som folk normal spelar i (i stället för att kör benchmarks), så i slutändan fungerar de flesta moderna CPUer bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Maldo(en Crysis-moddare) testade Crysis 3 med HT på och av och HT gav en prestandaförbättring. Processorn var en i7 2700k(4 kärnor, 8 trådar med HT på).
http://maldotex.blogspot.se/2013/02/hyperthreading-and-real-c...

Battlefield 3 multiplayer är väldigt processorkrävande, det är absolut bättre att välja i5 än i3. De flesta BF3-tester körs i single player, vilket är oerhört missvisande för multiplayer.
Battlefield 4 kommer säkert vara minst lika krävande.

Kanske kommer vi även att få se fler spel utnyttja fler än 4 kärnor nu när både PS4 och Xbox One har sexkärniga processorer.