Watt uträkning av CPUer [Bara Experter]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Anledningen till att transistorer reagerar snabbare när dom är kalla är för att resistansen är lägre.

Resistansen sjunker med tempratursäkningen

Permalänk
Medlem

Suck.. En halvledares ledningsförmåga är inte som i en vanlig ledare. Dess förmåga att leda ström ökar med tempraturen efter som man har exiterat elektroner upp till ledningsbandet från valensbandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Där kan det nog gå att hitta något som kan vara interesannt.

Förövrigt så borde ju P = UI stämma rätt så bra på en CPU. Problemet är bara att räkna ut exakt hur mycket ström den kommer att dra i sig.

Om P=UI stämmde så skulle en xp1700+ @ 1.6 V få nästan 37.4 A

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightmare

Om P=UI stämmde så skulle en xp1700+ @ 1.6 V få nästan 37.4 A

Mjo maximalt ja.
mne sällan man komer dit... kans 30A...
Strömen dras från +5V men även på +3.3V och +12.
Kan nog variera från mobo till mobo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Petterk:

"Watt uträkning av CPUer [Bara Experter]"

"Jag räkna ut med hjälp av ohmslag och det verkar fan inte stämma iaf.
Så frågan är hur man ska räkna och följer inte en cpu ohmslag?"

Att du inte är en Expert kan man genast konstatera.

För det första så kan man inte räkna effekt med Ohm´s lag eftersom den endast behandlar variablarna; Spänning, Ström och resistans. (U=R*I)
Effektlagen (P=U*I) funkar oftast bättre för sådana beräkningar.

För det andra så följer ALLA kretsar Ohm´s lag. Det är därför det är en lag.
Få fysiska lagar går att bryta mot.
Sen att det kan vara svårt att beräkna strömmen genom en processor har inget med om den följer Ohm´s lag eller inte att göra, för den följer lagen.

En processors resistans ökar med värmen.
Om resistansen skulle minskat så skulle processorn gå stabilare ju varmare den var, till en viss gräns då den smälter.

Om man räknar med resistensen så får man samma som med
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
Så den formlen är lika felaktig som att räkna med resistansen. Som jag gjorde. Som föröverigt ger precis samma resultat då menar jag precis på varända decimal.
Så att säga att jag inte kan räkna med resistansen är samma sak som att säga att jag inte kan räkna med ovanstående formel.
Kollade du ens på den beräkningen jag gjorde? P = U²/R ger samma resultat som P = U*I

Och nej jag är ingen expert. Går bara på första året på EL programmet och det gör en inte till någon expert. Bara för det behöver inte du ha en nedlåtande ton när jag ställer en något mer avancerad fråga mot vad som brukar frågas i forumet. Att jag skrev experter var ju självklart för att jag ville få hit någon kunnig och du kunde ju inte heller svara ordentligt.

Såklart vet jag också att en cpu's resistans minskas ju lägre temperaturen blir annars skulle det ju inte hjälpa att kyla den som du på pekade. Det skrev jag faktiskt i första inlägget även om jag inte sa att det var PTC. Dessutom är halvledare NTC alltså att resistansen ökar när man kyler den. Så en processor borde vara ntc, men det är ju inte det.

hm

Permalänk
Medlem

Får jag sticka in med en fråga? (vem fan ska hindra mig )

Var hittar man dom där datasheetsen?! Jag skulle gärna titta lite närmare på ett sådant!!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

amd.com

intel.com

Permalänk
Medlem

ahaaaaaaa

men SEN då??

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

hmm man borde nog bara skratta åt det här..

men nej resistivteten (för det e det vi ska prata om här inte resistansen) i en halvledare MINSKAR med höjd temperatur. (eller så får ni förklara för min föreläsare i komponentfysik att han har fel, och förklar för mig varför labben jag gjorde på det hela visa samma sak). Detta beror på att man exiterar fler elektroner till ledningsbandet.

Permalänk
Medlem

Sp
jadu jag skriver bara vad som står i min ellära bok.
Där står det att kisel har NTC-egenskaper och det ska betyda att resistansen minskas ju högre temperatur. För att fler och fler elektroner frigörs ju högre temperaturen blir och då minskar resistansen.

Som jag skrev i inlägget över. Men inte fan är en processor som är tillverkad från kisel NTC! Utan där sjunker resistansen ju kallare processorn är. Hur den kan göra det vet jag inte. Vad skrattar du åt? Jag har inte sagt att halvledare är PTC utan att processorn har PTC-egenskaper.

Permalänk
Medlem

Oj, oj, oj... Vilken tråd...
Okej, nu är det ju bara så att en processor (det heter processor, inte "prolle", "propp" eller något annat) INTE är en resistiv last. Ohm's lag är alltså inte ens relevant. Tänk om nån kunde förstå det.

En processor består av miljoner transistorer som switchar mellan 1 och 0 med en ruskigt hög frekvens. Mellan alla transistorer går det ledningsbanor som alltså varierar mellan 0 och 1,5volt med extermt hög frekvens.
Som alltid finns det ytterst små kapacitanser mellan ledningsbanorna och i transistoerna. De är knappt ens mätbara, men vid de frekvsenser som en modern processor arbetar blir de en riktigt saftig last.
Transistorerna i sig drar även lite ström vid switchögonblicket, man kan säga att vid switchögonblicket uppstår en minimal kortslutning. Inget att bry sig om om det inte vore så att miljontals transistorer switchar över 2Miljarder ggr per sekund.

En processor i sig drar i princip ingen ström alls så länge den "står stilla".

Och ja, moderna processorer är faktiskt snart uppe i en strömförbrukning på 50-100Ampere. Det är en snuskigt hög strömförbrukning.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Oj, oj, oj... Vilken tråd...
Okej, nu är det ju bara så att en processor (det heter processor, inte "prolle", "propp" eller något annat) INTE är en resistiv last. Ohm's lag är alltså inte ens relevant. Tänk om nån kunde förstå det.

En processor består av miljoner transistorer som switchar mellan 1 och 0 med en ruskigt hög frekvens. Mellan alla transistorer går det ledningsbanor som alltså varierar mellan 0 och 1,5volt med extermt hög frekvens.
Som alltid finns det ytterst små kapacitanser mellan ledningsbanorna och i transistoerna. De är knappt ens mätbara, men vid de frekvsenser som en modern processor arbetar blir de en riktigt saftig last.
Transistorerna i sig drar även lite ström vid switchögonblicket, man kan säga att vid switchögonblicket uppstår en minimal kortslutning. Inget att bry sig om om det inte vore så att miljontals transistorer switchar över 2Miljarder ggr per sekund.

En processor i sig drar i princip ingen ström alls så länge den "står stilla".

Och ja, moderna processorer är faktiskt snart uppe i en strömförbrukning på 50-100Ampere. Det är en snuskigt hög strömförbrukning.

P4 3.06 har Imax på 65A inligt intel.

Permalänk
Medlem

Petterk: Du sa att du använde ohms lag för att räkan ut effekten, det är omöjligt, det var det jag sa. Man använder inte ohms lag för att få fram effekten, utan möjligtvis för att få fram några andra variablar till en senare formel. Testa själv räkna ut effekten på min skrivbordslampa.
R=0,26 OHM
U=230V
Använd nu bara ohms lag, och ge mig ett svar på effekten.

AmPz: Att säga att 50-100A är snuskigt mycket tycker jag är att ta i.
Tänk på att spänningen bara ligger på omkring 1,6V.
Hur mycket 1 ampere är beror ju rätt mycket på spänningen, om man ska snacka effektförbrukning. Sen är det lite värre för nätagg och kablar att leverera, men det påverkar inte effekten nämnvärt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

SpaceMan
Jaha ok? jag sade väl enbart fel. Ohmslag använde jag såklart bara för att få fram resistansen ja och jag vet att det är fel att räkna så men det är precis lika fel som att räkna med formlen.....
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
Eftersom det ger precis samma svar på varenda decimal att räkna på det sättet.

Och 50-100A är inte alls att ta i. Tex drar en Thorougbred rev B 2400+ 62W typical och 68,3W max och pa skrev ju att p4 3.06 drog 65W.

Men det är fan likagärna att lämna denna diskussion för ingen kan säga exakt hur mycket processorn drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sp
jadu jag skriver bara vad som står i min ellära bok.
Där står det att kisel har NTC-egenskaper och det ska betyda att resistansen minskas ju högre temperatur. För att fler och fler elektroner frigörs ju högre temperaturen blir och då minskar resistansen.

Som jag skrev i inlägget över. Men inte fan är en processor som är tillverkad från kisel NTC! Utan där sjunker resistansen ju kallare processorn är. Hur den kan göra det vet jag inte. Vad skrattar du åt? Jag har inte sagt att halvledare är PTC utan att processorn har PTC-egenskaper.

Är det inte så att en processor bygger på CMOS alltså både NMOS och PMOS och får både NTC och PTC egenskaper.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Oj, oj, oj... Vilken tråd...
Okej, nu är det ju bara så att en processor (det heter processor, inte "prolle", "propp" eller något annat) INTE är en resistiv last. Ohm's lag är alltså inte ens relevant. Tänk om nån kunde förstå det.

En processor består av miljoner transistorer som switchar mellan 1 och 0 med en ruskigt hög frekvens. Mellan alla transistorer går det ledningsbanor som alltså varierar mellan 0 och 1,5volt med extermt hög frekvens.
Som alltid finns det ytterst små kapacitanser mellan ledningsbanorna och i transistoerna. De är knappt ens mätbara, men vid de frekvsenser som en modern processor arbetar blir de en riktigt saftig last.
Transistorerna i sig drar även lite ström vid switchögonblicket, man kan säga att vid switchögonblicket uppstår en minimal kortslutning. Inget att bry sig om om det inte vore så att miljontals transistorer switchar över 2Miljarder ggr per sekund.

En processor i sig drar i princip ingen ström alls så länge den "står stilla".

Och ja, moderna processorer är faktiskt snart uppe i en strömförbrukning på 50-100Ampere. Det är en snuskigt hög strömförbrukning.

I formeln som jag skrivit tidigare i forumet används kapacitansen för att räkna ut effekten.
Dock så är vissa värden i den formeln svåra att få tag på.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

PetterK eftersom hög resitivtet = dålig ledningsförmåga , så säger vi samma sak

On topic: enklast vore att bara räkna ut hur mkt mer värme en transitor avger vid höjd spänning. Antaligen lite svårt att få några bra värden för transistorerna i en cpu (är nog ett par olika typer oxå) men annars så är det nog det lättaste sättet att få fram hur mkt mer effekt som utvecklas.

Permalänk
Medlem

PetterK:
Varför ville du ha fram resistansen?
Vore det inte enklare att använda formeln P=U*I där du redan har alla värden, istället för att börja räkna fram resistansen, och sen gå ett steg tillbax genom att använda en omskrivning av P=U*I?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

SpaceMan
För att räkna med P=U*I blir fel när man klockar eftersom Strömmen ändras om jag ändrar spänningen och då behöver jag resistansen för att säga hur mycket den kommer avge kort sagt.
Som jag räkna är lika rätt(fel) som att räkna
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
som sagt.

Permalänk
Medlem

Petterk:
Mejla AMD och fråga hur lång varje transistor är och hur tjock isolatorn (tror det är kiseloxid) är så är det bara o stoppa in i min formel.

EDIT: Det är inte min formel, tror snubben heter Hemert.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
SpaceMan
För att räkna med P=U*I blir fel när man klockar eftersom Strömmen ändras om jag ändrar spänningen och då behöver jag resistansen för att säga hur mycket den kommer avge kort sagt.
Som jag räkna är lika rätt(fel) som att räkna
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
som sagt.

Den formeln har jag annvänt och har sett folk annväda den sedan gammla slot 1 celeron mm. Den är rätt väl beprövad och jag har testat den på P3:or i intels datablad efftersom dom har högre vcore på högre frekvens och det tycks stämma rätt bra... spelar ju igen roll om man kommer 2W över licksom... vad man är ute effter är ju den teoretiska maxeffecten alltså vid 100%... visserligen uppnås alldrig den men det är orelevant.
Man annväder ju den igäntligen bara för att köpa en fläns eller tec som ska klara den önskade frekvensen och vcoren till en önskad max temp.

Vet man effekten CPU:n ger klocakd max så kan man ta det gånger C/W värdet för flänsen man tänker köpa och se hur mö över chassitemp man hammnar.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kunde ut tyda mycket av vad du skrev, men om effekt och °C/W vet jag redan.

Jag förstår inte ens poängen med ditt inlägg.

Sen måste man oftast räkna ut c/w värdet på flänsen först eftersom temperaturen skiljer så mycket beroende på hur man mäter den. Så man kan egentligen inte säga att temperaturen blir si o så. Om man inte vet c/w värdet som den ger för en på ens eget system. På ett 8rda+ har jag ett c/w på 0.08° på 8k3a+ över 0.2°c/w

varför du ens citerar mig är ett mysterium för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Inte för att jag kunde ut tyda mycket av vad du skrev, men om effekt och °C/W vet jag redan.

Jag förstår inte ens poängen med ditt inlägg.

Sen måste man oftast räkna ut c/w värdet på flänsen först eftersom temperaturen skiljer så mycket beroende på hur man mäter den. Så man kan egentligen inte säga att temperaturen blir si o så. Om man inte vet c/w värdet som den ger för en på ens eget system. På ett 8rda+ har jag ett c/w på 0.08° på 8k3a+ över 0.2°c/w

varför du ens citerar mig är ett mysterium för mig.

Synd för dig då.

Anndra kannse inte känner till det om C/W värde mm?

Tempraturen ska alltid mätas i conre annars är det en orelevant tempratur.
Och det stödjer dom flästa moderkort och CPU:er i dag.

Som jag sa vill man ju veta hur mycket effekt CPU:n som mest skulle kunna avge.

Sedan anges C/W värdet på bra flänsar.
Det är inte 100% att det stämmer men på ett ungifär för dom CPU:er det är avseda för.....
Alltså vill jag klocka vill jag ju veta att CPU:n troligtvis inte komemr att gå för varmt.

Sedan om man ska köpa tec och räkna ut delta T mellan den varma och kalla sidan vill man veta hur mycket effect CPU:n som mäst kan avge för att få det minsta deltat.

Teori och praktik stämmer inte till 100% men ger en fingervisning.

Permalänk
Medlem

Dom flesta moderkorten har det inte. A7V333 Mäter inte internt med nyare bios versioner med mera.

Och som sagt formlen som tidigare visas säger vad en cpu skulle kunna avge men inte vad den kommer avge.

Jaja denna tråd kan ta och dö ut nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Dom flesta moderkorten har det inte. A7V333 Mäter inte internt med nyare bios versioner med mera.

Och som sagt formlen som tidigare visas säger vad en cpu skulle kunna avge men inte vad den kommer avge.

Jaja denna tråd kan ta och dö ut nu.

vadå kommer att avge.... klart den inte avger 100% det har ingen sagt heller men men vill ju ha marginal..... så spelar ignen roll om den avger 80% bara.

mm du vill kan du räkna på vad den normalt som mest avger.... sår offtas med i dokumenten också.

Och A7V333 mäter båda.

Många program mäter i alla fall defualt från socketen men vad jag vet ska det gå att välja i MBM5 fast jag kör linux så kan inte testa det.
Själv kör jag med ASUS IPanel som vissar tempen som står i bios och tempen i bios är tagen från tempgivaren i coren bara så du vet.

Jag kan för tillfälet se både tempen i coren och i socketen på min dator.

Och folk kör inte också bara så du vet och där är det inget problem alls.

Permalänk
Medlem

Men a7v333 mäter temperaturen från kärnan fel ändå so... (On-die ledningsbanorna är parallell-kopplade med socket termistorn.)

och nej man kan inte räkna ut hur mycket den normalt kommer att avge. Visst man kan använda typical värderna men det är inget som säger att dom är korrekta.

"Och folk kör inte också bara så du vet och där är det inget problem alls."
"Och folk kör inte också bara så du vet och där är det inget problem alls."

Va vad säger du?

Hur vanligt det är att moderkort mäter internt kan diskuteras. EPoX har tagit bort denna funktionen sedan 8k3a/+ moderkortet då folk inte ville veta sin riktiga temperatur. Abit nf7 mäter inte internt. 8rda+ gör inte heller det. På soltek vet jag inte riktigt hur det är. a7n8x verkar inte mäta internt.

Sen för att man mäter internt så betyder inte det att den visar temperaturen rätt. Olika kretsar läser olika finns buggar i vissa och temperaturen påverkas forfarande om man har ne fläkt som blåser luft mot socketn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Men a7v333 mäter temperaturen från kärnan fel ändå so... (On-die ledningsbanorna är parallell-kopplade med socket termistorn.)

och nej man kan inte räkna ut hur mycket den normalt kommer att avge. Visst man kan använda typical värderna men det är inget som säger att dom är korrekta.

"Och folk kör inte också bara så du vet och där är det inget problem alls."
"Och folk kör inte också bara så du vet och där är det inget problem alls."

Va vad säger du?

Hur vanligt det är att moderkort mäter internt kan diskuteras. EPoX har tagit bort denna funktionen sedan 8k3a/+ moderkortet då folk inte ville veta sin riktiga temperatur. Abit nf7 mäter inte internt. 8rda+ gör inte heller det. På soltek vet jag inte riktigt hur det är. a7n8x verkar inte mäta internt.

Sen för att man mäter internt så betyder inte det att den visar temperaturen rätt. Olika kretsar läser olika finns buggar i vissa och temperaturen påverkas forfarande om man har ne fläkt som blåser luft mot socketn..

Ja men inga har sakt att det stämmer till 100% allt man vill ha är en uppfatning.... hur smart är det att köpa en fläns som man komemr fram till bore hålla CPU:n på 75C om mant tar effecten gånger C/W väredet???

Det är ju för att ge en fingervisning fortfarande.... var itne så pedant.

Ne inget mäter exact men nog fan mäter den mer exact intärnt en på baksidan.

Och min kompis skickade ett e-mail till ASUS för vi ville kolla upp det med den intärna sensorn och om dom inte ljuger så mäter den rätt exact facktiskt.

Permalänk
Medlem

Kan formeln verkligen stämma?

2500/2000*(1,85/1,65)^2*68,3= ca: 107 W Det låter väl inte så farligt... men när jag kör i 2700?

2700/2000*(2,2/1,65)^2*68,3= ca: 164 W Detta låter ganska mycket, med tanke på att full load tempen bara skiljer 4 grader enligt "Epox sensorn"...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridex
Kan formeln verkligen stämma?

2500/2000*(1,85/1,65)^2*68,3= ca: 107 W Det låter väl inte så farligt... men när jag kör i 2700?

2700/2000*(2,2/1,65)^2*68,3= ca: 164 W Detta låter ganska mycket, med tanke på att full load tempen bara skiljer 4 grader enligt "Epox sensorn"...

Mjo men den sitter i socketen och om jag gämför min ibyggda och den i socketen så om den i socketen ökar 1C så öker den intärna 2C.

Sedan fattar fortfarande ingen att tex 164W är teoretisk max effect... kanse 75% av det får fu it i ett krävade spel eller testprogram. med ett bra testprogram helt specialskrivet för att maxxa så mö som det går ska man max få ut 90% vad jag vet.

så du ligger nog inte på mer än 120W om du spelar UT2003 tex.

Och öka Vcoren är det som ökar tempe mäst pga att mycket mer effect avges.

Bara kolla på gammla K6-2 450 på 2.2V.... ca 20W men med en anna core som krävde 2.4V avger den genast 28W alltså 40% ökning.
Bara läsa i AMD:s dokument.

Permalänk
Medlem

pa1983
Hoot på overclockers har använt utrustning och mätt socket termistor sitter parallellt med on-die... med första biosen visade skiten ca 10C för mycket. Sen med nyare bios versioner så korrigera dom den så nu lär den visa för lite.

intärn? exact? facktiskt? effecten? fläckt?
vafan säger du?

Har jag kommenterat något om °C/W i mitt senaste inlägg? nej varför skriver du om det då? Jag ska inte köpa någon "fläens", ingen annan här heller och jag är mycket väl medveten om vad grader per watt är för något.
Sen har du forfarande inte svarat på vad du menade med "Och folk kör inte också bara så du vet och där är det inget problem alls."

___________________________________________________________

Ridex
Formlen stämmer rätt så bra, 4C på en socket termistor är nog i verkligheten över 10C. Den är inget att lite på då man tom kan få under vattentemp om man har luftflöde runt socketn.