Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort? :/

Hej, skulle byta chassi på min dator då det gamla var för stort.. Iaf, allt gick bra fick allt och skulle boota då hände detta:

Dr. Debug på MB visade felkod d6, prövade allt bytte port, drog ur satte i, bytte strömkablar till kortet, drog ur och i 24 pin och 8 pin... Inget fungerande..

Bytte då mitt 7870 mot ett gmmalt 5450, då fungerade det och fick ingen felkod.. Men kommer in i BIOS men inte längre..

Efter BIOS blir det svart och "markören" Ett understräck blinkar i vänster hörn... Kommer inge längre, bytt sata kabel, bytt sataport osv..

Har provat allt jag kan komma på men blir knäpp snart!..

Måste ha hjälp! Kan moderkortet tagit stryk på något sätt? Processorn? (Har v8 på så ganska stor kylare så vet inte om den varit för tung på nåt sätt)? Låter lite konstigt men har slut på möjliga svar.....

Specs

MB: Asrock Fatal1ty P67 Proffessional
CPU:Intel i5 2500k
GPU: XFX R HD7870
RAM: 2x4GB Corsair Vengeance
HDD:Samsung 1TB
PSU:XFX PRO 750W

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Du glömde möjligtvis inte moderkortsdistanserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Du glömde möjligtvis inte moderkortsdistanserna?

Nej, däremot glömde jag EN, men har aldrig haft betydelse för mig förut... Men kan det vara det tror du?
:/

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Nej, däremot glömde jag EN, men har aldrig haft betydelse för mig förut... Men kan det vara det tror du?
:/

Klart som fasen det kan vara anledningen till att det krånglar. Jag hoppas att du har monterat dit den?

Använder du ESD-skydd när du monterar för övrigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpan77:

Nej, däremot glömde jag EN, men har aldrig haft betydelse för mig förut... Men kan det vara det tror du?
:/

Glömde sätta dit en, eller en för mycket? En för mycket innebär ju kortslutning och risk för skador. En för lite gör oftast ingenting om inte moderkortet böjs ner för mycket och kortsluter mot plåten direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Klart som fasen det kan vara anledningen till att det krånglar. Jag hoppas att du har monterat dit den?

Använder du ESD-skydd när du monterar för övrigt?

Okej, har haft distanser som jag glömt förut så trodde inte det var nåt problem.. Men ska montera den sen..

Nej gör faktiskt inte det.. Känns överskattat, men jag kanske har lärt mig en läxa? XD

Men iaf, upptacks inte ESD skador sakta, jag menar det märks väl med tiden? Ska väl inte förstöra moderkortet på en beröring så, eller?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Klart som fasen det kan vara anledningen till att det krånglar. Jag hoppas att du har monterat dit den?

Använder du ESD-skydd när du monterar för övrigt?

Skrivet av MultiMan:

Glömde sätta dit en, eller en för mycket? En för mycket innebär ju kortslutning och risk för skador. En för lite gör oftast ingenting om inte moderkortet böjs ner för mycket och kortsluter mot plåten direkt.

Glömde sätta dit en distans, en allra högst upp.. men jag satte inte dit någon skruv eftersom det inte fanns någon distans... Prata med några andra och läste på internet och det skulle inte ha någon betydelse, men ska sätta dit den sen

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Hedersmedlem

ESD kan förstöra saker direkt givetvis, det beror på var det träffar och hur kraftig urladdningen är.

Har du nollställt CMOS-minnet? Finns bygel eller knapp, se manualen. Alternativt för den late, dra ur all ström och plocka sedan bort batteriet 5 min.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Klart som fasen det kan vara anledningen till att det krånglar. Jag hoppas att du har monterat dit den?

Använder du ESD-skydd när du monterar för övrigt?

Skrivet av Simpan77:

Efter BIOS blir det svart och "markören" Ett understräck blinkar i vänster hörn... Kommer inge längre, bytt sata kabel, bytt sataport osv..

Att det saknas 1 moderkortsdistans gör inget och i vissa chassin passar inte distansplaceringen med moderkortsplaceringen. Dessutom gör naturens lagar att moderkortet har svårt att lägga sig mot chassitplåten. Enda jag kan komma på är om man hade värmt upp moderkortet tills det blev mjukt och sedan böjt det :P.

Påminner om en gammal dator jag hade med XP där datorn ibland bootade och så kom man till någon DOS liknande variant innan man kom in i XP. Allt man behövde göra var att skriva exit för att fortsätta och komma in i XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

ESD kan förstöra saker direkt givetvis, det beror på var det träffar och hur kraftig urladdningen är.

Har du nollställt CMOS-minnet? Finns bygel eller knapp, se manualen. Alternativt för den late, dra ur all ström och plocka sedan bort batteriet 5 min.

OKej det visste jag inte faktiskt.. :/ Skit också... Hoppas inte MB är trasigt, eller Grafikkortet heller för den delen :/
Ja det har jag gjort

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Att det saknas 1 moderkortsdistans gör inget och i vissa chassin passar inte distansplaceringen med moderkortsplaceringen. Dessutom gör naturens lagar att moderkortet har svårt att lägga sig mot chassitplåten. Enda jag kan komma på är om man hade värmt upp moderkortet tills det blev mjukt och sedan böjt det :P.

Påminner om en gammal dator jag hade med XP där datorn ibland bootade och så kom man till någon DOS liknande variant innan man kom in i XP. Allt man behövde göra var att skriva exit för att fortsätta och komma in i XP.

ja har aldrig haft problem med det tidigare heller.. Haha ja det skulle kanske funka XD

Jaha, knepigt.. Men jag kan inte skriva nåt... Händer inget.... :/

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

OKej det visste jag inte faktiskt.. :/ Skit också... Hoppas inte MB är trasigt, eller Grafikkortet heller för den delen :/
Ja det har jag gjort

kommer du in i bios ?
om du gör det fixa boot ordningen så att din hårddisk med windows är först...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kommer du in i bios ?
om du gör det fixa boot ordningen så att din hårddisk med windows är först...

Ja, det är redan gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Hur är det med strömkabeln till grafikkortet, är den inkopplad? Kan tänka mig det klenare grafikkortet drar mindre ström och då kanske det gick bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur är det med strömkabeln till grafikkortet, är den inkopplad? Kan tänka mig det klenare grafikkortet drar mindre ström och då kanske det gick bra ändå.

vandrat i de tankebanorna jag med, bytt med olika, alltså provat flera, det andra drar inge ström så behöver ingen kabel, börjar misstänka nätagget, men ska datorn kunna dra igång då? Den bootar ju inte men ska allt kunna gå igång om agget är skrot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Krånglande nätagg kan visa sig som att den plötsligt bara stänger av sig eller plötsligt bara startar om men visst omöjligt är det inte. Testa om den kan boota memtest86 på ett USB-minne, alltså koppla ur alla hårddiskar och ställ den att boota från USB HDD och kör memtest86. Det brukar vara min första test för att se om moderkort, processor, grafik och minne lever.

Förresten i5 2500K har ju intern grafik. Om moderkortet har grafikutgång för processorn inbyggda grafik så kan du testa utan grafikkort och köra på detta istället. Då lär den ju dra betydligt mindre med ström och du får bort grafikkortet som felkälla. Nej förresten det går ju inte för ditt moderkort verkar inte ha grafikutgång för inbyggda grafiken. Vad trist...

Permalänk
Inaktiv

Har haft liknande strul nyligen, visade sig vara en hårddisk med glapp i SATA anslutningen, höll på att bli tokig.

Kunde dock boota ifrån DVD driven om jag valde den först, testa och se om du får upp det där "insert systemdisk" med DVD vald som boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Krånglande nätagg kan visa sig som att den plötsligt bara stänger av sig eller plötsligt bara startar om men visst omöjligt är det inte. Testa om den kan boota memtest86 på ett USB-minne, alltså koppla ur alla hårddiskar och ställ den att boota från USB HDD och kör memtest86. Det brukar vara min första test för att se om moderkort, processor, grafik och minne lever.

Förresten i5 2500K har ju intern grafik. Om moderkortet har grafikutgång för processorn inbyggda grafik så kan du testa utan grafikkort och köra på detta istället. Då lär den ju dra betydligt mindre med ström och du får bort grafikkortet som felkälla. Nej förresten det går ju inte för ditt moderkort verkar inte ha grafikutgång för inbyggda grafiken. Vad trist...

Okej ja jag vet inte vad felet är... Får försöka det.. Men vad ska jag göra åt att grafikkortet inte fungerar?

Nej jag vet att den inte har det... Är lite piss :/ (P67 stödjer inte det :/ )

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Har haft liknande strul nyligen, visade sig vara en hårddisk med glapp i SATA anslutningen, höll på att bli tokig.

Kunde dock boota ifrån DVD driven om jag valde den först, testa och se om du får upp det där "insert systemdisk" med DVD vald som boot.

Ja synd, men du fick det iaf fixat... Har redan blivit tokig!!

Ja fast mitt grafikkort fungerar ju inte i vilket fall? :/

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova grafikkorten i någon annan dator? Uteslutningsmetoden är en bra metod när man felsöker. Funkar de i en annan dator är det troligen något annat som är problemet. Om de inte funkar i annan dator försök få tag på ett grafikkort som funkar i annan dator och använd det sedan i din dator. Ta det lugnt, testa en sak i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du möjlighet att prova grafikkorten i någon annan dator? Uteslutningsmetoden är en bra metod när man felsöker. Funkar de i en annan dator är det troligen något annat som är problemet. Om de inte funkar i annan dator försök få tag på ett grafikkort som funkar i annan dator och använd det sedan i din dator. Ta det lugnt, testa en sak i taget.

Nej har inte det :/

Ja brukar köra med den annars :/

Men kanske ska köra grafikkortet i ens kompis dator under veckan, får se då

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB