Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Dags att börja beställa allt utomlands?

Jag är rädd för att dom flesta länderna ha det redan eller börjar med också, webhallen sa något om det på deras facebook sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

I och med detta kommer jag aldrig mer köpa lagringsmedia från inhemska försäljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poddarn:

Det kan du ge dig --- på! Sånt här gör mig rent ut sagt rosenrasande! Först allt påhitt gällande miljö som bensinskatt och nu det här? Dags för vår regering som Copyswede att växa upp och sluta leva efter primitiva ideologier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

I och med detta kommer jag aldrig mer köpa lagringsmedia från inhemska försäljare.

Då slår det mot de svenska butikerna och då blir det dubbelfel i dubbel bemärkelse. Man måste kunna handla från de svenska utan att behöva betala avgiften..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

GG copyswede. Dödar den inhemska marknaden för lagringsenheter och media... förmodligen inte... men det gynnar den knappas iaf.

Permalänk
Medlem

Blir att beställa min sista interna hårddisk från en svensk återförsäljare imorgon. Om priserna blir avsevärt mycket högre blir det att köpa utomlands hädanefter.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | M4 10C | 32GB LPDDR5X | 512GB SSD ],
                         [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                         [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Är det nåt mer land i EU som har nåt liknande? Nån som vet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då köper vi all lagringsmedia utomlands då.

Ska dom ha ersättning för privatkopiering så får dom för fan också låta en privatkopiera. Ta bort DRM skydd från skivor.

Permalänk
Medlem

alltså vad i helvete... och politikerna böjer sig över som vanligt... man borde ordna en demonstration eller nån skit eller kan man skriva till de jävla idioterna som röstar igenom sån här skit?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

I CS årsredovisning står det hur mycket man betalar ut - men inte till vilka artister osv - det vägrar man redovisa.

Jag tycker att man illustrerat på ett bra sätt hur mycket CS tar ut i räkneexemplet i artikeln - det visar ju ännu bättre hur orimlig avgiften är...

Jag kommer även i fortsättningen att köpa all avgiftsbelagd (av CS) media utomlands - bara för principen...

Kommer nog å börja med de också, även om de skulle bli dyrare för mig!

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poddarn:

Japp, inom EU.
Snart kanske EU tecknar ett handelsavtal med USA. Då jävlar kommer vi att få se på billig import och vår alliansregering samt opposition får skylla sig själva när skatteintäkterna helt plötsligt slår i botten

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag handlar redan allt elektroniskt från utlandet. Oftast Amazon. Nu finns det aldrig någon anledning att handla i vårt land.

Permalänk
Medlem

Jag är oroad för vad det här kan leda till för inhemska återförsäljare, speciellt de små handlarna som bidrar till produktmångfalden på Prisjakt. Det lär väl slå hårdast mot dem och om en efter en går i konkurs kommer det på sikt leda till minskad konkurrens och sämre priser samt sämre produktutbud här i landet. Dyster utsikt för en hårdvaruintresserad som jag.

Permalänk

VIlket skit. Ja då får man väl börja köpa utomlands då det är sättet att visa sitt missnöje med detta.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv

Detta avgör ju helt klart allt, från och med nu så tolkar jag det som att all typ av piratkopiering eller kopiering överhuvud taget är fritt fram.
Jag har nu betalt för det och kan med gott samvete ladda ner och kopiera vad som helst, även ladda upp om jag nu får för mig det!.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men MOMS?!

Permalänk
Master of Overkill

400 kronor telefoner ahhaha
Aja Iphone 6 | | 8500 kronor !

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Detta avgör ju helt klart allt, från och med nu så tolkar jag det som att all typ av piratkopiering eller kopiering överhuvud taget är fritt fram.
Jag har nu betalt för det och kan med gott samvete ladda ner och kopiera vad som helst, även ladda upp om jag nu får för mig det!.

Exakt. Hela grejjen med piratkopiering är att upphovsrättsinnehavarna inte får några pengar. Nu får ju de det, så är det fritt fram.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ett tips för att stoppa CopySwede!

För att stoppa dessa vansinnigheter finns det en enkel metod, lagen som copyswede stödjer sig på finns det en klasul som säger att deras avgift inte får påverkar försäljningen.

Så om alla börjar köpa dessa produkter utomlands ett litet tag kommer de att få sluta ta in avgiften, det är det lättaste sätt för oss konsumenter att stoppa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Sak samma... rent moraliskt så rättfärdigar dessa avgifter piratkopieringen.

Vid piratkopiering så betalar du ju inte alls, men när du privatkopierar så har du ju betalat för en kopia som du sedan kopierar för privat bruk. (t.ex. du har en kopia på usb i bilen, en på datorn och en i telefonen). Det Copyswede vill ha är ju pengarna som artisten "förlorar" på att du inte köper tre kopior att ha på tre platser... eller vad f*n de nu vill. Tycker det är lika korkat oavsett.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Det är bisarrt att Copyswede tjänar mer än distributör och återförsäljare tillsammans, gissa om det här ger sverige lägre eller högre prioritet för tillverkarna.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Om man beställer en Samsung 840 250GB SSD från amazon.co.uk kostar den några kronor över 1400. Frakten är bara £6

Jag har hittat min nya lagerenhetsförsäljare

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Idioti och galenskap.

Permalänk

Alltså jag har inte orkat hänga med det här med copyswede, men fan får dom någon rätt att göra någonting alls?! Vad är det dom påstår ha sig rätt att tjäna pengar av andras produkter!? Fan hur startar jag en sån firma, för den jäveln måste vara en jävel till evil genious!! Fan tjäna pengar på att göra ingenting, fan kom inte jag på det för!?!?!?!?!?!?!?!?!? Och det roliga är, att vi jävla mesproppar till svenskar bara ställer in oss på kön, och låtsas som allt är ok med världen!? Fan trött jag blir, både på såna här löjliga lagar och regler, vilket jävla skämt alltså. Och det som retar mig ännu mer, är att vi bara accepterar allt, vi typ drar ner byxorna, böjer oss framåt, ber dom rövknulla oss och låtsas som vi gillade det!? Fan skärpning Sverige, och fan, måste kolla upp vem som kom på copyswede, för det är årets EVIL GENIOUS, och jag ska fan kopiera företagsmodellen!!!!!

Ska jag gå säga, alla kläder som säljs ska jag ha 10% av värdet, för det svider i mina ögon när jag ser folk med kläder på sig. Jag ska även ha 25% av all bensin som säljs, för det luktar illa när alla bilar kör utanför huset här och förstör jorden för mina (eventuella) framtida barn? Och till sist, ska jag ha pengar från varenda person som tjänar pengar i Sverige, för jag tål inte alla jävla rumpknullare/rumpmottagare som bara accepterar att våran idiot/idioter till ledare tillåter sånt här våldtagande av sina medborgare!!! Ut med packet!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem

HTC One 32GB i Sverige: 5390kr på Inet, fri frakt
HTC One 32GB på Amazon: 4266kr, fri frakt till Sverige

SE Elektronik: 25% Moms
DE/UK Elektronik: 19-20% VAT

Flera kända EU butiker erbjuder fri frakt och dom som kostar ligger mellan 150-250kr, även med den pålagda frakten på t.ex. ett GTX 780 så kostar ett PALIT JetStream endast 5100kr inkl frakt, ett GTX 780 Referens kostar 5300kr som billigast här

Sparar allt från hundralappar till tusenlappen genom att importera direkt från grannländernas lagerbutiker istället för att köpa via dom Svenska återförsäljarna

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Ursäkta men MOMS?!

Skatta skatterna! Faktiska samma princip med alkohol, först en avgift på alkohol halten, sen skatt på totalpriset, och sak med bensin/disel har jag för mig.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

skulle vilja veta vart pengarna går, alltså exakt vart pengarna som blodsugarna copyswede suger ur svenska handeln som drabbar oss konsumenter och även företag. så copy"blodsugar"swede fram med bevisningen så kommer det nog fram att ni stoppar allt för mycket i era fulla fickor.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Klockrent att Copeswede inte väljer att lägga avgiften på själva filmerna eller musiken utan på lagringen så dom kan haffa in pengar.
Att våra politiker inte stoppat detta är ta mig fan ett bevis att man inte kan lita på dom.

Permalänk
Medlem

någon som har lust att kolla de aktuella värderna för deras intäkter? Länk till deras info på Ratsit.se det är inte lite iaf XD

Visa signatur

Intel i7 3820 @4.6 GHz, Corsair H110, Asus X79 Sabertooth, 4xCorsair XMS3 4GB DDR3 @1333MHz + 4xCorsair Dominator 4GB DDR3 @ 1333MHz, AMDFury X, 1xIntel 240GB SSD, 1xIntel 240GB, 2x1TB, 2x2TB,Samsung Bluray, Fractal Design Newton R2 800W, NZXT Phantom 820, Dell 2515H 3x25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Vad skulle man inte göra för att få frikort på det där företaget.....

Det handlar om privatkopiering, inte piratkopiering.

Visst är det PRIVATkopiering det handlar om men det känns faktiskt som att de snarare tar in avgiften på grund av piratkopiering nuförtiden. Känns inte som särskilt många privatkopierar material idag.

Och som någon tidigare nämnt i tråden vore det betydligt smartare (beror på om man är Copyswede eller inte) att lägga avgiften på filmen/albumet/whatever. Då har man åtminstone skaffat material som går att privatkopiera, en hårddisk kan man ju köpa utan att aldrig ens ägt, sett eller någonsin planerat att kopiera en film.