Rösta fram t-shirt till communityt!

Avg (Avast) antivirus

Permalänk
Medlem

Avg (Avast) antivirus

Tjena!
Varje gång jag skall köra tex bredbandskollen måste jag inaktivera avast, sen aktivera det igen.
Utan att jag inaktiverat avast kan jag få mäthastighet runt 1.50/1.30 men när jag sedan inaktiverar avast så visar den rätt hastighet, uppåt 110/12
Sitter på en 100/10 lina från comhem..

Men vad är det som egentligen blir blockerat av mitt antivirusprogram? är det min lina som blir strypt (tills jag inaktiverar/aktiverar) det eller är det enbart Internet Explorer? (blir samma sak med firefox och chrome) 'Kanske är värt att poängtera'

Har ett netgear CG3700 modem från comhem.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle tro att det är Avast som sätter igång och kontrollerar filerna som skickas av bredbandskollen. Avast består ju av många delar. Räcker det att inaktivera det som har med webbskydd att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Hej!

Jag skulle tro att det är Avast som sätter igång och kontrollerar filerna som skickas av bredbandskollen. Avast består ju av många delar. Räcker det att inaktivera det som har med webbskydd att göra?

Du hade så rätt så, inaktiverade webbskydd och det flöt på rätt med bredbandstestet..
Men om jag har det aktiverar så påverkar väl inte det min bredbandshastighet? utan alltså bara de 'paket' som bredbandskollen skickar till mig?

Permalänk
Rekordmedlem

Säkerhetstprogram kolla igenom trafiken in och ut ur datorn, det går att stänga av om man accepterar lägre skyddsnivå, men om det stryper så mycket som du säger är det nått annat dom är fel eller så har du en extremt klen/överbelastad dator och borde snarare ta reda på "varför" kolla i aktivitetshnateraren om cpun bottnar eller liknade.
Kolla även med en annan webläsare för bredbandskollen baseras på flash.

Dessutom är AVG och Avast olika program och har du flera olika antivirus igång kan det också bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Säkerhetstprogram kolla igenom trafiken in och ut ur datorn, det går att stänga av om man accepterar lägre skyddsnivå, men om det stryper så mycket som du säger är det nått annat dom är fel eller så har du en extremt klen/överbelastad dator och borde snarare ta reda på "varför" kolla i aktivitetshnateraren om cpun bottnar eller liknade.
Kolla även med en annan webläsare för bredbandskollen baseras på flash.

Dessutom är AVG och Avast olika program och har du flera olika antivirus igång kan det också bli problem.

Tjena! jag har testat köra IE/chrome och firefox, alla visar samma sak när jag mäter hastigheten, men som sagt när jag stängde av webbskydd så funkade det prima.
Min cpu användning ligger runt 6-12% när jag surfar.. Fysiskt minne ligger på 31% (Ingen aning om vad det är) ^^
Ursäkta mig, jag trodde AVG var Avast.. Jag har enbart Avast installerat på datorn..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har också Avasts gratisversion på nån dator och det fungerar helt ok utan att strypa farten, prova att ominstallera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara en bugg i systemet. Välj reparera eller installera om. Kommer en ny version väldigt snart. Just nu är det beta v1 som innehåller ett nytt UI, ombyggd Firewall och bättre integrering med uppdateringar. Själv har jag en gitlig nyckel så jag använder internet security. Den nya versionen som egentligen heter v9 fungerar med Firefox Aurora vilket inte v8 gjorde.

Avast 2014 Beta1 (v9)
http://forum.avast.com/index.php?PHPSESSID=uffj191djp1vl1o1n3...

Permalänk
Medlem

Har testat att avinstallera sen installera avast igen, men det visar samma sak iaf. Innan när jag hade 10/1 visade bredbandskollen den hastigheten, men nu när jag bytte till 100/10 så visar den helt fel.. Men som sagt måste väl bara vara avast som blockerar paketen som skickas och tas emot till mitt modem.. Inte att hela min lina blir stypt?

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kolla på verklig fart, plocka hem en linuxdist från sunet eller liknande och ta tiden och räkna ut verklig fart.

Visa signatur