Permalänk

VPN: Banhof eller Anonine?

Som rubriken säger, vilken ska jag köra på?
Båda har 2048bit OpenVPN kryptering (inte för att jag vet vad det betyder, men jag vet att dte är säkrare).

Någon som har tips på vilken av dem som är sjysstare/bättre/mer pålitlig?

Jag har bahnhof som internetleverantör.

Tack!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Bahnhof använder Anonine som deras VPN leverantör så det spelar absolut ingen roll skulle jag tro.
Enklast blir väl att köra den genom Bahnhof så betalar du väl allt på samma räkning istället för att behöva betala separat till Anonine.

Edit: Eller har dom bytt VPN leverantör? Jag vet att Bahnhof använde Anonine förut men dom kanske har ändrat, isåfall kan jag inte svara på din fråga vilken som är bäst.

Edit2: Verkar som att Bahnhof använder Integrity VPN som deras nuvarande VPN leverantör. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av dom så kan inte säga vilken som är bäst, men jag har själv använt Anonine i snart 2 år och det fungerar bra.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av flaxehytt:

Bahnhof använder Anonine som deras VPN leverantör så det spelar absolut ingen roll skulle jag tro.
Enklast blir väl att köra den genom Bahnhof så betalar du väl allt på samma räkning istället för att behöva betala separat till Anonine.

Edit: Eller har dom bytt VPN leverantör? Jag vet att Bahnhof använde Anonine förut men dom kanske har ändrat, isåfall kan jag inte svara på din fråga vilken som är bäst.

Edit2: Verkar som att Bahnhof använder Integrity VPN som deras nuvarande VPN leverantör. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av dom så kan inte säga vilken som är bäst, men jag har själv använt Anonine i snart 2 år och det fungerar bra.

Tack så mycket, ja precis de använder inte Anonine längre.
Men Anonine e pålitliga säger du? Man kan tanka genom dem oxå eller?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Tack så mycket, ja precis de använder inte Anonine längre.
Men Anonine e pålitliga säger du? Man kan tanka genom dem oxå eller?

Anonine är bra, ja. Självklart kan du "tanka" saker, på exakt samma sätt som du laddar ner i vanliga fall. Om vi pratar piratkopiering, alltså nedladdning av upphovsrättsskyddat material, så är det givetvis fortfarande olagligt fastän du är uppkopplad mot VPN. Enda skillnaden är att det blir svårare för polisen att spåra dig, men det gör det inte lagligt att piratkopiera.

Eftersom piratkopiering inte får diskuteras i forumet så lämnar jag den diskussionen här. Har du andra frågor får du givetvis ställa dom

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Har inte Anonine haft problem med att tjänster går ner/upp och att man därmed ibland sitter utan skydd helt plötsligt?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Har inte Anonine haft problem med att tjänster går ner/upp och att man därmed ibland sitter utan skydd helt plötsligt?

Jag har använt Anonine i ungefär 2 år och den enda gången jag haft problem var vid ett serverbyte som krånglade, iallafall som jag kommer ihåg.
Jag vet inte om Anonine haft problem med det tidigare, men om man ska se till nutiden och inte historien så fungerar det klockrent.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av flaxehytt:

Anonine är bra, ja. Självklart kan du "tanka" saker, på exakt samma sätt som du laddar ner i vanliga fall. Om vi pratar piratkopiering, alltså nedladdning av upphovsrättsskyddat material, så är det givetvis fortfarande olagligt fastän du är uppkopplad mot VPN. Enda skillnaden är att det blir svårare för polisen att spåra dig, men det gör det inte lagligt att piratkopiera.

Eftersom piratkopiering inte får diskuteras i forumet så lämnar jag den diskussionen här. Har du andra frågor får du givetvis ställa dom

Tack

Hur funkar det förresten med VPN om man har en wireless router? Jag har ASUS RT-N56U, hört massa snack om att stänga portar mm. e det nåt jag måste oroa mig om för att det ska funka rätt?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Tack

Hur funkar det förresten med VPN om man har en wireless router? Jag har ASUS RT-N56U, hört massa snack om att stänga portar mm. e det nåt jag måste oroa mig om för att det ska funka rätt?

Du behöver inte stänga några portar.
Alla portar är stängda default i routern. Om det är någon port du måste öppna så är det det du behöver göra, du behöver aldrig manuellt stänga en port.

Anonine har guider på deras hemsida hur du gör för att använda deras VPN.
https://www.anonine.com/sv/guides/openvpn-windows-vista-7

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av flaxehytt:

Du behöver inte stänga några portar.
Alla portar är stängda default i routern. Om det är någon port du måste öppna så är det det du behöver göra, du behöver aldrig manuellt stänga en port.

Anonine har guider på deras hemsida hur du gör för att använda deras VPN.
https://www.anonine.com/sv/guides/openvpn-windows-vista-7

Thanks bruh... Skaffar anonine idag då

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Anonine är bra, ja. Självklart kan du "tanka" saker, på exakt samma sätt som du laddar ner i vanliga fall. Om vi pratar piratkopiering, alltså nedladdning av upphovsrättsskyddat material, så är det givetvis fortfarande olagligt fastän du är uppkopplad mot VPN. Enda skillnaden är att det blir svårare för polisen att spåra dig, men det gör det inte lagligt att piratkopiera.

Eftersom piratkopiering inte får diskuteras i forumet så lämnar jag den diskussionen här. Har du andra frågor får du givetvis ställa dom

Självklart laddar man enbart ner olika former av gratismaterial, såsom linuxdistributioner.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Självklart laddar man enbart ner olika former av gratismaterial, såsom linuxdistributioner.

Absolut Jag laddade ner MS Paint häromdagen t.ex, man kan göra grymma bilder med den.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Självklart laddar man enbart ner olika former av gratismaterial, såsom linuxdistributioner.

Skrivet av Basicnewb:

Absolut Jag laddade ner MS Paint häromdagen t.ex, man kan göra grymma bilder med den.

Jo, det är väl självklart egentligen... så dumt av mig!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Jag övervägde att byta till integrity.st men det visade sig att man delar på sin ip-adress med andra. Helt värdelöst mao efteresom att man inte kan bli connectable om man kör utorrent. Jag menar, om man torrentar hem linuxdistar så vill man såklart vara connectable.

Förövrigt, portforwarding i din router påverkar väl inte om anrop sker till din vpn-ip? Eller har jag helt fel?

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Förövrigt, portforwarding i din router påverkar väl inte om anrop sker till din vpn-ip? Eller har jag helt fel?

Förstår inte sådana termer tyvärr =(

F.Ö så är min internet 100/10 - med anonine runt klockan 23.00 låg den som bäst på ~35/13

E det för man är GBGare eller? =/

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Förstår inte sådana termer tyvärr =(

F.Ö så är min internet 100/10 - med anonine runt klockan 23.00 låg den som bäst på ~35/13

E det för man är GBGare eller? =/

Syftnings-fail från min sida. Min port-fråga var i första hand riktad mot flaxehytt.

Jag är från gbg och de där siffrorna är väl inte jättredåliga tycker jag. Inte sällan hjälper det att logga in och ut ett par gånger så att man hamnar på en mindre belastad server. Om du tex laddar hem en extremt välseedad linuxdist så kommer du ofta upp i snabbare hastigheter än de du får på bredbandskollen.

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Syftnings-fail från min sida. Min port-fråga var i första hand riktad mot flaxehytt.

Jag är från gbg och de där siffrorna är väl inte jättredåliga tycker jag. Inte sällan hjälper det att logga in och ut ett par gånger så att man hamnar på en mindre belastad server. Om du tex laddar hem en extremt välseedad linuxdist så kommer du ofta upp i snabbare hastigheter än de du får på bredbandskollen.

E det så asså? Så Brebandskollen e inte helt ärliga med siffrorna de visar?
A gött ska testa det, laddar hem tredje säsongen av Linux så... behöver all hastighet jag kan få.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

som folk sagt tidigare, om du har Bahnhof som ISP, skulle jag välja VPN från dem för att det blir enklare helt enkelt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

E det så asså? Så Brebandskollen e inte helt ärliga med siffrorna de visar?
A gött ska testa det, laddar hem tredje säsongen av Linux så... behöver all hastighet jag kan få.

Bredbandskollen testar att skick/ta emot data med 4 parallella anslutningar. När man torrentar kan man ta emot data från 50-100 stycken samtidigt och på så vis klämma ut mer från din uppkoppling.

Permalänk
Skrivet av WDac:

som folk sagt tidigare, om du har Bahnhof som ISP, skulle jag välja VPN från dem för att det blir enklare helt enkelt.

Om du inte bryr dig om att vara connectable. Vidare så har jag hört av flera att Bahnhofs egna är rätt buggig och loggar ner användarna titt som tätt. Jag skulle verkligen inte rekomenndera dem.

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Bredbandskollen testar att skick/ta emot data med 4 parallella anslutningar. När man torrentar kan man ta emot data från 50-100 stycken samtidigt och på så vis klämma ut mer från din uppkoppling.

Där ser man... tack

Skrivet av frostfield:

Om du inte bryr dig om att vara connectable. Vidare så har jag hört av flera att Bahnhofs egna är rätt buggig och loggar ner användarna titt som tätt. Jag skulle verkligen inte rekomenndera dem.

Jag skaffade Anonine till slut mycket snabba, typ 5 sek efter att jag betalde via Paypal kunde jag använda VPN. Klämde ut cirka 40 upp (av mina cirka 100 utan VPN).

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Om du inte bryr dig om att vara connectable. Vidare så har jag hört av flera att Bahnhofs egna är rätt buggig och loggar ner användarna titt som tätt. Jag skulle verkligen inte rekomenndera dem.

funkar bättre om man kontaktar supporten å aktiverar IPv6.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

funkar bättre om man kontaktar supporten å aktiverar IPv6.

Hur många är det som har stöd för ipv6 egentligen? Det gör väl tjänsten lite bättre, men jag tror att det fortfarande är många som bara har stöd för ipv4

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Hur många är det som har stöd för ipv6 egentligen? Det gör väl tjänsten lite bättre, men jag tror att det fortfarande är många som bara har stöd för ipv4

senaste 2, kanske kanske 3 åren jag har köpt nya routers så har IPv6 funnits som alternativ att välja bland inställningarn osv.
första modellerna var bara LAN på dem jag köpt men även WAN på dem senare jag köpt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.