Är det billigt med datorkomponenter i sydkorea?

Permalänk

Är det billigt med datorkomponenter i sydkorea?

Ska nämnligen iväg till sydkorea och tänkte kanske att man ska spendera på lite datorkomponenter, är det mycket billigare där än i sverige?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Ska nämnligen iväg till sydkorea och tänkte kanske att man ska spendera på lite datorkomponenter, är det mycket billigare där än i sverige?

Ett tips är att inte köpa där. Du kan få problem med garantier + kan räknas som import + kan vara falsk kinaskit + kan vara defekt

Permalänk
Medlem

Har ingen egen erfarenhet, men det lättaste du kan göra är väl att plocka ut ett par komponenter och deras pris för referens(typ Intel-processorer, AMD/nVidia-grafikkort) och se själv när du kommer dit.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

Ett tips är att inte köpa där. Du kan få problem med garantier + kan räknas som import + kan vara falsk kinaskit + kan vara defekt

Jo det har du rätt i, Men om man på något sätt vet att det är riktiga saker, så kanske man skulle kunna köpa där om det är en stor skilland på priset

Skrivet av Deathdancer:

Har ingen egen erfarenhet, men det lättaste du kan göra är väl att plocka ut ett par komponenter och deras pris för referens(typ Intel-processorer, AMD/nVidia-grafikkort) och se själv när du kommer dit.

Jo det kan man också göra

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, ja det tyckte jag. Det handlade om hundralappar på vissa grejor. Köpte ett GTX670 där. Surfade runt på deras motsvarighet till Prisjakt innan jag stack till en elektronikmarknad. Där hade de inte kortet inne men beställde det åt mig. Tog 15 minuter sen kom en kille springande.

Kollade även på Sony Nex-5, den var någon tusenlappr billigare än hemma vill jag minnas..

Bara att glutta:
http://www.danawa.com/

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Jo, ja det tyckte jag. Det handlade om hundralappar på vissa grejor. Köpte ett GTX670 där. Surfade runt på deras motsvarighet till Prisjakt innan jag stack till en elektronikmarknad. Där hade de inte kortet inne men beställde det åt mig. Tog 15 minuter sen kom en kille springande.

Kollade även på Sony Nex-5, den var någon tusenlappr billigare än hemma vill jag minnas..

Bara att glutta:
http://www.danawa.com/

Jaha, då kan man ju titta, om det finns en liknande marknad i Seoul(Dit jag ska åka)

Ska checka runt lite först, återkommer

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jaha, då kan man ju titta, om det finns en liknande marknad i Seoul(Dit jag ska åka)

Ska checka runt lite först, återkommer

Finns en stor elektronikmarknad (Yongsan Electronics Market) vid Yongsan Station. Köpte bland annat kameratillbehör billigt där när jag bodde i Sydkorea.

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Finns en stor elektronikmarknad (Yongsan Electronics Market) vid Yongsan Station. Köpte bland annat kameratillbehör billigt där när jag bodde i Sydkorea.

Hmm, Får skriva ner det namnet, Tittade lite på en elektronikmarknad, En 4770k verkade kosta cirka 700kr billigare än vad man kan köpa det här

Så det jag funderar på är om man skulle spendera pengar på SSDs nu när copyswede tar extra betalt

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hmm, Får skriva ner det namnet, Tittade lite på en elektronikmarknad, En 4770k verkade kosta cirka 700kr billigare än vad man kan köpa det här

Så det jag funderar på är om man skulle spendera pengar på SSDs nu när copyswede tar extra betalt

Även om du inte tänker köpa något så är det värt ett besök på Yongsan Electronics Market kan jag lova. Det är en riktigt häftig upplevelse! Dom flesta försäljarna pratar skaplig engelska med.

Permalänk
Hedersmedlem

Yongsan var väldigt enkelt att hitta. Sen äre bara att vandra runt i området. Hittade tangentbordsaffärer och allt möjligt junk. Som Mafnus säger - "alla" talar engelska, lätt att ta sig fram.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Även om du inte tänker köpa något så är det värt ett besök på Yongsan Electronics Market kan jag lova. Det är en riktigt häftig upplevelse! Dom flesta försäljarna pratar skaplig engelska med.

Skrivet av CCWarlock:

Yongsan var väldigt enkelt att hitta. Sen äre bara att vandra runt i området. Hittade tangentbordsaffärer och allt möjligt junk. Som Mafnus säger - "alla" talar engelska, lätt att ta sig fram.

Jo det kan det vara, Får tjata på morsan att vi åker dit, kan vara en häftig upplevelse för tekniknörden

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo det kan det vara, Får tjata på morsan att vi åker dit, kan vara en häftig upplevelse för tekniknörden

Bode i Korea i ett år. priserna är bra men inte topp för utlänningar som inte kan pruta på koreanska. men visst kan du göra fynd! Glöm inte att packa upp den ut förpackningen innan du packer ner den för att undvika tull! om ni åker till Seoul rekommenderar jag starkt att lära er det koreanska alfabetet (hangul) innan ni åker!! tar bara någon dag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."