Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Köpte i förrgår på Steam. Skulle lira idag och efter en stunds tänkande från datorn.

"Application load error 3:0000065432"

Fler som har samma fel när jag trollar runt i Steamforumet för Banished.

Om du använder antiviruset som man får från Telia så måste du stänga av DeepGuard. Hade samma problem.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Om du använder antiviruset som man får från Telia så måste du stänga av DeepGuard. Hade samma problem.

Kör på F-Secure men det är ju samma som Telias. Inte testat att stänga av Deep Guard, vete f-n om jag vågar testa ( ) , men läst att en del har fortsatt problem även efteråt. Men det fungerade för dig och det är bra att veta.

Ska testa sen och se om jag lyckas få fram ett undantag i F-Secure för banished.exe.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kör på F-Secure men det är ju samma som Telias. Inte testat att stänga av Deep Guard, vete f-n om jag vågar testa ( ) , men läst att en del har fortsatt problem även efteråt. Men det fungerade för dig och det är bra att veta.

Ska testa sen och se om jag lyckas få fram ett undantag i F-Secure för banished.exe.

Stängde av DeepGuard och sen fungerade spelet utan problem. Hade hört att det var något problem med DX11 och att man skulle typ ta bort de .dll filerna i spelets folder, men det fungerade inte så bra för mig.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Snusfri

Något jag gärna skulle vilja ha i spelet är utveckling, att byggnader blir modernare, tex i början så har man sina trä och stenhus men efter säg 30-40 år så kan man välja en annan stil tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Något jag gärna skulle vilja ha i spelet är utveckling, att byggnader blir modernare, tex i början så har man sina trä och stenhus men efter säg 30-40 år så kan man välja en annan stil tex.

Håller med, är på år 45 typ, och har byggt allt som går att bygga, så i det här stadiet går det inte att göra så mycket mer än bara expandera utåt. Finns ju som inget mer att utveckla. Jag skulle nog tro att det kommer lite nytt till spelet så småning om så att man kan utveckla samhället längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag håller med om att en annan stil skulle vara trevligt. Det behövs ingen direkt utveckling. Spelet är designat att man kan bygga vad man vill när man vill. Lite dyrare och finare hus skulle man kunna tillåta från början exempelvis. Det finns alltså en naturlig utveckling. Ingen bygger Town Hall det första man gör... eller?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Sådär. Deepguard igång men undantag för Banished, så nu fungerar det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Någon som har tips på hur man får populationen att växa? Har ungefär 30 vuxna och 2 barn i min lilla by, är lite orolig att det föds för få barn för att de ska klara sig.

För övrigt tycker jag om att det är rätt svårt, gör man ett minsta lilla misstag dör alla och får börja om. Det är sällan man ser sådant nu för tiden.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Någon som har tips på hur man får populationen att växa? Har ungefär 30 vuxna och 2 barn i min lilla by, är lite orolig att det föds för få barn för att de ska klara sig.

För övrigt tycker jag om att det är rätt svårt, gör man ett minsta lilla misstag dör alla och får börja om. Det är sällan man ser sådant nu för tiden.

Bygg hus så borde populationen växa, men bygg inte för många på en gång, annars blir det matbrist och alla svälter och dör.
Ett bra sätt att skaffa mat i början är att bygga gatherer + hunter + forester (bara plantera, inte hugga ner) intill varann för en "matskog". Annars kan man även bygga crops som är typ 7x7 eller 7x8 som jag testat, då räcker det med en bonde för att sköta en plätt.

Jag har 100+ befolkning nu och sitter på 30000 mat i storage, så jag kunde nog bygga en hel hop med hus och öka befolkningen med såna matmarginaler. Man kan även bygga Town Hall för att få möjligheten att ta emot nomader, men de är alltid outbildade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jupiter IV:

Du får bara plats med 5 personer per hus, efter det slutar populationen att växa, för att få den att växa ska du alltså ha fler lediga hus så dom kan flytta in och skaffa nya barn, då växer de igen till ett max av 5 per hus. Du ska helt enkelt bara har extra hus över. Annars växer inte byn. Tänk på att när du bygger några nya hus att de har sina egna inventarie för mat så du måste se till att du kan hantera maten först, annars faller byn plattfall och folk kommer börja svälta. Slutligen rekommenderar jag dig att du tar det långsamt, 2 hus åt gången, klarar du en vinter på maten? Repetera, 2 hus till se till att maten räcker till. Tills du fått upp populationen och kan börja handla med handelsmän och se till att du kan få mer och bättre mat.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av slobodan87:

Jag vet inte om jag har missat syftet med denna typ av spel, och missförstå mig rätt när jag säger att jag gillar spelet skarpt och de har potential.

De jag saknar är någon form av uppdrag/mål och inte bara ett sandbox-mode. Jag vill ha något mål att sträva efter. Tex visst antal invånare under en viss tid eller liknande.
Vore också kul med någon form av utvecklingspotential i byggfasen, tex att man bara kan bygga en viss sorts bostäder i början för att sedan utveckla nya eller liknande.

Som sagt, jag vill ambsolut inte att detta skall bli någon nytt Age Of Empires eller så, jag vill ha de helt fredligt utan stridsmoment, men jag vill att spelet ska ha ett djupare djup en de har nu.

Hans plan var ju att aldrig någonsin begränsa vad man kan bygga. Man ska kunna bygga allt från början men sen om det är en bra idé är en annan femma. Att det är så välutvecklat är fint, men jag tror rätt mycket på att det kommer fortsätta växa!

Skrivet av Gelantious:

Vet inte om det bara är Steam versionen som har achivements, annars så är det lite att sträva efter.
T ex få en befolkning på 300 utan att ha byggt skolor och liknande. (Minns inte helt, men i den stilen.)

Ser fram emot mod-stödet, kan tänkta mig att folk kommer ändra just mines / quarries med deras limit och liknande

Det finns achievements inbyggt i spelet. Du ser det när du trycker escape!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Spelet ligger etta på steams försäljningslista.

Jag har några tips till nybörjare.

Jag pausar spelet i början och lägger ut alla byggnader till min stad så det blir planerat. Jag pausar även byggnaderna så det inte byggs där. Kan timea in skövling av marken utan att bygga om man håller koll sen.

Bygg en hunter och en gatherer först, intill varandra förslagsvis. De kan ha olika effektivitet beroende på hur mycket skog och avsaknad av annan bebyggelse inom deras radie det finns.

Andelen fisk man får är helt beroende på hur mycket vatten/hur lite land det är inom fiskarens radie. En fiskebyggnad på en pytteliten halvö i en sjö ger bäst med fisk. Insidan av en kurva i storfloden kan vara bra också.

Odlingsfält bryr jag mig inte om till år tre-fyra kanske. En farmer på ett långsmalt 6-8*15 fält fungerar effektivare än fler på ett 15x15 fält. Jag har alltså många 6-8*15 fält och aldrig 15*15 fält. 6*15 fält om jordbrukaren har längre att gå till hus och lagerplats, 8*15 om det är optimalt byggt med stenväg, nära till hus och lagerplats.

När min by producerar allt den behöver föredrar jag att köpa sten/järn/kol från handelsmännen, mot firewood. Jag vill dryga ut de där råvarorna då det är en ändlig resurs. Säljer alltid firewoodöverskott när jag handlar.

---

Spelet sägs vara modvänligt och det kommer således komma olika moddar framöver.

---

En populär seed är 290 @ large, valleys.

Permalänk
Medlem

Grymt bra spel:) Inte spelat speciellt mycket på pc senaste 5 åren, men detta har jag fastnat för.

Har också runt 30 bybor, runt 10-11000 i mat, så lite marginal har jag, men vill inte gärna under det.

Har satt 8 bybor på "stenschaktet" och 5 på järn. Får ändå väldigt lite. Och har fastnat lite på 30 bybor, trots att jag byggt mer hus. Det ända som händer är att personer i 40-60års åldern flyttar in ensamma i husen. Lite segt, men det släpper väl nån gång.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Förbannat beroendeframkallande spel detta.

Suttit sen jag kom hem efter jobbet vid 16-tiden och la ner nu

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Så jävla gött spel. Hoppas det kommer lite kul uppdateringar och moddar.

Permalänk
Medlem

Ruskigt roligt spel, men jag känner att jag tappar intresset när jag väl fått igång en hållbar by. Det fattas något i spelet tycker jag.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag har lagt spelet på is i väntan på mer innehåll. Har man byggt en relativt stor by så finns det inget mer att hämta från spelet idag.

Permalänk
Medlem

Min by välter alltid runt 50 invånare :/

Man måste ju liksom expandera rätt snabbt dom första åren så man får upp en smed och skräddare, annars får man slut på verktyg och kläder. Men då måste man ha fler byggare vilket blir mindre matsamlare och då dör folk. På vinter fryser dom och jag får oftast slut på ved, trots att jag har en snubbe som hugger ved hela tiden. Men då tar träet slut. Träet tar slut trots jag har en forester. Likadant med sten, trots att jag har en 5 som jobbar med att dra fem sten, och 5 i minan och ändå räcker metallen aldrig till.

Hur kommer jag igång bäst i början? Har någon ett bra recept? Vilken bör den första inkomsten av mat vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Man måste ju liksom expandera rätt snabbt dom första åren så man får upp en smed och skräddare, annars får man slut på verktyg och kläder. Men då måste man ha fler byggare vilket blir mindre matsamlare och då dör folk. På vinter fryser dom och jag får oftast slut på ved, trots att jag har en snubbe som hugger ved hela tiden. Men då tar träet slut. Träet tar slut trots jag har en forester. Likadant med sten, trots att jag har en 5 som jobbar med att dra fem sten, och 5 i minan och ändå räcker metallen aldrig till.

Hur kommer jag igång bäst i början? Har någon ett bra recept? Vilken bör den första inkomsten av mat vara?

Gatherers är överlägset bäst som det ser ut just nu, då du får flera olika sorters mat vilket gör dina invånare glada. Och expandera inte för snabbt, se till att ha en stabil tillförsel av mat och ved innan du börjar köra ned massa hus överallt.

Fler byggare? Jag kör bara med 2 hela tiden

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Smeden kan du bygga relativt tidigt, men sömmerska kan vänta ganska så länge (tror jag byggde min första kring år 25-30?).
Prioritera mat och ved först. Farms, hunter/gatherer/forester tillsammans. Sen ensamma foresters som hugger/planterar och woodcutter till dom. Gruva behöver man inte heller bygga direkt, finns ofta väldigt mycket sten/järn ute på kartan att hämta.

Permalänk
Medlem

Underbart spel. Tar mig tillbaka till Olympens Härskare Zeus och Pharaoh spelen.

Vad jag saknar lite är möjligheten att kunna föra över saker från lager till lager. T.ex. sätta på ett storage house att hämta Logs för att på så vis sätta flera wood cutters där. Men visst, det blir mycket enklare och jag förstår tänket med detta.

Att slippa krig är så otroligt skönt. Att bara få bygga i lugn och ro är underbart.

Jag är dock extremt långsam av mig. Inne på år 35 ungefär och hade bara för 5 årsen 30 invånare men nu rusade det upp till 60 så får hoppas det håller i sig.

Blev besviken nu när jag läste att det inte går att ta bort gruvor.. Hoppas det kommer moddar som "fixar" detta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad jag saknar lite är möjligheten att kunna föra över saker från lager till lager. T.ex. sätta på ett storage house att hämta Logs för att på så vis sätta flera wood cutters där. Men visst, det blir mycket enklare och jag förstår tänket med detta.

När jag lägger ut en market planerar jag runt den. Storage hamnar i utkanten av cirkeln. Men det kan ändå bli obalanser. Då tar jag min trader och fyller upp det som var obalanserat och släpper ut det igen. Ett annat alternativ är att jag sätter storehouset på rivning men avbryter rivningen så fort lagerinnehållet tömts.

Men det är omsmidigt. Saknar också sådan funktion. Framför allt att som du säger, få alla logs till storage precis bredvid en woodcutter eller liknande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Smeden kan du bygga relativt tidigt, men sömmerska kan vänta ganska så länge (tror jag byggde min första kring år 25-30?).
Prioritera mat och ved först. Farms, hunter/gatherer/forester tillsammans. Sen ensamma foresters som hugger/planterar och woodcutter till dom. Gruva behöver man inte heller bygga direkt, finns ofta väldigt mycket sten/järn ute på kartan att hämta.

Kör du bara med en forester? Den kan ju ta upp till tre.

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt spel!
Men jag har problem med tillväxten. Har haft en kraftig bortgång av folk pga. ålder, har inte föds nya barn i samma takt så det börjar bli lite kris då jag inte har tillräckligt med arbetare.
Har inte brist på något, har mat, ved, kläder och hus så det räcker och blir över. Byborna är glada och har bra hälsa så det är konstigt att det inte föds mer barn.

Permalänk
Medlem

Gillar Banished, har kommit upp i över 600 invånare stabilt på hard nu Men jag tycker nu att det finns för lite kropp under spelet. Skulle vilja se teknologiska framsteg. Plus att Gatherer behöver nerfas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Riktigt skönt spel!
Men jag har problem med tillväxten. Har haft en kraftig bortgång av folk pga. ålder, har inte föds nya barn i samma takt så det börjar bli lite kris då jag inte har tillräckligt med arbetare.
Har inte brist på något, har mat, ved, kläder och hus så det räcker och blir över. Byborna är glada och har bra hälsa så det är konstigt att det inte föds mer barn.

Det kommer för eller senare att hända, och det enda "botemedlet" är att bygga hus. Kolla hur många som bor i varje hus du har nu, om det är 2-3 stycken så börja med att bygga ett nytt hus, om det är 5 st i varje så bygg flera hus, 3-4 st..Se till att du har mat och ved för alla dock. det är precis innan jag ska expandera stort första gången som jag bygger flera woodcutters, och flera foresters, då har jag bara folk till mat och ved ett par år fram, innan jag återupptar produktion på sten och järn osv.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kör du bara med en forester? Den kan ju ta upp till tre.

Men en "ensam" forester så menar jag en forester som inte står intill något annat, så att byggnaden får så mycket yta (skog) som möjligt att bearbeta. Nu har jag inte startat spelet på ett tag, men är ganska säker på att en forester kan ha fyra arbetare?

Man måste ha foresters separat ifall de ska hugga ner träden, för om man ska ha hunter/gatherer/herbalist intill så måste det vara gammal skog för att de ska producera så mycket mat som möjligt. Forestern som är intill hunter/gatherer/herbalist bör endast plantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det kommer för eller senare att hända, och det enda "botemedlet" är att bygga hus. Kolla hur många som bor i varje hus du har nu, om det är 2-3 stycken så börja med att bygga ett nytt hus, om det är 5 st i varje så bygg flera hus, 3-4 st..Se till att du har mat och ved för alla dock. det är precis innan jag ska expandera stort första gången som jag bygger flera woodcutters, och flera foresters, då har jag bara folk till mat och ved ett par år fram, innan jag återupptar produktion på sten och järn osv.

Har byggt en massa hus, bor bara 1 person i vissa. Till och med något hus som är tomt.
Har resurser så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har byggt en massa hus, bor bara 1 person i vissa. Till och med något hus som är tomt.
Har resurser så det räcker och blir över.

Hur lyckliga är dina invånare? Om dom är olyckliga blir det ingen större befolkningsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Men en "ensam" forester så menar jag en forester som inte står intill något annat, så att byggnaden får så mycket yta (skog) som möjligt att bearbeta. Nu har jag inte startat spelet på ett tag, men är ganska säker på att en forester kan ha fyra arbetare?

Man måste ha foresters separat ifall de ska hugga ner träden, för om man ska ha hunter/gatherer/herbalist intill så måste det vara gammal skog för att de ska producera så mycket mat som möjligt. Forestern som är intill hunter/gatherer/herbalist bör endast plantera.

Så du har en skog för forester och en för hunter/gatherer?