HDMI problem - Inget ljud

Permalänk

HDMI problem - Inget ljud

Tjena.

Hittar ingen tråd ang. mitt problem. Får ingen ljudsignal mellan TV:n och förstärkaren. HDMI-kabeln är inkopplad på HDMI IN 1 (ARC) på TV:n och på MONITOR OUT på förstärkaren. Under ingånglistan hittar TV:n signalen, men inget ljud. Förstärkaren har HDMI 1.4a med audio return channel. I menysystemet har jag även ändrat till extern högtalare.

Utrustning:
LG 50PM670T
Harman Kardon AVR 365

Vad kan vara fel?
All information och hjälp tas tacksamt emot!

Visa signatur

Stationär: | AMD Phenom II X6 1055T | Cooler Master Hyper 212 Plus | ASUS M4A785TD-V EVO | NVIDIA GeForce GTX 460 + Thermalright Shaman GPU kylare | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | BenQ 24” LED G2420HDBL |

Permalänk
Medlem

Testat andra in och utgångar?
H/K 255/365 har problem med sina HDMI-växlar. (vet av egen erfarenhet)

Testa uppdatare firmware?
Nollställa hela stärkaren? (finns ett "hål" på baksidan om jag inte minns fel)

edit: Du måste också konfigurera under inställningar någonstans att ljudet ska till t.ex HDMI4.
Under AVR på fjärren, har jag för mig.

Permalänk

OM du har windows 7 utan sp1 så kan det vara problemet. Jag vet att jag hade problem med ljud från HDMI under windows 7 utan sp1. Men det kanske är något annat

Permalänk
Medlem

Du måste ha en optisk kabel med ljud ut från teven till förstärkaren. HDMI porten kan såvitt jag vet bara skicka åt ett håll i taget.

Eller vad är det du vill ha? Ljudet från förstärkaren till teven? Förstärkaren är ju precis vad det är, den skickar inget ljud vidare till teven.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

OK, ska prova att nollställa förstärkaren. Jag har ändrat under AVR på fjärren till HDMI1, men inget händer.

Skrivet av Falcon:

Testat andra in och utgångar?
H/K 255/365 har problem med sina HDMI-växlar. (vet av egen erfarenhet)

Testa uppdatare firmware?
Nollställa hela stärkaren? (finns ett "hål" på baksidan om jag inte minns fel)

edit: Du måste också konfigurera under inställningar någonstans att ljudet ska till t.ex HDMI4.
Under AVR på fjärren, har jag för mig.

Visa signatur

Stationär: | AMD Phenom II X6 1055T | Cooler Master Hyper 212 Plus | ASUS M4A785TD-V EVO | NVIDIA GeForce GTX 460 + Thermalright Shaman GPU kylare | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | BenQ 24” LED G2420HDBL |

Permalänk

Jag vill ha ljudet från förstärkaren till tvn

Skrivet av Tozzi:

Du måste ha en optisk kabel med ljud ut från teven till förstärkaren. HDMI porten kan såvitt jag vet bara skicka åt ett håll i taget.

Eller vad är det du vill ha? Ljudet från förstärkaren till teven? Förstärkaren är ju precis vad det är, den skickar inget ljud vidare till teven.

Visa signatur

Permalänk

OK, nej det gällde från förstärkaren till tvn.

Skrivet av dontmakeme:

OM du har windows 7 utan sp1 så kan det vara problemet. Jag vet att jag hade problem med ljud från HDMI under windows 7 utan sp1. Men det kanske är något annat

Visa signatur

Permalänk

TV:n hittar signalen HMDI1 under ingångslistan, men inget ljud
Ger upp snart.. Är det bättre med optisk kabel mellan tvn och förstärkaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

Jag vill ha ljudet från förstärkaren till tvn

Skrivet av SilverPower:

TV:n hittar signalen HMDI1 under ingångslistan, men inget ljud
Ger upp snart.. Är det bättre med optisk kabel mellan tvn och förstärkaren?

VARFÖR ska du ha ljudet från förstärkaren till teven?! Det är ju hela anledning till en förstärkare, för att slippa de sunkiga TV-högtalarna. Så nej, jag skulle bli förvånad om förstärkaren faktiskt skickade ljud till teven, då den själv tar hand om ljudet.

Det jag trodde du menade var att du ville ha ljudet från teven till förstärkaren (när man tittar på vanliga tv-kanaler typ), då kan man köra optisk ut från teven till förstärkaren.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Ja, felskrivet av mig! Självklart menade jag ljudet från tvn till förstärkaren. Båda enheterna har arc (audio return channel), men monitor out kanske bara är en bildsignal?

Skrivet av Tozzi:

VARFÖR ska du ha ljudet från förstärkaren till teven?! Det är ju hela anledning till en förstärkare, för att slippa de sunkiga TV-högtalarna. Så nej, jag skulle bli förvånad om förstärkaren faktiskt skickade ljud till teven, då den själv tar hand om ljudet.

Det jag trodde du menade var att du ville ha ljudet från teven till förstärkaren (när man tittar på vanliga tv-kanaler typ), då kan man köra optisk ut från teven till förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk

TV:n har 1st HDMI-ARC, så den ska kunna skicka ut ljudet till förstärkarens HDMI IN, men det verkar inte som att förstärkaren kan läsa den signalen. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

TV:n har 1st HDMI-ARC, så den ska kunna skicka ut ljudet till förstärkarens HDMI IN, men det verkar inte som att förstärkaren kan läsa den signalen. :/

För att få Ljud från TV -> Förstärkare så måste man slå på HDMI Control på förstärkaren (i menyerna) samt ha den på TV input.

*edit* Snabbkollade i manualen till din förstärkare och det kan hända att det räcker med Audio Return Channel: Auto men labba i menyerna.

Permalänk

Tack, ska kolla upp det direkt.

Skrivet av SilverPower:

Skrivet av xp1ratex:

För att få Ljud från TV -> Förstärkare så måste man slå på HDMI Control på förstärkaren (i menyerna) samt ha den på TV input.

Visa signatur

Permalänk

OK, det står på Audio Return Channel: Auto, men under input på tvn kommer inte enheten upp ens, verkar som förstärkaren inte kan läsa signalen. Jag har ju provat skicka ut ljudet från tvn (hdmi-arc) till förstärkarens hdmi in.

Skrivet av xp1ratex:

*edit* Snabbkollade i manualen till din förstärkare och det kan hända att det räcker med Audio Return Channel: Auto men labba i menyerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

Ja, felskrivet av mig! Självklart menade jag ljudet från tvn till förstärkaren. Båda enheterna har arc (audio return channel), men monitor out kanske bara är en bildsignal?

Tyckte väl. Jag kör med optisk kabel från teven->förstärkaren. Så om du inte skulle få det att funka med "audio return" så kan nog en optisk kabel lösa ditt bekymmer.

Visa signatur

Permalänk

Det är förmodligen den enklaste lösningen med optisk kabel för "audio return" funkar inte, ingen signal under ingångslistan.

Skrivet av Tozzi:

Tyckte väl. Jag kör med optisk kabel från teven->förstärkaren. Så om du inte skulle få det att funka med "audio return" så kan nog en optisk kabel lösa ditt bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

OK, det står på Audio Return Channel: Auto, men under input på tvn kommer inte enheten upp ens, verkar som förstärkaren inte kan läsa signalen. Jag har ju provat skicka ut ljudet från tvn (hdmi-arc) till förstärkarens hdmi in.

Nu måste jag fråga...

Du ser väl förstärkarens meny på tv:n när du har HDMI 1 som aktiv källa?

Om du ser menyn och har provat ställa HDMI Control: ON och Audio Return Channel: Auto så slår du sedan över från HDMI 1 till vanlig TV bild.

När du slagit om så du ser tv bild så trycker du på knappen TV på din fjärrkontroll till förstärkaren.

Såg att du även ändrat inställningar för ljudet på din tv till externa högtalare, det har inget med ljud över hdmi att göra utan det ska stå tv högtalare.

Permalänk

Nej, jag får ingen signal på input på TV:n. Då är det kopplat enligt följande: TV HDMI IN (ARC) >> förstärkare HDMI IN (5). Har även provat byta plats, men går inte ändå. Men om jag byter till MONITOR OUT på förstärkaren så får jag fram förstärkarens meny på TV:n.

Skrivet av xp1ratex:

Nu måste jag fråga...

Du ser väl förstärkarens meny på tv:n när du har HDMI 1 som aktiv källa?

Om du ser menyn och har provat ställa HDMI Control: ON och Audio Return Channel: Auto så slår du sedan över från HDMI 1 till vanlig TV bild.

När du slagit om så du ser tv bild så trycker du på knappen TV på din fjärrkontroll till förstärkaren.

Såg att du även ändrat inställningar för ljudet på din tv till externa högtalare, det har inget med ljud över hdmi att göra utan det ska stå tv högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

Nej, jag får ingen signal på input på TV:n. Då är det kopplat enligt följande: TV HDMI IN (ARC) >> förstärkare HDMI IN (5). Har även provat byta plats, men går inte ändå. Men om jag byter till MONITOR OUT på förstärkaren så får jag fram förstärkarens meny på TV:n.

Ok jag förstår problemet.

1. koppla ena änden av hdmi kabeln till TV HDMI IN (ARC)

2. koppla andra änden av kabeln till förstärkaren MONITOR OUT

3. Ställ in HDMI Control: ON och Audio Return Channel: Auto

4. Kabeln ska alltid sitta så så flytta den inte.

5. Kontrollera så ljud inställningarna på tv:n står på tv-ljud och inte externa högtalare.

6. Slå på valfri kanal på tv:n så du ser en bild och hör ljud.

7. Tryck på knappen TV på förstärkarens fjärrkontroll.

Du bör nu höra ljud.

Permalänk

OK, tack. Jag har ändrat i System Settings HDMI Control: ON och Audio Return Channel: Auto och tvn står på tv-ljud. Under Setup Source vad ska stå på Video input Source: & Audio input Source: ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

OK, tack. Jag har ändrat i System Settings HDMI Control: ON och Audio Return Channel: Auto och tvn står på tv-ljud. Under Setup Source vad ska stå på Video input Source: & Audio input Source: ?

Setup source på förstärkaren menar du?

Där behöver du inte ställa in nånting, om din förstärkare klarar att ta emot hdmi-cec signalerna från din tv så ska du bara ställa in det som jag skrivit ovan.

Permalänk

Jag har ställt in allt enligt ovan som du skrev, men likaså går det inte. Tack för utmärkt guide varje fall.

Skrivet av xp1ratex:

Setup source på förstärkaren menar du?

Där behöver du inte ställa in nånting, om din förstärkare klarar att ta emot hdmi-cec signalerna från din tv så ska du bara ställa in det som jag skrivit ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

Jag har ställt in allt enligt ovan som du skrev, men likaså går det inte. Tack för utmärkt guide varje fall.

Förresten har du slagit på SIMPLINK på TV:n? den måste vara på.

Permalänk

Ja SIMPLINK är på, så skumt det inte fungerar.

Skrivet av xp1ratex:

Förresten har du slagit på SIMPLINK på TV:n? den måste vara på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

Ja SIMPLINK är på, så skumt det inte fungerar.

Prova switcha på TV:n mellan tv högtalare/externa högtalare

Prova sedan ändra på förstärkaren Power control: on/off och TV Control: on/off mellan varje ändring prova switcha på tv:n mellan tv högtalare/externa högtalare

Trippelkolla så SIMPLINK är påslaget det brukar normalt vara just hdmi-cec som inte är påslaget (hdmi-cec är simplink, anynet+ m.m olika på alla tv apparater)

Permalänk

TV Control: Var off, så aktivera den och extern högtalare. Nu fungerar det klockrent. Ändrar jag till TV:ns högtalare försvinner ljudet igen. Tusen tack för all hjälp, tummen upp!

Skrivet av xp1ratex:

Prova switcha på TV:n mellan tv högtalare/externa högtalare

Prova sedan ändra på förstärkaren Power control: on/off och TV Control: on/off mellan varje ändring prova switcha på tv:n mellan tv högtalare/externa högtalare

Trippelkolla så SIMPLINK är påslaget det brukar normalt vara just hdmi-cec som inte är påslaget (hdmi-cec är simplink, anynet+ m.m olika på alla tv apparater)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

TV Control: Var off, så aktivera den och extern högtalare. Nu fungerar det klockrent. Ändrar jag till TV:ns högtalare försvinner ljudet igen. Tusen tack för all hjälp, tummen upp!

Nice!

Man ska inte ge upp i första taget

Permalänk

Nej jag hade slut på ideér och tänkte köpa en optisk kabel istället. Alltid folk här som kan ge trevliga och hjälpande svar! Ha det så bra och tack än en gång.

Skrivet av xp1ratex:

Nice!

Man ska inte ge upp i första taget

Visa signatur