Permalänk
Medlem

Uppgradera eller överklocka?

Halloj Halloj

Det är nämligen så att jag har funderat lite på att uppgradera min dator då den börjar bli lite trött och slö. Men saken är den att jag har kommit på två alternativ.

1. Överklocka skiten ur min befintliga prolle och försöka klämma ut det sista och köpa nya saker vid ett annat tillfälle.
(Detta inkluderar att köpa en ny kylare modell kraftig som jag sen kan flytta över till dom nya sakerna sen.)

2. Sälja mina gamla grejor och köpa nytt. Men vad är mina gamla grejor värda om jag säljer dom?

Så vad tycker ni att jag ska göra? Överklocka eller uppgradera? Om jag nu säljer mina gamla grejor, vad är det värt?

Specsen på min nuvarande dator.
Core i5 750
Gigabyte P55-UD3H
8gig Ram

Permalänk
Medlem

Överklocka först och se om du blir nöjd med resultatet.
Skaffa en ssd så ska du se att saker börjar flyta.

Kan vara bra att veta vid vilka tillfällen du tycker den är "slö" är det i systemet, surf eller spelande?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Du kan nog lika gärna ge bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Överklocka först och se om du blir nöjd med resultatet.
Skaffa en ssd så ska du se att saker börjar flyta.

Kan vara bra att veta vid vilka tillfällen du tycker den är "slö" är det i systemet, surf eller spelande?

Så en ssd och överklockning är receptet för att få lite fart på saker och ting. Det var en dumm formulering med slö. Det jag mena var att jag skulle kunna spela dom nya spelen med den prollen jag har nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NizWiz:

Så en ssd och överklockning är receptet för att få lite fart på saker och ting. Det var en dumm formulering med slö. Det jag mena var att jag skulle kunna spela dom nya spelen med den prollen jag har nu.

Det borde du helt klart kunna göra med en överklockning, ingen idé att byta ut i5 750 inte.
Vad du har för grafikkort är ju dock mycket intressantare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av NizWiz:

Vad har du för grafikkort idag?

Visst man kan överklocka CPU, men det hjälper inte allt för mycket om grafikkortet är klent, i så fall gör ett byte av detta i kombination med Överklockad CPU mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

SSD+klockning låter som en bra början.
SSD:n flyttar du ju med till nästa dator iaf så dom pengarna är ju inte bortkastade,och klocka är ju gratis.

Har själv en i5-760+ssd och den är snabb i vanlig hantering,men jag kör inga tyngre spel så kan inte säga så mycket där.
(Kör WoW och WoT och det är inga problem alls ihop med ett 7850)

Edit; Jag klockade min till 3.66 upp från 2.8,din går säkert minst lika högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad har du för grafikkort idag?

Visst man kan överklocka CPU, men det hjälper inte allt för mycket om grafikkortet är klent, i så fall gör ett byte av detta i kombination med Överklockad CPU mycket.

Jag har ett gtx 680 så det är nog inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

SSD+klockning låter som en bra början.
SSD:n flyttar du ju med till nästa dator iaf så dom pengarna är ju inte bortkastade,och klocka är ju gratis.

Har själv en i5-760+ssd och den är snabb i vanlig hantering,men jag kör inga tyngre spel så kan inte säga så mycket där.
(Kör WoW och WoT och det är inga problem alls ihop med ett 7850)

Edit; Jag klockade min till 3.66 upp från 2.8,din går säkert minst lika högt.

Det låter ju riktigt bra och snällt för plånboken med =).Btw Nice clock på prollen
Jag måste också tacka för alla snabba och bra svar. Ha en trevlig kväll.

/NizWiz

Permalänk
Medlem

Självklart ska du överklocka den! Folk verkar har en övertro på GPU-kraft. Vi står inför ett skifte där 8 trådar för cpu antagligen kommer bli standard.

Vad skulle du byta till? Tjäna några procent över vad sandy bridge hade att komma med 2011? Helt ärligt är inte haswell någon vidare uppgradering från sandy bridge.

Visst skulle en i7a göra skillnad. Kolla någon beggad i7a till ditt system?
Själv anser jag dock inte att spelen som finns idag och kräver den absolut vassaste cpu-prestanda, är bra nog för att få mig på andra tankar än att invänta Skylake. Och jag sitter på en överklockad Q6600. (y)

Jag skulle bli förvånad om inte skylake kommer med 8 fysiska kärnor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Självklart ska du överklocka den! Folk verkar har en övertro på GPU-kraft. Vi står inför ett skifte där 8 trådar för cpu antagligen kommer bli standard.

Vad skulle du byta till? Tjäna några procent över vad sandy bridge hade att komma med 2011? Helt ärligt är inte haswell någon vidare uppgradering från sandy bridge.

Själv anser jag dock inte att spelen som finns idag och kräver den absolut vassaste cpu-prestanda, är bra nog för att få mig på andra tankar än att invänta Skylake. Och jag sitter på en överklockad Q6600. (y)

Han har inte Sandy Bridge.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMunchy:

Han har inte Sandy Bridge.

Första generation core i5? om jag inte har helt fel..

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Första generationen = Lynnfield (i5 750 osv, hans generation)
Andra generationen = Sandy Bridge (i5 2500K osv)
Tredje generationen = Ivy Bridge (i5 3570K osv)
Fjärde generationen = Haswell (Nuvarande, i5 4670K osv)
Femte generationen = Broadwell
Sjätte generationen = Skylake
Sjunde generationen = Cannonlake (?)
Osv osv.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Skrivet av hurrai ?:

Den generationens i7 passar inte på det moderkortet, de kräver 1366, han har 1156 (stämmer va?).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Den generationens i7 passar inte på det moderkortet, de kräver 1366, han har 1156 (stämmer va?).

Finns i7 för 1156 också modellerna heter då 8XX istället för 7XX, 1366 heter 9XX, dock kommer inte göra underverk då det är fortfarande 4 kärnor dock med HT så man kan köra med 8 virtuella kärnor.
Men det kan aldrig ersätta riktiga kärnor, men kan hjälpa upp lite.

Bästa är om man kan uppgradera moderkort och CPU, då det är ganska stor prestandaskillnad mellan Lynnfield till Sandy bridge eller nyare.
Ungefär som när man gick från P4 till C2D

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Haft min 750 uppe i 4.0 under längre perioder utan några problem, klockat ner den bara för att behovet saknas. (Kanske återkommer, BF4 nån?)

Så - tycker nog det bara är att klocka på, är fortfarande en rätt kompetent processor.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tack ännu en gång för alla bra svar =). Har beställt lite tidiga julklappar till mig själv. En kylare Phanteks PH-TC14PE och en ssd på 250gb. Så då ska det nog kunna klockas lite och så får vi se hur resultat blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NizWiz:

Tack ännu en gång för alla bra svar =). Har beställt lite tidiga julklappar till mig själv. En kylare Phanteks PH-TC14PE och en ssd på 250gb. Så då ska det nog kunna klockas lite och så får vi se hur resultat blir.

Jag valde nyligen att klocka min Core i5-750 till 3.8ghz, snurrar på fin fint. Maxxar iaf BF3 utan problem, får se hur BF4 fungerar sen när den skarpa versionen släpps.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW