Så behandlas man av Greattech

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken dator.du ska.sälja och priset på den?

Visa signatur

Cpu: i5 3570K @4.4ghz Chassi: fractal design mini hdd: 1tb GPU: gtx 480 855/1855 Moderkort: z77 pro RAM: 8gb @1600mhz.
Powersupply: SF 630 W

Permalänk
Greattech

Har inte hunnit läsa igenom fyra sidor ännu men tänkte så här långt förklara lite kort hur det allmänt fungerar eftersom ärendet redan är löst.

Beroende på hur man köper operativsystem hos oss och vad för typ av operativsystemet det är så har vi olika rutiner.
Köper man en dator med operativsystem, i detta fallet Windows 8 installerar vi operativsystemet och skriver in licensen under installationen. För att datorn ska kunna aktiveras behöver man koppla upp datorn mot Microsoft server/Internet vilket vi inte gör. Det måste kunden göra när kunden har mottagit datorn och kopplat in internet. Nu utgår jag från texten ts har lagt upp mellan supporten och kunden.

Bilden ts har bifogat om aktiveringen säger inte något om det är installationens aktiveringen eller om det är slutliga aktiveringen kunden gör när man kopplar upp sig mot internet. Nu har jag aldrig själv testat eller kollat på detta men supporten har haft kontakt med Microsoft som har bekräftat att datumet skapas när vi skriver in licensen vid installation, vilket betyder att det inte är det slutliga aktiveringen kunden måste göra och bilden ts har bifogat inte är till någon nytta.

Skivan med licensen får kunden för att aktivera datorn då datorn kan fråga efter licensen på nytt direkt och då har man 30 dagar på sig att aktivera datorn.

Läste några kommentarer om att vi backade när vi såg bilden och att vi skulle förlora vid ev. tvist. Kollar jag bokningen för transporten till kunden av en ny skiva med licens så är det innan kunden skickade sitt mail med bilden. Som många redan vet skall man reklamera fel i leveransen omgående eller senast inom 2 mån (undantag vid sjukdom osv..) oavsett om vi nu har skickat skivan eller inte tidigare skulle vi haft rätt vid ev. tvist då det har passerat för långt tid och bevisbördan ligger hos kunden. (bilden är inte tillräcklig för bevis) men supporten valde ändå att skicka ut en ny programvara innan detta kom upp på Sweclockers.

Många undrar också varför vi inte klistrar produktnyckeln på datorn och att detta skulle vara emot villkoren mot Microsoft. Varje företag kan och har egna avtal med leverantörer så länge man jobbar med volymer. I vårt fall ingår det inte operativsystem på datorerna utan det måste man köpa separat och som många vet kan man konfigurerar våra datorer. Skulle en kund köpa en dator med OS och uppgradera ett par saker men inte hämta ut datorn från Posten/butiken så är operativsystemet bortkastat eftersom vi då måste vänta tills en ny kund köper exakt samma konfiguration. Eftersom vi inte kan ta bort klistermärket från datorn så måste vi slänga det helt enkelt. Detta är även orsaken till varför det kommer upp trådar om OS från GT och inte hos övriga butiker.

Genom att inte klistra detta på datorn kan vi använda licensen på en annan dator eftersom vi inte aktiverat den. Andra butiker skickar operativsystemet med varje dator utan möjlighet till konfiguration och kan därmed sälja datorn vidare till nästa kund om datorn inte skulle hämtas ut eftersom det är standard dator.

Jag vet att supporten dagligen får liknande mail om att man inte har fått detta eller att det saknas något efter månader/år. Vi kommer få se flera trådar om detta även i framtiden. Många skriver till och med rakt ut att " det var värt ett försök" när man vet att mottagit skivan men tappat bort det. Visst kan det vara så att kunden verkligen inte har mottagit skivan/licensen av diverse anledningar men då är det viktigt att man kontrollerar allting omgående och inte efter nästan 1 år. Supporten får ingen chans att undersöka/kontrollera om det verkligen stämmer och kan inte skicka ut skivor hela tiden. Vi gör därför enskilda bedömningar varje tillfälle och skickade därför ut nya till kunden trots att vi fortfarande hävdar att allting är korrekt.

Det var varit ett par ärenden om operativsystem här på Sweclockers tidigare, har ni någonsin läst en tråd där kunden klagar på att han/hon inte har fått det efter någon vecka/månad? Gick genom alla tre trådar precis och alla gäller från 8-9 mån och framåt till 2 år. Tar man kontakt med oss inom rimlig tid så tar det max 2 mail innan det är löst. Kommer man efter 1 år så är det självklart mycket svårare för oss att lösa det.

// GT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Konsumentverket säger ingenting om garantier eftersom detta är frivilligt av företaget.

made me lol, vilket oseriöst och inkompetent företag.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

De flesta av era kunder är väl inga datatekniker. De flesta hade inte funderat en sekund på att leta efter någon skiva om datorn startar upp och funkar som den ska. Om nu nyckeln redan är inmatad vid er installation, så lär aktiveringsprocessen antagligen bestå av att bara trycka "Nästa", och dvs ingen skiva/licens behöver letas efter.

Hade det inte löst många problem för båda parterna om ni inkluderar en "det här ska ingå-lapp" vid leverans? Om då operativsystemskivan fattas kan detta snabbt åtgärdas. Det kanske inte är ert ansvar, men likväl så sparar det er en hel del besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

made me lol, vilket oseriöst och inkompetent företag.

På vilket sätt?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera noga vad garantin omfattar så att du vet vad som gäller för just ditt köp.

Det dom skrev va alltså helt korrekt, men om du läser ytterligare så ser du ju att deras garanti täcker fabriksfel och inte mjukvaru fel, tror inte många har speciellt lång mjukvaru garanti, det skulle ju innebära att man kan skicka datorn till dom på grund av virus osv med.

Och on topic Greattech Har helt rätt i de här ärendet, lagen står på deras sida.
Men sen kan man ju fråga sig hur de va med "kvittot" om de nu står windows 7 på den och windows 8 levererades det är ju inte korrekt å andra sidan. Nån större indikation på att det faktiskt är windows 8 skulle ju behövas, fast det fanns det ju loggar för o se att han faktiskt fått ett windows 8 så det gick ju lösa ändå.
Och så känns supporten han pratar med lite bitter och otrevlig. Fast vem vet kanske blir bitter av att prata med någon som inte lyssnar också.

Men hur de än egentligen va så va Greattech schyssta och bjöd på ett nytt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det var varit ett par ärenden om operativsystem här på Sweclockers tidigare, har ni någonsin läst en tråd där kunden klagar på att han/hon inte har fått det efter någon vecka/månad? Gick genom alla tre trådar precis och alla gäller från 8-9 mån och framåt till 2 år. Tar man kontakt med oss inom rimlig tid så tar det max 2 mail innan det är löst. Kommer man efter 1 år så är det självklart mycket svårare för oss att lösa det.
// GT

Detta stämmer faktiskt.
Tycker också att det har varit mycket gnäll om operativsystem där Greattech har varit inblandade på sistone, och oftast så gäller det OS som är flera månader gamla, vilket är lite märkligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hade det inte löst många problem för båda parterna om ni inkluderar en "det här ska ingå-lapp" vid leverans? Om då operativsystemskivan fattas kan detta snabbt åtgärdas. Det kanske inte är ert ansvar, men likväl så sparar det er en hel del besvär.

Spontant min tanke också.
EDIT

Anar att det handlar om en OEM licens och att 14 dagars ångerrätt är orsaken till att det inte fungerar.
Företaget måste gardera sig mot att kunden plötsligt skickar tillbaka datorn.

Kan ni inte levera licensen oinstallerad? Alltså skivan i sitt fodral, och ett sigill som måste brytas av kunden.. Vet inte hur det är med OEM- dvs om skivan levereras i fodral- eller om det är en massprodukt- ett nummer (Key).

Kundkategorin torde vara personer som inte klarar att bygga en egen dator. Symtomatiskt för denna gruppen är att man inte är så datavana. Man fattar inte att man måste aktivera operativsystemet. När man väl fattat detta så är upplåsningskoden/ serienumret bortslarvat.

Olösligt?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

verkar vara mkt strul med detta företag att folk handlar av dom ens

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Bilden ts har bifogat om aktiveringen säger inte något om det är installationens aktiveringen eller om det är slutliga aktiveringen kunden gör när man kopplar upp sig mot internet. Nu har jag aldrig själv testat eller kollat på detta men supporten har haft kontakt med Microsoft som har bekräftat att datumet skapas när vi skriver in licensen vid installation, vilket betyder att det inte är det slutliga aktiveringen kunden måste göra och bilden ts har bifogat inte är till någon nytta.

Läste några kommentarer om att vi backade när vi såg bilden och att vi skulle förlora vid ev. tvist. Kollar jag bokningen för transporten till kunden av en ny skiva med licens så är det innan kunden skickade sitt mail med bilden. Som många redan vet skall man reklamera fel i leveransen omgående eller senast inom 2 mån (undantag vid sjukdom osv..) oavsett om vi nu har skickat skivan eller inte tidigare skulle vi haft rätt vid ev. tvist då det har passerat för långt tid och bevisbördan ligger hos kunden. (bilden är inte tillräcklig för bevis) men supporten valde ändå att skicka ut en ny programvara innan detta kom upp på Sweclockers.

Jag vet att supporten dagligen får liknande mail om att man inte har fått detta eller att det saknas något efter månader/år. Vi kommer få se flera trådar om detta även i framtiden. Många skriver till och med rakt ut att " det var värt ett försök" när man vet att mottagit skivan men tappat bort det. Visst kan det vara så att kunden verkligen inte har mottagit skivan/licensen av diverse anledningar men då är det viktigt att man kontrollerar allting omgående och inte efter nästan 1 år. Supporten får ingen chans att undersöka/kontrollera om det verkligen stämmer och kan inte skicka ut skivor hela tiden. Vi gör därför enskilda bedömningar varje tillfälle och skickade därför ut nya till kunden trots att vi fortfarande hävdar att allting är korrekt.

Det var varit ett par ärenden om operativsystem här på Sweclockers tidigare, har ni någonsin läst en tråd där kunden klagar på att han/hon inte har fått det efter någon vecka/månad? Gick genom alla tre trådar precis och alla gäller från 8-9 mån och framåt till 2 år. Tar man kontakt med oss inom rimlig tid så tar det max 2 mail innan det är löst. Kommer man efter 1 år så är det självklart mycket svårare för oss att lösa det.

// GT

Tycker det är sorgligt att ni går in med inställningen att kunden/kunderna försöker blåsa er på en licens, inte direkt kundvänligt eller serviceinriktat.

Det var först som svar på hans mejl och bild ni ändra er i ärendet, det är tydligt och framgår i kedjan av händelser i mejlet.

Ditt första stycke bevisar att ni har gjort fel! Du skriver datumet är då Ni har skrivit in licensen och inte aktiverat den. Exakt! Det är Ni som har skrivit in licensnyckeln och inte kunden, alltså helt emot vad ni sa inledningsvis att kunden skall göra detta! Detta betyder att ni aldrig behöver skicka ut vare sig skiva eller licensnyckeln. Case closed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tycker det är sorgligt att ni går in med inställningen att kunden/kunderna försöker blåsa er på en licens, inte direkt kundvänligt eller serviceinriktat.

Det var först som svar på hans mejl och bild ni ändra er i ärendet, det är tydligt och framgår i kedjan av händelser i mejlet.

Ditt första stycke bevisar att ni har gjort fel! Du skriver datumet är då Ni har skrivit in licensen och inte aktiverat den. Exakt! Det är Ni som har skrivit in licensnyckeln och inte kunden, alltså helt emot vad ni sa inledningsvis att kunden skall göra detta! Detta betyder att ni aldrig behöver skicka ut vare sig skiva eller licensnyckeln. Case closed!

Ja du har rätt! bortsett från att kunden (antagligen) behöver ha koden för framtida bruk. Kunden kanske byter komponenter i datorn eller vill flytta operativsystemet. Under alla omständigheter måste kunden få sitt serienummer- det är detta han betalt för. Självklart skall kunden ha både skivan (orginal) och licensnyckeln.

Vad får kunden? Trots lång utläggning så känns det som det saknas info. Förstår att kunderna inget begriper.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xedoz1:

På vilket sätt?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera noga vad garantin omfattar så att du vet vad som gäller för just ditt köp.

Det dom skrev va alltså helt korrekt, men om du läser ytterligare så ser du ju att deras garanti täcker fabriksfel och inte mjukvaru fel, tror inte många har speciellt lång mjukvaru garanti, det skulle ju innebära att man kan skicka datorn till dom på grund av virus osv med.

Och on topic Greattech Har helt rätt i de här ärendet, lagen står på deras sida.
Men sen kan man ju fråga sig hur de va med "kvittot" om de nu står windows 7 på den och windows 8 levererades det är ju inte korrekt å andra sidan. Nån större indikation på att det faktiskt är windows 8 skulle ju behövas, fast det fanns det ju loggar för o se att han faktiskt fått ett windows 8 så det gick ju lösa ändå.
Och så känns supporten han pratar med lite bitter och otrevlig. Fast vem vet kanske blir bitter av att prata med någon som inte lyssnar också.

Men hur de än egentligen va så va Greattech schyssta och bjöd på ett nytt OS.

Låt mig fråga dig då; hur seriöst är ett företag på 1-10 som inte erbjuder garanti? Skulle du handla av dem? Skulle någon på Sweclockers handla av dem? Att komma med ett sådant beskt uttalande till en kund "det är frivilligt för oss om vi vill lämna garanti" tyder på att företaget inte är seriöst och bör se över sin customer service och hur man behandlar kunder. Alla kunder är inte experter på datorer, om någon kommer med en dum fråga eller ett dumt uttalande så ska man ändå se till att förklara till kunden hur det ligger till, läser du mail korrespondensen mellan TS och Greattech så vet du vad jag menar.

PS. Till den inkompetent personen som skrev att "konsumentverket inte skriver något om garantier" så bör du läsa det här http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Jo, konsumentverket skriver visst om garantier, *** raderat *** du borde lära dig hur man bemöter kunder på ett proffesionellt sätt.

Och till dig xedoz1, läste du ens det jag citerade?

Citat:

Konsumentverket säger ingenting om garantier eftersom detta är frivilligt av företaget.

Svar: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

§ 1.2
Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Låt mig fråga dig då; hur seriöst är ett företag på 1-10 som inte erbjuder garanti? Skulle du handla av dem? Skulle någon på Sweclockers handla av dem? Att komma med ett sådant beskt uttalande till en kund "det är frivilligt för oss om vi vill lämna garanti" tyder på att företaget inte är seriöst och bör se över sin customer service och hur man behandlar kunder. Alla kunder är inte experter på datorer, om någon kommer med en dum fråga eller ett dumt uttalande så ska man ändå se till att förklara till kunden hur det ligger till, läser du mail korrespondensen mellan TS och Greentech så vet du vad jag menar.

PS. Till den inkompetent personen som skrev att "konsumentverket inte skriver något om garantier" så bör du läsa det här http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Jo, konsumentverket skriver visst om garantier, du borde lära dig hur man bemöter kunder på ett proffesionellt sätt.

Fast företaget erbjuder ju garanti, hans svar va ju bara för att förklara för personen i fråga att garantin är frivillig, och det är rätt med, garantin är inte ett lagligt krav.
Killen i fråga uttalar sig dock som att han vore en expert på konsumentlagarna, och om du läst mitt inlägg så poängterade jag oxå att supporten varit lite otrevlig med, men även att det kanske blir lite ursäktat när man pratar med en besserwisser som tror sig ha rätt när han egentligen har helt fel i frågan. Vad gäller länken du precis skrev till "den inkompetenta personen", så är det precis exakt samma länk som du citerat ifrån mig.
Om man ska va lite petig med så finns det ingen speciell garanti som täcker några fel gjorda utav dig heller, så egentligen är det som täcks av garanti något som i de flesta fall kan vara ett "ursprungligt fel".

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.
Citerat ifrån komplett då så handlar det om att de kan reparera en produkt som har gått sönder trots att den inte ska det, ungefär desamma vad gäller reklamation egentligen, man kan räkna med att en fläkt ska hålla i x antal år, men om den (utan speciell anledning) går sönder tidigare så kan detta vara på grund av ett ursprungligt fel, och kan då bli ett reklamationsärende.

9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd.
Där är också kompletts egna text om att du förbrukar både garanti och reklamationsrätt om det går sönder pågrund av dig.

Nånting man ofta ser här på forumet är folk som vill lämna tillbaka saker på garantin trots att de inte har någon rätt att göra det, såfort man själv har gjort något som kan vara skadligt för produkten så har man förbrukat sin garanti och reklamationsrätt, tappar du produkten så måste du själv bevisa att det inte är pågrund av att du har tappat den, vilket kan va lite svårt.
Garanti tiden ser jag oftast bara som en lite försäkran för hur länge jag kan räkna med att produkten håller, trots att nästan ALLT håller längre än så.
Men andra tycker att trots att de har kastat en produkt i golvet, hoppat på den, kopplat fel ström genom den, överclockat den till döds, eller gjort något annat också anser att de har full rätt till att få precis som de vill.

Som sagt han kanske inte uttryckte sig riktigt rätt, men han förklarade att garantin är frivillig för företaget vilket stämmer, och han menade nog att konsumentverket inte skriver något om att det finns ett krav på garanti.

Men läste du själv vad han svarade på innan du skrev?
Om det är fabriks fel på den så täcker garantin och enligt Konsumentverket så ska jag kunna skicka tbx den för åtgärder oavsett nästan vad det är för problem. Och enligt eran hemsida så har jag 2 års garanti. Om det är fraktkostnaderna ni är oroliga så kan jag stå för det själv. Men som kund har jag rätt att skicka tbx den för servis och åtgärder.

EDIT: Och för att svara på dina frågor med ja, Nej jag skulleinte handla någon datadel utan garanti ifrån ett företag om det fanns garanti någon annanstans. MEN nu har ju Greattech garanti på sina elektronik delar så jag förstår inte vad problemet är.

Redigerat
Permalänk
Medlem

Tycker Greattech har skött sig sjysst trots jobbig kund.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tycker Greattech har skött sig sjysst trots jobbig kund.

Hur kan du tycka det är shysst, något som är självklarhet att de skall leverera?
Hur kan man vara jobbig när man framför sin rätt till den produkt som uppenbarligen aldrig levererades. Jag har läst fler trådar om detta företag som tyder på att detta är inte första gången det händer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sigge11:

Hej

Nu är jag ny på sidan och vill inte "smuts" kasta nån men tycker att folk har rätt och veta om hur Greattech behandlar sina kunder.
Läste på forumet här att det var en till som inte hade fått sin operativ system heller men dom låste tråden där.
Vet inte hur jag ska göra men hoppas det finns nån kunnig som kan hjälpa mig.
Har allt på mail så jag lägger upp det hur jag blir behandlad av Greattech och hur dom försöker ljuga och kroka sig ur.
sparar resten till konsumentverket eftersom det spårar ur från deras sida.
Detta är mail kontakten med dom:

Från: xxxxx [mailto:xxxxx@hotmail.com]
Skickat: den 23 oktober 2013 17:08
Till: Support@infinitygaming.se
Ämne: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej

Jag köpte en dator av er under februari månad av er ordernummer: 6206, när jag ska återställa den till fabriks indtällningar så hittar inte datorn filer till det.
Hur gör jag med det?? Fick aldrig en operativ systems skiva av er om jag skulle formatera om datan, och pga
att datan hittar inte äns filer till att göra en recovry skiva.
Hör gärna av er omgående eftersom min första mail ignorerades.
Måste lösa det här snabbt eftersom jag ska sälja datan.

mvh xxxxxxx

Greattechs svar
Hej,

Du använder dig av skivan du fick vid leverans.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

http://www.greattech.se/
http://www.infinitygaming.se/

Jag:

Skickat: den 23 oktober 2013 19:06
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej

Fick 2 skivor som medföljde och en bok.
Tog foto på skivorna, vilken av dom är det?
+ 2 foton som jag tog.

Greattechs svar
Hej,

Det är ingen av dom, Windows skivan och licensen är med blå förpackning. Står din dator som aktiverad nu?

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

http://www.greattech.se/
http://www.infinitygaming.se/

Jag:

Skickat: den 23 oktober 2013 20:25
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej

Ärligt, jag har ingen aning, när jag fick den så var allt igång och har inte haft några problem med den heller.
Det är bara att jag ska sälja den och när jag skulle fabriks inställa den så hitta den inga filer. Det värsta är när det gäller datorer så kan jag noll.
Men jag fick inte nån blå skiva med när jag fick datorn.

Greattechs svar
Hej,

När man köper ett operativsystem med datorn så medföljer skivan, licensen, drivrutiner samt strömkabel.
Vi installerar operativsystemet men aktiverar inte det. Det måste kunden göra inom 30 dagar. Eftersom din datorer fungerar än idag så betyder det att din dator är aktiverad utav dig. Utan skivan/licensen kan man inte aktivera datorn.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Jag:
Skickat: den 24 oktober 2013 10:19
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej,

I flesta datorer man köper i dags läge så finns det operativ systemet klar i datan det ända man gör när man startar den är att göra en recovry skiva till den. När jag fick datan av er fick jag 2 skivor samt en bok, det ända jag gjorde när jag startade datan var och byte inloggnings uppgifter från från er logga till min eftersom allt var klart när jag startade den. Drivrutiner m.m fanns klara när jag startade upp datan.
Men iallafall, hur är det bästa sättet jag kan lösa det? Kan ni hjälpa mig på nåt sätt?

Med vänlig hälsning, xxxxxx

Greattechs svar
Hej,

Det du tänker på är märkes datorer, oftast HP, DELL osv… Speldatorer fungerar inte på samma sätt.
Utan en skiva går det tyvärr inte att lösa det på något sätt.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

http://www.greattech.se/
http://www.infinitygaming.se/

Jag:
Skickat: den 24 oktober 2013 11:15
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej

Ok, men har ni nån arkiv på vilken produkt kod det är till operativ systemet som jag köpte så jag kan vända mig till Microsoft för hjälp.

Greattechs svar
Hej,

Produktkoden är personlig och inget som sparas hos oss utan finns endast på skivan.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Suppor

Jag:
Skickat: den 24 oktober 2013 13:02
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej.

Hmm hur ska man göra nu då.
Eftersom jag har bara 2 skivor och en bok som fanns i lådan. Är 100 på att jag inte behövde aktivera på datan eftersom jag har win 8 på datan och inte 7 som står på kvitton.

Greattechs svar
Hej,

Vi kan tyvärr inte göra något mer efter så lång tid.
Datorn kan inte användas innan man har aktiverat datorn.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

jag
Skickat: den 24 oktober 2013 14:26
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej.

Isåfall skickar jag datorn tebax till er så får ni titta på den ifall ni kan åtgärda den eftersom ni är mer kunniga än mig.
Eftersom jag har inte haft den mer än 10 månader. Ni kanske hittar felet varför det inte gick och fabriks inställa den.

Greattechs svar
Hej,

Vi åtgärdar fel på datorn som går under garantin.
För att kunna återställa datorn behöver du din skiva. Inget vi kan hjälpa med utan licensen.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Jag:

Skickat: den 24 oktober 2013 14:52
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej

Nu förstår jag inte vad ni syftar på under garantin.
Så som jag ser det, eftersom det är nån system fel eftersom filer inte hittas för att återställa eller göra recovry skiva.
Jag har fortfarande garantin kvar så skickar jag datan till er så får ni lösa problemet eftersom jag fick ingen operativ skiva, system fel går under garantin.

Greattechs svar

Hej,

Garantin täcker fabriksfel, inte systemfel.
Detta är inte system fel. Du kan inte återställa datorn utan en skiva. Du har fått skivan och licensen, annars hade du inte kunnat använda datorn idag. Det finns inget som heter ”recovery skiva” när det gäller speldatorer i denna klass.

Detta är inget garanti ärende och ärendet är därmed avslutad.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Jag:

Skickat: den 24 oktober 2013 15:20
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: SV: att fabrik instaälla datorn jag köpte från er funkar inte.

Hej

Om det är fabriks fel på den så täcker garantin och enligt Konsumentverket så ska jag kunna skicka tbx den för åtgärder oavsett nästan vad det är för problem. Och enligt eran hemsida så har jag 2 års garanti. Om det är fraktkostnaderna ni är oroliga så kan jag stå för det själv. Men som kund har jag rätt att skicka tbx den för servis och åtgärder.

Greattechs svar

Hej,

Återigen, det är inget fel på din dator. Kan du inte spela spel eller startar inte din dator?
Fabriksfel är fel på hårdvaran. Inte operativsystemet eller systemåterställning.

Nej, konsumentverket säger ingenting om att du kan skicka in den för nästan va som helst. Konsumentverket säger ingenting om garantier eftersom detta är frivilligt av företaget.

Frakten står vi för vid fabriksfel. Den dagen din dator slutar fungera på grund av fabriksfel är du välkommen att skicka in den.

Så länge du fortsätter skicka fler mail på samma ärende kommer det inte besvaras.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Jag
Skickat: den 24 oktober 2013 16:46
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Det är ni som har aktiverat min operativ system så svara

Hej med lite forskning och hjälp så har vi kommit fram till att det var ni som har aktiverat min operativ system på min data den 13/2-2013 jag kvitterade ut datan från posten 15/2-2013 så det verkar som att det är ni som har aktivetat den.

Greatttechs svar
Hej xxxxxx,

Skulle du kunna förklara hur ni kom fram till denna slutsats eftersom vi aldrig aktiverar operativsystem.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Jag
Skickat: den 24 oktober 2013 21:21
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: Det är ni som har aktiverat min operativ system så svara

Hej

Här här ni en bild på när aktiveringen gjordes
+ bild på när koden aktiverades
Och här är kolli nr 6340176681 sen kan ni ringa Frakt firman och fråga när jag kvitterade ut datan.
Så med andra ord så har nån aktiverat win 8 på datan 2 dar innan jag hämtade ut den.
Så finns det nåt mer ni vill att jag ska ta fram till er innan jag går ner till konsument verkets advokat inom väsby kommun och lägger fram ärendet.

Greattechs svar och här så skrev dom tidigare i mail att dom inte hade arkiv på produkt nyckel men svarar.
Hej,

Vi har idag kollat upp detta med Microsoft.
Det som du läser är installationen, vi skriver in produktnyckeln vid installationen men du måste inom 30 dagar (så fort du har kopplat upp dig mot internet) aktivera licensen på nytt.

Det du ser är installationen, du kan även kolla upp installationens punkten genom datorns logg fil eller ringa Microsoft.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Jag

Skickat: den 25 oktober 2013 15:11
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: Det är ni som har aktiverat min operativ system så svara

Hej

Nu känns det som ni försöker bara kroka ur er från problem, det står att produkt nyckeln aktiverades 13/2-2013 och jag hämtade ut datorn från posten 2 dagar efter aktiveringen, och på kvitton har jag beställt win 7 inte 8.
Och jag har inte fått några licenser eller skivor av er det ända jag fick var kvitton, bok och 2 skivor.
Nu i dags lägger känns det som jag måste ringa efter en data tekniker som får gå igenom datan oxå så att det är rätt produkter i datan som det står på kvittot. Och titta noga igen på bilden det står aktiverad inte installerad.
Men ni ger mig inte så många val just nu för att lägga in en anmälan mot er.

Greattechs svar
Hej,

Du är välkommen att ringa Microsoft för mer information.
Vi installerar operativsystemet, aktiverar inte utan det måste du göra när internet är kopplad. Vi kommer inte upp datorerna mot internet när vi installerar och kan därför inte heller aktivera datorn mot Microsoft server.

När det gäller operativsystemet så är det Windows 8 installerad, du tog kontakt med supporten och ville byta det mot Windows 8 istället för 7. Vi hade redan skapat följesedeln och kunde därför inte ändra följesedeln längre.

Om du vill anmäla oss så går du till ARN.se, vet inte riktigt vad du menar med konsumenternas advokat men det är ARN du skall vända dig till. Observera att du senast inom 2 mån måste reklamera till företaget om något saknas vilket det har passerat idag. Oavsett om du har fått operativsystemet eller inte så har du inte lagen på din sida då det har gått för långt tid. Är det så att du verkligen inte har fått den så kan vi inte undersöka det efter sån lång tid med varken leverantören eller Posten.

Vi kommer nu göra ett undantag och skicka ut ett nytt Windows 8 till dig med skiva och licens och avslutar därmed ärendet. Bör finnas hos dig i början av nästa vecka.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

http://www.greattech.se/
http://www.infinitygaming.se/

Jag
Skickat: den 25 oktober 2013 15:28
Till: Support - Infinitygaming
Ämne: Re: SV: SV: SV: Det är ni som har aktiverat min operativ system så svara

Hej

Eftersom operativsystemen bytes från 7 till 8 så ska det stå på kvittot oxå och det är lag på det. Kunden ska få kvitto med rätt produkter oxå vid byte av nåt.
Har redan varit i kontakt med konsument verket och har tid hos en jurist som ska granska ärendet och när det gäller Microsoft så tror jag inte ett skit på det ni säger eftersom ni medgav att ni inte hade nån arkiv på produkt nyckel när jag frågade efter.

Greattechs svar
Nej, vi behöver ingen kund som lär oss hur det fungerar med lagar.
Det är inget krav på att det skall stå 8 eller 7 eller 20. Vi kan skriva kläder på kvittot om vi så vill så länge priset och moms beloppet är korrekt.

Du är välkommen att kolla upp detta hos vilken avdelning du vill.

Jag vet inte om du brukar läsa hela meddelandet på ett mail men så här skrev vi i ett tidigare mail:

Vi kommer nu göra ett undantag och skicka ut ett nytt Windows 8 till dig med skiva och licens och avslutar därmed ärendet. Bör finnas hos dig i början av nästa vecka.

=========================================================
Med vänlig hälsning / Best regards
Greattech Stockholm AB – Infinity Support

Dold text

så?? va gör man.

Har läst vartenda ord, och det är så att när man får en leverans är man skyldig att meddela ofullständig leverans inom rimlig tid, 2 månader från det att du fick hem datorn. Man kan inte komma 10 månader senare och påstå att det saknas saker från leveransen, sen att du hotar med konsumentvägledaren i din kommun gör ju inte att du hamnar i bättre dager. Du fick trots allt detta hjälp med ditt ärende gång på gång, och även en ny skiva helt gratis, jag tycker att du borde skämmas som lägger upp sånt här på Sweclockers.com.

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

jag tycker att du borde skämmas som lägger upp sånt här på Sweclockers.com.

Och du borde skämmas som citerar en sån otroligt lång post utan att åtminstone använda spoiler-tags.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att ni fortfarande orkar tjata om detta. För de flesta är det självklart att man inte kan komma och tjfasa om något långt efter köpet. Varför TS inte fått nån skiva är det enda som är oklart här, kanske glömde GT att lägga i en, kanske har TS slarvat bort den eller missat den i förpackningen. Oavsett detta så har ju TS inte haft nåt att komma med från förtsa början.
Skulle man klaga på nåt som GT gjort så skulle det väl vara att de har en något hård ton samt att de påstår att man kan skriva vad som helst på kvitton, vilket man givetvis inte alls får göra.

Hur som helst så var ju detta ärendet redan löst INNAN ts ens lade upp det här så varför bry sig?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Jag vet inte.
Men GT har ju skött det hela som de ska.
De har dessutom gett goodwill.

Tur du har

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag fattar inte att ni fortfarande orkar tjata om detta. För de flesta är det självklart att man inte kan komma och tjfasa om något långt efter köpet. Varför TS inte fått nån skiva är det enda som är oklart här, kanske glömde GT att lägga i en, kanske har TS slarvat bort den eller missat den i förpackningen. Oavsett detta så har ju TS inte haft nåt att komma med från förtsa början.
Skulle man klaga på nåt som GT gjort så skulle det väl vara att de har en något hård ton samt att de påstår att man kan skriva vad som helst på kvitton, vilket man givetvis inte alls får göra.

Hur som helst så var ju detta ärendet redan löst INNAN ts ens lade upp det här så varför bry sig?

Så Du tycker inte det är konstigt att GT först säger att han själv måste ha skrivit in nyckeln och därmed påstår att han måste då ha skivan. Då det senare visar sig att de faktiskt skriver in den själva vid installation och sedan skeppar datorn. Vid detta scenario är det beundransvärt att inte fler tycker GT missköter det hela utan snarare hyllar deras "tålamod" med denna "jobbiga" kund som bara kämpar för att få något han påstås ha fått genom olika indicier att han måste ha gjort nyckelregistrering själv - som han motbevisar. Det är till och med jag som läsare här skäms hur ett företag kan bete sig mot kunder, beklagligt.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Så Du tycker inte det är konstigt att GT först säger att han själv måste ha skrivit in nyckeln och därmed påstår att han måste då ha skivan. Då det senare visar sig att de faktiskt skriver in den själva vid installation och sedan skeppar datorn. Vid detta scenario är det beundransvärt att inte fler tycker GT missköter det hela utan snarare hyllar deras "tålamod" med denna "jobbiga" kund som bara kämpar för att få något han påstås ha fått genom olika indicier att han måste ha gjort nyckelregistrering själv - som han motbevisar. Det är till och med jag som läsare här skäms hur ett företag kan bete sig mot kunder, beklagligt.

"hur ett företag kan bete sig"

Nu är det ju så att på företaget jobbar människor.
Precis som med allt annat finns det två sidor av myntet.
Företag kan inte per automatik lita blint på alla kunder och därmed måste det dras gränser.

Visst, jag håller med om att det var en ganska kort och hård ton men fortfarande helt korrekt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa genom hela tråden så vet inte om någon lika jobbig människa som mig har skrivit samma sak...

Men SNÄLLA det heter datorn inte datan som är en böjningsform utav ordet data syftar på information.

Jäklar vad dryg jag är.. men är det värsta jag vet när folk skriver datan..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av amanito:

made me lol, vilket oseriöst och inkompetent företag.

Konsumentverket ja, otroligt inkompetent företag.

Garanti är INTE lagstadgat i Sverige.

Permalänk
Greattech

Om alla som tänker kommentera går igenom tråden och läser svaren så kommer vi slippa flertal onödiga kommentarer/frågor som jag redan har svarat på och som andra medlemmar redan svarat på. Jag gick idag genom alla mailen lite snabbt och hittade fler mail från kunden än det han har lagt upp. Supporten har i princip fått 3 st mail samtidigt innan dom ens har hunnit svara på ett.

Skrivet av amanito:

made me lol, vilket oseriöst och inkompetent företag.

Supporten har svarat helt rätt när det gäller garantin. Det finns ingen krav på garanti utan det är 3 års reklamation som gäller och som vi inte kan påverka.
Men vi lämnar minst 1 års garanti på sortimentet med 2 år på datorer. Supporten har inte sagt något om att kunden inte har garanti utan man helt enkelt försökt förklara för kunden att just detta inte är ett garanti.

Skrivet av exroz:

De flesta av era kunder är väl inga datatekniker. De flesta hade inte funderat en sekund på att leta efter någon skiva om datorn startar upp och funkar som den ska. Om nu nyckeln redan är inmatad vid er installation, så lär aktiveringsprocessen antagligen bestå av att bara trycka "Nästa", och dvs ingen skiva/licens behöver letas efter.

Hade det inte löst många problem för båda parterna om ni inkluderar en "det här ska ingå-lapp" vid leverans? Om då operativsystemskivan fattas kan detta snabbt åtgärdas. Det kanske inte är ert ansvar, men likväl så sparar det er en hel del besvär.

Vi aktiverar som sagt inte datorn utan skriver in licensen under installationen men sedan måste kunden aktivera när man har kopplat upp sig mot internet.
Eftersom detta med operativsystemet inte är något stort problem alls för oss som många verkar tro så har man inte tagit större åtgärder. Självklart har vi förbättrat våra rutiner och vi jobbar med detta hela tiden. Idag skickar vi exempel datorn och operativsystemet separat. Operativsystemet kommer med DHL eller Posten och registreras på kundens profil. Vi kan därför under 3 år spåra leveransen och kolla om kunden verkligen har mottagit operativsystemet eller inte. Som jag skrev tidigare så gäller dessa ärenden 8-9 månader till 2-3 år och inte närmaste tiden.

Skrivet av grabben!:

Spontant min tanke också.
EDIT

Anar att det handlar om en OEM licens och att 14 dagars ångerrätt är orsaken till att det inte fungerar.
Företaget måste gardera sig mot att kunden plötsligt skickar tillbaka datorn.

Kan ni inte levera licensen oinstallerad? Alltså skivan i sitt fodral, och ett sigill som måste brytas av kunden.. Vet inte hur det är med OEM- dvs om skivan levereras i fodral- eller om det är en massprodukt- ett nummer (Key).

Kundkategorin torde vara personer som inte klarar att bygga en egen dator. Symtomatiskt för denna gruppen är att man inte är så datavana. Man fattar inte att man måste aktivera operativsystemet. När man väl fattat detta så är upplåsningskoden/ serienumret bortslarvat.

Olösligt?

Svarade på detta ovan.

Skrivet av amanito:

Låt mig fråga dig då; hur seriöst är ett företag på 1-10 som inte erbjuder garanti? Skulle du handla av dem? Skulle någon på Sweclockers handla av dem? Att komma med ett sådant beskt uttalande till en kund "det är frivilligt för oss om vi vill lämna garanti" tyder på att företaget inte är seriöst och bör se över sin customer service och hur man behandlar kunder. Alla kunder är inte experter på datorer, om någon kommer med en dum fråga eller ett dumt uttalande så ska man ändå se till att förklara till kunden hur det ligger till, läser du mail korrespondensen mellan TS och Greattech så vet du vad jag menar.

PS. Till den inkompetent personen som skrev att "konsumentverket inte skriver något om garantier" så bör du läsa det här http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Jo, konsumentverket skriver visst om garantier, det är bara att du är en inkompetent idiot som borde lära dig hur man bemöter kunder på ett proffesionellt sätt.

Och till dig xedoz1, läste du ens det jag citerade?

Svar: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Har inte mycket att säga här, rekommenderar dig att gå igenom konsumentverkets hemsida och läsa lite om hur det fungerar med garantier/reklamationer idag samt om du tar 5 min av din tid och läser igenom svaren så kommer du förstå allting bättre. Du kan börja med att läsa vad trådskaparen har lagt upp på första sidan. Länken till konsumentverket säger ingenting om att det är lag på garanti utan man informerar bara läsarna vad ordet Garanti betyder som företag använder. Till nästa gång, läs gärna det du länkar som säger emot det du har skrivit. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.

Skrivet av dabman:

Hur kan du tycka det är shysst, något som är självklarhet att de skall leverera?
Hur kan man vara jobbig när man framför sin rätt till den produkt som uppenbarligen aldrig levererades. Jag har läst fler trådar om detta företag som tyder på att detta är inte första gången det händer!

Självklart har man rätt till det man har betalat vilket supporten även bekräftar. Svaret på din kommentar hittar du om du läser svaret jag skrev längst upp (sida 4).

Skrivet av dabman:

Så Du tycker inte det är konstigt att GT först säger att han själv måste ha skrivit in nyckeln och därmed påstår att han måste då ha skivan. Då det senare visar sig att de faktiskt skriver in den själva vid installation och sedan skeppar datorn. Vid detta scenario är det beundransvärt att inte fler tycker GT missköter det hela utan snarare hyllar deras "tålamod" med denna "jobbiga" kund som bara kämpar för att få något han påstås ha fått genom olika indicier att han måste ha gjort nyckelregistrering själv - som han motbevisar. Det är till och med jag som läsare här skäms hur ett företag kan bete sig mot kunder, beklagligt.

Förklara gärna vart jag har skrivit att det är vi som aktiverar datorerna? Om du någonsin har installerat Windows 8 på en dator så vet du att man behöver skriva in licensen under installationen men datorn är inte aktiverad innan man har kommit in på skrivbordet och kopplat upp sig mot Internet. Vi kopplar inte datorn upp mot internet och slutför därmed inte aktiveringen utan det måste man som kund göra. Eftersom kundens dator står aktiverad idag så har kunden därför aktiverat den för flera månader sedan. Då skall man klicka på aktivera och skriva in licensen om datorn frågar efter det på nytt. Först då är datorn helt aktiverad. Bilden ts har bifogat är datumet på installationen, tidpunkten vi skrev in licensen för första gången men det är inte slutliga aktiveringen.

Jag skrev detta tidigare och gör det igen. Bilden ts har bifogat säger inte något. Supporten sitter inte på samma byggnad där vi monterar och hanterar våra leveranser. Under tiden supporten diskuterar med kunden så tar supporten kontakt med butiken/verkstaden för att kontrollera detta. Butiken väljer att skicka ut en ny skiva med licens innan kunden bifogar bilden med aktiveringen. (går att bekräfta genom bokningstiden för fraktsedeln).

Butiken meddelar sedan supporten om att man skickar ut en ny till kunden men då har kunden redan skickat in bild på aktiveringen. Vid tre mail meddelar supporten kunden om att vi kommer göra ett undantag och skicka ut en ny till kunden men av okänd anledning läser kunden endast halva mailen hela tiden och skapar sedan en tråd här.

Supporten började bli lite hårdare mot slutet när kunden helt enkelt inte gav upp med att spamma med flertal mail trots att man redan har sagt att han kommer få en ny licens. Han läste helt enkelt inte hela mailet utan svarade direkt med nya hot om "konsumenternas advokat".

Jag svarar gärna på era kommenterar och åsikter så länge det är något nytt.

// GT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Greattech:

Om alla som tänker kommentera går igenom tråden och läser svaren så kommer vi slippa flertal onödiga kommentarer/frågor som jag redan har svarat på och som andra medlemmar redan svarat på. Jag gick idag genom alla mailen lite snabbt och hittade fler mail från kunden än det han har lagt upp. Supporten har i princip fått 3 st mail samtidigt innan dom ens har hunnit svara på ett.

Supporten har svarat helt rätt när det gäller garantin. Det finns ingen krav på garanti utan det är 3 års reklamation som gäller och som vi inte kan påverka.
Men vi lämnar minst 1 års garanti på sortimentet med 2 år på datorer. Supporten har inte sagt något om att kunden inte har garanti utan man helt enkelt försökt förklara för kunden att just detta inte är ett garanti.

Vi aktiverar som sagt inte datorn utan skriver in licensen under installationen men sedan måste kunden aktivera när man har kopplat upp sig mot internet.
Eftersom detta med operativsystemet inte är något stort problem alls för oss som många verkar tro så har man inte tagit större åtgärder. Självklart har vi förbättrat våra rutiner och vi jobbar med detta hela tiden. Idag skickar vi exempel datorn och operativsystemet separat. Operativsystemet kommer med DHL eller Posten och registreras på kundens profil. Vi kan därför under 3 år spåra leveransen och kolla om kunden verkligen har mottagit operativsystemet eller inte. Som jag skrev tidigare så gäller dessa ärenden 8-9 månader till 2-3 år och inte närmaste tiden.

Svarade på detta ovan.

Har inte mycket att säga här, rekommenderar dig att gå igenom konsumentverkets hemsida och läsa lite om hur det fungerar med garantier/reklamationer idag samt om du tar 5 min av din tid och läser igenom svaren så kommer du förstå allting bättre. Du kan börja med att läsa vad trådskaparen har lagt upp på första sidan. Länken till konsumentverket säger ingenting om att det är lag på garanti utan man informerar bara läsarna vad ordet Garanti betyder som företag använder. Till nästa gång, läs gärna det du länkar som säger emot det du har skrivit. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.

Självklart har man rätt till det man har betalat vilket supporten även bekräftar. Svaret på din kommentar hittar du om du läser svaret jag skrev längst upp (sida 4).

Förklara gärna vart jag har skrivit att det är vi som aktiverar datorerna? Om du någonsin har installerat Windows 8 på en dator så vet du att man behöver skriva in licensen under installationen men datorn är inte aktiverad innan man har kommit in på skrivbordet och kopplat upp sig mot Internet. Då skall man klicka på aktivera och skriva in licensen om datorn frågar efter det på nytt. Först då är datorn helt aktiverad. Bilden ts har bifogat är datumet på installationen, tidpunkten vi skrev in licensen för första gången men det är inte slutliga aktiveringen.

Jag skrev detta tidigare och gör det igen. Bilden ts har bifogat säger inte något. Supporten sitter inte på samma byggnad där vi monterar och hanterar våra leveranser. Under tiden supporten diskuterar med kunden så tar supporten kontakt med butiken/verkstaden för att kontrollera detta. Butiken väljer att skicka ut en ny skiva med licens innan kunden bifogar bilden med aktiveringen. (går att bekräfta genom bokningstiden för fraktsedeln).

Butiken meddelar sedan supporten om att man skickar ut en ny till kunden men då har kunden redan skickat in bild på aktiveringen. Vid tre mail meddelar supporten kunden om att vi kommer göra ett undantag och skicka ut en ny till kunden men av okänd anledning läser kunden endast halva mailen hela tiden och skapar sedan en tråd här.

Supporten började bli lite hårdare mot slutet när kunden helt enkelt inte gav upp med att spamma med flertal mail trots att man redan har sagt att han kommer få en ny licens. Han läste helt enkelt inte hela mailet utan svarade direkt med nya hot om "konsumenternas advokat".

Dold text

Jag svarar gärna på era kommenterar och åsikter så länge det är något nytt.

// GT

Nej det behövs inte. Ärendet är korrekt och sjysst hanterat från eran sida!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Jag svarar gärna på era kommenterar och åsikter så länge det är något nytt.

// GT

Nu när du ber om det så kan jag ju passa på att fråga om du står bakom det här påståendet?

Skrivet av sigge11:

Greattechs svar
Nej, vi behöver ingen kund som lär oss hur det fungerar med lagar.
Det är inget krav på att det skall stå 8 eller 7 eller 20. Vi kan skriva kläder på kvittot om vi så vill så länge priset och moms beloppet är korrekt.

Du är välkommen att kolla upp detta hos vilken avdelning du vill.

Tror ni på fullaste allvar att kvittot inte behöver reflektera transaktionen så länge moms och pris stämmer?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Greattech
Skrivet av Naga:

Nu när du ber om det så kan jag ju passa på att fråga om du står bakom det här påståendet?

Tror ni på fullaste allvar att kvittot inte behöver reflektera transaktionen så länge moms och pris stämmer?

Nu är det inte så att vi verkligen gör på det sättet, supporten hanterar support ärenden och skall inte gå in fördjupad på dessa frågor. Man har helt enkelt skrivit detta med kläder förhastat. Svar på din fråga, nej.

Jag missade kommentera detta med kundens val av operativsystem vid köpet.
Kunden köpte datorn med Windows 7 men tog kontakt med supporten om att han ville uppgradera till Windows 8 som kostar lika mycket. Supporten kollade med butiken om det var möjligt med byte eftersom följesedeln redan var skapad. Verkstaden ordnade bytet till Windows 8 men kunde inte ändra följesedeln därav Windows 7 i följesedeln och kvittot men beloppet är samma.

// GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Men nu var det så att jag fick ingen skiva eller licens eftersom dom har aktiverat koden och inte klistrat lappen på datorn som lagen säger, utdragen process, det e väll ni som hoppar in med onödiga kommentarer.

Men vafan.... du säger att de har aktiverat den 2 dagar innan. De har installerat den 2 dagar innan. Du kopplar upp dig till internet och det aktiveras automatiskt. Du har aktiverat den. Lappen finns på chassit.även om den inte finns där så kan du ladda ner en key finder och hitta den. Sedan kan du ladda ner en rätt windows iso och installera om och aktivera din windows. De har 100% lagen på deras sida. Är di säker på att det inte finns nån lapp på sidan av datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Nu är det inte så att vi verkligen gör på det sättet, supporten hanterar support ärenden och skall inte gå in fördjupad på dessa frågor. Man har helt enkelt skrivit detta med kläder förhastat. Svar på din fråga, nej.

Jag missade kommentera detta med kundens val av operativsystem vid köpet.
Kunden köpte datorn med Windows 7 men tog kontakt med supporten om att han ville uppgradera till Windows 8 som kostar lika mycket. Supporten kollade med butiken om det var möjligt med byte eftersom följesedeln redan var skapad. Verkstaden ordnade bytet till Windows 8 men kunde inte ändra följesedeln därav Windows 7 i följesedeln och kvittot men beloppet är samma.

// GT

Mycket snällt av er att ge honom en ny windows 8! Han skapade tråden för att visa hur dåliga men det blev tvärt om! +1 till er!

Permalänk

Greattech kan ju stå för nordens sämsta support, det kan jag nästa garantera er. Jag vet ingen som lyckats med ett köp utan en massa krångel, deras så kallade "kundsupport" är ett jävla skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Förklara gärna vart jag har skrivit att det är vi som aktiverar datorerna? Om du någonsin har installerat Windows 8 på en dator så vet du att man behöver skriva in licensen under installationen men datorn är inte aktiverad innan man har kommit in på skrivbordet och kopplat upp sig mot Internet. Då skall man klicka på aktivera och skriva in licensen om datorn frågar efter det på nytt. Först då är datorn helt aktiverad. Bilden ts har bifogat är datumet på installationen, tidpunkten vi skrev in licensen för första gången men det är inte slutliga aktiveringen.

// GT

Att skriva in produktnyckeln vid installation anser jag är = aktivering då Windows själv när den får kontakt med internet kommer att aktivera sig själv utan någon som helst handpåläggning. Detta sker när han får datorn och den kopplas upp mot internet, den aktiveras - men han behöver inte slå in nyckeln igen, om det inte var en syspreppad (OOBE) installation - men det vet vi att det inte var, utan en OEM!

För övriga:
För att se om du har en OEM, skriv i närmaste kommandotolk (CMD / Powershell): slmgr /dlv
Där ser ni en hel del info om er nyckel, bland annat om den slutar på samma 5 tecken som du/ni har fått påklistrat på datorn eller kuvertet.