Permalänk
Inaktiv

Bildhanteringsprogram

Hej!

Jag är nu ute efter ett program där man kan redigera och göra bilderna finare. Samt skapa egna bilder. Finns det några gratis program där ute som är ungefär lika bra som Photoshop? Finns det gratis versioner av Photoshop?

Jag vill kunna redigera mina djur- och naturbilder som jag tagit själv. Även kunna skapa snygga banners, logotyper och avatarer.

Jätte snällt om någon kunde tipsa om bra gratis program.

Permalänk
Hedersmedlem

GIMP brukar vara standardtipset. Det är en analog till Photoshop, dvs ett bildredigeringsprogram. Diskussioner om vad som är "bättre" eller "sämre" av dessa har stötts och blötts många gånger och finns att hitta på nätet, men till största del handlar det om vana. Det finns områden där de fungerar annorlunda, men allmänt så löses uppgifterna snarlikt. Att GIMP är fri mjukvara, gratis och går att köra på många plattformar går inte att komma ifrån.

GIMP har funnits länge och är välanvänt, så det finns mycket information att hitta på nätet.

Vad gäller att skapa egna bilder så är ett "fotoredigeringsprogram" som Photoshop eller GIMP inte det mest naturliga, vilket man hör på namnet. Det beror även på vilken typ av grafik man vill skapa, men "vektorprogram" är ofta mer passande — speciellt till banners och logotyper som du nämner (ska du exempelvis lämna material till tryck så är vektorfiler närapå ett krav för vettigt resultat). Ett fritt alternativ som jag själv använt en hel del är Inkscape, som också är relativt utbrett idag. Adobes motsvarighet heter Illustrator, och ligger i Photoshops prisområde. Ett annat mer kostsamt men fortfarande vanligt alternativ är Corel Draw.

Vektorprogram har ofta en lite högre tröskel att lära sig använda effektivt, men fördelarna överväger snabbt.

Vad gäller redigering av egna foton så kan det vara värt att lära sig om olika råformat och vad de möjliggör. Adobes programvara för att hantera denna motsvarande "framkallningsdel" av digitalfoto är Adobe Lightroom. Ett avskalat fritt alternativ som jag brukar använda med en bråkdel av funktionaliteten, men med de viktigaste delarna inkluderade, samt den fulaste hemsidan denna sidan år 2000 är UFRaw. Andra fria alternativ är Rawstudio och RawTherapee.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.