Nokia Lumia 1520 6.0-tums Full HD Display

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man beställt en 1520...
Är i grund och botten en Iphoneanvändare. Körde ett tag Note 3 och avgudade skärmen, men Touchwiz passade inte mig.
Rootade, men kom ändå aldrig överens med Android. Har kört Windows innan på telefon. Gillade skarpt min HTC Tytn II.
Nu har det ju hänt en del sedan dess.... Saknar stor skärm och trött på IOS väldigt små förändingar på sitt operativsystem.
Det ändå jag är orolig för är att jag "måste" byta till en Opel Insignia på jobb och att telefonen inte funkar med deras nya infotainmentsystem.

Permalänk
Avstängd

Avstyckad gård som jag köpte för 300 000 och inne i huset är det enormt omodernt men det fixar man med lite elektroniska prylar, inklusive robotgräsklippare, och snart får vi fiber som grädde på moset

Jag tycker att uppdate 3 givit mer batteritid men det trådlösa tappar väldigt lätt och man fär manuellt sätta igång det. Vet inte om det är därför IE Explorer ballar ut titt som tätt och låser sig. Särskilt på sidor som kör "Discuss" som denna: http://www.idg.se/2.1085/1.565810/gmail-bugg-kan-ha-exponerat...

Köpte mig en LG Pad 8.3 - platta av en ägare som var missnöjd med den (fattar fortfarande inte varför för plattan är verkligen bra). Blir att jag använder den mer nu till surf så länge inte Microsoft släpper in andra webbläsare som tex min favorit Dolphin. Ibland blir man förbannad på Microsofts enorma inlåsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Köpte mig en LG Pad 8.3 - platta av en ägare som var missnöjd med den (fattar fortfarande inte varför för plattan är verkligen bra). Blir att jag använder den mer nu till surf så länge inte Microsoft släpper in andra webbläsare som tex min favorit Dolphin. Ibland blir man förbannad på Microsofts enorma inlåsning.

Förstår inte riktigt vad du menar här...
Visst kan du ladda ned andra webläsare. (om tillverkaren har orkat göra en wp-version förstås)
Prova den här webläsaren, som är gratis, för att se om du tycker den gör ett bättre jobb.
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/uc-browser/6cda56...

Permalänk
Avstängd

UC Browser finns inte för svenskar Finns en avskalad version av Chrome för 7 kr men står bara ut med Chrome på datorn. Kanske skulle sata en 10:a och köra denna: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/surfy/75366996-bb.... Men har nog inte Lastpass inbyggd som Dolphin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

UC Browser finns inte för svenskar

Jasså säger du det?
Jag har just, precis i detta nu, laddat ned den.
Men det kanske är något särskilt med Borås.

EDIT: Du söker väl och laddar ned från telefonen, så att det inte är från datorn?

Permalänk
Medlem

Får min Lumia idag.
Hur länge bör man ladda den innan användning? Räcker det med fullt och sen gärna köra den helt urladdad?

Bör man ladda ner pre-versionen av WP 8.1 direkt eller är den för instabil för en ny användare?
Jag har inte kört windows på telefon sedan många år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Får min Lumia idag.
Hur länge bör man ladda den innan användning? Räcker det med fullt och sen gärna köra den helt urladdad?

Bör man ladda ner pre-versionen av WP 8.1 direkt eller är den för instabil för en ny användare?
Jag har inte kört windows på telefon sedan många år tillbaka.

Tror inte att det spelar så stor roll hur du gör.
Jag skulle börja med att använda den direkt och köra ur batteriet "totalt" till den säger "Hej då" och därefter ladda upp den fullt.
Tänk på att det är ett litiumbatteri vi tala om så att göra så ofta är inte rekommendabelt.
I princip mår litiumbatterier bäst av att ligga runt 40-50%, men någon gång då och då (varannan eller var tredje månad) kan man ladda ur helt.
Det finns också inbyggda spärrar i telefonen, så att ladda ur helt innebär inte att batteriet i själva verket laddas ur helt. Samma sak gäller när det visas 100% så är det i själva verket inte 100% av batteriets kapacitet som laddats.

När det gäller pre-versionen av WP 8.1 så kommer ju den riktiga versionen att rullas ut om en månad eller så.
Om du orkar vänta är mitt råd att inte ladda inte ned preview nu. Använd mellantiden till att bekanta dig lite med luren istället men bedöm inte telefonen på det OS som ligger i nu (WP8.0). När du får WP8.1 via OTA är det i princip ett helt nytt OS du får och en helt annan telefon i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Tror inte att det spelar så stor roll hur du gör.
Jag skulle börja med att använda den direkt och köra ur batteriet "totalt" till den säger "Hej då" och därefter ladda upp den fullt.
Tänk på att det är ett litiumbatteri vi tala om så att göra så ofta är inte rekommendabelt.
I princip mår litiumbatterier bäst av att ligga runt 40-50%, men någon gång då och då (varannan eller var tredje månad) kan man ladda ur helt.
Det finns också inbyggda spärrar i telefonen, så att ladda ur helt innebär inte att batteriet i själva verket laddas ur helt. Samma sak gäller när det visas 100% så är det i själva verket inte 100% av batteriets kapacitet som laddats.

När det gäller pre-versionen av WP 8.1 så kommer ju den riktiga versionen att rullas ut om en månad eller så.
Om du orkar vänta är mitt råd att inte ladda inte ned preview nu. Använd mellantiden till att bekanta dig lite med luren istället men bedöm inte telefonen på det OS som ligger i nu (WP8.0). När du får WP8.1 via OTA är det i princip ett helt nytt OS du får och en helt annan telefon i princip.

Tack för ett fint och informativt svar!
Ja, vi får se om jag orkar vänta...
Kör i alla fall 8.0 ett tag.

Permalänk
Avstängd

Ska jag vara helt ärligt tycker jag inte att Windows 8.1 är det lyftet för luren som gör att du inte ska vänta. Kanske menyn man kan dra neråt från toppen men vet inte om den gör mig lyckligare. Har det mesta som genvägar på startskärmen.

Permalänk
Medlem

John, hur gick det? Lyckades du ladda ned UC Browser?

Tycker att den verkar trevlig på min telefon, men vet ju inte vad du har för krav.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med en 1020 förvisso, men frågarn/åsikten berör Windows Phone. Jag gillar gardinen, likt den i Android, dock så är den på tok för avskalad. Skulle vilja se den nästintill likadan som Androids dito då jag har svårt att se ett smartare alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

John, hur gick det? Lyckades du ladda ned UC Browser?

Tycker att den verkar trevlig på min telefon, men vet ju inte vad du har för krav.

Ska göra det idag i bilen på väg till Göteborg. Om nu sambon rattar

Testar just nu

Tyvärr visar inte UC bilder från mina webbkameror men annars tycker jag den har en del som saknas i IE.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Testar just nu

Tyvärr visar inte UC bilder från mina webbkameror men annars tycker jag den har en del som saknas i IE.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir jag lite nyfiken.
Visar IE dina cam-bilder?
Vad är de i för format?

Permalänk
Avstängd

Ingen aning. Tror att Foscam kör med någon form av gammal hederlig rörlig jpg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Ingen aning. Tror att Foscam kör med någon form av gammal hederlig rörlig jpg.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en "rörlig jpg"?

Permalänk
Avstängd

Jpg format men i rörliga bilder. Du vet sådana där blädderbilder barnen roade sig med förr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Jpg format men i rörliga bilder. Du vet sådana där blädderbilder barnen roade sig med förr

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, vet inte. jpg är stillbilder, inget rörligt. gif om det är något som rör sig/animerat alernativt ladda och visa flera jpg-bilder i följd (men varje bild är fortfarande en stillbild).

Permalänk
Avstängd

Precis. En serie stillbilder man kan titta på så det ser ut som en film med rätt låg framerate om det funkar som jag tror.

Om man tittar genom mobilen väljer man Mobile och tyvärr inte värdens följsammaste film man får se men man ser vad som händer. Vet inte varför bilden blir svart i UC men fungerar i andra webbläsare. Sedan om du tror mig eller inte är upp till dig. Och japp, öppnat rätt portar i routern. Annars hade jag inte ens kommit till välkomstsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Precis. En serie stillbilder man kan titta på så det ser ut som en film med rätt låg framerate om det funkar som jag tror.

http://s26.postimg.org/cu28h85hl/jpg.jpg

Om man tittar genom mobilen väljer man Mobile och tyvärr inte värdens följsammaste film man får se men man ser vad som händer. Vet inte varför bilden blir svart i UC men fungerar i andra webbläsare. Sedan om du tror mig eller inte är upp till dig. Och japp, öppnat rätt portar i routern. Annars hade jag inte ens kommit till välkomstsidan.

Gissar att det är riktat mot mig? Om du säger att det inte funkar i UC men andra webbläsare tror jag dig, inte det jag tog upp innan heller så vet inte varifrån du fått det?

Det jag skrev är att det inte finns rörliga jpg-bilder för det gör det inte.

Permalänk
Medlem

Troligen ett JavaScript som gör "rörliga jpg". UC bygger ju på IE men har kanske problem med JavaScript.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Tycker att det saknas för mycket från wp8 fortfarande om man snackar appar osv.

btw så menar min polare att hans gamla htc one s tar lika bra foton som min 1520. har någon några sorts comparison-bilder för att motbevisa honom?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Tycker att det saknas för mycket från wp8 fortfarande om man snackar appar osv.

btw så menar min polare att hans gamla htc one s tar lika bra foton som min 1520. har någon några sorts comparison-bilder för att motbevisa honom?

Aldrig. Finns inte en chans.
Googla samplebilder från både telefoner så får du se.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

John,
Du svarade inte på frågan om du kan se dina cam-bilder med IE genom telefonen.
Om du kan det anslut UC på samma sätt som du gjorde med IE. UC bygger på IE.

Permalänk
Avstängd

Har svarat på det. Anslutit på samma sätt. Vet inte varför UC bara ger svart bild. Men det går ju alternera mellan webbläsarna så ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Har svarat på det. Anslutit på samma sätt. Vet inte varför UC bara ger svart bild. Men det går ju alternera mellan webbläsarna så ingen fara.

Lite nyfiken bara, har du provat att ansluta IE via ActiveX mode eller går inte det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra bluetoooth hörlurar, som både funkar bra vid samtal och musiklyssnande. Prisklass medel.
Någon som har tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kör du mycket musik genom Bluetooth rekomenderar jag istället en telefon och hörlurar med apx. Enorm skillnad att spela musik från min fd SG3 gentemot L1520. Men nu använder jag bara de hörlurarna till podradio och trådar till musik så för mig spelar det ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Kör du mycket musik genom Bluetooth rekomenderar jag istället en telefon och hörlurar med apx. Enorm skillnad att spela musik från min fd SG3 gentemot L1520. Men nu använder jag bara de hörlurarna till podradio och trådar till musik så för mig spelar det ingen roll.

Ja, fast jag hade inte tänkt byta telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av museo12:

Ja, fast jag hade inte tänkt byta telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår jag. Tänkte bara på om man var ute efter en musikmobil och hade hörlurar med aptX. Då är inte denna telefon bästa valet. Men är man ute efter pålitlighet och kvalité är 1520 troligen ett bra val.

Men hade som sagt aptX på min förra lur och hörlurar med det stödet och bluetooth-ljudet är verkligen märkbart bättre. Som att köra med sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Förstår jag. Tänkte bara på om man var ute efter en musikmobil och hade hörlurar med aptX. Då är inte denna telefon bästa valet. Men är man ute efter pålitlighet och kvalité är 1520 troligen ett bra val.

Men hade som sagt aptX på min förra lur och hörlurar med det stödet och bluetooth-ljudet är verkligen märkbart bättre. Som att köra med sladd.

Jo, du har helt rätt i det. Märkte dock att när jag körde mitt trådlösa Sonossystem med Lumian så blev ljudet bättre än när jag kör via Iphonen. Har ju inget med Bluetooth att göra dock

Skickades från m.sweclockers.com