Permalänk
Inaktiv

Ny processor, datorn vägrar boota.

Så jag skaffa ny processor, en i7 3770k, för att uppgradera. Jag stoppar in den och datorn vägrar starta, sätter igång och stänger sen av igen innan ens skärmen visar nåt. Jag har kommit fram att processorn är felet och nu undrar jag om en i7 3770k passar med msi Z68A-GD65. Eller om jag måste uppdatera biosen. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Det finns tydligen två versioner av moderkortet, msi Z68A-GD65(G3) och msi Z68A-GD65(B3). G3 har officiellt stöd för 3770k, men kräver ett senare BIOS.
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=CPUSu...

B3 har inte någon ivybridge i sin supportlista, men de senaste BIOS-versionerna till det moderkortet säger att de lägger till stöd för ivybridge.
http://se.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--B3-.html#/?div=CPUSup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon191830:

Så jag skaffa ny processor, en i7 3770k, för att uppgradera. Jag stoppar in den och datorn vägrar starta, sätter igång och stänger sen av igen innan ens skärmen visar nåt. Jag har kommit fram att processorn är felet och nu undrar jag om en i7 3770k passar med msi Z68A-GD65. Eller om jag måste uppdatera biosen. Tack för hjälpen.

Tjena,

Kolla bara så att processor kylaren verkligen sitter som den ska.
Datorn stänger av sig automatiskt vid en viss temp. för att inte processorn ska bli brännd.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon191830:

Så jag skaffa ny processor, en i7 3770k, för att uppgradera. Jag stoppar in den och datorn vägrar starta, sätter igång och stänger sen av igen innan ens skärmen visar nåt. Jag har kommit fram att processorn är felet och nu undrar jag om en i7 3770k passar med msi Z68A-GD65. Eller om jag måste uppdatera biosen. Tack för hjälpen.

Du har väll kopplat CPU-fläkten i CPU_FAN (eller motsvarande) ?

Annars är enda alternativet är att ploppa i gamla processorn och updatera BIOS till senaste.
Men innan du stoppar i din gamla CPU så fram med luppen och kolla alla pinnar i CPU-sockeln supernoga.
En enda avvikande pinne räcker för att det skall sluta och fungera, och än värre du kan förstöra din nya CPU om du har otur.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade glömt uppdatera biosen, tack för hjälpen