Permalänk

Nintendo-Emulator med Raspberry Pi

Tanken var att jag skulle bygga en lite roligare RetroSpel maskin för gamla nintendo spel.
Det finns många färdiga lådor till Raspberry Pi.
Som endast tar nån minut att sätta ihop. Sen är det bara att installera mjukvaran och köra.
Det kan man göra klart på en timme.
Men varför göra det enkelt, när man kan krångla till det och försvåra så mycket som det bara går.
Så jag bestämde mig för att bygga i ett gammalt nätagg som brunnit från min dator.
Jag har haft den liggande i flera år. Och tänkt att den kommer nog till användning.
Och mycket riktigt blev det nåt av den.
Men att det skulle ta sån tid och mycket pillande hade jag väl inte räknat ut riktigt.
Totalt jobbade jag med den varannan kväll lite i två månaders tid.
Många problem möttes jag av på vägen. Tex att alla usb-kontakter som skulle användas var så långa.
Så alla kablar fick kapas eftersom dom var ca 1-2m långa och inte skulle ha en chans att få plats i mitt ytterst begränsade utrymme.
Så mycket lödande och krympslangande fick göras.
Sen mycket filande och trixande.
En del saker hittades i soprummet, andra i skrotlådan på jobbet.
Andra köptes på tradera. Tv-spelskungen.nu Webhallen. Kjell.com. Biltema.
Så totalkostnaden för själva lådan och allt i den kanske blev ca 1000kr
plus kontrollerna. Köpte en Retro-nes-usb. En Retro-Snes-Usb. Och en xbox360 trådlös kontroll.
Var en del pillande i mjukvaran, och mycket guider i youtube och forum som lästes för att få det hela att funka.
Men nu funkar det hyfsat och mjukvaran ska optimeras lite.
Tanken är oxo att den ska kunna funka som mediaspelare via hårddisken som mot all förmodan fick plats.
Och oxo funka som NAS.
Och RetroSpelmaskin som var huvudsyftet.
Så njut av bilderna och kommentera gärna.

Nintendo-Emulator med Raspberry Pi

Permalänk

Coolt, dock skulle jag haft kvar en fläkt...eller nja, blir kanske inte varmt...men ändå

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Riktigt gött bygge ju, smart att använda ett nättaggs chassi.
Det ända jag såg som störde mig ytterst lite är kanterna på plexit i fronten, ett tip är att ta och slipa kanterna med ett fina papper och sedan elda på dem så kommer dem bli glasklara.

Annars gediget bygge!

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

Mycket trevilgt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Permalänk
Medlem

skulle du kunna hjälpa mig få till min? jag får inte min xbox controller att fungera i RetroPie
dosan hittas och fungerar men xboxdrv startar inte som det ska, sen när jag startar upp RetroPie hittar den dosan men den fungerar inte att använda efter man kommit in och ska välja emulator. och det fungerar inte med tangentbordet heller, bara F4 knappen för att ta sig ur RetroPie

om du har lust tid och ork släng iväg ett PM med eventuell skype namn så kan vi prata om saken

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Det är bra tajt du Solklar 5:a!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

5 poäng, riktigt nice projekt!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Wow så fint!!

Gillade nätaggschassit! Första målningen va inte så fin gillade jag mer den råa aluminium looken. Men blev rätt snyggt sen också med rött och svart! Skulle va kul om man kunde få till ngt sådant här sen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Sjukt nice!

Permalänk
Skrivet av loffeleguan:

Lätt en femma!

vad kör du för upplösning i spelen?

Tja, jag vet inte. Det blir det som blir.
Har ingen aning. Mjukvaran anpassar sig nog till vad man har för skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sweede:

5 poäng, riktigt nice projekt!

Tack så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cybermas:

skulle du kunna hjälpa mig få till min? jag får inte min xbox controller att fungera i RetroPie
dosan hittas och fungerar men xboxdrv startar inte som det ska, sen när jag startar upp RetroPie hittar den dosan men den fungerar inte att använda efter man kommit in och ska välja emulator. och det fungerar inte med tangentbordet heller, bara F4 knappen för att ta sig ur RetroPie

om du har lust tid och ork släng iväg ett PM med eventuell skype namn så kan vi prata om saken

Hej. Jag hade samma problem väldigt länge.
Tills i förrgår.
Man måste ta bort den ursprungliga controller filen i emulatorstation. Så att det blir som första gången du startar den, och du får göra inställningar för controller.
Trixet var bara att filen var dold.
Jag får återkomma med en länk till hur man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

skulle du kunna hjälpa mig få till min? jag får inte min xbox controller att fungera i RetroPie
dosan hittas och fungerar men xboxdrv startar inte som det ska, sen när jag startar upp RetroPie hittar den dosan men den fungerar inte att använda efter man kommit in och ska välja emulator. och det fungerar inte med tangentbordet heller, bara F4 knappen för att ta sig ur RetroPie

om du har lust tid och ork släng iväg ett PM med eventuell skype namn så kan vi prata om saken

KOllat här: https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup/wiki/Setting-up... ?
Fick igång två trådlösa utan problem enligt den guiden. Men se till att ha rätt så fräsch installation då det fixade lite problem med USBn för ett tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

KOllat här: https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup/wiki/Setting-up... ?
Fick igång två trådlösa utan problem enligt den guiden. Men se till att ha rätt så fräsch installation då det fixade lite problem med USBn för ett tag sedan

jag har kollat där men får det inte att funka, kan delvis vara för att jag är rätt ny på det här med raspberry pi, jag har slagit in kommandona där jag kan och skulle underlätta om ni hade en instruktions video istället

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Men vafan!
Första intrycket på galleriet är "oh, ett till hemmabygge, får se hur detta slutar :)" Sen ser jag 6:e bilden nedifrån och tänker " vad i hela helvete, när ska denna börja serietillverkas?!? :O"

Otroligt snyggt utfört!!
Solklar femma från mig!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tack så mycket! Det var bra betyg

Permalänk

Tack för fina betyg!
Fläkt behövs inte. Och hade heller inte fått plats.
Har kört Raspberryn nu i 12timmar med konstant 95% belastning och trimmad till 800mhz och cpu-n blir bara 53 grader som max.
Kylflänsarna som jag monterat på gör ju sitt till, och dom anser jag behövs. Om man ska överklocka lite.

Permalänk

Lösningen längst ner kan du använda för att återställa emulationstation.
https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup/wiki/EmulationS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugrymme:

Lösningen längst ner kan du använda för att återställa emulationstation.
https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup/wiki/EmulationS...

danke

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugrymme:

Tanken var att jag skulle bygga en lite roligare RetroSpel maskin för gamla nintendo spel.
Det finns många färdiga lådor till Raspberry Pi.
Som endast tar nån minut att sätta ihop. Sen är det bara att installera mjukvaran och köra.
Det kan man göra klart på en timme.
Men varför göra det enkelt, när man kan krångla till det och försvåra så mycket som det bara går.
Så jag bestämde mig för att bygga i ett gammalt nätagg som brunnit från min dator.
Jag har haft den liggande i flera år. Och tänkt att den kommer nog till användning.
Och mycket riktigt blev det nåt av den.
Men att det skulle ta sån tid och mycket pillande hade jag väl inte räknat ut riktigt.
Totalt jobbade jag med den varannan kväll lite i två månaders tid.
Många problem möttes jag av på vägen. Tex att alla usb-kontakter som skulle användas var så långa.
Så alla kablar fick kapas eftersom dom var ca 1-2m långa och inte skulle ha en chans att få plats i mitt ytterst begränsade utrymme.
Så mycket lödande och krympslangande fick göras.
Sen mycket filande och trixande.
En del saker hittades i soprummet, andra i skrotlådan på jobbet.
Andra köptes på tradera. Tv-spelskungen.nu Webhallen. Kjell.com. Biltema.
Så totalkostnaden för själva lådan och allt i den kanske blev ca 1000kr
plus kontrollerna. Köpte en Retro-nes-usb. En Retro-Snes-Usb. Och en xbox360 trådlös kontroll.
Var en del pillande i mjukvaran, och mycket guider i youtube och forum som lästes för att få det hela att funka.
Men nu funkar det hyfsat och mjukvaran ska optimeras lite.
Tanken är oxo att den ska kunna funka som mediaspelare via hårddisken som mot all förmodan fick plats.
Och oxo funka som NAS.
Och RetroSpelmaskin som var huvudsyftet.
Så njut av bilderna och kommentera gärna.

Nintendo-Emulator med Raspberry Pi

Hej.
Blev nyficken på vilka emulatorer du har installerade och som fungerar att spela på?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Man blir ju alldeles varm i hjärtat, ett äkta swec-bygge! Snyggt!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Grymt frän! När den ligger där framför skärmen/tvn så påminner den om nåt som skulle kunna vara en übermoddad Gamecube med tanke på form och storlek.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Fränt somfan ;)!

Visa signatur

ok

Permalänk

Borde det inte bli rätt varmt med allt det? jag skulle satt dit en fläkt på ovansidan