förlängningskabel till nätverksadapter orsakar bluescreen

Permalänk
Medlem

förlängningskabel till nätverksadapter orsakar bluescreen

Hej. Jag har haft en netgear nätverks adapter sen ett halvår tillbaka http://www.komplett.se/netgear-wireless-n-300-mbps-usb-adapte... Den har fungerat helt okej med tanke på att jag sitter cirka 20m ifrån ett riktigt pissigt ADSL modem/router. Jag har vanligtvis 1 av 5 pinnar i signal för att min dator är belägen i källaren. Jag har dock märkt att signalen ökar till nästan fullt bara 3m utanför mitt rum så jag beställde en 3m lång USB förlängningskabel. Men av någon konstig anledning så orsakar kabeln bluescreen, vilket inte inträffar annars. Jag har uppdaterat drivrutiner och bios osv men inget hjälper. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att om jag drar ur själva USB stickan och ansluter den direkt till förlängningskabeln så fungerar allt, men signalen blir riktigt dålig utan själva "hållaren" som den egentligen ska sitta i.

Permalänk
Medlem

Du har nog redan svarat på din egen fråga. Din usb-kabel blir för lång.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att 5m var gränsen över hur lång kabel du kunde använda utan att behöva en aktiv kabel. Därför köpte jag en 3m lång kabel istället för en på 5m. Kabeln som netgear adaptern kom med är ungefär 1m lång vilket gör att allt som allt är det 4m kabel mellan adaptern och datorn. Skulle en aktiv USB kabel på 3m vara lösningen tror du?