Köpråd Dator: Bildredigering, Musikstudio och en del spelande.

Permalänk
Medlem

Köpråd Dator: Bildredigering, Musikstudio och en del spelande.

Hej där ute!

Jag är ny här och är inte överdrivet kunnig på vilka datorkomponenter som är lämpligt att lägga pengar på i dagens läge, särskilt när det gäller spel.
Min gamla Packard Bell ixtreme M5120 från 2009 har gjort sitt och misstänker att jag behöver en ganska rejäl uppgradering.

Jag undrar även ifall jag eventuellt borde investera i en ny skärm då skärmen jag har är en "TN skärm."
Också ifall jag bör investera i ett nytt ljudkort eller om det nuvarande fortfarande är tillräckligt för att både spela in och spela upp ljud i hög kvalité.

Har bestämt mig för att BYGGA datorn själv, då det är billigast.

Budget:
*gärna max max 8.500-10.000 kr (UTAN skärm inräknat)

Användninsområden:
1. Musikredigering och inspelning med sjysst kvalitét.
2. Högkvalitativ Bildredigering
3. Visst spelande framöver för närvarande t.ex DOTA, Diablo3, WoW m.m.. (Kanske inte spel med världens högsta krav, men man vill ju lägga en slant på en dator som håller måttet hyffsat till dagens spel och som håller i några år till.. )

Info om prylarna jag har nu:

tidigare dator:
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/351873
Packard Bell ixtreme M5120
CPU: AMD phenom II x 4 810 (2.6 Ghz)
mother: Packard Bell RS740
grafik: Geforce GT220
nätagg: ATX-250PA (output 250 W)
Ram minne: 3x2gb = 6gb (GDDR2-800 2GB 128MX8 1.8V EP)

skärm:
http://www.komplett.se/benq-24-lcd-g2420hd/477710
BenQ 24" LCD G2420HD
1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

Externt ljudkort:
TASCAM US-144
Specs:
2 XLR mic inputs with phantom power
S/PDIF Digital Input & Output
4 in, 4 out operation (analog, S/PDIF)
2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.)
1 MIDI input, 1 MIDI output
USB 2.0 equipped (also supports USB 1.1)
Up to 96kHz/24-bit for high quality recordings
Zero-latency hardware monitoring
Separate headphone output & level controls
Bus powered for use with any PC or Mac, including laptops

http://tascam.com/product/us-144/specifications/

Jaa, så vad rekommenderas? vad är mest prisvärt och smart tro? ;/
Duger skärmen och ljudkortet tro?
Ska jag spara några delar från min tidigare dator? Ram minnena vore kanske dumt att kasta?

Väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh David

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0 - Vad gäller Ljudkortet

Skärmen är bra som den är.. behåll!!

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/83055 - Kör på detta bygget, mycket för pengarna xD!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! ska ta en koll på de där..
Svår balansgång detta då jag vill få ut så mycket möjligt av allt för pengarna.. So far tycks Intel proccessorer vara bättre för spel medans AMD kanske lämpar sig mer för resten tro? *lost in dumbness here*

Permalänk
Medlem

AMD är ledande vad gäller integrerad grafik i cpun även kallad APU .. så om man vill köra utan grafikkort så gäller FM2 serien .. vad gäller prestanda så är Intels i5/i7 serie over the top och bäst .. punkt slut xD!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

nej usch det vågar vi inte klart man ska ha ett RIKTIGT grafikkort! ;D

Men ja,, de blev intell ändå
slåg på stort på en i7 4770k hasselasse då jag tror den kommer hålla ganska länge.

peace B-)

Permalänk
Medlem

Bra val! har själv en i7a samt 16gb ram och jag proddar beats den är sjukt najs xD!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.