Permalänk
Avstängd

SLI eller inte ?

Hej

Jag vet inte hur jag skall ställa den här frågan . Men jag hoppas ni kan ge mig ett bra svar ändå.

Är det mer värt att köpa ett dyrt kort så som GTX 780 eller R9 290/290X
eller är det mer värt i prestanda att köra SLI / Crossfire med två lite sämre kort ?

Permalänk
Medlem

Köp ett bra singelkort är min rekommendation, finns flera problem med crossfire och sli. Finns många spel som inte ens drar nytta av dubbla grafikkort. Så köp ett bra singelkort till och börja med och om du någonsin vill kan du uppgradera din rigg med ett till grafikkort.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Ett kort är ju alltid att föredra med mindre problem och att det inte blir så varmt.
Nu vet jag inte hur det är med Amd men Nvidia har ju fått bukt med dom flesta problemen.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Single GPU kort är alltid mycket bättre, man har aldrig några problem.

Däremot om man kör SLI/Crossfire så är det vanligt att man lider a microstuttering och att vissa spel inte stödjer SLI/Crossfire (endast ett kort jobbar i spelet)

Det är såklart mycket mer prisvärt att köra SLI/Crossfire men har man pengar att spendera ska man alltid köra på en kraftfull single GPU build och sedan kanske skaffa SLI om man känner att man vill ha mer prestanda och inte vill spendera en massa pengar.

Själv har jag inte haft några stora problem med SLI så det är verkligen inte så farligt som många säger, vet inte hur det är med Crossfire nu mera dock.

Hoppas du fick svar på din fråga,
MVH,
Tompa

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Avstängd

Tacksam för svar . Det blir ett singel kort till att börja med. Är inne på att det kan bli ett

R9 290 Sapphire kort eller GXT 770/780 kort ..

Permalänk
Medlem

R9 290 är mest prisvärd, 780 och 290'n är ungefär lika bra prestandamässigt men 780'n har bättre aftermarketskylare att välja bland just nu. 780'n räknas också lite som en premiumprodukt.

Sägs att SLI ska ha bättre kompabilitet i spel, Crossfire kanske har blivit bättre på sistone men jag har iallafall aldrig haft något problem med SLI.

Jag skulle rekommendera att du valde 780'n.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Avstängd

Någon speciell tillverkare som är bättre än den andra ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arnzeal:

R9 290 är mest prisvärd, 780 och 290'n är ungefär lika bra prestandamässigt men 780'n har bättre aftermarketskylare att välja bland just nu. 780'n räknas också lite som en premiumprodukt.

Sägs att SLI ska ha bättre kompabilitet i spel, Crossfire kanske har blivit bättre på sistone men jag har iallafall aldrig haft något problem med SLI.

Jag skulle rekommendera att du valde 780'n.

Eller inte då det ju har kommit även till Radeonkortet: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190336-sapphi... t ex.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Det är verkligen inte några problem med SLI nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

har kollat runt och fastnat för dessa två kort

antingen

EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA

eller

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB GDDR5

Jag vet att vi kommit lite från ämnet. Men vilket av dessa skulle man säga är det bästa singelkortet , utifrån punkterna snabbt, tyst och driftsäkert. kommer bli något av dessa kort om det inte dyker upp en bubblare. Jag kommer köpa ett nu och ett till senare....såå vilket av dessa skulle ni rekomendera både som singel kort eller som SLI kort ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antifreze_a:

har kollat runt och fastnat för dessa två kort

antingen

EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA

eller

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB GDDR5

Jag vet att vi kommit lite från ämnet. Men vilket av dessa skulle man säga är det bästa singelkortet , utifrån punkterna snabbt, tyst och driftsäkert. kommer bli något av dessa kort om det inte dyker upp en bubblare. Jag kommer köpa ett nu och ett till senare....såå vilket av dessa skulle ni rekomendera både som singel kort eller som SLI kort ?

Med tanke på det Mantle så Radeonkortet. Inte för att GTX780 är dåligt men som sagt det andra kortet är mer av det goda iaf hur det ser ut idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt så skulle jag köra på 780'n. Bara för att amd har kommit ut med mantle betyder det inte att Nvidia inte kommer kontra det med något annat.

780'n kommer hålla sig kallare, tystare och dra minde el än AMD kortet, SLI sägs också vara bättre än Crossfire, själv har jag aldrig haft några problem med SLI.

När det kommer till optimering av spel så är Nvidia och AMD på samma nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera AMD-kortet. Har hoppat mellan Nvidia och AMD i stort sett varje generation och när det är dax att byta för mig nästa gång blir det troligtvis AMD. Jag kan inte spå framtiden men just nu skulle jag säga att AMD har mest bang for the buck.

Tri-X kylaren ska tydligen vara riktigt bra också. Når inte samma låga temp som 780 men kortet är designat att gå varmare så du lär inte ha några problem.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Kolla tester här på sidan eller andra sidor. Både Nvidia och AMD presterar olika i spel.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Du gör helt rätt i att köra singelkort. Har själv plöjt timmar i sli-träsket med stutter, flask, värme och drivrutinsproblem.
Lycka till med kortköpet

Visa signatur

i7 3820 utan k @ 4.7 GHz | NH-D14 SE2011 | Asrock extreme 4 | 2xSLI N580 XE 3GB | 810 switch | Corsair AX1200 | Vengeance 1600 8gb

(Har läs/skrivsvårigheter)

Permalänk
Avstängd

Så skillnaden mellan amd och nvidia beror alltså vilket spel jag skall spela

Är sapphire 280x kort en annan lösning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antifreze_a:

Så skillnaden mellan amd och nvidia beror alltså vilket spel jag skall spela

Är sapphire 280x kort en annan lösning?

Klart att det är en annan lösning men inte så vass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör SLI själv och har inga problem alls.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waske:

Du gör helt rätt i att köra singelkort. Har själv plöjt timmar i sli-träsket med stutter, flask, värme och drivrutinsproblem.
Lycka till med kortköpet

Värmeproblem kan knappast tillskrivas SLI, utan beror på dåligt planerat bygge vad gäller kylningen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Jo men Hur mycket sämre är 280x än dem andra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antifreze_a:

Jo men Hur mycket sämre är 280x än dem andra?

Så här på ett ungefär då det skiljer på deras hårdvara i övrigt jämfört med din, skulle jag tro iaf: http://www.anandtech.com/bench/product/1041?vs=1068

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Arnzeal:

Som sagt så skulle jag köra på 780'n. Bara för att amd har kommit ut med mantle betyder det inte att Nvidia inte kommer kontra det med något annat.

780'n kommer hålla sig kallare, tystare och dra minde el än AMD kortet, SLI sägs också vara bättre än Crossfire, själv har jag aldrig haft några problem med SLI.

När det kommer till optimering av spel så är Nvidia och AMD på samma nivå.

Sen är det ju ACX som gäller ändå. 290 Tri-X är riktigt bra kort dock! Annars är det väl mest överklockningsmöjligheterna som är begränsade.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

SLI funkar klockrent, har aldrig haft ett enda problem med det faktiskt. Vet inte vilka spel folk syftar på som inte har stöd för SLI, alla jag spelat sedan jag skaffade det har då haft stöd för det, även "småspel" som Van Helsing har stöd för det. Finns det verkligen stora titlar som inte har stöd för SLI?

Oavsett, det funkar som sagt riktigt bra och du får en enorm prestandaökning.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 780't. Har alltid föredragit Nvidia pga drivrutiner, svalare och tystare kort och de drar mindre ström för samma prestanda. Ja, de kostar lite mer, med det är det värt. SLI i ett senare skede fungerar ofta bättre än CF gör.

Ett singelkort är alltid att föredra då SLI kan ge problem. Jag köpte mig ett 660, ett ganska bra kort, och senare ett till när jag kände att jag behövde lite mer prestanda, då det är ett bra och billigt sätt att få upp prestandan. Men skulle aldrig köpa 2 svagare kort för SLI direkt, då är det mycket bättre att köpa ett starkare kort och lägga till ett senare.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd

Hur mycket sämre är 770:an jämfört med 780

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antifreze_a:

Hur mycket sämre är 770:an jämfört med 780

Kolla med den länken jag skickade innan, välj kort och jämför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Värmeproblem kan knappast tillskrivas SLI, utan beror på dåligt planerat bygge vad gäller kylningen.

Kör 8st 140mm på max och kommer byta ut Twin Frozr III kylarna mot vattenblock när ekonomin tillåter.
Är lite jobbigt när ena kortet går 10 grader varmare trots nybytt kylpasta.

Visa signatur

i7 3820 utan k @ 4.7 GHz | NH-D14 SE2011 | Asrock extreme 4 | 2xSLI N580 XE 3GB | 810 switch | Corsair AX1200 | Vengeance 1600 8gb

(Har läs/skrivsvårigheter)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waske:

Kör 8st 140mm på max och kommer byta ut Twin Frozr III kylarna mot vattenblock när ekonomin tillåter.
Är lite jobbigt när ena kortet går 10 grader varmare trots nybytt kylpasta.

Skiljer 3°C på mina kort. Idle 23/26°C, load 57/60°C. Referenskylare.
Chassit har 4st 200mm:are som snurrar på i 800 rpm.
Stort chassi med gott om plats runt korten hjälper massor.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

780 , tystare . Snyggare

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

single alla dar. har aldrig varit så led som när man kör sli och de finns ej stöd för sli i et spel. beroende på nvidia då eller att spelet är ej optimerat

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,