Permalänk
Medlem

Ubuntu 12.04 Server med, mdadm och eCryptfs

Jag har under ett par års tid kört en Ubuntu 12.04 server i ett helt vanligt chassi och haft den ståendes på en bänk i mitt kontorsrum den har gått ganska tyst men ändå varit ett litet irritations moment. Före jul började jag fundera på om jag skulle kunna flytta både min PfSense router och servern till tvättstugan där vår fiberanslutning kommer in i huset jag tyckte att det kunde ju vara en lämplig plats där är man ju nästan aldrig och störs inte av att det står två datorer och surrar lite försynt.
Sagt och gjort ut i tvättstugan och mäta om det skulle gå att lägga två chassin uppepå de två garderoberna där. Det visade sig att det skulle nog gå om även om det skulle bli lite trångt om plats för serverchassit. För att få det hela att fungera som det var tänkt så fick jag börja med att dra om lite nätverkskablar då den 16 portars switchen för huset fortfarande var tvungen att sitta kvar på sin plats i kontoret.
Två chassin beställdes från X-Case i England, ett ”X-Case RM 404-V4 Short 4U” server chassi för PfSense routern samt ett 16 diskars ”X-Case 416S- Home Server - 550mm- 16 Hotswap Bays” 4U chassi för servern. Efter beställning så tog det en vecka innan två stora lådor damp ned, jädrans vad tungt server chassit var.
Delarna som skulle ned i servern hade jag ju redan.
CPU: Intel Core I5 3570K
Moderkort: Gigabyte Z77X--D3H
Minne: 4*4 Gbyte Corsair XMS3 PC12800 1600 mHz
Hårddiskar
1st 120 Gb SSD: Intel 510 series där systemet ligger
5 st 4 TB HD: WD RED4TB, WD40EFRX
Nätaggregat standard ATX: Antec Eartwatts Platinum 450 Watt

Efter att ha monterat router och provkört så var det bara att beställa ett gäng nya tysta PWM fläktar från Dustin. De fläktar som följde med chassina från X-Case var allt annat än tysta :(.
I dagsläget så kör jag de 5 st 4 TB diskarna i software Raid 5 med mdadm, vilket ger mig 16 TByte lagringsutrymme mestadels för filmer. Alla filmer ligger i ett bibliotek som krypteras med eCryptfs…… Det fungerar utmärkt med undantag av att det går inte att lägga upp större filer än ca 8 Gbyte genom samba. Skall man lägga upp större filer som skall krypteras så får man gå omvägen via en okrypterad mapp och sedan ansluta till terminalen med SSH och flytta filen till rätt mapp manuellt.

I övrigt så körs det lite blandat på servern:
Samba fildelning till datorer i hemma nätverket.
Tekkit server.
Minecraft server.
Proftpd för GoodSync backup från jobbet.
Apache server för några små hemsidor, Joomla och Wordpress.

Ubuntu 12.04 Server med, mdadm och eCryptfs

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk

Av nyfikenhet, varför krypterar du filmerna? Vad tjänar du på det?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Varför vrider du inte CPU fläkten 90 grader så den blåser bakåt den med?

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Av nyfikenhet, varför krypterar du filmerna? Vad tjänar du på det?

Om någon skulle knacka på dörren och vilja ta med sig den där servern ... "Det är bara privata semesterfilmer, jag lovar".

Jag bara gissar nu TS kanske har någon helt annan anledning.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Hur är kvalitén på X-Case 416S? Har varit sugen länge på att beställa ett chassi från dem. Har ett 3U SuperMicro-chassi idag, men kan inte få in ett normalt nätagg, och deras dubbla PSUer låter rejält mycket.

Permalänk
Medlem

Nyfiken 2. Varför ecryptfs istället för luks? Har själv kört mdadm raid5 + luks kryptering på hemmafilserver i många år och inte haft något problem med samba och filer > 8 Gb. Idag kör jag luks + btrfs raid5 (det bedöms fortfarande som osäkert i produktion, men funkar bra hemma för någon som gillar att experimentera lite med det senaste).

Använder pfsense (jag med) som kombinerad router/brandvägg/vpn-server och är supernöjd med det

Permalänk
Medlem

är mest imponerad av storleken på din router vad har du i det åbäket, och vad gör den?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med bilder på server-byggen! Jag önskar jag kunde sätta fart jag med, men jag kan aldrig bestämma mig för hur jag ska gå till väga. Det finns så många olika alternativ nuförtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Hur är kvalitén på X-Case 416S? Har varit sugen länge på att beställa ett chassi från dem. Har ett 3U SuperMicro-chassi idag, men kan inte få in ett normalt nätagg, och deras dubbla PSUer låter rejält mycket.

Hejsan, sorry för sent svar.
Kvaliteten är faktiskt riktigt bra är helt nöjd och jag är en petig rackare
Det som är dåligt är original fläktarna som låter väldigt mycket.....

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Om någon skulle knacka på dörren och vilja ta med sig den där servern ... "Det är bara privata semesterfilmer, jag lovar".

Jag bara gissar nu TS kanske har någon helt annan anledning.

Hahaha, helt korrekt man vill ju inte att ens semesterfilmer skall hamna i orätta händer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Varför vrider du inte CPU fläkten 90 grader så den blåser bakåt den med?

Haha tänkt inte på det, delarna satt i en annan låda först och jag bara flyttade delarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat med en bild på den färdiga installationen med inramning. Det blev nu lite svårare om någon skulle få för sig att knacka på dörren och vilja ha servern

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är mest imponerad av storleken på din router vad har du i det åbäket, och vad gör den?

Hihi ja du
Det är bara en PfSense router som är förberedd för 1 Gbit lina, den går just nu på sparlåga med endast en 100/100 Mbit lina. Sedan så passade lådan bra uppepå garderoben tillsammans med serverlådan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl84:

Nyfiken 2. Varför ecryptfs istället för luks? Har själv kört mdadm raid5 + luks kryptering på hemmafilserver i många år och inte haft något problem med samba och filer > 8 Gb. Idag kör jag luks + btrfs raid5 (det bedöms fortfarande som osäkert i produktion, men funkar bra hemma för någon som gillar att experimentera lite med det senaste).

Använder pfsense (jag med) som kombinerad router/brandvägg/vpn-server och är supernöjd med det

Hmmmm är inte LUKS ett system som kräver att hela RAID disken krypteras på en gång????

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur stort är moderkortet? vill få i en E-ATX i disklådan. tanken på ett beggat supermicro-mb och en quadcore-propp med tillhörande 24gb ram kommer vara perfekt, speciellt när man kör vmware och kör passthru till en freenas eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

Hur stort är moderkortet? vill få i en E-ATX i disklådan. tanken på ett beggat supermicro-mb och en quadcore-propp med tillhörande 24gb ram kommer vara perfekt, speciellt när man kör vmware och kör passthru till en freenas eller något liknande.

Hej det är ett vanligt ATX moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte raid5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Inte raid5

Skickades från m.sweclockers.com

????

Visa signatur