Bli it/supporttekniker utbildnings hjälp!

Permalänk
Medlem

Bli it/supporttekniker utbildnings hjälp!

Tjenare alla sweclockers, står nu inför ett av mina livs största val, vad jag ska läsa vidare till på högskolan. Det är som så att jag går ut nu i vår efter 3 år på samhällsprogrammet (fel val i efterhand). Men det är som så att jag har ett brinnande intresse för datorer och problemlösning med just datorer. Jag kan sitta i timmar för att lösa ett litet fel för att få saker och ting att fungera (ej programmering utan problemlösare). Alltså min fråga är, om jag gillar att hjälpa människor och då framförallt med datorer både kanske virusrensningar, program som inte vill fungera etc, samt byta komponenter som gått sönder etc. Vad för utbildning ska man då söka, är det supporttekniker eller vad kallas det? Jobbar någon av er inom den branschen skulle jag gärna vilja veta hur det är!
Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

En polare satt som first line IT-support ett tag efter gymnasiet, krävdes noll och inget alls i utbildning för henne (som gick samhälle på gymnasiet) för att få det jobbet och hon blev utbildad på plats. Således tror jag knappast du behöver en universitetsutbildning för att jobba med det du beskriver.

Det jobbar en del studenter på helpdesk på universitetet jag går på och flera av dem pluggar utbildningar som inte har något alls med teknik att göra och klarar av jobbet med den interna utbildning de får när de börjar.

Vill du däremot jobba med t.ex. större datorsystem som kanske second och/eller third line så börjar det kanske behövas lite mer utbildning. Kanske systemvetare? Har du kollat på KY utbildningar annars, kanske kan vara något? (Eller heter det YH? Minns aldrig vilket som är det nya och vilket som är det gamla.)

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

En polare satt som first line IT-support ett tag efter gymnasiet, krävdes noll och inget alls i utbildning för henne (som gick samhälle på gymnasiet) för att få det jobbet och hon blev utbildad på plats. Således tror jag knappast du behöver en universitetsutbildning för att jobba med det du beskriver.

Det jobbar en del studenter på helpdesk på universitetet jag går på och flera av dem pluggar utbildningar som inte har något alls med teknik att göra och klarar av jobbet med den interna utbildning de får när de börjar.

Vill du däremot jobba med t.ex. större datorsystem som kanske second och/eller third line så börjar det kanske behövas lite mer utbildning. Kanske systemvetare? Har du kollat på KY utbildningar annars, kanske kan vara något? (Eller heter det YH? Minns aldrig vilket som är det nya och vilket som är det gamla.)

Tack det kallas YH nu. Asså är det så? För jag gillar liksom att hålla på att fixa datorer program som inte fungerar och liknande, inte sitta och snacka i telefon bara det är segt Men ska gå till studievägledaren på skolan imorgon och höra lite..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Tack det kallas YH nu. Asså är det så? För jag gillar liksom att hålla på att fixa datorer program som inte fungerar och liknande, inte sitta och snacka i telefon bara det är segt Men ska gå till studievägledaren på skolan imorgon och höra lite..

Jag vill ge en varningshand för studievägledare, då det inte är ovanligt att de inte kan något om teknik och vilka teknikutbildningar som leder till vart.

För de sakerna du nämnde så är ingen utbildning alls och självlärd nog det vanligaste, det finns inget magisk med att man har fått kunskapen genom en utbildning. Problemet med tjänsten du nämnde är att det finns väldigt många som kan utföra den vilket leder till tuff konkurrens och låga löner. Du kan däremot satsa på att kunna hjälpa mer personer än enbart ej tekniska hemanvändare och t.ex. läsa en masa nätverkskurser, lära dig om servar, sharepoint etc. Vilket är betydligt mindre personer som kan.

*edit*
Angående jobbet hjälpa ej datortekniska personer via telefon så kan det vara frustrerande, bara en sådan sak som att be dem gå till utforskaren så får man inte ovanligtvis svaret tillbaka hur gör man det?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag vill ge en varningshand för studievägledare, då det inte är ovanligt att de inte kan något om teknik och vilka teknikutbildningar som leder till vart.

För de sakerna du nämnde så är ingen utbildning alls och självlärd nog det vanligaste, det finns inget magisk med att man har fått kunskapen genom en utbildning. Problemet med tjänsten du nämnde är att det finns väldigt många som kan utföra den vilket leder till tuff konkurrens och låga löner. Du kan däremot satsa på att kunna hjälpa mer personer än enbart ej tekniska hemanvändare och t.ex. läsa en masa nätverkskurser, lära dig om servar, sharepoint etc. Vilket är betydligt mindre personer som kan.

*edit*
Angående jobbet hjälpa ej datortekniska personer via telefon så kan det vara frustrerande, bara en sådan sak som att be dem gå till utforskaren så får man inte ovanligtvis svaret tillbaka hur gör man det?

Ok tack! Jag kan givetvis tänka mig att hålla på med servrar och så, det mesta inom it förutom programmering är jag intresserad av

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det finns INGEN framtid för helpdesk/IT/support/onsite -tekniker överhuvudtaget. Tro mig!

Allt outsourcas till låglöneländer. Och jag menar ALLT. Det finns en extremt liten chans till att göra karriär inom yrket. Du sitter med samma tråkiga arbetsuppgifter dag in och dag ut. D.v.s. du utvecklas minimalt vilket också gör att lönen utvecklas minimalt. Och lönen är medelmåttig till att börja med.

Som du skriver, du tycker det är roligt att hjälpa människor. Så är det. I början. Sen tröttnar man bara på folk och deras banala handhavandefel.

En dag vaknar du upp och inser att du slösar bort ditt liv på att hjälpa otacksamma människor.

Mitt tips; Hitta något annat att göra inom IT. Läs vidare! SPECIALISERA DIG på något inom någon gren av IT där det finns en framtid. Virtualisering. Programmering. Säkerhet. Då kommer du aldrig ha för lite att göra och du kommer alltid jobba med det "senaste" inom IT.

Inte sitta och köra Windows Update på några gamla servrar som ingen vet existerar.

Visa signatur

R7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det finns INGEN framtid för helpdesk/IT/support/onsite -tekniker överhuvudtaget. Tro mig!

Allt outsourcas till låglöneländer. Och jag menar ALLT. Det finns en extremt liten chans till att göra karriär inom yrket. Du sitter med samma tråkiga arbetsuppgifter dag in och dag ut. D.v.s. du utvecklas minimalt vilket också gör att lönen utvecklas minimalt. Och lönen är medelmåttig till att börja med.

Som du skriver, du tycker det är roligt att hjälpa människor. Så är det. I början. Sen tröttnar man bara på folk och deras banala handhavandefel.

En dag vaknar du upp och inser att du slösar bort ditt liv på att hjälpa otacksamma människor.

Mitt tips; Hitta något annat att göra inom IT. Läs vidare! SPECIALISERA DIG på något inom någon gren av IT där det finns en framtid. Virtualisering. Programmering. Säkerhet. Då kommer du aldrig ha för lite att göra och du kommer alltid jobba med det "senaste" inom IT.

Inte sitta och köra Windows Update på några gamla servrar som ingen vet existerar.

Håller med till fullo.

Att sitta i en helpdesk är väldigt otacksamt och det är väldigt dåligt betalt. Det kanske kan vara kul ett år eller så när man är ung och på väg ut i arbetslivet men tro mig, man tröttnar snabbt på att hjälpa otacksamma personer att byta papper i skrivaren, snurra bilden på skärmen åt rätt håll igen, starta datorn när de har glömt av att göra det på morgonen etc.

Försök bli grym nätverk eller något av sakerna som PointMan nämner istället.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Vi söker faktiskt just nu på mitt jobb just en sådan supportperson du beskriver med precis din inställning till att vilja hjälpa folk med sina datorrelaterade problem, så dylika jobb existerar iallfall.
Dock är det vi söker på en betydligt högre nivå än mer enkla datorproblem som vanliga konsumenter har. De där enklare felsökningsproblemen är nog tyvärr väldigt sällsynta i Sverige, som andra här skriver. För oss handlar det om att vi behöver någon som har drift och testansvar av vårt mjukvara och hjälper kunder att få saker att fungera.

De flesta av oss är mer intresserade av egen utveckling och därför söker vi någon som verkligen istället gillar det där med kundkontakt och att klura på vad som kan ha gått snett osv som mest tar tid från oss. Vi har ett par sådana supportpersoner redan som har hand om en annan del. De verkar trivas väldigt bra och gör ett riktigt bra jobb och är uppskattade.
Det handlar mycket om hur man är som person, inte att det ena jobbet skulle vara sämre eller bättre än något annat.

Sedan kan det ju vara bra att läsa på om så mycket du kan inom området för att öka dina möjligheter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det finns INGEN framtid för helpdesk/IT/support/onsite -tekniker överhuvudtaget. Tro mig!

Allt outsourcas till låglöneländer. Och jag menar ALLT. Det finns en extremt liten chans till att göra karriär inom yrket. Du sitter med samma tråkiga arbetsuppgifter dag in och dag ut. D.v.s. du utvecklas minimalt vilket också gör att lönen utvecklas minimalt. Och lönen är medelmåttig till att börja med.

Som du skriver, du tycker det är roligt att hjälpa människor. Så är det. I början. Sen tröttnar man bara på folk och deras banala handhavandefel.

En dag vaknar du upp och inser att du slösar bort ditt liv på att hjälpa otacksamma människor.

Mitt tips; Hitta något annat att göra inom IT. Läs vidare! SPECIALISERA DIG på något inom någon gren av IT där det finns en framtid. Virtualisering. Programmering. Säkerhet. Då kommer du aldrig ha för lite att göra och du kommer alltid jobba med det "senaste" inom IT.

Inte sitta och köra Windows Update på några gamla servrar som ingen vet existerar.

Håller med tyvärr, har suttit i 1st-line, nu i 2nd-line.
Men kommer ingenstans i sin utveckling, lönerna är ett skämt och personal behandlas som boskap.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Håller med tyvärr, har suttit i 1st-line, nu i 2nd-line.
Men kommer ingenstans i sin utveckling, lönerna är ett skämt och personal behandlas som boskap.

Ok tack för svar, men vad skulle ni kunna rekommendera om man då är intresserad av problemlösning, felsökning etc, programmerare vill jag inte bli men vad för mer yrken finns det egentligen, It ansvarig på företag etc?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ok tack för svar, men vad skulle ni kunna rekommendera om man då är intresserad av problemlösning, felsökning etc, programmerare vill jag inte bli men vad för mer yrken finns det egentligen, It ansvarig på företag etc?

Du gillar problemlösning och felsökning? I mina öron låter det som en bra grund till att jobba med programmering.

Jag ville inte heller jobba som programmerare efter gymnasiet...Idag sitter jag på ett av landets största teknikkonsultföretag och jobbar som systemutvecklingsingenjör (aka. programmering + lite annat). Programmering är sjukt kul!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Du gillar problemlösning och felsökning? I mina öron låter det som en bra grund till att jobba med programmering.

Jag ville inte heller jobba som programmerare efter gymnasiet...Idag sitter jag på ett av landets största teknikkonsultföretag och jobbar som systemutvecklingsingenjör (aka. programmering + lite annat). Programmering är sjukt kul!

Hmm kanske det man ska läsa sig till då? Jag går ju som sagt ut ur samhäll nu till våren men har läst webbutveckling extra för att testa lite teknik, rätt roligt men inte riktigt min grej vill att det händer liter mer så att säga. Är då programmering ett alternativ kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Specificera dig inom något och börja jobba som konsult inom det området. Då blir jobbet varierat, ena stunden är du i ett projekt med att sätta upp en ny miljö hos en kund, andra stunden ringer en annan kund och ber om hjälp med att lösa ett problem. Ett rätt förenklat exempel men du förstår vad jag menar.

Programmering är inte för alla, man märker rätt fort om man tycker det är roligt eller bara jobbigt.

Visa signatur

R7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NatureBoyyy:

Ok tack för svar, men vad skulle ni kunna rekommendera om man då är intresserad av problemlösning, felsökning etc, programmerare vill jag inte bli men vad för mer yrken finns det egentligen, It ansvarig på företag etc?

Vad tror du om nätverkstekniker?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad tror du om nätverkstekniker?

Hehe, hittade igår högskoleprogrammet datanätteknik, vilket verkar otroligt intressant, två årig utbildning med val av profil andra året, mellan nätverksteknik och it-arkitektur! Sedan har man möjlighet att läsa ytterligare ett år för kandidatexamen! Ska på öppet hus i Jönköping på lördag och titta närmare på detta!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hehe, hittade igår högskoleprogrammet datanätteknik, vilket verkar otroligt intressant, två årig utbildning med val av profil andra året, mellan nätverksteknik och it-arkitektur! Sedan har man möjlighet att läsa ytterligare ett år för kandidatexamen! Ska på öppet hus i Jönköping på lördag och titta närmare på detta!

Har ett par klasskamrater sen högskolan som läste IT-relaterade utbildningar i Jönköping. De bytte till Linköping och LiTH och tyckte att nivån och kvalitén var högre här. Här kan du läsa om utbudet på LiTH.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Buffer;14494948"]Har ett par klasskamrater sen högskolan som läste IT-relaterade utbildningar i Jönköping. De bytte till Linköping och LiTH och tyckte att nivån och kvalitén var högre här. Här kan du läsa om utbudet på LiTH.[/QUOTo

Okej tack ska kolla på det. Min lärare berättade att hans bror gick där och var mycket nöjd med utbildningen. Kanske beror på vilket typ av program man går, att flytta till linköping känns inte så motiverande för mig men tack för tipset ska kika på det!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Hehe, hittade igår högskoleprogrammet datanätteknik, vilket verkar otroligt intressant, två årig utbildning med val av profil andra året, mellan nätverksteknik och it-arkitektur! Sedan har man möjlighet att läsa ytterligare ett år för kandidatexamen! Ska på öppet hus i Jönköping på lördag och titta närmare på detta!

Går det programmet i Jönköping. Hade samma tankar som dig innan jag visste vad jag skulle välja. Så här nästan ett år senare kan jag inget annat än rekommendera det.
Se fram emot att läsa IT-arkitektur nu i höst

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Sjuk sen uppdatering men kan ju bara säga det att jag nu jobbar på Cygate som driftkonsult och trivs som tusan!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det finns INGEN framtid för helpdesk/IT/support/onsite -tekniker överhuvudtaget. Tro mig!

Allt outsourcas till låglöneländer. Och jag menar ALLT. Det finns en extremt liten chans till att göra karriär inom yrket. Du sitter med samma tråkiga arbetsuppgifter dag in och dag ut. D.v.s. du utvecklas minimalt vilket också gör att lönen utvecklas minimalt. Och lönen är medelmåttig till att börja med.

Som du skriver, du tycker det är roligt att hjälpa människor. Så är det. I början. Sen tröttnar man bara på folk och deras banala handhavandefel.

En dag vaknar du upp och inser att du slösar bort ditt liv på att hjälpa otacksamma människor.

Mitt tips; Hitta något annat att göra inom IT. Läs vidare! SPECIALISERA DIG på något inom någon gren av IT där det finns en framtid. Virtualisering. Programmering. Säkerhet. Då kommer du aldrig ha för lite att göra och du kommer alltid jobba med det "senaste" inom IT.

Inte sitta och köra Windows Update på några gamla servrar som ingen vet existerar.

Håller mestadels med. Dock kommer det alltid att finnas ett behov av supporttekniker i Sverige så länge vi har svenska som officiellt språk. Man kan inte på samma sätt som i t.ex. USA outsourca en hel helpdesk till Indien. Folk vill prata med någon som kan svenska. Däremot outsourcas utveckling, drift, övervakning o.s.v. hejvilt till Asien, Baltikum o.s.v.

Men nej, supporttekniker är inte nåt man läser till på högskolan. Det är något man gör efter gymnasiet medan man funderar på vad man vill bli. Datorvärldens version av att jobba på McDonalds.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

UPPDATERING TRÅDEN ÄR FRÅN 2014

@Pepsin:

Om du hade läst sista inlägget så hade du inte behövt svara, ville bara uppdatera om nuvarande status om var jag hamnade tillslut

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ok tack! Jag kan givetvis tänka mig att hålla på med servrar och så, det mesta inom it förutom programmering är jag intresserad av

Tjena,

Jag gick på Nackademin, 2 årig KY utbildning. Mitt livs bästa val. Läste nätsystem, it-tekniker idag, gick ju såklart IT/El på gymnasiet innan också.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det finns INGEN framtid för helpdesk/IT/support/onsite -tekniker överhuvudtaget. Tro mig!

Allt outsourcas till låglöneländer. Och jag menar ALLT. Det finns en extremt liten chans till att göra karriär inom yrket. Du sitter med samma tråkiga arbetsuppgifter dag in och dag ut. D.v.s. du utvecklas minimalt vilket också gör att lönen utvecklas minimalt. Och lönen är medelmåttig till att börja med.

Som du skriver, du tycker det är roligt att hjälpa människor. Så är det. I början. Sen tröttnar man bara på folk och deras banala handhavandefel.

En dag vaknar du upp och inser att du slösar bort ditt liv på att hjälpa otacksamma människor.

Mitt tips; Hitta något annat att göra inom IT. Läs vidare! SPECIALISERA DIG på något inom någon gren av IT där det finns en framtid. Virtualisering. Programmering. Säkerhet. Då kommer du aldrig ha för lite att göra och du kommer alltid jobba med det "senaste" inom IT.

Inte sitta och köra Windows Update på några gamla servrar som ingen vet existerar.

Förstår hur du menar, men den offentliga sektorn är dock av en annan verklighet. I takt med moderniserade system och tjänster behövs IT-helpdesk mer än någonsin.

Skrivet av Wooe:

Håller med till fullo.

Att sitta i en helpdesk är väldigt otacksamt och det är väldigt dåligt betalt. Det kanske kan vara kul ett år eller så när man är ung och på väg ut i arbetslivet men tro mig, man tröttnar snabbt på att hjälpa otacksamma personer att byta papper i skrivaren, snurra bilden på skärmen åt rätt håll igen, starta datorn när de har glömt av att göra det på morgonen etc.

Försök bli grym nätverk eller något av sakerna som PointMan nämner istället.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår hur du menar, men den offentliga sektorn är dock av en annan verklighet. I takt med moderniserade system och tjänster behövs IT-helpdesk mer än någonsin.

Det förändrar tyvärr inte att "support" tjänsterna outsourcas, allt centraliseras till ett callcenter och sen är alla system och tjänster molnbaserade så sysadmins får mer att göra.
Att allt är mycket driftssäkrare idag än för 10år sen är också en faktor att räkna in, workstations byts ut mot thin clients och allt virtualiseras på en serverfarm.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-