98% användning av ram utan att göra något!

Permalänk
Medlem

98% användning av ram utan att göra något!

Hej.
Jag har haft ett problem under den senaste tiden med min dator. Datorn är relativt ny, den köptes för en månad sedan.
Delarna i datorn är följande:

  • MSI Z87-G43 GAMING

  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

  • Intel Core i7-4770K

  • Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

  • Seagate Barracuda® 1TB

  • XFX ProSeries Core Edition 850W PSU

  • Fractal Design Arc XL Svart

  • Lite-On DVD±RW Writer, iHAS324

  • XFX Radeon R9 290

  • Samt ledbelysning och lite extra fläktar

  • Operativsystem Windows 8,1 pro (lagligt)

Detta är EXAKT allt jag har i min dator.
Mitt problem är att ibland (inte ofta) så säger det poof och min dator blir riktigt seg. Antar att ni vet vad jag menar, man kan inte öppna eller stänga program om man inte ger datorn 30 sekunder mellan varje cm som musen flyttas. Jag har 8gb ram som är installerat och hittas av windows. Det har hänt relaterat till bf4 men nu också när jag sitter och skriver i word.
Denna gången var lite program som alltid är på som jag kallar dem uppstartnings program de som alltid ligger där. Jag har program för GPU:n, musen och nätvärk. Sen så satt jag i word och skrev, samtidigt som vuze, spotify och crome var uppe. Dessa program tar ca 30% av mina ram minnen. Men som sagt säger det poof ibland och det går upp till 98%.
Någon som vet vad problemet är? Uppskattar alla svar.
Edit: självklart så går det ner till normala % efter omstart...

Permalänk
Medlem

Går alla program upp eller bara något av dem?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Går alla program upp eller bara något av dem?

De som drar mest är 34mb sen 25mb efter de 6mb och neråt. Lite konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det är inte den omskrivna killernic minnesläckan?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Sök igenom datorn efter virus med Malwarebytes. Testa även MemClean.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför lägger du datorfelsökning under "Kringutrustning"?

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det är fullt normalt att OS:et allokerar nästan allt ledigt RAM för att snabba upp saker och ting. Antingen har du en minnesläcka i något program/drivrutin eller också beror problemet på något annat. Testa att köra i felsäkert läge och se om problemet uppstår. Posta en screenshot på minnesanvändningen när datorn segar ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är inte den omskrivna killernic minnesläckan?

Vet inte vad det är men ska kolla upp det! Tack!

Skrivet av MuffinManxD:

Sök igenom datorn efter virus med Malwarebytes. Testa även MemClean.

Okej men jag tror inte det är ett virus pga jag inte gör mer än att surfar på komlett typ. Sen så har detta uppstått hela tiden sedan datorn var ny. Men ska testa även detta. Tack!

Skrivet av widL:

Det är fullt normalt att OS:et allokerar nästan allt ledigt RAM för att snabba upp saker och ting. Antingen har du en minnesläcka i något program/drivrutin eller också beror problemet på något annat. Testa att köra i felsäkert läge och se om problemet uppstår. Posta en screenshot på minnesanvändningen när datorn segar ihop.

Här finns det två bilder det är samma program igång men den ena är när den kniper. Aa det skulle kunna vara en drivrutin men vilken isf? Jag ska testa köra i felsäkert läge när jag kommer hem senare idag. Tack för din tid!

Permalänk
Medlem

Om du alltid haft problemet så blås om Windows...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Sötast

Jag hade exakt samma problem i Windows8, problemet löstes enkelt och permanent genom att formatera bort viruset och lägga in Windows7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Om du alltid haft problemet så blås om Windows...

Shit va jobbigt!

Skrivet av Allexz:

Jag hade exakt samma problem i Windows8, problemet löstes enkelt och permanent genom att formatera bort viruset och lägga in Windows7.

Så jag måste ha ett virus? varför kan jag inte använda win 8? de känns ju inte så kul att spela ner win 8 pro i toan när de är lagligt...

Permalänk
Sötast
Skrivet av B0llA:

Shit va jobbigt!

Så jag måste ha ett virus? varför kan jag inte använda win 8? de känns ju inte så kul att spela ner win 8 pro i toan när de är lagligt...

Hehe, nej jag menade ATT windows 8 ÄR viruset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hehe, nej jag menade ATT windows 8 ÄR viruset

Haha så du tycker win 8 är dåligt och att det är problemet för mig Då tror jag nästan att jag kommer att ha kvar win 8 och starar om datorn när detta elände tittar fram. De tar kanske max 10 sec, vilket inte är så jobbit. Eller så blåser jag om win 8 för att se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Haha så du tycker win 8 är dåligt och att det är problemet för mig Då tror jag nästan att jag kommer att ha kvar win 8 och starar om datorn när detta elände tittar fram. De tar kanske max 10 sec, vilket inte är så jobbit. Eller så blåser jag om win 8 för att se om det hjälper

Som det ser ut så kör du Azureus och när minnet går upp till 98% så svarar inte Azureus längre, det kan inte vara det programmet som gör en minnesläcka? prova att inte köra det programmet och se om det dyker upp ingen. Kör Utorrent istället om du måste ha en Bittorrent klient igång.

Edit: Installera nyaste drivrutinerna från tillverkarna om du inte redan har det.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Som det ser ut så kör du Azureus och när minnet går upp till 98% så svarar inte Azureus längre, det kan inte vara det programmet som gör en minnesläcka? prova att inte köra det programmet och se om det dyker upp ingen. Kör Utorrent istället om du måste ha en Bittorrent klient igång.

Det är faktiskt en bra observation, jag ska testa detta. Men om jag inte mins fel så fick jag detta problemet i bf4 med. När jag spelar så har jag nästan aldrig någon nerladdning igång. Men det märker man senare om det är Vuze eller inte som spökar. Jag får återkomma. Tack för din tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Shit va jobbigt!

Så jag måste ha ett virus? varför kan jag inte använda win 8? de känns ju inte så kul att spela ner win 8 pro i toan när de är lagligt...

Nej inte nödvändigtvis även om det mycket väl kan vara det. Ditt moderkort är utrustat med nätverkskortet "Killer" som med vissa drivrutiner visat sig käka ram i kubik. Det var detta som syftades på ovan med ordet "Killernic". Kontrollera drivrutiner för ditt nätverkskort, uppdatera/neddatera alternativt uppdatera BIOS. Uppdatera inte BIOS med Live-update vad du än gör utan använd den inbyggda flashfunktionen i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Nej inte nödvändigtvis även om det mycket väl kan vara det. Ditt moderkort är utrustat med nätverkskortet "Killer" som med vissa drivrutiner visat sig käka ram i kubik. Det var detta som syftades på ovan med ordet "Killernic". Kontrollera drivrutiner för ditt nätverkskort, uppdatera/neddatera alternativt uppdatera BIOS. Uppdatera inte BIOS med Live-update vad du än gör utan använd den inbyggda flashfunktionen i BIOS.

Aha okej. jag tror jag har de senaste drivrutinerna på på "killer" men på bios har jag inte pillar något, där finns det många uppdateringar. Men när du säger flash är när man stoppar in ett usb med de nya uppdateringarna och går in i bios och väljer flasha? Detta kan jag göra nu, tänker på om jag måste ominstallera Windows samtidigt eller nåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Aha okej. jag tror jag har de senaste drivrutinerna på på "killer" men på bios har jag inte pillar något, där finns det många uppdateringar. Men när du säger flash är när man stoppar in ett usb med de nya uppdateringarna och går in i bios och väljer flasha? Detta kan jag göra nu, tänker på om jag måste ominstallera Windows samtidigt eller nåt...

Det är riktigt, man laddar ner filen på en sticka formaterad i FAT32. Använder sen flashfunktionen i BIOS för att uppdatera. Efter uppdatering bör man ladda BIOS defaults. Någon Ominstallation för Win krävs inte för den uppdateringen. Om det sen reder sig med det är ju svårt att sia om, jag skulle provat en äldre nätverksdrivare först om det finns.

Annars var ju gissningen ovan angående Azeurus ett rätt hett tips det också.

Edit: Ger du dig på att uppdatera BIOS så låt datorn gå helt färdigt utan att röra något även om den tuggar länge. Man skall aldrig avbryta en uppdatering av BIOS/UEFI. Då kan det bli besvärligt att återställa. Kolla även manualen till ditt moderkort, ska finnas möjlighet att skriva det gamla BIOS först till en sticka eller disk som då blir bootbart ifall man skulle få problem med hårdvaran vid felaktig uppdatering. Kan ju vara bra för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Enligt bilderna så kan man se på bild 2 att Azureus har hängt sig (Svarar inte).
Troligtvis är det detta program som käkar minne och eftersom programmet har hängt sig/kraschat så visar den inte korrekt minnes användning.

Jag skulle nog köra testerna utan Azureus ett par gånger så så kan utesluta detta program då det verkar vara instabilt.

För att få ett bättre översikt på hur minnet fördelar sig på program och bakgrundsjobb så skulle du via fliken Performance öpnna upp Resource Monitor och där ta fram Memory fliken och sortera på fallande på Working set. Du får bättre överblick där. Ursäkta dom engelska benämningarna men har inte svenska påslaget i OSet utan kör engelskt.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Sötast
Skrivet av B0llA:

Haha så du tycker win 8 är dåligt och att det är problemet för mig Då tror jag nästan att jag kommer att ha kvar win 8 och starar om datorn när detta elände tittar fram. De tar kanske max 10 sec, vilket inte är så jobbit. Eller så blåser jag om win 8 för att se om det hjälper

Nej, det var ett skämt på ett stort och utbrett problem, det finns många som lider av det problemet du har, jag var en av dem.

Då valde jag att installera 7an istället för problemet finns inte där, bara i 8an.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Nej, det var ett skämt på ett stort och utbrett problem, det finns många som lider av det problemet du har, jag var en av dem.

Då valde jag att installera 7an istället för problemet finns inte där, bara i 8an.

Fast det du säger är inte riktigt rimligt enligt mig. Du påstår alltså att det finns en så pass allvarlig bugg i operativsystemet, som dessutom drabbar många användare? Det är mer troligt att något program/drivrutin som fungerar bra i Windows 7 fungerar dåligt i Windows 8, vilket är en helt annan sak. Då förespråkar du hellre att installera om hela OS:et än att identifiera vilket program som orsakar problem och byta ut/uppdatera det? Det känns inte speciellt hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Aha okej. jag tror jag har de senaste drivrutinerna på på "killer" men på bios har jag inte pillar något, där finns det många uppdateringar. Men när du säger flash är när man stoppar in ett usb med de nya uppdateringarna och går in i bios och väljer flasha? Detta kan jag göra nu, tänker på om jag måste ominstallera Windows samtidigt eller nåt...

Problemet är garanterat nätverkskortet och jag har för mig att det finns en inställning i själva "killer" programmet där man kan stänga av att den ska prioritera olika program.. För var med om precis samma sak där så fort jag använde utbrett och ladda ner till min mekaniska disk så åt den upp allt ram inom 2minuter medans om jag satt utorrent på att ladda ner till ssdn så löste det problemet..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hittade följande gällande Vuze och Windows 8.1

I've been running Vuze for years, never experienced this - until a couple weeks ago, where I bought a new harddrive and started Vuz'ing to this drive. Frequent freezes, where I had to reboot entire system (Windows 8.1). Christian Dubois tipped me off for the solution, at least for me: disable indexing on the harddrive. Apparently this was an I/O issue of some sort.

To do this:

Right click the disk in Windows Explorer
Choose "Properties" at the bottom
Untick "allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties" and save. If asked, choose to apply the change to all subfolders of the drive as well

http://superuser.com/questions/182176/system-freezing-regular...

Det kan vara värt att titta vidare på då du har en hängade Vuze/Azureus.

För egen del så kör jag ingen bitttorent klient men Windows 8/8.1 utan som några helst bekymmer. Windows 8.1 har varit ett lyft för spelen om inte annat.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Memory leak in Windows 8.1 with Killer E2200 and Windows Network Data Usage Monitoring:

"Applied the suggested fix of altering the registry key value in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu\ to disable the Windows Network Data Usage Monitor Driver from starting and after a reboot the issue seems properly solved!"

http://bluebluewave.wordpress.com/2014/02/27/memory-leak-in-w...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Okej jag ska testa all olika saker men det som jag kan tänka mig att det är nu är windows 8 med vuze! Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Bitttorrent clienter använder Ram som disk cache. Detta kanske inte alltid registeras i systemet applickations specifik.

Permalänk
Sötast
Skrivet av widL:

Fast det du säger är inte riktigt rimligt enligt mig. Du påstår alltså att det finns en så pass allvarlig bugg i operativsystemet, som dessutom drabbar många användare? Det är mer troligt att något program/drivrutin som fungerar bra i Windows 7 fungerar dåligt i Windows 8, vilket är en helt annan sak. Då förespråkar du hellre att installera om hela OS:et än att identifiera vilket program som orsakar problem och byta ut/uppdatera det? Det känns inte speciellt hjälpsamt.

Exakt var buggen fans har jag aldrig påstått, jag har däremot sagt att den finns i win8 och inte i win7 - vilket är en sanning.

Att många drabbas av minnesläckor i Win8 är knappast ett nytt fenomen och visst är det möjligt att lösa med diverse patcher alternativt registerhacks, men för en person som inte är speciellt insatt så är det mest troligt enklare att helt enkelt installera en miljö som helt enkelt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Exakt var buggen fans har jag aldrig påstått, jag har däremot sagt att den finns i win8 och inte i win7 - vilket är en sanning.

Att många drabbas av minnesläckor i Win8 är knappast ett nytt fenomen och visst är det möjligt att lösa med diverse patcher alternativt registerhacks, men för en person som inte är speciellt insatt så är det mest troligt enklare att helt enkelt installera en miljö som helt enkelt fungerar.

Dom två största minnes läckorna i Windows 8.1 som nu folk har är väl följande om man googlar.
1: Google Chrome
2: AMD's Radeon drivrutiner med Mantel

Men i trådskaparens fall tycker jag det lutar åt Vuze/Azureus då det finns en hängande/kraschad sådan och verkar även det vara ett känt problem om man har fil indexeringen igång (underlättar sökning i sina filer).

Men att säga att Windows 8.1 läcker minne är att spänna bågen högt. Som jag ser det så finns det bakomliggande orsak till detta.
Dåliga drivrutiner.
Dåliga program.
Vilket man inte kan skylla på Windows för att utvecklarna inte orkar bry sig.
Kör som sagt Windows 8.1 på flera olika plattformar här hemma helt utan minnes läckor samt jobbet och då även mina kollegor utan det problemet.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Dom två största minnes läckorna i Windows 8.1 som nu folk har är väl följande om man googlar.
1: Google Chrome
2: AMD's Radeon drivrutiner med Mantel

Men i trådskaparens fall tycker jag det lutar åt Vuze/Azureus då det finns en hängande/kraschad sådan och verkar även det vara ett känt problem om man har fil indexeringen igång (underlättar sökning i sina filer).

Men att säga att Windows 8.1 läcker minne är att spänna bågen högt. Som jag ser det så finns det bakomliggande orsak till detta.
Dåliga drivrutiner.
Dåliga program.
Vilket man inte kan skylla på Windows för att utvecklarna inte orkar bry sig.
Kör som sagt Windows 8.1 på flera olika plattformar här hemma helt utan minnes läckor samt jobbet och då även mina kollegor utan det problemet.

Jag kollade lite på mina värden innan idag och jag såg att jag använde 800mb men enligt aktivitetshandlaren så använde jag 4,6gb. Då var vuze helt ute i bilden eftersom det var nerstängt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Memory leak in Windows 8.1 with Killer E2200 and Windows Network Data Usage Monitoring:

"Applied the suggested fix of altering the registry key value in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu\ to disable the Windows Network Data Usage Monitor Driver from starting and after a reboot the issue seems properly solved!"

http://bluebluewave.wordpress.com/2014/02/27/memory-leak-in-w...

Fo3

Jag skulle nog ta och testa detta förslag då du har en Killer. Det verkar också en vanlig bov i dramat om att äta minne. Missade att du hade denna på dit moderkort.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..